Hoe denk jij over dieren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quintenvo
Berichten: 706
Geregistreerd: 25-03-15

Hoe denk jij over dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 12:06

Hoi allemaal!

Voor school moet ik een achtergrondartikel schrijven. Ik wil het gaan doen over de diversiteit in het denken over dieren. Waarom eten we het ene dier wel en het andere dier niet? Waarom komen paardenmarkten vaak in het nieuws voor op welzijnsgebied, maar hoor je nooit iets over de klein dierenmarkt of over de koeienmarkt?
Maar waar vind ik hier informatie over?
Kent toevallig iemand een site waar ik hier betrouwbare informatie over kan vinden? Ik heb zelf al een aantal sites en boeken gevonden, maar ik hoop zo aan nog meer informatie te kunnen komen.
Ik ben ook heel benieuwd hoe jullie over dieren denken.
Alvast bedankt!

Hutcherson

Berichten: 7375
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Hoe denk jij over dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:43

Je vraag is vrij breed. Eigenlijk wil je onderzoeken lezen waarom in de maatschappij vaak moeilijker doet over het welzijn op een paardenmark dan bv op een koeienmarkt? Of dat er anders gedacht wordt over bv het eten van koe, varken, kip ten opzichte van paard, kuiken, lam, hond, struisvogel etc.

Ik denk dat je het beste met google aan de slag kan. Er zijn bepaalde zoekfoefjes zoas bv "paardenmarkt vs. Koeienmarkt" als je die dubbele aanhalingstekens gebruikt pakt google letterlijk wat er tussen staat en zoekt die term op op alle websites.
Zo heb je veel meer trucs om te zoeken. Door bv AND toete voegen zoekt google op veide termen. Ik heb ze gehad op mn opleiding maar ben ze kwijt :p.

Wat ik van dieren vindt qua eten is dat ik niet bewust paard, lam of kuiken oid wil eten. Ik probeer ook nooit iets anders dan koe, varken of kip. En dan houdt ik het meestal bij kip. Echter zal ik niet boos worden als iemand mij stiekem paard voert. Ik ben gek op vlees, maar vind de veewagens die de dieren naar de slagerij brengen echt vreselijk.
Dat is super krom natuurlijk en als ik zelf een kip moet slachten dan jank ik tranen met tuiten. Kan nog geen veertje van zn kont plukken.
Ik vind paardenmarkten zielig. Gewoon door de lompheid van de handelaren vaak en je weet niet wat je koopt. Beesten staan de hele dag aan een te kort touwtje, hebben veel te weinig eten en drinjen en moeten hun buurman ook gedwongen leuk vinden.

Koeienmarkten kom ik niet, en dat is denk ik ook kernpunt waarom paardenmarkten vaak in opspraak zijn en koeienmarkten niet. Er komen vaak alleen boeren.

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:55

Antropomorfisme, ik denk dat je hiermee ook wel verder kan komen!

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Re: Hoe denk jij over dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:56

Omdat ik het toch wat anders vind een kip/koe die ik niet ken te eten, dan een paard. Paarden zijn heel belangrijk voor me en ik heb ze lief, net als ik honden, katten etc doe!!! Ik zou ook geen hond eten, waarom dan wel een paard?

Anoniem

Re: Hoe denk jij over dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 13:05

Ik houd van alle dieren en daarom eet ik er geen. Verder zul je specifieker moeten zijn in je vraagstelling denk ik.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 13:20

Ik denk dat het lastig is om hier echt 'betrouwbare' informatie over te vinden. Op de manier hoe je het formuleert, lijkt het er namelijk op dat je opzoek bent naar meningen. Op de vraag 'waarom eten we het ene dier wel en het andere dier niet' ga je bijvoorbeeld nooit een vast antwoord vinden, voor iedereen en elke cultuur is dit anders. De vraagstelling is te vaag en te breed
Ik ben bijvoorbeeld groot paardenliefhebber maar heb geen problemen met het eten van een paard, iemand anders vindt dit maar raar en snapt niet hoe je je lievelingsdier kan eten. Ik zou daarentegen moeite hebben met het eten van een hond of een kat (mijn reden: ik zou niet snel een HUISdier eten, een dier bij je in huis kan wonen dus. Een paard zie ik als boerderijdier+ het eten van roofdieren vind ik ook maar apart).
Iemand uit China zou met gemak een hond eten en iemand uit India zou nooit rund eten, terwijl een moslim geen varkensvlees eet.
De vraagstelling(en) hoe je die nu hebt is te onduidelijk en te breed, probeer het wat meer te concretiseren. Ben je bijvoorbeeld opzoek naar verschillen in Nederland of in culturen/ religies?

Heb je al gekeken op google scholar? Heeft je school niet een digitale bibliotheek oid?
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 22-10-18 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 13:20

Ik hou ook van alle dieren, maar zal evengoed hond en kat eten als het me aangeboden wordt, ben benieuwd naar de smaak en textuur.
Paard eet ik niet, maar dat is echt puur omdat ik het niet lust.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Hoe denk jij over dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 13:28

Mss kan je er een poll aan vast hangen? Lijkt me bokt al een heel groot en divers medium voor - hoewel er vast een lichte afwijking in zit :')
In de zin van:
- ik hou van paarden en ook op mijn bord
- ik hou van paarden, eet ze niet zelf maar heb er geen bezwaar tegen
- ik hou van paarden en niemand mag paard eten

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 13:35

Dit boek sluit volgens mij heel goed aan op jouw vragen


Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11307
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hoe denk jij over dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:08

Ik denk dat je je vraag specifieker moet stellen, of bv een enquete moet opstellen.

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:25

Vrij simpel, elk wezen heeft recht op leven.

Wie zijn wij om te bepalen wanneer een dier lang en mooi genoeg geleefd heeft om het vervolgens te vermoorden en op te peuzelen. :+

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:31

Marin_ka3 schreef:
Wie zijn wij om te bepalen wanneer een dier lang en mooi genoeg geleefd heeft om het vervolgens te vermoorden en op te peuzelen. :+


Roofdieren.. Dat ben ik in elk geval wel, en in de natuur maken die nu eenmaal zulke beslissingen..

Leuke vraag. Maar eens met de rest, je moet je onderwerp veel smaller maken anders krijg je geen lijn in je werk

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:43

troi schreef:
Marin_ka3 schreef:
Wie zijn wij om te bepalen wanneer een dier lang en mooi genoeg geleefd heeft om het vervolgens te vermoorden en op te peuzelen. :+


"Quote Troi
Roofdieren.. Dat ben ik in elk geval wel, en in de natuur maken die nu eenmaal zulke beslissingen.. "

Het onderscheid tussen een roofdier en een mens is het denkvermogen gekoppeld aan het geweten. Weet je wel, ...dat kleine stemmetje in je achterhoofd dat jou/ons tot de orde roept.

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:47

Marin_ka3 schreef:
[
.. "

Het onderscheid tussen een roofdier en een mens is het denkvermogen gekoppeld aan het geweten. Weet je wel, ...dat kleine stemmetje in je achterhoofd dat jou/ons tot de orde roept.
[/quote]

Tot de orde? Dat doet mijn stemmetje als er iets verkeerds dreigt te gebeuren. Ik vind roofdieren (incl de mens) prachtig en helemaal niet slecht of verkeerd..

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Hoe denk jij over dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:56

Gedrag is de issue , niet de mens zelf of elk ander wezen

Goof

Berichten: 28851
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:56

We eten het ene dier wel en het andere niet omdat dat ons van jongs af aan zo geleerd is.
Als ik in Peru geboren was had ik cavia gegeten en als ik uit bepaalde delen in China kwam had ik kat en hond de normaalste zaak van de wereld gevonden.

Danielleeee_
Berichten: 3178
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:11

@troi
Zelf vind ik, en dat is mijn mening, de mens geen roofdier. Wij hebben jagen niet nodig om te overleven, zoals bijvoorbeeld leeuwen of roofvogels. Ik vind mensen en roofdieren niet te vergelijken en al helemaal niet hetzelfde.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 18:23

Omdat het gaat om een discussie ten behoeve van een schoolopdracht, heb ik dit topic verplaatst naar School, studie en werk.


Edit:
Over het vraagstuk zelf:

Ik denk dat dit grotendeels te maken heeft met het nature vs. nurture principe. Mensen zijn omnivoren, dus eten vanuit de natuurlijke aard vlees. Wélk vlees is echter meer gelegen aan je opvoeding. Zoals een paar posts hiervoor al gezegd; als je uit een ander land komt, eet je andere dieren.

Hier is het normaal om koe te eten, in India bepaald niet.

Daarnaast heb je ook je eigen zienswijze. Voor mij persoonlijk; ik vind niet dat er een dier hoeft te sterven zodat ik een lapje vlees op mijn bord heb. Eender welk dier en hoe aaibaar het is. Dat wil echter niet zeggen dat ik iets op tegen heb dat andere mensen vlees eten.

quintenvo
Berichten: 706
Geregistreerd: 25-03-15

Re: Hoe denk jij over dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 15:36

Bedankt allemaal!

Ik heb er toch voor gekozen om het over een ander onderwerp te doen. Wie weet dat ik er in de toekomst nog een keer iets mee ga doen, dus alle informatie ga ik het onthouden!

Danielleeee_
Berichten: 3178
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: Hoe denk jij over dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 17:55

Heel veel succes met je nieuwe onderwerp! :j