Heb jij de juiste keuze gemaakt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Serina_Kay

Berichten: 130
Geregistreerd: 11-04-11
Woonplaats: Dordrecht, Zuid-Holland

Heb jij de juiste keuze gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 14:05

Hallo allemaal! (Wat fijn dat je er bent :)ddd )

Voor onze opleiding Commerciële Economie aan de Hogeschool Rotterdam doen wij onderzoek naar studenten in de leeftijd 14 t/m 20 jaar die een vakkenpakket of vervolgopleiding moeten kiezen of hebben gekozen.

We zijn daarin vooral opzoek naar studenten die geen idee hebben wat ze willen worden, het gevoel hebben dat ze te weinig worden begeleid, of andere aanvullingen hebben met betrekking tot de keuze van de vakkenpakketten en vervolgopleidingen.

Zouden jullie ons willen helpen in ons onderzoek zodat wij met een idee kunnen komen om studenten hierin meer begeleiding te bieden. Om ons te helpen zouden wij het waarderen als jullie onderstaande enquête willen invullen:

https://goo.gl/forms/c6IIk7PcdgNWxTLr2

Ook zou ik graag de kans willen aangrijpen om een (beleefde en respectvolle) discussie te starten over jullie meningen omtrent de identiteitscrisis onder jongeren en de grote invloed van Social Media daarop.

Ik wil iedereen die de tijd neemt de enquête in te vullen alvast bedanken en ben benieuwd naar de reacties! :D

koos2015

Berichten: 348
Geregistreerd: 13-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:11

Serina_Kay schreef:
Ook zou ik graag de kans willen aangrijpen om een (beleefde en respectvolle) discussie te starten over jullie meningen omtrent de identiteitscrisis onder jongeren en de grote invloed van Social Media daarop.


Is er dan een identiteitscrisis onder jongeren? En wat is de grote invloed van social media?

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:15

Ingevuld :j
Wat ik nog had toegevoegd willen zien is als je al een keuze eerder hebt gemaakt en dit geen succes was. Dat je daarop ook wat ingaat. Want nu gaat het over je toekomst, maar wat als je al eens een keuze hebt gemaakt welke niet goed was? Denk dat dat ook zeker essentieel kan zijn voor je onderzoek. :D

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:17

koos2015 schreef:
Serina_Kay schreef:
Ook zou ik graag de kans willen aangrijpen om een (beleefde en respectvolle) discussie te starten over jullie meningen omtrent de identiteitscrisis onder jongeren en de grote invloed van Social Media daarop.


Is er dan een identiteitscrisis onder jongeren? En wat is de grote invloed van social media?

Als je mij vraagt is er zeker een identiteitscrisis. Mensen willen graag als andere (bekende) mensen zijn, laten zich meeslepen in de hype en mode en daarbij zichzelf niet meer zijn als het ware. Er is een soort standaard in de maatschappij in mijn ogen die gecreeerd wordt op social media (dus de mooiste, meest sexy, leukste en duurste foto). Als je niet voldoet daaraan hoor je vaak er niet bij. En erbij horen is voor jongeren eigenlijk een heel groot 'iets' als je het mij vraagt :j

Serina_Kay

Berichten: 130
Geregistreerd: 11-04-11
Woonplaats: Dordrecht, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 18:47

Nayomie schreef:
Als je mij vraagt is er zeker een identiteitscrisis. Mensen willen graag als andere (bekende) mensen zijn, laten zich meeslepen in de hype en mode en daarbij zichzelf niet meer zijn als het ware. Er is een soort standaard in de maatschappij in mijn ogen die gecreeerd wordt op social media (dus de mooiste, meest sexy, leukste en duurste foto). Als je niet voldoet daaraan hoor je vaak er niet bij. En erbij horen is voor jongeren eigenlijk een heel groot 'iets' als je het mij vraagt :j


Dit dus haha. Sluit me hierbij aan.

@Nayomie Top! Dankjewel. En thanks voor je feedback. We staan nog aan het begin van het onderzoek en moeten er een beetje voor waken dat het niet te groot wordt, maar je hebt een heel goed punt. Ik ga het zeker meenemen in een van de focusgroepen die nog worden georganiseerd :)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Heb jij de juiste keuze gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 18:51

Er was altijd al een identiteitscrisis onder jongeren. Daar zijn het jongeren voor.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 19:10

Kuggur schreef:
Er was altijd al een identiteitscrisis onder jongeren. Daar zijn het jongeren voor.


Dit :P .
Maar jongeren moeten nu wel steeds eerder kiezen wat ze willen gaan doen en daar fout in kiezen kan je heel duur komen te staan.

En er zijn heel veel jongeren die hun verdiensten willen maken met social media, dus met vloggen, bloggen of als 'influencer' (dit is sinds een jaar nieuw voor mij :') ) . Ik weet niet hoe slim het is om je inkomsten af te laten hangen van dat soort onbetrouwbare media maar goed, het kan.. I guess..
En het is héél populair.

Kabayo

Berichten: 13979
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Heb jij de juiste keuze gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 19:38

Ingevuld na een super productieve schooldag... not

Hopelijk heb je er wat aan!

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Heb jij de juiste keuze gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 19:50

Ik heb hem voor je ingevuld!

Anoniem

Re: Heb jij de juiste keuze gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:26

Ik denk dat er vooral op het HBO een beetje sprake is van keuzestress bij jongeren en dat zie ik bij mezelf en bij anderen terug. Ik ben op mijn 16e naar het HBO gegaan en heb toen maar lukraak gekozen voor de lerarenopleiding Aardrijkskunde, want dat was mijn favoriete vak. Vond ik verschrikkelijk, oa door de stage die ik moest lopen (4VMBO klas waarin meerdere leerlingen zaten die ouder waren dan ik). Omdat ik punten mee kon nemen als ik stopte ben ik de lerarenopleiding Geschiedenis gaan doen daarna, maar daar ben ik ook na een paar maanden mee gestopt omdat ik eindelijk de conclusie trok dat ik voor de klas staan gewoon echt verschrikkelijk vond.

Daarna ben ik Journalistiek gaan studeren en hoewel ik denk dat dit qua studie het beste aansluit op wat ik wil mis ik heel veel diepgang. Ik ben op dit moment een half jaar weg voor mijn minor, studeer aan een uni en merk dat ik gewoon echt goed ga op de relatief moeilijke stof, het leeswerk en het schrijven van essays. Op het HBO word ik echt helemaal geschift van de groepsprojecten, de presentaties en de reflectieverslagen. Ik hoef gelukkig nog maar iets langer dan een jaar als ik terugkom, maar als ik de mogelijkheid nog had gehad was ik denk ik gestopt (ik zou dan nu zo veel terug moeten betalen aan ome DUO dat het onverstandig is om te stoppen).

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Heb jij de juiste keuze gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:25

Ik ben al te oud om 'm in te vullen, 28. Maar ik ben zo iemand die in zoveel dingen interesse heeft dat ik dus onmogelijk kon kiezen. Dus het is wat hobbelig verlopen en de eerste twee hogere studies die ik koos heb ik niet afgemaakt (fotografie en dierenzorg). Dan gaan werken en dan terug gaan studeren. Vorige maand ben ik afgestudeerd als leerkracht kleuteronderwijs (en nc zedenleer basisonderwijs). Ik zou alleszins m'n hele leven kunnen blijven studeren (moest ik daar nu eens geld mee kunnen verdienen hé :D )

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Heb jij de juiste keuze gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:45

Ik zou de middelbare school en 'vervolgopleiding' van elkaar los trekken. Je hebt het in je OP over studenten, maar over het algemeen ben je volgensmij vooral geinterresseerd in onze ervaringen als middelbare scholier.
Persoonlijk vind ik het lastig je enquete in te vullen omdat het me niet duidelijk is welke data je precies wilt verzamelen. Je doelgroep is in principe duidelijk, maar ik denk dat je enquete duidelijker wordt als je apart vraagt naar iemands ervaring omtrent het kiezen van een vakkenpakket op de middelbare school vs het kiezen van een vervolgopleiding (en eventueel een vakkenpakket tijdens deze opleiding).

Ik val sowieso buiten je doelgroep, maar ik denk wel degelijk dat iets oudere mensen ook een waardevol perspectief op dit vraagstuk hebben, omdat zei al afgestudeerd zijn en al aan het werk zijn of opzoek zijn naar een passende baan.

Ik vind het Nederlandse onderwijs systeem ontzettend interessant, juist omdat kinderen zo ontzettend vroeg een keuze moeten maken qua vakkenpakket. Na de VMBO ben je 16 jaar en kies je je vervolgopleiding, dat vind ik zo bizar. Ik heb heerlijk een tussenjaar genomen na het VWO, omdat ik mijn god niet wist wat ik wou doen. En nu, bijna 6 jaar en een BSc en MA in het buitenland later, denk ik nog steeds vaak dat ik iets totaal anders had willen studeren.

Serina_Kay

Berichten: 130
Geregistreerd: 11-04-11
Woonplaats: Dordrecht, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 16:47

Tot zo ver allemaal bedankt voor het invullen!

@Tutti_Frutti Ik heb inderdaad het woord 'studenten' ook voor 'leerlingen' of 'scholieren' gebruikt. Puur omdat ik dan alles onder één naam heb. Zeker interessant om afgestudeerden ook te benaderen. Moet dan alleen even kijken welke resultaten we daar precies uit willen halen.

We hadden zoals je al aan geeft ook kunnen kiezen om twee verschillende enquêtes te plaatsen. Een omtrent vakkenpakketten en een omtrent vervolgopleidingen, maar deze enquête staat al uit en is (dankzij jullie :D ) al behoorlijk vaak ingevuld *\o/*

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 17:03

Serina_Kay, ik kan de enquête niet voor je invullen, omdat ik buiten de leeftijdsgroep val. Wel kan ik reageren op je volgende vraag, namelijk de identiteitscrisis onder jongeren. Ik ben moeder van een zoon van 18 en in zijn vriendengroep op school zijn ze aan het overwegen om expres over te stappen op gsm's, omdat ze het gevoel hebben geleefd te worden door smartphones/Social Media. Ze krijgen zoveel prikkels, dat ze zich niet meer bezig kunnen houden met het gewone leven en de ontwikkeling van zichzelf. Daar ondervinden ze inderdaad identiteitsproblemen mee. Ze voelen zich een nummer en missen het werkelijke contact en de interesse van het leven. Ook hebben ze moeite met dingen onthouden, omdat alles via het digitale netwerk gaat, ook van school uit. Ik weet niet of dit een antwoord is op wat jullie willen onderzoeken, maar dit wil ik wel graag met je delen.

Wyb_ster

Berichten: 785
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 17:03

Ik heb hem ook eventjes aangevuld en een heel verhaal erbij geschreven :+

Mocht je nog meer informatie willen over het kiezen van een vakkenpakket en de daarbij horende strijd tussen NT en EM en het daarna "kiezen van een vervolgopleiding-gedoe", je kan me altijd een berichtje doen!

Serina_Kay

Berichten: 130
Geregistreerd: 11-04-11
Woonplaats: Dordrecht, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 17:10

Shenavallie schreef:
Serina_Kay, ik kan de enquête niet voor je invullen, omdat ik buiten de leeftijdsgroep val. Wel kan ik reageren op je volgende vraag, namelijk de identiteitscrisis onder jongeren. Ik ben moeder van een zoon van 18 en in zijn vriendengroep op school zijn ze aan het overwegen om expres over te stappen op gsm's, omdat ze het gevoel hebben geleefd te worden door smartphones/Social Media. Ze krijgen zoveel prikkels, dat ze zich niet meer bezig kunnen houden met het gewone leven en de ontwikkeling van zichzelf. Daar ondervinden ze inderdaad identiteitsproblemen mee. Ze voelen zich een nummer en missen het werkelijke contact en de interesse van het leven. Ook hebben ze moeite met dingen onthouden, omdat alles via het digitale netwerk gaat, ook van school uit. Ik weet niet of dit een antwoord is op wat jullie willen onderzoeken, maar dit wil ik wel graag met je delen.


Dankjewel voor de reactie! Hier hebben we juist heel veel aan!

Ons thema staat vast en dat is de identiteitscrisis onder jongeren. Hoe wij daarin iets kunnen betekenen ligt geheel aan de uitkomst van het onderzoek. We hebben de enquête nu dus een bepaalde richting gegeven, maar het zou best kunnen dat we (onder meer door dit soort reacties) uit eindelijk besluiten dat een andere richting binnen het thema veel meer aandacht vraagt.

Ik ben alleen maar heel blij met alle reacties. Zoals hierboven wordt omschreven zijn ook wij zoekende en worden af en toe overspoeld met informatie. Reacties vanuit het dagelijks leven zijn dus zeer welkom! En daarnaast voor ons ook een leuke afwisseling om te lezen i.p.v. alle onderzoeken die er al zijn gedaan :+

Anoniem

Re: Heb jij de juiste keuze gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 17:17

Ik heb hem ook voor je ingevuld! Zou het ook mogelijk zijn om het uiteindelijke resultaat toegemaild te krijgen? Want ik vind het zeer interessant om te lezen. :j

Weet namelijk zeker dat er een flinke identiteitscrisis is! Er is zo veel informatie, zo veel manieren, zo veel mensen, zo veel meningen, zo veel keuzes, en het is nooit (goed) genoeg. Dat is best zwaar op jongeren. :j

Loolotte

Berichten: 1859
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Heb jij de juiste keuze gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 17:24

Ik heb hem ingevuld, maar ook als je wel nog achter je keuzes staat, moet je de vraag over 'zo nee...' invullen :=

Serina_Kay

Berichten: 130
Geregistreerd: 11-04-11
Woonplaats: Dordrecht, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 08:28

Loolotte schreef:
Ik heb hem ingevuld, maar ook als je wel nog achter je keuzes staat, moet je de vraag over 'zo nee...' invullen :=


Oh dat is niet handig! Heb het aangepast :+

Dankjewel :D

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Heb jij de juiste keuze gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:08

Ik heb hem ook voor je ingevuld!

Wat betreft de identiteitscrisis; ik merk wel duidelijk om me heen dat er van je wordt verwacht dat je (gedeeltelijk) conform bent aan een soort 'persona' wat voldoet aan de modetrends op dit moment.
Ik kies er zelf bewust voor om lekker mezelf te blijven, hierdoor wordt ik door anderen weleens als 'raar' gezien, maar daar probeer ik me niks van aan te trekken.
Ik heb wel vaak het idee dat ik mijn persoonlijkheid moet doseren, als ik teveel mezelf ben dan blijven mensen uit de buurt of kunnen ze best nare opmerkingen maken.

Qua uiterlijk vertoon denk ik dat men overdrijft met die identiteitscrisis.
Ik draag skinny jeans, sneakers en een t-shirt omdat ik dat lekker vind zitten en omdat ík vind dat het er leuk uit ziet. Wat iemand op social media doet moeten ze lekker zelf weten.

Serina_Kay

Berichten: 130
Geregistreerd: 11-04-11
Woonplaats: Dordrecht, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 12:07

@DreamGuide Ik denk dat er wel meerdere mensen zijn die zich daarin herkennen. Ik in ieder geval wel. Dat wanneer je niet meeloopt met wat op het moment 'hot' is, dat je dan buiten de boot valt. Ik vind het wel bijzonder om te lezen dat ze dan echt nare opmerkingen naar je maken.

Iedereen (uitzonderingen daargelaten. Lees: criminelen etc.) zou toch zichzelf moeten kunnen zijn zonder nare opmerkingen naar zijn of haar hoofd geslingerd te krijgen. -O-

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:20

Serina_Kay schreef:
@DreamGuide Ik denk dat er wel meerdere mensen zijn die zich daarin herkennen. Ik in ieder geval wel. Dat wanneer je niet meeloopt met wat op het moment 'hot' is, dat je dan buiten de boot valt. Ik vind het wel bijzonder om te lezen dat ze dan echt nare opmerkingen naar je maken.

Iedereen (uitzonderingen daargelaten. Lees: criminelen etc.) zou toch zichzelf moeten kunnen zijn zonder nare opmerkingen naar zijn of haar hoofd geslingerd te krijgen. -O-


Ik moet wel zeggen dat ik vroeger heel onzeker was over 'uniek' zijn. Dus dan was ik een beetje anders, en ik voelde me anders en dan werd ik daar heel onzeker over. In die periode maakten mensen dan inderdaad ook wel echt rottige opmerkingen.
Ik heb tegenwoordig veel meer zelfvertrouwen in het feit dat ik anders ben en mijn eigen ding doe, sindsdien zijn de nare opmerkingen ook verdwenen.

MariskaDream
Berichten: 132
Geregistreerd: 16-05-14

Re: Heb jij de juiste keuze gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:29

Succes met je Enquete! ik ben 21 dus iets te oud om topic in te vullen... (maar zit zelf ook met stude twijfels)

Serina_Kay

Berichten: 130
Geregistreerd: 11-04-11
Woonplaats: Dordrecht, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 16:33

MariskaDream schreef:
Succes met je Enquete! ik ben 21 dus iets te oud om topic in te vullen... (maar zit zelf ook met stude twijfels)


Als je denkt dat de enquête verder wel ook op jou van toepassing is, zeker even invullen! :D
Er zijn al meerdere reacties gekomen van mensen die ouder zijn dan 20. Misschien moeten we op basis van deze enquête onze doelgroep ook wel uitbreiden of helemaal aanpassen.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 16:44

Ik kan je enquete niet invullen, maar misschien heb je wat aan mijn verhaal.
Ik ben begonnen op het vwo. In de 5e ben ik naar havo gegaan, omdat wiskunde te moeilijk was voor mij en ik dit op het vwo niet kon halen.
Na de havo ben ik lerarenopleiding biologie gaan doen. Ik wilde graag iets met biologie, en er waren niet zoveel opties dus maar naar de lerarenopleiding. Ik vond heel dat leraar gedoe helemaal niet leuk, dus daar ben ik mee gestopt. Toen ben ik hbo University of Applied Science gaan doen. Helaas dit ook niet gelukt omdat ik weer tegen het wiskunde probleem aanliep.
Nu doe ik mbo apothekersassistent, en dit is voor mij echt de juiste keuze geweest! Ben inmiddels wel 23, maar helemaal geen spijt gehad van deze keuze.