Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 09:27

Ik zou als ondernemer eigenlijk sowieso vrij snel naar een adviseur stappen, die kan je goed uitleggen welke verzekeringen je nodig hebt en welke niet. Ik was bijvoorbeeld al halverwege bedrijfsaansprakelijkheid toen ik hoorde dat ik die niet nodig had als journalist en dat nu al gaan inleggen voor een AOV ook niet heel praktisch was aangezien ik nog student ben.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 10:06

Een behoorlijke tijd in de mee leesstand gezeten.
We zijn vorig jaar met de wasserij/ stomerij een behoorlijke veranderingen aan het opstarten gegaan.
We moeten alleen nog een datum afspreken om te stoppen met 1 van onze activiteiten.
En dat dan naar onze klanten toe communiceren.
Er zijn een aantal nieuwe machines erin of erbij gekomen.
We merken dat kwaliteit weer belangrijk gaat worden dan een lage prijs,
en daar hebben we een flink aantal klanten van binnen gekregen.
En de (nieuwe )particulieren komen ook steeds vaker naar ons toe om hun spullen te laten reinigen.
Veel dekbedden, overhemden en kostuums krijgen we van hun.
Terwijl we helemaal geen advertenties zetten.
Wel hebben we in de wintermaanden rondleidingen gegeven voor oa Vrouwen van Nu, of een ANBO afdeling.
We geven de mensen na afloop iets van een tonnetje zeep en een kortingsbon mee.
Helaas ook vanaf het vierde kwartaal veel storingen en dure reparaties gekregen.
En tot ons verdriet stopt dat ook niet.
Verder gaan we met een heel nieuw administratie en merksysteem beginnen.
Morgen weer een ochtendje in Nieuwegein om dat verder te bespreken en alles in te voeren.
Veel moet handmatig gebeuren, omdat ons oude programma echt heel oud is.
Is een DOS versie heeft jaren gewerkt zonder storingen, maar is nu echt aan het eind van zijn tijdperk.
Onze website is vernieuwd, maar ben er nog niet tevreden over, dus daar ga ik vanmiddag nog wat aan doen.
Kinderen zijn vanmiddag alle 2 weg dus heb er de tijd voor.
De paarden mogen straks nog even buiten spelen op het weiland. Nu nog op de paddock, het betonpad en de overkapping. Toch geen weer om aan de slag te gaan.

Oja ook nog even op zoek naar iets van een nieuw pinautomaat.
We huren er nu eentje al jarenlang van de Rabibank. Maar dat moet goedkoper kunnen.
Nu is het nog een vaste, maar misschien is het voor de toekomst wel beter om een mobiele aan te schaffen.


Iedereen een mooi ondernemersjaar, en ik ga meer reageren in plaats van meelezen.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:31

Hebben jullie af en toe ook dat je het overzicht kwijtraakt? Ik heb nu best een paar opdrachten tegelijk lopen, spoedklusje erbij, redigeerwerk waarbij onduidelijk is hoeveel tijd 't gaat kosten, een opdracht die 'on hold' staat tot de webdesigner klaar is maar daarna moet 'ie wel vlot af...chaos! := Ik heb dan echt de neiging om alles weg te klikken en iets anders te gaan doen, haha.

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:04

heel herkenbaar Dani... ellende. Hier net twee hele hectische weken achter de rug. Ben blij dat ik nu mijn mailbox weer een beetje kan bij houden :+

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:20

Als ik dat doe pleeg ik professionele zelfmoord... termijnen zijn heilig en fataal. Ik heb een excelletje met signaleringen wanneer dingen echt af moeten zijn. Maar ALLE dossiers staan in dat excelletje, met een opvolgdatum. Zo hou ik alle opdrachten in het oog.

Nu nog nee leren zeggen als het te druk wordt...

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:45

Prrrr schreef:
Maar ALLE dossiers staan in dat excelletje, met een opvolgdatum.

Dagelijks dubbele back-up van zo'n sleuteldocument?

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:51

Ja. Intern (elke tien minuten) en extern. Met encryptie.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:56

_/-\o_

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:06

Dat zou echt mijn ALLERERGSTE nachtmerrie zijn. Ik doe alles digitaal. Als dat weg is, is mijn bedrijf weg. :brr:

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:56

Dani schreef:
Hebben jullie af en toe ook dat je het overzicht kwijtraakt? Ik heb nu best een paar opdrachten tegelijk lopen, spoedklusje erbij, redigeerwerk waarbij onduidelijk is hoeveel tijd 't gaat kosten, een opdracht die 'on hold' staat tot de webdesigner klaar is maar daarna moet 'ie wel vlot af...chaos! := Ik heb dan echt de neiging om alles weg te klikken en iets anders te gaan doen, haha.

Daarom probeer ik altijd de foto's van opdrachten zo snel mogelijk te bewerken en toe te sturen, dan heb ik dat overzicht nog. Ben nu bijv. weer helemaal bij, precies op tijd voor de opdrachten van deze week. Ik vind het eerder lastig om het overzicht van de ene week naar de andere week over te laten lopen. Deze week zit ik bijv. helemaal vol met fotograferen, dus voor volgende week staat er letterlijk in mijn agenda dat ik die foto's moet afwerken. Anders kan ik dat makkelijk vergeten, omdat het niet gepland staat en mijn week dan leeg lijkt.
Voordeel is ook wel dat ik hiermee op chronologische volgorde werk. De oudste opdracht wordt dan het eerste opgepakt. Tenzij er een reden is waarom dat ik een latere opdracht eerst moet afwerken (heb 1 opdrachtgever waarvoor dit geldt).

pluche_pluus

Berichten: 2439
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 21:47

Dani schreef:
Hebben jullie af en toe ook dat je het overzicht kwijtraakt? Ik heb nu best een paar opdrachten tegelijk lopen, spoedklusje erbij, redigeerwerk waarbij onduidelijk is hoeveel tijd 't gaat kosten, een opdracht die 'on hold' staat tot de webdesigner klaar is maar daarna moet 'ie wel vlot af...chaos! := Ik heb dan echt de neiging om alles weg te klikken en iets anders te gaan doen, haha.

:j
In de praktijk nog niet druk, echter is mijn hoofd is het echt één grote tornado.
Dus stiekem wil ik gewoon struisvogel politiek spelen, waardoor er helemaal niks uit mn handen komt en lekker alles doorschuift.

Overzicht is inderdaad écht heilig. Laat mijn elektronisch clienten dossier nou nog niet werken :x := dus werk van ellende maar in word.

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:28

Mijn boekhouder vraagt om een financieel overzicht 2017 van mijn bankrekening (KNAB), iemand enig idee hoe ik dat opvraag?

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:13

Kan mijn bericht niet meer editten, maar ik heb het al gevonden. Altijd leuk als je van bank overstapt :Y)

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:08

-O- -O- -O-

Het PostNL-punt gaat hier weg. Deze zit nu in de Formido en dat wordt binnenkort Praxis. Praxis heeft besloten het PostNL-punt niet te behouden.
Voordeel nu is dat we voor de deur kunnen parkeren, binnen postkarren kunnen pakken en alles naar binnen kunnen brengen.

Nou hebben we hier een Primera wat ook een PostNL-punt heeft.
Maar dat is voor ons onmogelijk. Het zit op een winkelcentrum waardoor je niet voor de deur kan parkeren. We hebben zelf een karretje, maar dan moeten we serieus 34 keer heen en weer lopen. Ook heeft de Primera al aangegeven het aantal pakketten niet kwijt te kunnen.
Dat is dus geen optie.

Dan zit er ook nog een Gamma met een PostNL-punt, maar die neemt alleen pakketten aan en geen brievenbuspakjes. Dan zouden we naar 2 locaties moeten welke beide helemaal aan de andere kant van mijn woonplaats zitten.

Contact gehad met PostNL om de pakketten op te laten halen, maar dan moeten we vóór 12:00 uur het precieze aantal pakketten doorgeven. (Dat weten we pas na 16:00 uur) Het kost ons € 12,50 extra per dag bovenop onze prijsafspraken. En boven de 25 pakketten moet je een speciale ophaal afspraak maken. 25 pakketten is voor ons maar een prutje.

Dit is echt balen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:18

Op laten halen door DPD of GLS geen optie? Boeking direct of via een tussenpersoon als Parcel International, Myshipper of een van de andere intermediairs?

rien10
Berichten: 14677
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 23:28

Inderdaad, afscheid nemen van post.nl?

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 01:03

Wil Falk je niet helpen? Is van huis uit een juridische koerier tegen postkosten, maar die kan ik ik ook pakketten meegeven en zijn niet meer exclusief voor juridische post. Ik weet alleen niet of ze jullie volume kunnen handelen. Maar bellen kan altijd... http://www.falkcourier.nl/

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 09:02

Dat is zeker balen zeg! Hopelijk voorziet PostNL met dit vertrek een nieuw postpunt voor zakelijke klanten? Zo'n Primera dat is natuurlijk geen doen...

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 09:26

Een Ups punt in de buurt misschien?

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 09:37

Hier is verder niks in de buurt. Behalve een DHL-punt. Echter kan je hier helemaal niet in de buurt parkeren en we hebben geen goede ervaringen met DHL.

Ik ga contact opnemen met GLS en DPD, maar ik weet vrijwel zeker dat zij veel duurder zullen zijn. En dat is dan weer nadelig voor de klant.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 09:55

Maar daar staat wel handtekening ontvangst tegenover. Ook verzekerd maar dat is in de praktijk van beperkte waarde.

Hoeveel betalen jullie bij PostNL? Binnen NL via PI is PostNL 4,63 (was 5,00, paar weken geleden ineens wat goedkoper geworden), DPD is 6,63. Waarbij je bij DPD wat grotere en zwaardere pakketten kwijt kunt dan bij PostNL en ze komen ze ophalen. Alles ex btw.

PostNL via PI is wel track en trace maar opties als verzekeren en handtekening ontvangst zijn niet mogelijk. Nu heb ik er nog geen problemen mee gehad (afkloppen !!) maar ik las vorig jaar ergens dat iemand bij hoog en laag beweerde een vrij duur product niet ontvangen te hebben. Vervoerder zou handtekening vervalst hebben, werd echt boos. Bij wat zoeken op het www bleek persoon in kwestie de nieuwe aanwinst te showen op social media _-:(

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:05

Handtekening voor ontvangst hebben we nu ook al.
Wij betalen geloof ik € 4,43 per pakket exclusief BTW tot maximaal 30 kg.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:03

Een groot voordeel van PostNL is natuurlijk ook dat klanten het eventueel op kunnen halen bij een PostNL punt als ze niet thuis zijn,en die zitten meestal wel dichtbij. En het is echt heerlijk dat je niet hoeft te tobben met prijzen / gewichten omdat gewoon alles tot 30 kg dezelfde prijs is *\o/*

Bij de GLS vond ik dat echt een gedoe...

Jullie versturen dan wel heel veel pakketten zeg voor die prijs, ik betaal veel meer :D

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:27

als ik even snel bij de prijzen van Sendcloud kijk, komt DPD op hetzelfde prijsniveau als postNL. Dat geen optie?

Ik zit zelf bij MyParcel, wat onderdeel is van postNL. Vind de service fijn - vandaag verstuurd is morgen in huis, accurate trackingscode en de klant kan binnenkort bij mijn webshop zelf het tijdsvak kiezen waarop hij zijn bestelling wil ontvangen.

Even een hele snelle (en waarschijnlijke stomme) vraag - betalen we over verzendkosten ook btw? Als in, ik reken 5,80 af per pakket voor de verzending, kan ik daar nog btw van terugvragen?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:36

Nirvana_ schreef:
Even een hele snelle (en waarschijnlijke stomme) vraag - betalen we over verzendkosten ook btw? Als in, ik reken 5,80 af per pakket voor de verzending, kan ik daar nog btw van terugvragen?

Als er btw op zit kun je dat terug vragen. PostNL rekent voor kleine klanten direct de consumenten tarieven waar geen btw op zit, dan kun je uiteraard ook geen btw terug vragen.

Sterker nog, als je met btw-loze pakketzegel verstuurd zou je over het hele bedrag (artikel + verzendkosten btw af moeten dragen). Als ik een keer wat via PostNL direct moet versturen (bv verzekerd) verkoop ik klant een losse pakketzegel naast het artikel, dan hoef ik geen btw te rekenen ;)

pmarena schreef:
Jullie versturen dan wel heel veel pakketten zeg voor die prijs, ik betaal veel meer :D

Via b.v. PI heb je kwantumvoordeel ook als je minder verstuurd.