HBO studie verder en paarden aan huis?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

HBO studie verder en paarden aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-17 13:28

Hoihoi!

Ik zit met een behoorlijk dilemma.. Volgend jaar doe ik mijn afstudeerjaar op het MBO hier in de buurt. Nu ben ik me aan het oriënteren op HBO vanwege mijn ambities om dit te studeren. Het dichtstbijzijnde is Inholland, maar mijn gedachtes gaan toch uit naar HS Leiden. Dat is met de trein 1 uur en 2 minuten, en dan nog lopen. Ik heb het idee dat dat hem niet gaat worden als ik daarnaast m'n paarden nog moet doen 's ochtends en 's avonds.. Die staan aan huis en nu met 36 uur stage dichtbij huis gaat het al lastig. Verkoop is echt geen optie, mijn paard staat met een gat in zijn tussenpees en mijn ene shet is 24. Voor de rest kan ik dat ook echt niet over mijn hart verkrijgen voor een studie..

Ik vraag me af hoe anderen dat doen, en verder of iemand tips heeft of een oplossing weet. Zoals ik al zei, flink dilemma :(.

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:30

Een verzorger zoeken? :o Je moet nooit je ambities opzij zetten (zeker niet een studie!) voor paarden, hoe rot dat ook klinkt.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:32

paarden boven je toekomst lijkt mij geen goede beslissing.. Dus je kiest voor een studie, kiest daarbij de beste school.. en daarna kijk je hoe het verder moet met de paarden..

als je problemen hebt met de tijd, dan zou je een verzorgster kunnen overwegen?
Maar 36 uur stage, hoe denk je dat mensen het doen die een baan hebben?
Iets vroeger opstaan, iets minder tijd om te 'trutten', paarden verzorgen, zelf ontbijten, paarden naar buiten, stal uit, douchen en naar t werk. idem als je thuiskomt.. paarden naar binnen (voer heb je smorgens al klaar gezet in hun schone boxen), zelf eten, werk voor school, laatste ronde paarden, zelf nog even ontspannen, slapen.. de tijd die je kwijtraakt is de tijd die je nu gebruikt voor zaken als lekker achter de pc of voor de tv hangen..

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:33

Vraagje: welke studie ga je volgen? En hoe staat de studie aangeschreven op beide hogescholen? :D

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: HBO studie verder en paarden aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:35

1uur15min ongeveer aan reis zou op zich prima kunnen toch?
's Ochtends paarden naar buiten gooien, zorgen dat hooi etc al klaar staat. Als je thuis komt stallen uitmesten, zelf eten, hooi klaar zetten. Dan heb je de avond ook nog :).

KyaraMyBest
Berichten: 475
Geregistreerd: 05-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:35

Met 1 uur reizen zou dat prima te doen moeten zijn. Tijd in de trein nuttig besteden door vast wat schoolwerk te doen, scheelt je thuis weer een paar uur.

xdniesje
Berichten: 2053
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:35

Is een thuisstudie een idee?

_irene_
Berichten: 58
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:42

Bij mijn HBO studie waren er niet al te veel contacturen. Vaak een dag vrij en halve dagen school. Had daarnaast en naast een bijbaan veel tijd voor verzorgpaarden. Dus het kan wel meevallen denk ik ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: HBO studie verder en paarden aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 14:02

Deeltijd studie kiezen?

Anoniem

Re: HBO studie verder en paarden aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 14:06

Ik had naast mijn HBO meer tijd voor mijn paard dan toen ik fulltime werkte en ooit zul jij ook (fulltime) gaan werken.. Hoe wil je het dan allemaal doen?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: HBO studie verder en paarden aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 14:09

Exact zoals Relaxed.

Hier gaat de wekker om 05:00 zodat ik 's ochtends stallen kan mesten en het voer voor 's avonds klaar kan zetten.

Je zult andere dingen moeten laten. Mijn sociale leven staat op een laag pitje.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 14:10

Ik zou echt nooit mn studie aanpassen op paarden door voor deeltijd of thuisstudie te kiezen := Studie is gewoon echt heel belangrijk.

Een uurtje reistijd valt echt heel erg mee :j Dat moet je makkelijk redden. Misschien iets beter plannen en vroeg je bed uit als je vroeg op school moet zijn, maar het is echt wel te doen. :j
En anders inderdaad een verzorgster zoeken?

_Mellanie

Berichten: 2509
Geregistreerd: 11-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 14:14

Ik denk dat je de eerste twee jaar daar geen zorgen over moet maken.
Omdat ze ook veel zelfstandigheid van je verwachten, kan je ook veel thuis maken. (mijn ervaring op het hbo)

Ik zou mij eerder zorgen maken om je stage en afstudeerstage. 40 uur per week stage en de rest, en eventuele herkansingen.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: HBO studie verder en paarden aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 14:17

Ik heb ook heel veel vrije tijd, heb donderdags vrij en heb verder maar halve dagen college :=

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: HBO studie verder en paarden aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 14:20

1 uur reizen is nog te doen hoor. Hier de paarden aan huis en net geen 4uur reistijd, hele korte nachten maar je moet er iets voor over hebben. Omdat het zoveel tijd in beslag neemt en ik geen verzorgster vind (zoek al jaren), heb ik besloten om mijn hobby on hold te zetten er er 3 te verkopen, waardoor ik nog maar eentje overhoud. Ik zal dan (ongeacht hoe graag ik ze zie) ook nooit mijn toekomst op de 2e plaats zetten, omdat ik dieren heb..dan liever moeilijke keuzes maken.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-17 14:23

StillAngel: Ik heb serieus geen idee of er mensen hier in de buurt wonen die mijn paarden willen verzorgen. Zeker met het oog dat mijn paard misschien wel nooit meer beter word, en de shets niet bereden mogen worden(de oudste omdat ze al 24 is, en de jongste is nooit zadelmak gemaakt)
ElenaMM77: Ik sta om 715 naast mijn bed, ik trut niet(ik gebruik geen make up, trek wat uit de kast en doe mijn haar in een staart en dan rennen naar beneden) de paarden staan in de paddock en krijgen hooi in een slowfeederzak(dus zakken 's avonds al vullen is in principe wel een optie) Voor de rest heb je best wel gelijk. Die tijd die ik an bokt besteed bijv hoeft niet heel erg.
Denise_Storm: Ik wil Sociaal Juridische Dienstverlening gaan doen en doe nu Juridisch Administratief Dienstverlener op MBO(dus het zal voor mij niet helemaal nieuw meer zijn op HBO)
LoveBodin: Die 1 uur en 15 minuten is alleen heenweg. Bovendien moet ik dan vanaf huis nog naar het station(gelukkig is het nu nog gratis parkeren daar.. et de fiets ben ik bang dat hij word gestolen)
KyaraMyBest: Goede tip! Zelf nog niet aan gedacht.
xdniesje: Met mijn opleiding helaas niet. Bovendien heb ik thuis teveel afleiding die ik in de collegezaal niet heb.
_irene_: Dat is een geruststelling! Ik gok alleen dat een studie zoals SJD wel meer contacturen zal hebben.
Gypsy: Is bij SJD niet mogelijk
Relaxed: Daar maak ik me nu geen druk om. Ik stress nogal snel en als ik daar allemaal over ga nadenken gaat er iets niet goed :+ .
Selka: Dat heb ik al eens eerder geprobeerd maar ik heb mijn rust nodig. Zeker met het oog op het feit dat ik een whiplash had een jaar geleden en daar te lang mee heb doorgelopen..(die moeheid is niet te doen)
Liesje1611: Mee eens! Bedankt voor je tips!
_Mellanie: Ik maak me geen zorgen om stage want die kan ik altijd nog in de buurt zoeken, ik red het nu ook met 36 uur stage lopen en mijn ouders zijn dan gewillig om als ik laat thuis ben mijn paarden te willen voeren.
Sureido: Dat scheelt. Alleen gok ik dat ik die tijd wel nodig heb voor projecten en verslagen..
Prosecco: Jeetje heavy.. Je hebt gelijk hoor dat sowieso, maar die keuze is bij mij helaas nvt ivm de blessure en de leeftijd.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 14:24

Paarden 24/7 op het land gooien, zorgen dat ze binnen kunnen komen?

Slowfeeder maken voor het hooi die je maar 1x per dag hoeft te vullen. Water automatisch.
Dan blijft alleen 2x per dag voeren over (kan misschien 1 van je ouders ook wel) en ff de bak/weide uitmesten (voor een paard en een pony is dat een kruiwagen per dag). Dat moet prima te combineren zijn met een studie of een fulltime baan.

Alleen schiet vaak het rijden/mennen/werken er bij in met de paarden. Maar goed, gezien de blessure en de leeftijd loop je daar niet tegenaan.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 14:27

OneAndOnlyx schreef:
ElenaMM77: Ik sta om 715 naast mijn bed, ik trut niet(ik gebruik geen make up, trek wat uit de kast en doe mijn haar in een staart en dan rennen naar beneden) de paarden staan in de paddock en krijgen hooi in een slowfeederzak(dus zakken 's avonds al vullen is in principe wel een optie) Voor de rest heb je best wel gelijk. Die tijd die ik an bokt besteed bijv hoeft niet heel erg.


Ik heb het over trutten met de paarden ;).. Tijd aan bokt mag je blijven besteden :P, doelde meer over alle online tijd, fb, whatsuppen.. nieuwsgroepen doorlezen, netflix kijken en dergelijken..

Je staat eigenlijk op de rand van je volwassen leven, minder tijd voor jezelf, meer tijd voor je verplichtingen.. voor nu zijn het paarden.. voor anderen, die moeten tegenstribbelend grut op tijd op school zien te krijgen voor ze op tijd op hun werk zijn.. hihi, ik kies paarden

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 14:28

Oh jammer, toen ik sjd bij inholland deed kon het nog wel. Maar daar gingen ze idd mee stoppen.

Dan zou ik het jezelf zo makkelijk mogelijk maken. Paarden voorzien van uitloopstal met verharde/gedraineerde (zand)paddock, onbeperkt ruwvoer aanbieden. En wie weet een verzorger.

GrumpyCat

Berichten: 2082
Geregistreerd: 21-05-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 14:53

Waar een wil is, is een weg! Ik zou zeker je studiekeuze hierdoor niet in de weg laten staan. +/- een uur enkele reis is op zich niet onoverkomelijk (ik zelf moet bijv. 4 uur per dag reizen - d.w.z. 2 uur enkele reis - en veel studenten met mij). Daarnaast is mijn ervaring met SJD dat je niet ontzettend veel contacturen hebt (in Utrecht waren dit er +/- 10-15 per week, maar je zou zekerheidshalve kunnen navragen hoe het zit bij de HL). :)

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 15:04

ik had 3 paarden (aan huis) en een bijrijd paard, dat hield dus ook in dat ik 1 of 2 paarden per dag reed naast de dagelijkse verzorging. tijdens mn 1e HBO was het vaak bijna 2 uur enkele reis, en dat ging wel mis, maar dat lag aan mezelf en mijn zelfdisciplinne. dat uurtje in de trein had ik veel beter moetten gebruiken, en dat uurtje chillen liep vaak te lang uit.
opt moment dat je twijfelt om aan een HBO wil beginnen omdat je bang dat je fiets gestolen word op station, of omdat je niet 3 kwartier per dag tijd hebt om je paarden ff te voeren en wat mest op te ruimen, moet je nagaan of je wel echt ambities hebt om door te leren, anders gooi je een hoop geld weg. niet omdat HBO moeilijk is ofzo, je moet er gewoon wel altijd mee bezig zijn in je achterhoofd, en onwijs veel zelf discipline hebben om alles thuis te doen. een HBO studie doe je voor jezelf, je eigen carriere. als je niet alles opzij zou willen zetten om dat diploma binnen te halen kun je er beter niet aan beginnen want dan ga je gigatisch onderuit.

edit:
waar ik vandaan kom zijn alle studies minstens een uur reizen. vriendin van mij verzorgde en reed met haar zusje samen 3 paarden aan huis, ze is meester in de rechten met een dubbele master. nu werkt ze full time gaat 1 dag per week naar school voor nog een master. inmiddels woont ze samen (dus heeft ook dr huishouden te runnen) en nog steeds dr paard.
klasgenootjes van mij reizen ook bekant 1,5 of 2u en hebben de paarden aan huis. zij rijden zelfs heel actief wedstrijden. tja zij moeten er inderdaat om 6u uit als ze half 9 op school moetten zijn. zij zeggen ook 'thats life' ik heb het er voor over
Laatst bijgewerkt door ImLucky op 12-12-17 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 15:10

Half uur eerder opstaan, stal opstrooien of uitmesten , voeren en naar buiten gooien, douchen en je normale dagprogramma volgen. met kinderen of een fulltime baan heb je minder tijd hoor

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: HBO studie verder en paarden aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 15:11

7:15 opstaan vind ik een erg luxe tijd.
Sta een uur eerder op en je kan alles gedaan hebben :)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 15:16

Ik denk dat er w.b.t. je paarden goede tips worden gegeven: zorgen dat je maar één keer per dag hooi hoeft te voeren ('s avonds) en dat je 's avonds ook kunt uitmesten (dus voldoende verlichting). Zorgen dat de paarden zelf in- en uit kunnen lopen, dus paddock met schuilstal(len).
Mocht je 's ochtends nog brok willen voeren, zorg dan dat de voerbak van je paard hoog genoeg hangt, zodat de shetten er niet bij kunnen. Als je de shetten ook wat wil voeren, maak dan een draadje waar je shetten wel onderdoor kunnen, maar je paard niet.

Om 7.15 uur opstaan vind ik overigens ook geen slechte tijd ;) Een uur reistijd is niet zo veel; ik zat meestal rond 1,5 uur of iets langer (afhankelijk van waar ik heen ging / vandaan kwam, thuis of boerderij waar ik werkte). In de trein kun je prima huiswerk maken,

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: HBO studie verder en paarden aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 15:19

Ik denk dat het goed te doen valt, als ik het zo lees!

Een uurtje enkele reistijd is heel goed te doen. Is gewoon even alles iets anders indelen om het je zelf makkelijker te maken en eerder opstaan .