studiefinanciering, DUO zegt dat ik in het buitenland woon??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
love_mandy

Berichten: 2934
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Re: studiefinanciering, DUO zegt dat ik in het buitenland woon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:42

Als je het duo wilt bellen kan je het best zo vroeg mogelijk bellen. Gelijk wanneer ze open zijn (geloof half 9)

Wij zijn 3 dagen bezig geweest met bellen, als je later op de dag belt zijn de wachtrijen zo lang, dan kan je dus de hele middag aan de telefoon hangen

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:54

DUO is open om 9u, gelijk om 9u bellen heeft niet altijd zin want er zijn nog honderden anderen die denken net zo slim te zijn om dit te doen en dan kan je alsnog 40 minuten wachten soms.

Deze brief is inderdaad naar meerdere mensen (onjuist) verstuurd. Of nou ja onjuist, er loopt dan iets niet lekker tussen het BAP en GBA waardoor het systeem wat DUO gebruikt geen informatie binnen krijgt over de woonplaats van bepaalde jaren. Zo kan je inderdaad gewoon je hele leven in Nederland gewoond hebben, maar als het systeem dat niet kan zien dan rolt er dus zo'n brief uit.

Vooral geen druk om maken, zou inderdaad even bellen. Als je, NA 5 uur s'middags, op de website onder het kopje "contact" kijkt, zie je ook de optie om te mailen. Dit optie verschijnt pas na 5u s'middags.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:58

culaccino schreef:
Ik heb ooit voor vergelijkbaar gemiep een uitdraai van de GBA aangevraagd bij de gemeente. Daarop staat waar je hebt gewoond en was in mijn geval voldoende bewijs voor DUO. Paar jaar geleden kostte dat in mijn gemeente €15,-.

Hopelijk kom je er met een telefoontje wel uit!


€15 betalen voor een fout van een ander? Of heb je die wel teruggekregen :=

Blijf het verwonderlijk vinden hoe DUO nog steeds zoveel fouten blijft maken. Het is echt bizar, toen ik nog studeerde had ik ook elk jaar wel een foutieve brief oid. En de telefoon opnemen ho maar.
En nu dus nog steeds, belachelijk. Ze creeeren gewoon hun eigen werk en werkdruk door de fouten die ze maken :\

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 11:02

verootjoo schreef:
culaccino schreef:
Ik heb ooit voor vergelijkbaar gemiep een uitdraai van de GBA aangevraagd bij de gemeente. Daarop staat waar je hebt gewoond en was in mijn geval voldoende bewijs voor DUO. Paar jaar geleden kostte dat in mijn gemeente €15,-.

Hopelijk kom je er met een telefoontje wel uit!


€15 betalen voor een fout van een ander? Of heb je die wel teruggekregen :=

Blijf het verwonderlijk vinden hoe DUO nog steeds zoveel fouten blijft maken. Het is echt bizar, toen ik nog studeerde had ik ook elk jaar wel een foutieve brief oid. En de telefoon opnemen ho maar.
En nu dus nog steeds, belachelijk. Ze creeeren gewoon hun eigen werk en werkdruk door de fouten die ze maken :\


Helemaal mee eens, behalve het stukje van "de telefoon opnemen"

Ik heb van februari tm augustus dit jaar bij DUO gewerkt en geloof me, we nemen echt die telefoon wel op. Ze zijn alleen suuuuuper onderbezet waar de mensen die je aan de telefoon krijgt zelf ook niks aan kunnen doen. Hoe vaak ik wel niet gezeik aan de telefoon gekregen heb omdat het zo lang duurde, terwijl ik daar als simpele klantenservice medewerker ook echt niks aan kan doen. Schelden op mij maakt het niet sneller.

Verder ben ik het er inderdaad mee eens dat DUO hun eigen problemen grotendeels creëert door veel foutieve brieven uit te sturen. 99% van de brieven worden automatisch door het systeem aangemaakt en verzonden. Het zou zo veel belletjes schelen als dat handmatig ging gebeuren, maar met zo'n groot klantenbestand is dat ook haast niet te doen volgens mij.

Elke organisatie heeft z'n problemen, en als het wel goed gaat hoor je uiteraard niks. Dat ze overigens het personeel de "schuld" gingen geven van de lange wachttijden want wij zouden nog niet kundig genoeg zijn met het nieuwe systeem maakte me echt heel boos. Het nieuwe systeem zat vol met kinderziektes maar was makkelijker te gebruiken dan de gemiddelde social media. Ze waren gewoon gigantisch onderbezet maar toegeven ho maar.

Al met al blij dat ik er niet meer werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 11:12

verootjoo schreef:
culaccino schreef:
Ik heb ooit voor vergelijkbaar gemiep een uitdraai van de GBA aangevraagd bij de gemeente. Daarop staat waar je hebt gewoond en was in mijn geval voldoende bewijs voor DUO. Paar jaar geleden kostte dat in mijn gemeente €15,-.

Hopelijk kom je er met een telefoontje wel uit!


€15 betalen voor een fout van een ander? Of heb je die wel teruggekregen :=

DUO beschuldigde me onterecht van misbruik van mijn uitwonendenbeurs, omdat ze dachten dat ik bij mijn ouders woonde. Ik zou honderden euro's moeten terugbetalen. Gelukkig konden ze bij de GBA zien dat ik toch echt al die tijd op kamers had gewoond. Ik heb 'm stiekem gratis meegekregen van de gemeente; misschien zagen ze de paniek in mijn ogen :o

@Sannne, ja, ik reageer mijn frustraties ook nooit af op iemand van de klantenservice die gewoon zijn/haar best doet om me te helpen. Maar inderdaad, er worden behoorlijk wat fouten gemaakt.

zandvangers

Berichten: 1206
Geregistreerd: 13-08-06
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 12:52

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 07-02-22 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 12:53

theadora99 schreef:
Ik heb vorig jaar dezelfde brief gehad := met 3 weken later een brief dat t een fout was en dat ze dit per ongeluk aan iedereen hadden gestuurd haha.


Pfff, lekker zorgvuldig, die DUO. Zal ik ook maar wachten dan, of heb jij wel actie ondernomen?

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 13:13

theadora99 schreef:
BETUWE schreef:
Mijn dochter moet dr lening die ze in 2017 zou hebben ontvangen terug betalen. Echter heeft ze totaal niets ontvangen. Ze heeft al een bezwaarbrief geschreven met daarbij haar bankafschriften bijgevoegd. Nu is het wachten op antwoord.


Ook geen reisproduct?


Nee ze werkte toen al fulltime. En het reisproduct was ook op gezegd.

Miiej

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Re: studiefinanciering, DUO zegt dat ik in het buitenland woon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 13:21

Ik had in het verleden volgens DUO geen recht op studiefinanciering omdat ik getrouwd zou zijn met mijn stiefvader :+.
Maar na een aantal telefoontjes was dit toen wel opgelost.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 13:35

Nicky1963 schreef:
theadora99 schreef:
Ik heb vorig jaar dezelfde brief gehad := met 3 weken later een brief dat t een fout was en dat ze dit per ongeluk aan iedereen hadden gestuurd haha.


Pfff, lekker zorgvuldig, die DUO. Zal ik ook maar wachten dan, of heb jij wel actie ondernomen?


Ik zou wel bellen, afwachten kan ook maar dan kan het zijn dat het nog wel eventjes duurt voordat het opgelost is en voordat er dus een aanvullende beurs berekend kan worden. Want daarvoor zijn de juiste gegevens wel nodig. (In dit geval zijn die 'gegevens' het feit dat je dus niet in het buitenland hebt gewoond)

Als je even belt zou het zo geregeld moeten zijn.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:18

Miiej schreef:
Ik had in het verleden volgens DUO geen recht op studiefinanciering omdat ik getrouwd zou zijn met mijn stiefvader :+.
Maar na een aantal telefoontjes was dit toen wel opgelost.


Sorry hoor maar hoe dan _O- _O- _O-

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:54

Nicky1963 schreef:
theadora99 schreef:
Ik heb vorig jaar dezelfde brief gehad := met 3 weken later een brief dat t een fout was en dat ze dit per ongeluk aan iedereen hadden gestuurd haha.


Pfff, lekker zorgvuldig, die DUO. Zal ik ook maar wachten dan, of heb jij wel actie ondernomen?


Ik heb toen uiteindelijk een mail gestuurd! Maar als je nu al probeert contact te krijgen kan je dat in elk geval ook laten zien ed, plus dat het sneller opgelost is!

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: studiefinanciering, DUO zegt dat ik in het buitenland woon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 15:20

Sorry hoor. Maar als je de duo belt leg je 'm gewoon even op speaker. Wacht je even 20 minuten en dan heb je iemand aan de lijn. Niet zo moeilijk doen allemaal, die mensen kunnen ook niet 100 telefoontjes tegelijk opnemen.

Ik ben altijd prima geholpen via de telefoon. En op hun website kun je zien wanneer je het best kan bellen

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: studiefinanciering, DUO zegt dat ik in het buitenland woon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 15:25

DUO kan natuurlijk best meer mensen aannemen zodat je niet zo lang hoeft te wachten. Of hun systemen beter in orde maken zodat er minder mensen hoeven te bellen. (Of nog beter: allebei.)

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: studiefinanciering, DUO zegt dat ik in het buitenland woon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 15:27

20 minuten..?? :')

Als het dat was zou het wel meevallen :Y)

En als ze niet zo vaak stomme fouten zouden maken, zouden mensen niet massaal hoeven te bellen en hadden ze t ook niet zo druk aan de telefoon :)*

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: studiefinanciering, DUO zegt dat ik in het buitenland woon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 15:49

Ze kunnen wel meer mensen aannnemen maar krijgen daar waarschijnlijk geen budget voor, net zoals zoveel overheidsdiensten, waar het ook gewoon spaak loopt omdat er teveel werk is en geen mensen om het te doen en kwalitatief werk te leveren.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: studiefinanciering, DUO zegt dat ik in het buitenland woon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 15:56

Aan het aantal mensen in dienst hebben lag het in principe niet. Op papier waren er ruim 140 "gewone" bellers, in maart/april/mei zaten we vaak genoeg met ruim 120 man te bellen en toen was er zeker géén wachtrij. Toen waren wij juist aan het wachten tot er mensen ons belde :))

Maar de laatste weken dat ik er gewerkt heb, en dan hebben we het over juli/augustus. Hadden we op papier nog steeds rond de 140 gewone bellers, maar zaten we soms maar met 40-50 mensen in de lijn. Ja dan krijg je wachtrijen van 80 minuten want dat was gewoon veeeel te weinig.

Waar die andere 90-100 bellers waren? Geen idee. Er waren veel ziekte gevallen en tegelijkertijd hebben ze ook ontzettend veel mensen op vakantie gelaten. (Lekker logisch in het hoogseizoen) 8)7

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 15:30

verootjoo schreef:
20 minuten..?? :')

Als het dat was zou het wel meevallen :Y)

En als ze niet zo vaak stomme fouten zouden maken, zouden mensen niet massaal hoeven te bellen en hadden ze t ook niet zo druk aan de telefoon :)*


Mijn idee!


Vanmorgen heb ik gebeld, de wachttijd was slechts 23 minuten. Heb in de tussentijd een sudoku in zitten vullen en gelukkig hoefde ik m niet af te maken. Wat een poedersuiker puzzeltjes toch.

Een alleraardigste mevrouw van DUO vertelde mij dat er al heel veel mensen hierover hadden gebeld. Door een fout verkeerde brieven verstuurd. Ik hoefde geen actie te ondernemen, tenzij de studiefinanciering in november nog niet rond was en ik weer post hierover zou krijgen. Dan moest ik nog maar eens bellen en gingen zij verder kijken. Hm. Nou ja, hopelijk is het opgelost nu.