Ziekmelding 0 uren contract

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 00:08

Dat mogen ze niet doen. en dat gaan ze ook niet doen

Christiene
Berichten: 7724
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 00:16

Recht heeft hij wel op zijn geld, het rooster veranderen is wel erg flauw. Maar of dat niet mag ligt er net aan ivm eind datum 25 november is.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 00:17

Het lijkt me dat ze niet zomaar mogen zeggen dat ze de rest van de maand dan ook niet gaan uitbetalen. Maar technisch gezien moet hij tot de 25e beschikbaar zijn voor de Subway toch? Er kunnen altijd wijzigingen in het rooster zijn door evenementen in de buurt, belangrijke afspraken, ziekte e.d.

Christiene
Berichten: 7724
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 00:18

Wel goed dat hij er weg is. Iedere keer weer gedoe.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 00:23

Hij heeft sowieso recht op uitbetaling van de dagen die hij wel gewerkt heeft, het is geen vrijwilligerswerk. Zou even contact opnemen met juridisch loket.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 00:29

Voor zover ik weet mag dat niet met een 0 uren contract.

Wat zij willen geldt bij mijn weten alleen maar voor verplichte uren.
Zij hoeven iemand met een 0 uren contract niet perse in te plannen en de werknemer kan weigeren als die ingepland wordt.

_merel_

Berichten: 1844
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Vosmer

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 00:46

Ik zou zeker ook naar het juridisch loket gaan

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 00:54

Dus als ik het goed begrijp staat hij in zijn 'recht' met een 0 uren contract in dit geval? En zijn ze ook verplicht om hem afgelopen maand gewoon te betalen?

Myou
Berichten: 921
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 07:39

KB01 schreef:
Dus als ik het goed begrijp staat hij in zijn 'recht' met een 0 uren contract in dit geval? En zijn ze ook verplicht om hem afgelopen maand gewoon te betalen?


Betaald krijgt ie sowieso. Voor de andere vraag zou ik even het juridisch loket raadplegen, bokt is niet per se betrouwbaar met dit soort dingen...

Christiene
Berichten: 7724
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:56

Is het nog opgelost?

Tiggs

Berichten: 7527
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 22:29

Liezel1 schreef:
best een grappig contract eigenlijk.... Misschien moeten ze ook een lesje "het gebruik van het bezittelijk voornaamwoord" in datzelfde contract zetten ;)


'Een slokje drinken' dat is toch spreektaal en dat schrijf je niet op |(

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 22:33

Wat een poedersuiker bedrijf zeg := echt niet te geloven. Ze moeten niet zo de dictator uithangen en gewoon betalen. Eigenlijk zou je zulke mensen gewoon op moeten pakken, wat een schijt karakter moet je hebben om zo met mensen om te gaan.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 22:49

En sanne heeft gesproken

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 22:54

Ja joh. Zouden het liefst zien dat slavernij weer toegestaan wordt zulke lui.

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 05:09

Ze hebben hem niet uitbetaald gisteren. Contact gehad met het juridisch loket en daar was het antwoord dat subway verplicht is te betalen... Helaas doen ze het niet.

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 07:52

Zou een aangetekende brief maken met het verzoek tot betaling anders volgen er juridische stappen

Zijn ze helemaal gek geworden

mag
Berichten: 1603
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 09:07

Als je rechtsbijstand hebt zou ik die inschakelen. Waarschijnlijk moet je eerst zelf een aangetekende brief versturen met verzoek tot betaling. (Voorbeeld brieven zijn op internet te vinden) Je geeft ze dan een x aantal dagen de tijd. Niks binnen? Dan brief van advocaat
Let wel, voor je gerechtelijke stappen gaat ondernemen. De werkgever heeft een maand de tijd (afhankelijk van wat er in contract staat) om het salaris te storten dus eigenlijk kun je pas na die maand echt stappen ondernemen.
https://werkwacht.nl/artikel/voorbeeldb ... vordering/

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 09:45

Net het hele topic gelezen en wauw... Ik wist niet dat er zulke slechte bedrijven waren in NL. Wat een idioterie.
Gelukkig is hij er weg, maar maak het ze alsjeblieft niet te makkelijk met dat laatste geintje van ze...
Aangetekende brief sturen en contact opnemen met juridisch loket.
Is er trouwens geen hoofdkantoor waar de franchise aan moeten verantwoorden. Dan zou ik daar ook even een boekje open doen over het filiaal in kwestie.
Zijn ze nou helemaal...
Ik ben echt in shock van dit verhaal zeg. Ik ga nooit meer naar subway als ze daar zo met hun personeel om gaan...

Ik ben ook wel eens ergens heel raar weggegaan, waarbij de bedrijfsleidster me in een ander filiaal (een uur verderop) liet werken en verder niet inroosterde (maar me wel belde omdat ze last minute een weekendje weg wilde), ze wilde me ook niet meer betalen voor dat laatste deel. Ik heb contact opgenomen met het hoofdkantoor en de maand en een maand extra betaald gekregen voor de rare gang van zaken.

Anoniem

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 09:53

Gezien het een franchise onderneming is, zou ik inderdaad eens een belletje wagen aan het hoofdkantoor van subway. Dit is echt absurd (maar dat krijg je wanneer iedere randdebiel met geld een franchise kan opzetten)..

Marcella

Berichten: 36739
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:06

Wereld word steeds gekker. :=

Ach ben nog steeds op mijn geld van vorig jaar aan het wachten. Uitspraak rechter geweest en is daarna naar de deurwaarder gegaan, maar zelfs geprobeerd auto te vorderen/bankbeslag geprobeerd en nog geen geld. Uiteindelijk steunvordering via belastingdienst geprobeerd, maar helaas afgewezen. Nu ging de vakbond jurist het bij UWV indienen.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 19:32

Hij heeft waarschijnlijk weinig inkomen en kan of terecht hij het juridisch loket en anders op toevoeging een advocaat inschakelen. (dan kost het alleen een eigen bijdrage(

Ik zou ze nog 1x de kans geven door een email te sturen dat je anders een advocaat inschakelt en ook de kosten op hun gaat verhalen..zijn ze nu helemaal. En dat je een eventuele rechtzaak met zeer veel vertrouwen tegemoet ziet.

(Overigens zou ik sowieso het contract ansich...de voorwaarden ook eens ergens melden...er zal toch wel een meldpunt zijn voor dit soort contracten die eigenlijk het daglicht niet kunnen verdragen)

santie

Berichten: 1388
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 00:54

Het voordeel van een 0 uren contract is, dat de werkgever en de werknemer wettelijk gezien niet kunnen rekenen op meer uren. Dit betekend dat de werkgever minder uren kan geven. Maar... De werknemer kan ook uren weigeren. Een 0 uren contract is gewoon een wassenneus! Gewerkte uren moete ten alle tijden uitbetaald worden. Ik zou een bij een advocaat informeren, want dit is gewoon diefstal en dat kan natuurlijk niet.

melanie0906

Berichten: 1139
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 02:19

Hij heeft inderdaad gewoon recht op zijn salaris. Je zou er een advocaat op kunnen zetten maar dan moet je even reƫel kijken of het het wel waard is. Mocht het dan tot een zaak komen kan het heel veel gaan kosten natuurlijk, dan is het de keus of je ook voor de andere "slachtoffers" gaat vechten of je neemt je verlies en laat ze er mee weg komen.....

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 14:41

Stappenplan volgens juridisch loket: https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... loon-niet/

Daar staan ook enkele voorbeeldbrieven.

Dat telefonisch contact kun je overslaan, want daar staan ze toch niet voor open, die stap is wel min of meer geweest. Dus begin maar met de officiele brief eindafrekening en ingebrekestelling met verhoging van bijkomende kosten.

Zou daar niets op komen, dan moet je inderdaad naar de rechter, dat kost griffierechten, die zijn voor zover ik na kan gaan 78 of 223 euro, en kunnen, als je in het gelijk gesteld wordt, aan de tegenpartij worden toegewezen. Het Juridisch Loket kan je meer informatie geven over de kosten en bijstand door een advocaat.

En ik denk dat dit een behoorlijk heldere situatie is. Gewerkte uren moeten worden uitbetaald. Men kan echt niet zomaar salaris inhouden omdat ze dat graag willen. Alle overige argumenten zijn niet relevant (jamaar je hebt de laatste dagen niet gewerkt, bv, zou volgens mij een hele andere procedure in gang moeten zetten, maar als ze die kant op gaan is het punt dat ze het rooster niet op redelijke termijn kenbaar hebben gemaakt, dus laat ze lekker in de boom gaan zitten.)

Overigens is eerst contact met het hoofdkantoor ook geen gek idee. Ik gun ze van harte een rechtszaak hoor, maar misschien dat het hoofdkantoor dit soort acties toch niet helemaal goed vindt en des te sneller is het dan opgelost.

Oh, en laat je niet intimideren, ook niet als er een zeer, zeer intimiderende brief met een hoop semi-juridisch gedoe komt, op handgeschept papier en met zilveren randjes en stapels aan titels. Dat is show. Zo gek veel mogelijkheden heeft een werkgever niet om uit het niets ineens salaris in te houden. Je vriend heeft die uren gewerkt, het bedrijf betaalt die uren uit. Punt.

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 20:18

Hoi hoi allemaal, Hartstikke bedankt voor jullie lieve en nuttige reacties. Het subway probleem is tot op de dag van vandaag nog niet opgelost... Nog steeds geen euro ontvangen. Net heeft mijn vriend weer contact met ze opgenomen en ze zijn niet echt bereid tot een oplossing. De smoes was nu weer; je hebt contractbreuk gepleegd en je kleren niet ingeleverd dus wij betalen niet uit. Kleren zijn al lang ingeleverd. Inmiddels al een aantal keren contact opgenomen met het juridisch loket en ook hun stellen mijn vriend in het gelijk. Morgen gaan er verdere stappen ondernomen genomen worden via de advocaat van mijn moeder.