Van MBO naar WO

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Van MBO naar WO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 00:04

Ik ben erg benieuwd... Zijn er bokkers die van MBO naar HBO naar WO zijn gegaan?

Ik weet dat het vaker voorkomt, dus ben erg benieuwd naar welke weg je dan hebt afgelegd, waar je tegenaan liep en in welke richting je hebt gestudeerd. Ben je uiteindelijk ook in de richting afgestudeerd waar je op het MBO in begonnen bent, of heb je switch gemaakt op het HBO bijvoorbeeld?

Ik ben erg benieuwd! :D

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Van MBO naar WO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 00:29

Niet mijn persoonlijke ervaring, maar een oud studiegenoot is vanaf het VMBO gekomen en heeft nu cum laude haar P voor geneeskunde gehaald haha.

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 01:35

Mijn vriend is van speciaal onderwijs naar vmbo gegaan mbo 2 naar 3 naar 4. En doet nu hbo met 8 en 9ens op tentamens. Super trots!

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 02:20

Ja ik! Op de basisschool vmbo kader advies gekregen, ingestoomd in VMBO TL, MBO gehaald, HBO gehaald en nu zit ik in Engeland voor een eenjarige master. VMBO en Mbo was eigenlijk te makkelijk. HBO was meer mijn niveau. Iets meer ervoor doen, maar niet dagenlang studeren etc. en de master gaat me ook redelijk goed af. Het is veel en hard werken, maar tot nu toe alles gehaald.

Ik ben trouwens redelijk in dezelfde richting gebleven. Begonnen op het mbo met secretaresse, hbo facilitair management en nu master international procurement en supply chain (heb ik ook een stuk tijdens Hbo gehad).

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 11:48

Hier ook een stapelaar, MBO/HBO/WO en wellicht straks nog verder. Alles in dezelfde studierichting en het kwam met name doordat ik geen idee had wat ik nu wilde gaan doen qua werk. Dus een beetje uitstelgedrag :D Daarnaast zat ik leuk op kamers en met het vooruitzicht te werken tot je 70e dacht ik, dan pak ik alvast mijn prepensioen :')

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Van MBO naar WO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 12:50

Op de middelbare school hebben ze mij op het VMBO basis geplaatst, omdat ik zwak was met rekenen.
Na 3 maanden mocht ik kader gaan doen wegens goede punten.
Aan het einde van het eerste schooljaar mocht ik zelfs doorstromen naar TL.

Op het MBO begonnen op niveau 3, echter deze opleiding niet afgerond.

Nu heb ik een 4 jarige MBO niv 4 opleiding in 2 jaar afgerond ipv 4 jaar! Ik heb al mijn cijfers rond de 8 en de 9 zitten.
En volgend jaar start ik aan het HBO in Tilburg :)

Ik had nooit maar dan echt nooit verwacht dat ik capaciteiten voor het HBO zou hebben. Mij is door leraren zelfs verteld dat ik het met de kennis die ik had niet ver zou schoppen. Diezelfde docenten zou ik graag vandaag de dag nog eens willen spreken en ze wat anders vertellen.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 12:53

Wo (nog) niet maar hier ook eentje met een torentje :)

Ik ben van VMBO naar MBO, naar werken en vervolgens in de avonduren mijn Post HBO gehaald en nu een tweede post HBO op de planning staan om over +-1,5 mogelijk aan een master te beginnen.

Allemaal in de finance richting :j

annika_s

Berichten: 2513
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Van MBO naar WO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:02

Hier ook een stappelaar , vmbo-t, 4 jarige mbo in 2,5 jaar , HBO p , uni maar wegens persoonlijke omstandigheden terug naar HBO momenteel met mijn scriptie bezig en hoop daarna pre-master / master te gaan doen. Alles in opleiding rechten overigens :)

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:03

Iemand waarmee ik vorig jaar studeerde had vmbo-t advies gekregen, door omstandigheden afgezakt naar vmbo-kader (geloof ik) toen MBO 2, 3 en 4 gedaan (wel sommige versnelt), hbo propedeuse en zat nu in zijn eerste jaar WO. Maar dat laatste was meer een probeersel, als dat niet ging lukken ging hij terug naar hbo.


Hij had ook alles in de richting van rechten gedaan. Zoals beveiliging op mbo en de handhaving opleiding op mbo. En vervolgens hbo en wo rechten.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:08

Zelf was ik een beetje een gevalletje tussen MAVO/HAVO en een laatbloeier. Dus op m'n gemakje eigenlijk alles doorlopen en veel tijd gehad om paard te rijden/werken/reizen. M'n wederhelft heeft precise dezelfde weg gedaan, maar tegen hem zeiden ze op school wel dat hij een max had (achteraf bleek dat hij last had van dyslexie), maar heeft het (mede door bewijsdrang) ook geschopt tot WO.

Ik had het hoog op van HBO, maar vond het eerste jaar erg tegenvallen (erg makkelijk, vrijstellingen en was iets volwassener dan de havo jongens) en daardoor ben ik ook een lastiger variant gaan doen en ook veel activiteiten naast school (met een link naar studie). Kennis is leuk, maar persoonlijke ontwikkeling is ook heel erg belangrijk.

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 21:23

Wow wat een prestaties :D Ik vind het erg tof om te lezen, ik hoop er zelf ook via deze weg te komen. Heb nog wel een weg te gaan, maar dat er zoveel zijn die het gelukt is, geeft extra hoop. :)

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Van MBO naar WO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:27

Ik denk dat als je echt iets wilt bereiken het ook wel lukt.

De een leert alsof het niks is en de ander steekt er heel veel tijd en moeite in.

Het begint echt bij motivatie, dan heb je al de helft. En natuurlijk ook bij iets wat je leuk vind en je interesseert.

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Re: Van MBO naar WO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:35

Hier ook de lange route genomen.
Begonnen op iVBO maar al snel naar het VBO. Toen MBO3 verzorgende, maar ook weer snel overgestapt naar MBO4 sociaal pedagogisch werk.
Daarna de overstap gemaakt naar HBO logistiek en technische vervoerskunde en een WO master Bestuurskunde, die heb ik niet afgemaakt want het was niet mijn studierichting.
Ben er wel weer over aan het denken om mijn master alsnog te gaan halen maar dan in een andere richting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:36

Ja ik! Dit was mijn weg:

Overgang havo 3 naar havo 4 > mbo niveau 4 > hbo propedeuse > WO bachelor > WO master

Ik ben inmiddels anderhalf jaar afgestudeerd en heb een leuke baan gevonden waar ik mijn ei in kwijt kan op veel vlakken :)

Ik was (en ben nog steeds) iemand die het leuk vond om te leren en had daarmee ook een enorme motivatie. Daarnaast heeft het me veel voordelen opgeleverd qua levenservaring. Zo heb ik van alle opleidingsniveaus en types mensen (en dan niet perse opleidingsniveau-gericht) wat meegekregen en geleerd. En ervaren hoe het is om een praktijkgerichte vs. theorie-gerichte studie te volgen.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Van MBO naar WO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 23:08

Ikzelf niet, maar mijn vriend wel. VMBO - MBO - HBO - daarna nog een bachelor + master deeltijd universiteit naast een fulltime baan.

Ik doe het hem niet na :+

xLovesPower
Berichten: 394
Geregistreerd: 16-04-13

Re: Van MBO naar WO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 23:16

Ik had een vmbo-t/havo advies was voor mij toen te theoretisch vooral talen waren niet aan mij besteed :')
Ik heb toen zelf besloten vmbo-kader te gaan doen. Daarna mbo niveau 4 pedagogisch medewerker jeugdzorg en nu hbo maatschappelijk werk en dienstverlening.

Saskiaa_

Berichten: 3065
Geregistreerd: 10-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 02:23

Jep! Ik heb na mijn VMBO-tl een verzwaarde MBO4 opleiding gedaan (ook examen gedaan in 3 havo vakken), deze in 2 jaar afgerond ipv 3. Daarna 4 jaar HBO, 1 jaar premaster en 1 jaar master. Allen in de pedagogische richting (SAW > Pedagogiek > Orthopedagogiek). Absoluut geen spijt van gehad! Ik vond het allemaal erg goed te doen en heb de laatste 2,5 jaar studeren ook behoorlijk gewerkt naast mijn studie (z'n 25 uur per week, maar ook wel weken met 40 uur. Studiegerelateerd.). Ik ben sinds afgelopen augustus afgestudeerd.

Elmo schreef:
Ik was (en ben nog steeds) iemand die het leuk vond om te leren en had daarmee ook een enorme motivatie. Daarnaast heeft het me veel voordelen opgeleverd qua levenservaring. Zo heb ik van alle opleidingsniveaus en types mensen (en dan niet perse opleidingsniveau-gericht) wat meegekregen en geleerd. En ervaren hoe het is om een praktijkgerichte vs. theorie-gerichte studie te volgen.

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten! :j Ik vind mijn route echt waardevol. :)

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:54

MusicIsLife schreef:
Wow wat een prestaties :D Ik vind het erg tof om te lezen, ik hoop er zelf ook via deze weg te komen. Heb nog wel een weg te gaan, maar dat er zoveel zijn die het gelukt is, geeft extra hoop. :)


Volhouden en vooral ook genieten van je 'vrije' leventje, ook al lijkt studeren soms heel zwaar. Echt fulltime werken is toch weer heel iets anders :+ En door blijven gaan, soms lukt het niet en is stoppen de weg van de minste weerstand, door blijven gaan!

Ik vind het wel grappig, bij ons in de onderneming hebben we een traineeship die was alleen voor WO afgestudeerden (en vervolgens nog een batterij aan interne testen). Nu ik via een andere route gekomen ben, stellen ze het traineeship ook open voor HBO-WO en MBO-HBO-WO routes, omdat deze medewerkers vaak veel meer van operatie -> strategie kunnen denken.

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 12:17

Sakura789 schreef:
MusicIsLife schreef:
Wow wat een prestaties :D Ik vind het erg tof om te lezen, ik hoop er zelf ook via deze weg te komen. Heb nog wel een weg te gaan, maar dat er zoveel zijn die het gelukt is, geeft extra hoop. :)


Volhouden en vooral ook genieten van je 'vrije' leventje, ook al lijkt studeren soms heel zwaar. Echt fulltime werken is toch weer heel iets anders :+ En door blijven gaan, soms lukt het niet en is stoppen de weg van de minste weerstand, door blijven gaan!

Ik vind het wel grappig, bij ons in de onderneming hebben we een traineeship die was alleen voor WO afgestudeerden (en vervolgens nog een batterij aan interne testen). Nu ik via een andere route gekomen ben, stellen ze het traineeship ook open voor HBO-WO en MBO-HBO-WO routes, omdat deze medewerkers vaak veel meer van operatie -> strategie kunnen denken.



Ik geef zeker niet op :D tot nu toe ga ik nog lekker met school, dus zolang mijn leercapaciteit niet bereikt is ga ik voorlopig nog lekker door :+ door ziekte even met een omweggetje moeten gaan maar rond inmiddels mijn niveau 4 versneld af. Daarna HBO propedeuse en dan zien hoe verder. Hangt af van wat ik wil gaan doen verder.

Tof, als je via MBO en HBO gekomen bent, heb je inderdaad bepaalde kwaliteiten. Dat is dan wel weer een voordeel :)