Ziekmelding 0 uren contract

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 22:58

Hoi bokkers,

Mijn vriend heeft zich afgelopen vrijdag ziekgemeld op zijn werk. Hij heeft een 0 uren contract maar werkt al een x aantal maanden 40 tot 50 uur p week. Bij zijn ziekmelding kreeg hij de mededeling dat hij maar zelf vervanging had moeten regelen en bij langer dan 2 dagen ziek zijn moet hij een doktersbriefje gaan halen. Hij heeft last van een keelontsteking, grieperig en wat koortsachtig voelen. Hier is ook zijn werk van op de hoogte. Is het de bedoeling dat je zelf je vervanging regelt? En is het verplicht dat je een doktersbriefje moet halen voor dit?

Alvast bedankt! *\o/*

Kabayo

Berichten: 13981
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 23:00

Vervanging zelf regelen lijkt mij echt niet aan de orde. Dat is voor de werkgever - leidinggevende

Wbt doktersbriefje mag volgens mij wel, om dat te vragen

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 23:07

Geen idee hoe dit bij andere werkgevers zit.

Ik meld mij gewoon ziek. En vervanging word door de werkgever geregeld. En de uren die ik ziek ben krijg ik ook gewoon uit betaald.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 23:08

Zal vast het een en ander over in het contract staan. Ik heb vorige week ook een 0 uren contract gekregen en daar staat ook precies in hoe en waar ik me ziek moet melden etc....even contract raadplegen.

Maar ik zou zeggen, zoals Kabayo ook zegt, briefje kan ik inkomen....zelf vervanging regelen niet....maar is maar net hoe het in het contract staat.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 23:14

Ligt aan je contract.
Ik heb een 4 uur contract en krijg ook als ik ziek ben die uren betaald. Vervanging wordt dan geregeld via de groepsapp.

Bij m'n vorige werk moest je zorgen dat je vervanging had, anders mocht je zelf met je zieke hoofd gaan werken

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 23:25

Nou het is mij wel opgevallen dat ze zelf vaak rare eisen opstellen. Een tijdje terug had hij een conflict op het werk waarin hij in zijn gelijk stond en volgens het juridisch loket ook. Hierop antwoorde het werk dat ze het als zwaar verraad voelde en het niet de bedoeling was dat hij daarover met het juridisch loket gebeld had. Ook als hij verlof aanvraagd dan plannen ze hem zijn vrije dagen in zodat hij eigenlijk alsnog geen verlof heeft.

En ik hoop dat niemand mij verkeerd opvat want zo bedoel ik het echt niet maar het is niet dat hij als arts werkt maar gewoon als medewerker van de subway. Dus vandaar vind ik het allemaal nogal dwingend en buitengewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 23:40

In principe hoeft een werkgever niet eens te weten wat je hebt als je ziek bent in Nederland. Als ze willen dat er een doktersbriefje komt moeten ze een arbo arts / bedrijfsarts inschakelen. En dan nog mag de werkgever NIET de inhoud van het briefje weten. Dat mag alleen de arbo/bedrijfsarts weten. Dus daar is de Subway al in overtreding mee.

Daarnaast heeft je vriend als hij een x aantal maanden heeft gewerkt recht op doorbetaling.
Citaat:
Positieve uitzondering
Heb je een 0-urencontract, maar werkte je wel 13 weken lang een bepaald aantal uren? Dan mag je ervanuit gaan dat je over die 13 weken een contract had voor dat urenaantal. Je werkgever zal dan bij ziekte je loon moet doorbetalen. Hierbij moet hij kijken naar hoeveel uren je gemiddeld werkte in de 13 weken voordat je ziek werd. In het artikel ‘Rechtsvermoeden van arbeidsomvang‘ lees je hoe dat in zijn werk gaat.


Als hij zich ziek gemeld heeft terwijl hij in een oproep zat heeft hij sowieso recht op doorbetaling. Hier staat wel e.e.a:
https://werkwacht.nl/artikel/0-urencontract-en-ziekte/

En wat vervanging regelen betreft kan ik niet zoveel vinden. Maar het lijkt mij dat als jouw vriend ziek is, hij niet zelf vervanging zou moeten regelen. Zou wat zijn, krijg je een autoongeluk maar moet je alsnog zelf al je collega's afbellen voor vervanging terwijl je op de intensive care ligt oid.

Roosch

Berichten: 36656
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 23:45

Nu je de werkgever noemt..

Hij moet zijn contract er even bijhalen en op zijn strepen staan. Zal de franchiser alleen niet blij van worden maar hij heeft recht op wat in het contract staat.

Bij dezelfde werkgever een keer in de ziektewet beland met een knieblessure maar hoe ik het in mijn hoofd haalde daar de ziektewet voor in te gaan? :+ collega x had laatst haar arm gebroken en deed dat toch ook niet?!

Nee zij niet. :+ Ik wel. Half jaar niet kunnen lopen en vervolgens geen contractverlenging gekregen..

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 08:59

Roosch schreef:
Nu je de werkgever noemt..

Hij moet zijn contract er even bijhalen en op zijn strepen staan. Zal de franchiser alleen niet blij van worden maar hij heeft recht op wat in het contract staat.

Bij dezelfde werkgever een keer in de ziektewet beland met een knieblessure maar hoe ik het in mijn hoofd haalde daar de ziektewet voor in te gaan? :+ collega x had laatst haar arm gebroken en deed dat toch ook niet?!

Nee zij niet. :+ Ik wel. Half jaar niet kunnen lopen en vervolgens geen contractverlenging gekregen..


Was het bij jou ook zo dat echt overal problemen over gemaakt werden? Als hij bijvoorbeeld verlof aanvroeg 5 weken van te voren verlof aanvroeg wezen ze het 1 week van te voren af omdat er niet genoeg personeel is. Hij heeft bijvoorbeeld ook helemaal in het begin aangegeven dat hij niet in de weekenden kan en mocht het ooit eens echt nodig zijn hem dat gewoon even te vragen. Dit was volgens subway allemaal oke maar in de praktijk doen ze gewoon wat ze willen en mag je het jezelf opsoppen. Nu zitten ze hem alweer te appen of hij al vervanging gezocht heeft voor vandaag.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:00

Woon je wel in Nederland?
Doktersbriefje kennen we hier toch niet zoals wel de gewoonte in belgie is. :)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:17

Hebben we het hier over Nederland of Belgie? Voor we verder advies geven?

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:21

Kabayo schreef:
Vervanging zelf regelen lijkt mij echt niet aan de orde. Dat is voor de werkgever - leidinggevende

Wbt doktersbriefje mag volgens mij wel, om dat te vragen

In NL niet hoor. De huisarts mag zo'n briefje niet eens geven, beroepsgeheim...
De huisarts mag ook niet bepalen of je wel of niet kan werken door je ziekte.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:26

KB01: dat bedrijf wil gewoon geen nette werkgever zijn, daar komt het op neer. Wel de lusten van toegewijde werknemers, maar niet de lasten. Daarvoor zoeken ze de randen van de wet op, en proberen ze je vriend op allerlei emotionele manieren onder druk te zetten ('zwaar verraad') maar ook zelf vervanging regelen, dat werkt namelijk enerzijds als een rem op het ziekmelden, en anderzijds komen collega's misschien uit loyaliteit voor een zieke collega dan voor een slechte werkgever.

Maar ze mogen beide zaken niet vragen. Ziek = ziek, en als ze daar moeite mee hebben dan schakelen ze maar een bedrijfsarts in.

Daarnaast zou ik overwegen lid te worden van een vakbond, want uiteindelijk kunnen dit soort werkgevers alleen maar aangesproken worden op hun gedrag als je dat met meer mensen tegelijk doet. Nu spelen ze het heel erg op de individuele werknemer, door dat 'hoogverraad'. Met een vakbond gaan ze uiteraard ook niet blij zijn, maar als die vakbond namens een heleboel (en anoniem gehouden) medewerkers spreekt wordt het gesprek wel anders.

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 09:41

Dit is de subway in nederland. Hij heeft net al zijn overige collega's maar gevraagd voor in te vallen en niemand kan. Nu loopt de teamleidster weer berichten te sturen van ja hoe lossen we dit op etc.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:42

Dan zou ik antwoorden, dat is jou werk om dat op te lossen, succes.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:43

Doktersbriefje is niet gebruikelijk in NL :n ze mag de bedrijfsarts/arbo langs sturen :D

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:44

Lekker hygienisch om iemand met griep broodjes te laten maken. :n Rare bedrijfsvoering hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:46

Ziek is ziek, daar heeft je werkgever niets mee te maken. Na een bepaalde tijd kan er gevraagd worden langs de arbo arts te gaan, maar een doktersbriefje oid is schending van privacy en mogen ze gewoon niet doen. Ze mogen eigenlijk niet eens vragen "wat je dan hebt".

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:46

Het is niet aan je vriend om dit op te lossen, hij is ziek en gaat zijn bed in. Wat een vreemde manier van doen op dat werk

Kabayo

Berichten: 13981
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:46

verootjoo schreef:
Kabayo schreef:
Vervanging zelf regelen lijkt mij echt niet aan de orde. Dat is voor de werkgever - leidinggevende

Wbt doktersbriefje mag volgens mij wel, om dat te vragen

In NL niet hoor. De huisarts mag zo'n briefje niet eens geven, beroepsgeheim...
De huisarts mag ook niet bepalen of je wel of niet kan werken door je ziekte.

Daarom zei ik ook volgens mij. Ik wist het ook niet zeker

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 09:47

*knip*
De bijgevoegde foto is wat er nu uit het gesprek komt.
Laatst bijgewerkt door Dani op 02-10-17 10:04, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Privécommunicatie verwijderd.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:48

Ik zou een redelijk neutraal bericht sturen dat hij ziek is en in bed kruipt en dat hij de teamleider op de hoogte zal houden van wanneer hij weer kan werken, en dan de telefoon uit (of in elk geval stil en op flinke afstand van zijn bed.)
Zoiets misschien? "Sorry, ben niet erg helder nu. Ga nu mijn bed in want ik voel me erg beroerd. Zodra het wat beter gaat laat ik het weten."

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:55

Je mag privé communicatie volgens mij niet openbaar maken op bokt ;)
Maar hoe bedoelt ze dat ze het niet steeds op kunnen blijven vangen? Wat dan als hij een ongeluk krijgt en in het ziekenhuis ligt? Moet jij dan ook maar zelf vervanging zoeken? Niet genoeg personeel is het probleem van de werkgever, niet van de werknemer. Zij hebben het op te lossen, niet hij. En doktersbriefjes zijn ook niet gebruikelijk, ze kunnen de arboarts sturen als ze zeker willen zijn dat hij ziek is.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:56

Ik zou de foto verwijderen, maar laat ze lekker barsten? Als ze er een punt van willen maken moeten ze dat lekker doen. En als ze geen zin heeft om de planning te regelen moet ze geen teamleidster worden. :evaw:

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:59

Ze legt het op het bordje van je vriend, maar dat is echt het verkeerde bordje. Zij heeft de functie dat te regelen. En hoe ze dat gaat doen, dat mag ze zelf verzinnen.

Maar ik herken het wel, ik ben door de planning bij een vorig bedrijf ook verplicht een nachtdienst te draaien met zware migraine want ze hadden geen vervanging.
Dus die onbeschofte bedrijven bestaan er meer.