[ENQ] insecten eten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gothico

Berichten: 1354
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 23:12

Kuggur schreef:
Gothico schreef:
Ik heb insecten gegeten. Ook al ben ik een insecten liefhebber(Voor een groot deel dan)
Maar zou meer insecten willen eten. Ben al een jaar op zoek naar iemand die goeie krekels kan aanleveren voor menselijk consumptie. Dat is nog best lastig blijkt.

Zou je ze niet zelf kunnen kweken?


Er zitten heel veel eisen aan. Je kan niet zomaar krekels kopen en die voor menselijk consumptie gebruiken. Anders had ik het wel gedaan. Dat is meteen verdiensten.

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 23:31

Gothico schreef:
Er zitten heel veel eisen aan. Je kan niet zomaar krekels kopen en die voor menselijk consumptie gebruiken. Anders had ik het wel gedaan. Dat is meteen verdiensten.

http://Www.delibugs.nl ;)

Edit: of wil je levend? Deze zijn gevriesdroogd

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 23:52

Gothico schreef:
Er zitten heel veel eisen aan. Je kan niet zomaar krekels kopen en die voor menselijk consumptie gebruiken. Anders had ik het wel gedaan. Dat is meteen verdiensten.

Zolang je ze niet verkoopt of aan anderen serveert, kan er heel veel hoor. Bedoeld voor menselijke consumptie, officieel geschikt bevonden voor menselijke consumptie en (in de praktijk) geschikt voor menselijke consumptie, zijn drie verschillende dingen, waarbij eigenlijk alleen de laatste van belang is voordat je iets opeet.

Gothico

Berichten: 1354
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: [ENQ] insecten eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 01:20

@Chocopasta: Bedankt voor de link. Deze had ik moeten weten XD
Ik wilde inderdaad gevriesdroogd. Wel lekker prijzig nog.

@oomens: Nee dank je. Ga ik niet elf proberen. Maar de laatste van de drie bedoelde ik dus.

Femke_Tweety

Berichten: 12010
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:07

Telpeva schreef:
Lienie_F schreef:
Dat ging snel :D
Ik als vegetariër heb maar nee ingevuld bij de workshop, maar vind het wel interessant als dat meer op zou komen​ en anderen dan minder vlees zouden gaan eten zeg maar

Ik snap niet wat je wilt zeggen, als andere mensen meer insecten gaan eten dan zorgt dat toch niet voor minder vleesconsumptie? Het enige dat veranderd is dat er een eetbare diersoort erbij komt.




Toch wel.

De Jumbo had een jaar of drie geleden tijdelijk insectenburgers te koop. Half jaar ofzo.

Ik en mijn toenmalige vriend aten ze regelmatig. En insectenburger bij de maaltijd betekende dus wel degelijk niet een stukje vlees die avond.

Avis

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:25

Chocopasta schreef:
Gothico schreef:
Er zitten heel veel eisen aan. Je kan niet zomaar krekels kopen en die voor menselijk consumptie gebruiken. Anders had ik het wel gedaan. Dat is meteen verdiensten.

http://Www.delibugs.nl ;)

Edit: of wil je levend? Deze zijn gevriesdroogd

Deze gebruiken wij op m'n werk! Smaken prima, op zich.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:07

Femke_Tweety schreef:
Toch wel.

De Jumbo had een jaar of drie geleden tijdelijk insectenburgers te koop. Half jaar ofzo.

Ik en mijn toenmalige vriend aten ze regelmatig. En insectenburger bij de maaltijd betekende dus wel degelijk niet een stukje vlees die avond.

Ehm je snapt hem niet helemaal; je insectenburger is het stukje vlees die avond.

Femke_Tweety

Berichten: 12010
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [ENQ] insecten eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:19

Ah zo.

Meningen zijn wat verdeeld of het vlees genoemd moet worden.
Maar ik snap je punt.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: [ENQ] insecten eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:39

Misschien een 'rare' vraag maar insecten worden vaak toch gewoon levend gekookt/gebakken/ingevroren als het voor menselijke consumptie is? Nu weet ik dus niet in hoeverre deze dieren eigenlijk gevoelens hebben maar ik vraag het mij gewoon oprecht af hoe diervriendelijk het dus is. :+

xSCWx
Berichten: 7062
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 00:04

Citaat:
Insecten hebben geen centraal zenuwstelsel, een voorwaarde om pijn te kunnen voelen. Daarom nemen wetenschappers aan dat insecten in ieder geval niet hetzelfde gevoel hebben als zoogdieren.

Onderzoek toont aan dat insecten zich wel bewust zijn van beschadiging van hun lichaam. Maar we kunnen ze uiteraard niet vragen hoe ze zich voelen.

Volgens Quest

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [ENQ] insecten eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 00:55

Er zijn inmiddels wel landen waar kreeften niet meer levend in kokend water mogen worden gegooid.
Als je het niet zeker weet is het imo ethisch onverantwoordelijk er maar van uit te gaan dat ze niet lijden...

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [ENQ] insecten eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 01:02

Het verschil tussen insecten en dieren is dat dieren ontwikkelde hersenen hebben en hierdoor dus pijn en andere dingen kunnen voelen, terwijl insecten dit niet hebben.
Sowieso nemen insecten veel en veel minder ruimte in beslag en eten ze maar een fractie van de voeding van vee, terwijl ze zelf wel erg eiwitrijk zijn. Ook is de uitstoot velen malen minder dan bij vee.

Ik heb ‘m ook ingevuld overigens! Heb wel eens een sprinkhaan gehad, was niet slecht :D

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 01:05

Insecten zijn dieren, compleet met centraal zenuwstelsel.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: [ENQ] insecten eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 06:58

Nee en nee :D ik blijf wel bij mijn tofu, bevalt mij prima.

Gothico

Berichten: 1354
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 20:10

Kuggur schreef:
Insecten zijn dieren, compleet met centraal zenuwstelsel.


Dit klopt gedeeltelijk. Insecten zijn dieren ja.

Centraal zenuwstelsel deels waar. Ze hebben zenuwen in het lichaam. Maar niet 100% met alles verbonden.
Als een zoogdier zou onthoofd worden is het bewegingloos. Een insect(Denk aan bidsprinkhanen) kunnen zonder hun hoofd nog zelfs vechten/paren tot hun lichaamsvloeistof weg loopt. Of dat ze ondervoed raken omdat ze niet kunnen eten of drinken.
Dus zonder hoofd is een insect levensvatbaar tot zekere hoogte. Dit komt omdat het niet centraal met het hoofd verbonden in.

Sorry ik kweek al jaren verschillende soorten insecten.

Het beste is invriezen. Ze zijn koudbloedig(hebben geen bloed maar vocht). Dus slapen ze langzaam in. Door kou raakt een insect slomer. Tot ze dood vriezen. Dat droogvriezen is dus nog sneller. En voelen ze dus niet.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 20:23

Nee mijn opmerking klopt niet " gedeeltelijk". Mijn opmerking klopt helemaal.
In jouw betoog daarentegen staan veel onvolledige en verwarde dingen. Tip, "centraal" is niet synoniem met "cephaal"; jouw eigen ruggemerg bijvoorbeeld is onderdeel van je czs.

Anoniem

Re: [ENQ] insecten eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 20:29


luuntje

Berichten: 13993
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 20:31

Hoeveel ingevulde lijstjes heb je nodig?

Ik eet geen insecten. Nou ja wellicht af en toe een die in mijn slaap naar binnen wandelt.
Ik eet ook geen kreeftjes/garnalen/mosselen.

KittyDylan

Berichten: 8905
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 20:37

Gothico schreef:
Ik heb hem ook maar ingevuld. Was erg veel moeite ook. XD

ja en ja.

Ik heb insecten gegeten. Ook al ben ik een insecten liefhebber(Voor een groot deel dan)
Maar zou meer insecten willen eten. Ben al een jaar op zoek naar iemand die goeie krekels kan aanleveren voor menselijk consumptie. Dat is nog best lastig blijkt.

Smaakt trouwens naar hazelnootjes als ze gevriestdroogt zijn.

Bijna overal op de wereld eten ze insecten waarom hier nog niet?


In ons dorp zit er geloof ik het bedrijf TastyBugs oid.

Heb het ook ingevuld. :)

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 21:07

Kuggur schreef:
Nee mijn opmerking klopt niet " gedeeltelijk". Mijn opmerking klopt helemaal.
In jouw betoog daarentegen staan veel onvolledige en verwarde dingen. Tip, "centraal" is niet synoniem met "cephaal"; jouw eigen ruggemerg bijvoorbeeld is onderdeel van je czs.


Kun je je stelling onderbouwen dan? Ik heb ook nog nergens gelezen dat insecten een centraal zenuwstelsel hebben; dit wordt zowat overal ontkent. Ik heb nog wel een biologieboek ergens liggen met een insectenhoofdstuk, maar kan me niet herinneren wat daarin staat.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [ENQ] insecten eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 21:10

Het is geen stelling waar je een mening over kunt hebben; het is gewoon een feit.
Wil je meer weten? Typ " insect central nervous system" in op google en voila.

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [ENQ] insecten eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 22:20

Okay, je hebt gelijk met het centrale zenuwstelsel in sommige insecten. Maar insecten missen wel de capaciteit om na te denken, en prikkels volgen zij instinctief en volgens hun genetische informatie. Dat insecten worden op een snelle manier worden gevriesdroogd vind ik dus een stuk minder erg dan bijvoorbeeld een varken dat wordt geslacht. Naast dat varkens überhaupt veel meer energie verbruiken hebben zij ook echt een zenuwstelsel waar pijn en ‘denken’ in voorkomt. Liever insecten dan vee dus eigenlijk, als je dan toch zou moeten kiezen.. ;)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 01:14

"Sommige"... _O-
Daarbij zeg ik niets over het ethische aspect van insecten eten versus zoog- of andere dieren.
Ik fok schapen voor vleesproductie, en het meeste vlees dat wij eten komt van onze eigen lammeren, en jaarlingen.

Gothico

Berichten: 1354
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 22:16

KittyDylan schreef:
In ons dorp zit er geloof ik het bedrijf TastyBugs oid.

Heb het ook ingevuld. :)


Bedankt voor de tip ;)

Gothico

Berichten: 1354
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: [ENQ] insecten eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 22:20

Naast insecten eten lijkt mij het ook wel interessant om eens wat anders te proberen. Doe ik sowieso al.
Maar in Azië eten ze ook slangen, spinnen, schorpioenen en meer.
Er zijn genoeg alternatieven voor massa fok van dieren.