Ad traject?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angelastolk

Berichten: 579
Geregistreerd: 27-07-13
Woonplaats: Ridderkerk

Ad traject?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 15:27

Hoi!

Omdat het fijn is om ervaringen van anderen te horen....

Ik heb eerst Havo afgerond en ik zit nu in het laatste jaar van de opleiding juridisch medewerker (zakelijke dienstverlening) mbo niveau 4!

Nu twijfel ik erg wat ik hierna wil gaan doen... 4 jaar hbo (rechten)....ik weet niet of ik dat kan (ook al zeggen m'n cijfers van wel..) en wil.

Nu vertelde mijn mentor dat er ook zoiets bestaat als een Ad traject. Dit is een soort mbo+. Voor mensen die de stap naar hbo te groot vinden ;)
Nu zat ik te kijken naar Ad paralegal (https://www.associatie.nl/nl/zoekresult ... =paralegal)

Helemaal stoppen (vooral nav m'n cijfer) vind ik aan de ene kant ook weer zonde. Een Ad traject duurt ongeveer 2 jaar begreep ik. Als je een Ad traject doet, ben je weer iets hoger, toch?

Zijn er hier toevallig mensen die ook een Ad traject hebben gedaan? Of die misschien zelfs wel de opleiding paralegal hebben gedaan?

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes,
Angela

CupCakes_

Berichten: 3322
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Re: Ad traject?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:13

Ik lees even mee. Ben op dit moment bezig met het afronden van mbo niveau 4 Toerisme. En wil ook een Associate Degree gaan doen.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Ad traject?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:29

Ik ben na het MBO 4 Toerisme de Associate Degree Officemanagement gestart aan de Hogeschool Rotterdam. Dit is mij ontzettend goed bevallen en de 2 jaar waren zo voorbij! Het is een beknopte versie van een volledige Bachelor en in mijn ogen ook wat minder zwaar.

Eventueel kan je na het behalen van je AD alsnog je bachelor diploma halen en vaak krijg je allerlei vrijstellingen voor vakken omdat je die vaak al hebt gedaan tijdens de AD.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Ad traject?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:06

Ik ben er verder niet mee bekend, maar hoe zit het met de banen na je opleiding? Want je hebt geen hbo afgerond, dus werkgevers die hbo'ers zoeken willen je waarschijnlijk niet/ minder snel. En salaris? Word je betaald als mbo 4, of is er een speciaal salaris vastgesteld voor ad opleidingen?
Misschien dat dat iets is om over na te denken, als je dat niet al gedaan hebt natuurlijk.
Ik zou ik jouw situatie eerder kiezen voor de hbo opleiding. Je hebt niet voor niets je havo afgerond en blijkbaar zijn je cijfers nu ook nog eens heel goed. Ik zou gewoon hbo gaan proberen als ik jou was.

Nymphe

Berichten: 506
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: omgeving Emmen

Re: Ad traject?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:12

Het is wel écht HBO hoor, geen MBO+. Het is namelijk gewoon de eerste 2 jaar van een 4 jarige bachelor. Al zijn die jaren wel net anders ingedeeld omdat in die 2 jaar ook de stage en afstudeerperiode zitten.
Maar het is wel echt HBO niveau, alleen krijg je dus slechts 2 van de 4 jaar aan informatie waardoor je een bepaalde diepgang niet krijgt. Dat gezegd is en AD dus wel interessant om op HBO niveau te komen in 2 jaar.
Als je het nog niet aandurft om voor een 4 jarige bachelor te gaan is een AD ideaal. Bij sommige AD's is het ook mogelijk om na die 2 jaar verder te gaan met het bachelor traject en er dus 2 jaar aan vast te plakken om je BD te behalen.

angelastolk

Berichten: 579
Geregistreerd: 27-07-13
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 21:01

Ferera schreef:
Ik ben na het MBO 4 Toerisme de Associate Degree Officemanagement gestart aan de Hogeschool Rotterdam. Dit is mij ontzettend goed bevallen en de 2 jaar waren zo voorbij! Het is een beknopte versie van een volledige Bachelor en in mijn ogen ook wat minder zwaar.

Eventueel kan je na het behalen van je AD alsnog je bachelor diploma halen en vaak krijg je allerlei vrijstellingen voor vakken omdat je die vaak al hebt gedaan tijdens de AD.


Fijn dat het zo goed is bevallen! Ik ga ook eens bekijken of het mogelijk is om vrijstellingen te krijgen als ik daarna nog het volledige HBO programma zou willen doen!


ierusju schreef:
Ik ben er verder niet mee bekend, maar hoe zit het met de banen na je opleiding? Want je hebt geen hbo afgerond, dus werkgevers die hbo'ers zoeken willen je waarschijnlijk niet/ minder snel. En salaris? Word je betaald als mbo 4, of is er een speciaal salaris vastgesteld voor ad opleidingen?
Misschien dat dat iets is om over na te denken, als je dat niet al gedaan hebt natuurlijk.
Ik zou ik jouw situatie eerder kiezen voor de hbo opleiding. Je hebt niet voor niets je havo afgerond en blijkbaar zijn je cijfers nu ook nog eens heel goed. Ik zou gewoon hbo gaan proberen als ik jou was.


Daar heb ik zeker over nagedacht! Ik heb me ook ingeschreven bij verschillende sites (Juridische banenbank, recht.nl etc) om te kijken wat er momenteel veel gevraagd wordt op de arbeidsmarkt. Als je Ad doet, in mijn geval juridisch, dan word ik Paralegal ipv Juridisch medewerker. Het salaris ligt volgensmij wel wat hoger, maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Wel denk ik dat het salaris lager ligt dan een volledig HBO diploma.
Zo lastig..havo was echt knokken voor een 5,5. Zo erg dat het niet leuk meer was zegmaar. Maar deze 3 jaar MBO zijn eigenlijk boven verwachting goed gegaan. Gemiddeld sta ik een 8,5! Ik ben denk ik bang dat HBO weer zo wordt als havo. Vandaar dat ik eerst naar Ad aan het kijken was.


Nymphe schreef:
Het is wel écht HBO hoor, geen MBO+. Het is namelijk gewoon de eerste 2 jaar van een 4 jarige bachelor. Al zijn die jaren wel net anders ingedeeld omdat in die 2 jaar ook de stage en afstudeerperiode zitten.
Maar het is wel echt HBO niveau, alleen krijg je dus slechts 2 van de 4 jaar aan informatie waardoor je een bepaalde diepgang niet krijgt. Dat gezegd is en AD dus wel interessant om op HBO niveau te komen in 2 jaar.
Als je het nog niet aandurft om voor een 4 jarige bachelor te gaan is een AD ideaal. Bij sommige AD's is het ook mogelijk om na die 2 jaar verder te gaan met het bachelor traject en er dus 2 jaar aan vast te plakken om je BD te behalen.


Aah okee! Ad is dan inderdaad wel interessant om te kijken of het iets voor mij is. Ik ga bekijken of het mogelijk is die 2 jaar eraan vast te plakken om BD te halen! Thanks voor de info!

Anoniem

Re: Ad traject?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:41

Ad heeft ook wl mijn interesse..
Als je die hebt afgerondkan je vaak ook wel verkort nog je complete bachelor halen, naar wat ik begreep.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Ad traject?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:49

Wat Nymphe zegt, AD is HBO. En in heel veel gevallen, kan je na 2 jaar AD, nog de volgende 2 jaar doen en daarmee je volledige bachelor halen.

Alleen... als ik op paralegal zoek, dan vind ik geen AD.... Ik vind enkel korte beroepsopleidingen. En die zijn dus niet HBO niveau. Dus kijk wel even of het echt een AD is.

Maar, je komt van de Havo. Je hebt je MBO straks als het goed is op zak, met vakkennis gericht op de HBO opleiding die je eventueel wilt gaan volgen. Waarom zou je niet gewoon HBO doen? Ik zou als ik jou was gewoon eens op een HBO opleiding gaan praten, kijken wat de mogelijkheden zijn.

angelastolk

Berichten: 579
Geregistreerd: 27-07-13
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 09:32

Anoniem schreef:
Ad heeft ook wl mijn interesse..
Als je die hebt afgerondkan je vaak ook wel verkort nog je complete bachelor halen, naar wat ik begreep.


Dat zou mooi zijn als HBO toch bevalt, ik ga eens kijken of dat mogelijk is!


Lalidan schreef:
Wat Nymphe zegt, AD is HBO. En in heel veel gevallen, kan je na 2 jaar AD, nog de volgende 2 jaar doen en daarmee je volledige bachelor halen.

Alleen... als ik op paralegal zoek, dan vind ik geen AD.... Ik vind enkel korte beroepsopleidingen. En die zijn dus niet HBO niveau. Dus kijk wel even of het echt een AD is.

Maar, je komt van de Havo. Je hebt je MBO straks als het goed is op zak, met vakkennis gericht op de HBO opleiding die je eventueel wilt gaan volgen. Waarom zou je niet gewoon HBO doen? Ik zou als ik jou was gewoon eens op een HBO opleiding gaan praten, kijken wat de mogelijkheden zijn.


Aah okee..hmm als ik bijvoorbeeld hier kijk dan lijkt de opleiding wel AD: https://delaatkenniscentrum.nl/opleidin ... #overzicht
Ja klopt... denk dat vooral het vertrouwen mist. Jaa indd contact opnemen met een HBO

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Ad traject?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 09:56

Als ik op jouw link klik, zie ik juist géén officiële AD..... Ze vinden zelf dat het niveau HBO-AD is, maar dat is echt wat anders. Zo zie ik bijvoorbeeld ook geen NVAO accreditatie. Ook gezien de duur en studiebelasting én de toelatingseisen (geen), kan dit bijna geen officiële AD zijn.

Laat je dus echt goed informeren!

Ir111

Berichten: 11957
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:30

Bij mijn weten zit een AD opleiding tussen MBO en HBO in. Zoek maar eens op European Qualifications Framework, zij hebben een indeling van niveau's gemaakt zodat Europeese opleidingen in te delen zijn qua niveau. Een AD opleiding zit op niveau 5, een HBO op 6 en MBO op 4.

edit: hier meer info: https://en.wikipedia.org/wiki/European_ ... _Framework

Bekijk vooral even hoe de werkkansen zijn voor dit opleidingsniveau.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:46

Ik doe een AD opleiding aan de Avans Academie voor Deeltijd, Commerciële economie. Mijn AD is zeker geen mbo+, het is gelijk aan de eerste 2 jaar van de hbo bachelor. Zo heb ik vorig jaar m'n propedeusejaar ingeschreven gestaan voor de bachelor, dat heb ik dit jaar omgezet naar associate degree zodat ik aan het einde van dit jaar een extra papiertje heb, volgend jaar stroom ik dan moeiteloos door naar het 3e jaar van de bachelor. Wij zijn echter de laatste lichting studenten waarbij dit kan, vanaf dit jaar is dat systeem veranderd. Het fijne hiervan weet ik niet, en ik weet ook niet of dit landelijk is, maar ik zou bij een school goed vragen wat de doorstroommogelijkheden zijn. Wat IR111 hierboven zegt klopt in principe wel, dit is bij ons ook uitgelegd, maar het zit ietsje anders. HBO is strategisch, een AD niet, de eerste 2 jaar/AD van mijn opleiding zijn niet strategisch, de laatste 2 jaar wel. Door die strategische toevoeging gaat de opleiding dus van niveau 5 naar niveau 6, dit zorgt er echter niet voor dat de AD qua moeilijkheidsgraad tussen MBO en HBO in zit, je mist gewoon een deel.

Ik zou je trouwens niet per se af laten schrikken door je havo cijfers! Daar kreeg je toch andere vakken, die misschien minder bij je pasten. Ik merk op mijn opleiding ook dat cijfers uit het verleden geen garantie zijn, zo gaat iemand die ooit eens de kappersopleiding gedaan heeft fluitend door deze hbo opleiding, terwijl een ander na een half jaar moest stoppen omdat ze niks had gehaald; zij slaagde voorafgaand aan deze studie cum laude voor een mbo-opleiding in de commerciële sector. Het moet gewoon bij je passen, en daar kom je alleen achter als je eraan begint!
Laatst bijgewerkt door x_Milou op 24-02-18 18:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Ir111

Berichten: 11957
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Ad traject?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:52

Je mist inderdaad een deel waardoor je totale opleidingsniveau lager is dan een volledig afgeronde HBO opleiding. Je opleidingsniveau is inderdaad op HBO niveau, alleen doe je maar de helft van een HBO opleiding dus logischerwijs is je diploma minder waard dan wanneer je een 4 jarige HBO gevolgd hebt.

Tazzey
Berichten: 9504
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:00

Ir111 schreef:
Bij mijn weten zit een AD opleiding tussen MBO en HBO in. Zoek maar eens op European Qualifications Framework, zij hebben een indeling van niveau's gemaakt zodat Europeese opleidingen in te delen zijn qua niveau. Een AD opleiding zit op niveau 5, een HBO op 6 en MBO op 4.

edit: hier meer info: https://en.wikipedia.org/wiki/European_ ... _Framework

Bekijk vooral even hoe de werkkansen zijn voor dit opleidingsniveau.


Internationaal wordt het AD inderdaad gekwalificeerd tussen MBO en HBO in, ze zien het dus als een MBO+. De baankansen zijn in diverse vakgebieden, waaronder het recht, zeer slecht. Ik zou zelf kijken dat je aan de uni terecht kunt komen, dan kun je alle kanten op.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 09:24

Tazzey schreef:
Ir111 schreef:
Bij mijn weten zit een AD opleiding tussen MBO en HBO in. Zoek maar eens op European Qualifications Framework, zij hebben een indeling van niveau's gemaakt zodat Europeese opleidingen in te delen zijn qua niveau. Een AD opleiding zit op niveau 5, een HBO op 6 en MBO op 4.

edit: hier meer info: https://en.wikipedia.org/wiki/European_ ... _Framework

Bekijk vooral even hoe de werkkansen zijn voor dit opleidingsniveau.


Internationaal wordt het AD inderdaad gekwalificeerd tussen MBO en HBO in, ze zien het dus als een MBO+. De baankansen zijn in diverse vakgebieden, waaronder het recht, zeer slecht. Ik zou zelf kijken dat je aan de uni terecht kunt komen, dan kun je alle kanten op.



Vanaf mbo naar uni is wel een beetje een grote stap he. Lijkt me prima voor ts om hbo te starten.

Ik zou wel inderdaad eens rondkijken of er vacatures zijn voor ad'ers. In het bedrijfsleven om mij heen is deze degree nog behoorlijk onbekend en is er dus ook geen vraag naar.

Tazzey
Berichten: 9504
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Ad traject?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:53

Ik zeg ook nergens dat ze direct vanaf het MBO naar de uni moet. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Ad traject?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:36

Ik zou het niet zo snel doen... Ik heb het idee dat HBO-recht pas sinds enkele jaren wat meer gevraagd wordt en denk dat werkgevers de meerwaarde van iemand met een halve HBO opleiding niet zo snel zullen zien. Dan liever een MBO'er, want 'dat kost minder'.

angelastolk

Berichten: 579
Geregistreerd: 27-07-13
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 09:06

Ir111 schreef:
Bij mijn weten zit een AD opleiding tussen MBO en HBO in. Zoek maar eens op European Qualifications Framework, zij hebben een indeling van niveau's gemaakt zodat Europeese opleidingen in te delen zijn qua niveau. Een AD opleiding zit op niveau 5, een HBO op 6 en MBO op 4.

edit: hier meer info: https://en.wikipedia.org/wiki/European_ ... _Framework

Bekijk vooral even hoe de werkkansen zijn voor dit opleidingsniveau.


Ja, zo had ik het dus ook begrepen! Dat het niveau 5 is. Bedankt, ik ga er naar kijken

angelastolk

Berichten: 579
Geregistreerd: 27-07-13
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 09:09

x_Milou schreef:
Ik doe een AD opleiding aan de Avans Academie voor Deeltijd, Commerciële economie. Mijn AD is zeker geen mbo+, het is gelijk aan de eerste 2 jaar van de hbo bachelor. Zo heb ik vorig jaar m'n propedeusejaar ingeschreven gestaan voor de bachelor, dat heb ik dit jaar omgezet naar associate degree zodat ik aan het einde van dit jaar een extra papiertje heb, volgend jaar stroom ik dan moeiteloos door naar het 3e jaar van de bachelor. Wij zijn echter de laatste lichting studenten waarbij dit kan, vanaf dit jaar is dat systeem veranderd. Het fijne hiervan weet ik niet, en ik weet ook niet of dit landelijk is, maar ik zou bij een school goed vragen wat de doorstroommogelijkheden zijn. Wat IR111 hierboven zegt klopt in principe wel, dit is bij ons ook uitgelegd, maar het zit ietsje anders. HBO is strategisch, een AD niet, de eerste 2 jaar/AD van mijn opleiding zijn niet strategisch, de laatste 2 jaar wel. Door die strategische toevoeging gaat de opleiding dus van niveau 5 naar niveau 6, dit zorgt er echter niet voor dat de AD qua moeilijkheidsgraad tussen MBO en HBO in zit, je mist gewoon een deel.

Ik zou je trouwens niet per se af laten schrikken door je havo cijfers! Daar kreeg je toch andere vakken, die misschien minder bij je pasten. Ik merk op mijn opleiding ook dat cijfers uit het verleden geen garantie zijn, zo gaat iemand die ooit eens de kappersopleiding gedaan heeft fluitend door deze hbo opleiding, terwijl een ander na een half jaar moest stoppen omdat ze niks had gehaald; zij slaagde voorafgaand aan deze studie cum laude voor een mbo-opleiding in de commerciële sector. Het moet gewoon bij je passen, en daar kom je alleen achter als je eraan begint!


Aah okee, bedankt voor het delen van je ervaring :)
Ik heb indd gelezen dat het tussen MBO en HBO zit, maar dit blijkt dus niet helemaal te kloppen..

angelastolk

Berichten: 579
Geregistreerd: 27-07-13
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 09:12

[/quote]

Internationaal wordt het AD inderdaad gekwalificeerd tussen MBO en HBO in, ze zien het dus als een MBO+. De baankansen zijn in diverse vakgebieden, waaronder het recht, zeer slecht. Ik zou zelf kijken dat je aan de uni terecht kunt komen, dan kun je alle kanten op.[/quote]


Vanaf mbo naar uni is wel een beetje een grote stap he. Lijkt me prima voor ts om hbo te starten.

Ik zou wel inderdaad eens rondkijken of er vacatures zijn voor ad'ers. In het bedrijfsleven om mij heen is deze degree nog behoorlijk onbekend en is er dus ook geen vraag naar.[/quote]

Uni wil ik inderdaad niet..
Klopt, ik ben hier ook benieuwd naar! Ik heb me ingeschreven bij verschillende websites (JBB, Indeed). Ik krijg mails met vacatures, en zo kan ik kijken wat er een beetje gevraagd wordt!

angelastolk

Berichten: 579
Geregistreerd: 27-07-13
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 09:16

Tiggs schreef:
Ik zou het niet zo snel doen... Ik heb het idee dat HBO-recht pas sinds enkele jaren wat meer gevraagd wordt en denk dat werkgevers de meerwaarde van iemand met een halve HBO opleiding niet zo snel zullen zien. Dan liever een MBO'er, want 'dat kost minder'.


Daar heb je gelijk in..ik vraag me af of er dan ook een salaris zit tussen MBO en HBO.
Want ook al is het een halve HBO opleiding, je hebt toch weer 2 jaar kennis opgedaan.

angelastolk

Berichten: 579
Geregistreerd: 27-07-13
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Ad traject?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 21:14

Ik heb contact opgenomen met NTI via de chat. Hij vertelde mij dat Paralegal HBO Ad is. Ook zou ik een maand kunnen proefstuderen, dan kan ik alles terugsturen als het niet bevalt.
Ook heb ik Associatie examens een email gestuurd, om te vragen of je bij Paralegal een officieel erkend Ad diploma krijgt. Ik wacht nog op reactie.
Volledig HBO zou in 3 jaar kunnen als je er zelf tempo achter zet. Wat mij aantrekt is toch wel een zelfstudie...ik ben zo klaar met school, groepsopdrachten, presentaties etc....
Ik vind de keuze erg lastig

Ir111

Berichten: 11957
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Ad traject?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:35

Ik zou vooral kijken naar de kans op een baan die aansluit op je opleiding. Daar doe je het tenslotte voor. :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Ad traject?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 17:22

Ik krijg zojuist een brief van hogeschool van Hall, dat per dit jaar de status van AD wijzigt. Per 1 januari zijn AD's geen onderdeel meer van een bachelor, maar een eigen opleiding. Dit betekend dat je met een AD geen propedeuse meer krijgt én dat het doorstroomrecht naar de bachelor vervalt (behalve voor degenen die nu al bezig zijn met een AD, voor hun is er een overgangsregeling). Hou daar dus rekening mee met je keuze.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Ad traject?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 17:29

Ik heb naast mijn fulltime baan een AD Nemas Middle Management, examen ook via de Associatie, behaald.

Was prima te doen, 1 avond in de week naar school, 2 avonden thuis leren.

Moet wel zeggen dat het heel erg slecht geregeld was qua opleiding en examen. Die sloten totaal niet op elkaar aan, waardoor bij ons het slagingspercentage onder de 30% lag.
Volgens de Associatie lag dit aan de opleiding en volgens de opleiding aan de Associatie.

Kijk dus even goed naar het slagingspercentage voordat je er aan begint!