Ziekmelding 0 uren contract

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:47

Prrrr schreef:
Berichtje terug met de mededeling dat, als er getwijfeld wordt aan zijn ziekte, hij de oproep van de bedrijfsarts afwacht, en dat hij weer komt werken als hij beter is.

Vervangen is niet zijn probleem, dus daar zou ik geen woorden meer aan vuil maken.

Hoe lang heeft hij al een contract, eigenlijk?

Ik zie verschillende keren het advies om niet te reageren op appjes, maar dat zou ik niet doen. Je houdt je daarmee ook onbereikbaar voor de werkgever, en dat is dan weer niet zo'n goed idee. Maar twee keer per dag reageren (begin en einde van de dag) is schappelijk.



Dat kan ook telefonisch.
Als ik ziek ben bel ik mijn werkgever en spreken we een dag af om weer contact te hebben over hoe her gaat.
Dan kan de volgende dag zijn of 2 dagen later.

Als je ziek bent hoef je niet 2x per dag contact te hebben en zeker niet via WhatsApp

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:51

Maar via whatsapp heb je wel schriftelijk vast staan dat je medewerking verleent.
Bij die gladiool waar ik voor werkte ging alles per mail. En heel blij dat gedaan te hebben.

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 21:25

Prrrr schreef:
Berichtje terug met de mededeling dat, als er getwijfeld wordt aan zijn ziekte, hij de oproep van de bedrijfsarts afwacht, en dat hij weer komt werken als hij beter is.

Vervangen is niet zijn probleem, dus daar zou ik geen woorden meer aan vuil maken.

Hoe lang heeft hij al een contract, eigenlijk?

Ik zie verschillende keren het advies om niet te reageren op appjes, maar dat zou ik niet doen. Je houdt je daarmee ook onbereikbaar voor de werkgever, en dat is dan weer niet zo'n goed idee. Maar twee keer per dag reageren (begin en einde van de dag) is schappelijk.


Hij heeft dit contract sinds april. Nu worden ook al andere werknemers opgesteukt om hem te berichten over zijn ziek zijn. Ik vind het echt te belachelijk voor woorden...

verootjoo
Berichten: 35647
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:26

KB01 schreef:
Prrrr schreef:
Berichtje terug met de mededeling dat, als er getwijfeld wordt aan zijn ziekte, hij de oproep van de bedrijfsarts afwacht, en dat hij weer komt werken als hij beter is.

Vervangen is niet zijn probleem, dus daar zou ik geen woorden meer aan vuil maken.

Hoe lang heeft hij al een contract, eigenlijk?

Ik zie verschillende keren het advies om niet te reageren op appjes, maar dat zou ik niet doen. Je houdt je daarmee ook onbereikbaar voor de werkgever, en dat is dan weer niet zo'n goed idee. Maar twee keer per dag reageren (begin en einde van de dag) is schappelijk.


Hij heeft dit contract sinds april. Nu worden ook al andere werknemers opgesteukt om hem te berichten over zijn ziek zijn. Ik vind het echt te belachelijk voor woorden...


Gewoon pleite gaan dus, je bent nog liever werkloos dan dat je daar werkt. En trouwens werk zoals Subway is er zat :evaw:

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:31

Ik zou echt ontslag nemen als ik jouw vriend was :x

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30236
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:32

Ontslag nemen tijdens ziekte is niet per se een goed idee...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:34

Niet je oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt.

Dus geen ontslag nemen maar gewoon opzoek naar wat anders.
Of eens babbelen met een hogere chef.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:45

KB01 schreef:
Prrrr schreef:
Berichtje terug met de mededeling dat, als er getwijfeld wordt aan zijn ziekte, hij de oproep van de bedrijfsarts afwacht, en dat hij weer komt werken als hij beter is.

Vervangen is niet zijn probleem, dus daar zou ik geen woorden meer aan vuil maken.

Hoe lang heeft hij al een contract, eigenlijk?

Ik zie verschillende keren het advies om niet te reageren op appjes, maar dat zou ik niet doen. Je houdt je daarmee ook onbereikbaar voor de werkgever, en dat is dan weer niet zo'n goed idee. Maar twee keer per dag reageren (begin en einde van de dag) is schappelijk.


Hij heeft dit contract sinds april. Nu worden ook al andere werknemers opgesteukt om hem te berichten over zijn ziek zijn. Ik vind het echt te belachelijk voor woorden...


Dit riekt meer naar werknemertje pesten...

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:47

Geen ontslag nemen, niet nu in elk geval, maar wel iets anders zoeken want dit heeft geen toekomst, dat is duidelijk.

En... ik zou er vrij rebels van worden en hopen dat ze zo dom zijn om een ontslag te proberen te bewerkstelligen. Ik zou daar met flink genoegen bezwaar tegen aantekenen, en een verstoorde werkrelatie claimen en zorgen dat ze niet vergeten om netjes de ziekmelding exact te betalen zoals zou horen volgens een 40-uurs contract. Want wauw, dit is echt niet ok. Ik zou echt met enig genoegen hopen dat die teamleider al haar carrierekansen binnen het bedrijf ook ziet verdampen omdat ze dit zo slecht heeft aangepakt. :oo

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30236
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:50

Ja he? :x

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:55

Je vriend moet morgen ochtend als hij nog steeds ziek is gewoon bellen of appen als dat normaal is bij hun.
En zeggen dat hij nog steeds niet in staat is om te werken en dat hij de arbo arts wel ziet verschijnen. En dat hij niet meer op app reageert ivm zijn herstel.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30236
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 22:02

KB01 schreef:
Prrrr schreef:
Berichtje terug met de mededeling dat, als er getwijfeld wordt aan zijn ziekte, hij de oproep van de bedrijfsarts afwacht, en dat hij weer komt werken als hij beter is.

Vervangen is niet zijn probleem, dus daar zou ik geen woorden meer aan vuil maken.

Hoe lang heeft hij al een contract, eigenlijk?

Ik zie verschillende keren het advies om niet te reageren op appjes, maar dat zou ik niet doen. Je houdt je daarmee ook onbereikbaar voor de werkgever, en dat is dan weer niet zo'n goed idee. Maar twee keer per dag reageren (begin en einde van de dag) is schappelijk.


Hij heeft dit contract sinds april. Nu worden ook al andere werknemers opgesteukt om hem te berichten over zijn ziek zijn. Ik vind het echt te belachelijk voor woorden...


Ik vroeg naar de duur van het contract omdat bij oproepkrachten de loondoorbetaling bij ziekte de eerste zes maanden uitgesloten kan worden bij het contract. Volgens de CAO zit het zo, maar het kan geen kwaad het contract er nog even bij te pakken:

Wanneer je met een nul-urencontract werkt en ziek wordt heb je óók recht op loondoorbetaling. Jouw werkgever is namelijk verplicht om gedurende 104 weken (bij een contract voor bepaalde tijd: tot einddatum van het contract) een percentage van 70% van het loon door te betalen als je door ziekte niet kunt werken.

LET OP: is op jouw contract de cao horeca van toepassing dan geldt 1 wachtdag (die niet uitbetaald wordt) en daarna 95% van het loon gedurende het eerste ziektejaar. De daaropvolgende 52 weken wordt het loon voor 75% doorbetaald.

Is op jouw contract niet de cao horeca van toepassing dan mogen er maximaal 2 wachtdagen worden ingehouden, als dit in jouw contract of bedrijfsreglement uitdrukkelijk staat vermeld. Staat hierover niets in je contract of bedrijfsreglement vermeld dan mag je werkgever geen wachtdagen inhouden.

Aangezien er geen sprake is van vaste uren bij een nul-urencontract kan er onduidelijkheid zijn over het aantal uren waarover het percentage berekend moet worden. In dat geval wordt er gekeken naar het gemiddeld aantal gewerkte uren in 13 weken voorafgaand aan de ziekmelding.

https://www.fnvhoreca.nl/vragen

Citaat:
Heb je bij een nul-urencontract ook recht op doorbetaling van je loon tijdens ziekte?

Wanneer je met een nul-urencontract werkt en ziek wordt heb je óók recht op loondoorbetaling. Jouw werkgever is namelijk verplicht om gedurende 104 weken (bij een contract voor bepaalde tijd: tot einddatum van het contract) een percentage van 70% van het loon door te betalen als je door ziekte niet kunt werken.

LET OP: is op jouw contract de cao horeca van toepassing dan geldt 1 wachtdag (die niet uitbetaald wordt) en daarna 95% van het loon gedurende het eerste ziektejaar. De daaropvolgende 52 weken wordt het loon voor 75% doorbetaald.

Is op jouw contract niet de cao horeca van toepassing dan mogen er maximaal 2 wachtdagen worden ingehouden, als dit in jouw contract of bedrijfsreglement uitdrukkelijk staat vermeld. Staat hierover niets in je contract of bedrijfsreglement vermeld dan mag je werkgever geen wachtdagen inhouden.

Aangezien er geen sprake is van vaste uren bij een nul-urencontract kan er onduidelijkheid zijn over het aantal uren waarover het percentage berekend moet worden. In dat geval wordt er gekeken naar het gemiddeld aantal gewerkte uren in 13 weken voorafgaand aan de ziekmelding.

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 22:35

KB01 schreef:
Subway stuurt net een bericht dat mijn vriend morgen moet komen of zijn eigen vervanging zoekt want aan dit feest gaan ze niet meewerken. Letterlijk.


Het is bijna hilarisch als het niet zo sneu zou zijn.
Ik liet het er mooi op aan komen, bewijs genoeg via whatsapp dus, denk dat een rechter het ook wel interessant zal vinden.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 22:45

volgens mij mag je na 3 maanden dezelfde uren werken, een contract claimen dat dat aantal uren gewoon standaard wordt. Stel jij werkt een half jaar minimaal 16 uur per week. mag je na 3 maanden een contract claimen van 16 uur per week. dus als jij dan ziek wordt, krijg je iig nog 16 uur uitbetaald. en doktersbriefje vind ik vreemd.
LIjkt mij dat het bedrijf een arbo arts in moet schakelen als het duidelijkheid wil?

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:35

Shadow0 schreef:
Geen ontslag nemen, niet nu in elk geval, maar wel iets anders zoeken want dit heeft geen toekomst, dat is duidelijk.

En... ik zou er vrij rebels van worden en hopen dat ze zo dom zijn om een ontslag te proberen te bewerkstelligen. Ik zou daar met flink genoegen bezwaar tegen aantekenen, en een verstoorde werkrelatie claimen en zorgen dat ze niet vergeten om netjes de ziekmelding exact te betalen zoals zou horen volgens een 40-uurs contract. Want wauw, dit is echt niet ok. Ik zou echt met enig genoegen hopen dat die teamleider al haar carrierekansen binnen het bedrijf ook ziet verdampen omdat ze dit zo slecht heeft aangepakt. :oo


Dit idd!

Verder heeft RoyceMack idd gelijk, of een gemiddelde van de gewerkte uren de afgelopen 3 maanden. De laatste jaren is er een hoop veranderd op dit gebied, en dit is echt not done. Ik zou ook kijken of je niet een regiomanager kan spreken, iemand van HR, of een preventiemedewerker ofzo. Ik zou in elk geval proberen íemand op de hoogte te stellen hiervan.

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 21:19

Iedereen hartstikke bedankt voor de nuttige tips! Hier gaat zeker nog een staartje aan komen. Mijn vriend gaat nu ook naar nieuw werk zoeken en ontslag nemen, hij is er zelf ook klaar mee om zo behandeld te worden. Iemand van jullie nog een idee hoe dit nu het het beste aan te pakken?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:22

Geen ontslag nemen :n heeft ie nergens recht op. PRRRR had goede tips geloof ik hierboven

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:26

Ik zou pas ontslag nemen wanneer hij een nieuwe baan gevonden heeft.

Exitium

Berichten: 7146
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:27

Pas beter melden als je vriend weer helemaal beter is en verder gewoon een nieuwe baan zoeken. Daar ook niet over beginnen tegen z'n baas, die hebben daar niets mee te maken.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23450
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:49

Geen ontslag nemen, consult aanvragen bij arbodienst en daar dit ook vertellen.

Heb helaas in een vergelijkbaar schuitje gezeten. En hoe verleidelijk ook, geen ontslag nemen!!

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:59

Ik zou trouwens wel oppassen met solliciteren terwijl hij ziek is, als de Subway daar achter komt, kan hij het nog wel eens moeilijk krijgen.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30236
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:08

Ooooo pas op! Niet zelf ontslag nemen voordat je nieuw werk gevonden hebt, en eerst gewoon uitzieken. Hij heeft rechten opgebouwd en het zou zonde zijn om dat te verspelen.

Neem anders contact op met het Juridisch Loket. Die kunnen je meer vertellen of aan een advocaat helpen als dat nodig blijkt. Niet zomaar weggooien wat je hebt!



KB01 schreef:
Iedereen hartstikke bedankt voor de nuttige tips! Hier gaat zeker nog een staartje aan komen. Mijn vriend gaat nu ook naar nieuw werk zoeken en ontslag nemen, hij is er zelf ook klaar mee om zo behandeld te worden. Iemand van jullie nog een idee hoe dit nu het het beste aan te pakken?

Roosch

Berichten: 36665
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 23:54

Geen ontslag nemen. Dan komen ze er weer mee weg. In de tijd dat ik er werkte ging het al zo.

Pas beter melden als hij daadwerkelijk beter is. Laat de arbo maar langskomen. Zoek het desnoods hogerop.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:40

geen ontslag nemen! dit soort bedrijven leert het maar op 1 manier en dat is alles via de officiele weg bewandelen.

Laat ze maar een afspraak plannen via de bedrijfarts en dan laat je meteen alle appjes zien en zeg je dat dit niet bevorderd is voor het herstel en dat het je veel stress veroorzaakt en dat je daar ziek van word.

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:09

KB01 schreef:
Iedereen hartstikke bedankt voor de nuttige tips! Hier gaat zeker nog een staartje aan komen. Mijn vriend gaat nu ook naar nieuw werk zoeken en ontslag nemen, hij is er zelf ook klaar mee om zo behandeld te worden. Iemand van jullie nog een idee hoe dit nu het het beste aan te pakken?

Geen ontslag nemen, ziek is ziek. Eerst maar even weer 100% beter worden en dat duurt nu gewoon een week langer.
Jij belt die dame nu terug dat je morgen de Arboarts verwacht aangezien madam twijfelt over het ziekzijn. En dat ze per direct stopt met vervelende berichten sturen. Klaar, je vriend is ziek en gelooft ze dat niet dan zal de Arboarts dat morgen bevestigen. En wegdrukken.