Hoe kom ik daar waar ik wil?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Hoe kom ik daar waar ik wil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 00:12

Hallo bokkers,

allereerst, ik neem dit jaar sowieso een tussen jaar om te werken en na te denken wat ik wil. Zomaar een opleiding beginnen is niks voor mij en tegenwoordig vrij duur als het niet goed is :$

Het is al weer nacht en voor de zoveelste keer lig ik te piekeren. Wat wil ik met mijn leven? Eigenlijk weet ik het antwoord wel, maar hoe kom ik er? Mijn droom is vanaf kleins af aan om in een dierentuin te werken, of eigenlijk met exotische dieren. En hier heb ik veel voor over, héél veel. Na de basisschool ben ik de HAVO gaan doen en deze netjes afgesloten. Helaas, geen scheikunde oid, maar dit is niet het grootste probleem denk ik.

Na de HAVO ben ik, ook om andere redenen, naar het MBO gedaan. Ik ben net klaar met de 2 jarige variant van de opleiding Dier en Management en heb twee geweldige stages gelopen in twee goede dierentuinen. In een van deze dierentuinen probeer ik ook binnen te komen op de Retail afdeling, dan ben ik in ieder geval bekent en binnen.

Maar nu, het knaagt aan me om toch een hbo en eventuele universitaire studie te gaan volgen. Ik heb de hersenen, maar het heeft me tot mijn mbo nooit echt mee gezeten _O- Je hebt wel Dier en Management op het HBO in Leeuwarden, maar dit sprak mij niet aan. Het komt niet echt in de buurt van mijn droom: het op grote schaal verbeteren van dierenwelzijn in dierentuinen of het verbeteren van de natuurlijke situatie van dieren in het wild. Ik weet het, misschien ben ik erg naïef, maar ik ga er voor de volle 100% voor, maar wil toch een beetje hulp. Wat zouden opleidingen zijn waarmee ik een stapje dichter bij dit doel kom?

Zomercursussen oid is geen probleem en ook naar het buitenland niet. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer en en en _O-

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en dat iemand mij misschien kan helpen. Zoals ik al zei, ik wil een jaar gaan werken en nadenken. Misschien kan ik via een organisatie opklimmen, maar ook dat vind ik er lastig in te schatten.

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Re: Hoe kom ik daar waar ik wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 00:17

Misschien is de opleiding Wildlife management wat voor je? Is volgens mij HBO

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 00:20

Allereerst echt respect dat je zo goed weet wat je wilt! Heerlijk om te lezen.
Naïef in dit denk ik niet hoor. Je hebt een passie, een doel en een richting! Dat is al een hele grote stap en heel knap!
Houd dat vast zou ik zeggen! :D

De richting waar je dan een studie in kunt gaan volgen is wel een hele brede dus mocht het in loop van de jaren alsnog gaat verkeren dan kun je in ieder geval nog iets met je opleidingen. Goed dat je hier ook serieuze overwegingen in maakt.
Wat heb je voor MBO nu precies gedaan? Wat spreek je precies niet aan bij Diermanagement op Van Hall?

Ik ga later ook even verder op je reageren (gezien de tijd) misschien via pb.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Hoe kom ik daar waar ik wil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 00:23

Ik heb de opleiding Dier en Management gedaan, dus het stukje dierverzorging van dieren in het algemeen (van boerderijen, tot huisdieren tot dierentuindieren) maar ook een stukje management, waarmee ik bijv. een afdeling kan runnen of een eigen zaak kan beginnen. Dit vind ik zelf een nuttige opleiding, aangezien je altijd en overal te maken krijgt met geld :P Bedankt alvast voor de moeite :D

Ook de opleiding Wildlife management ga ik naar kijken, maar ik ben er nogal 'huiverig' in, er zijn zo veel ''fun'' opleidingen, wat het ook zo lastig maakt :=

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 00:24

corinec schreef:
Misschien is de opleiding Wildlife management wat voor je? Is volgens mij HBO


Dit heeft mijn schoonzus gedaan, inclusief supertoffe stage in Afrika. En nu staat ze voor de klas want in Nederland is er nauwelijks wildlife. Leuke studie maar je mogelijkheden zijn ernstig beperkt.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Hoe kom ik daar waar ik wil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 00:25

Het is inderdaad in Nederland erg beperkt, daarom zou ik het ook niet erg vinden om in het buitenland aan de slag te gaan. Zolang ik mijn eten kan kopen en onderdak kan betalen, ben ik blij :P

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Hoe kom ik daar waar ik wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 00:28

Succes. Maar ook in Afrika zal het lastig zijn om werk te vinden wat volunteers en stagairs gratis doen. Als dierenarts maak je het meest kans.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Hoe kom ik daar waar ik wil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 00:30

Afrika is maar een gedeelte van de wereld, er zijn meerdere plekken waar hulp hard nodig is :D (Ik zei toch al, ik ben naïef). En laat ik het zo zeggen, als kost en inwoning geregeld is, dan doe ik het ook gratis.

Pharootz

Berichten: 310
Geregistreerd: 20-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 00:31

Is een biologie / ecologie studie niet iets voor je of eventueel een dierenarts(achtige) achtergrond? Dat was eigenlijk het eerste waar ik aan moest denken. Biologen kunnen ook onderzoek naar beesten en dergelijke doen en observeren. Dan heb je een eventuele backup mocht het toch niet helemaal lopen zoals je wilt.

EDIT: Dat is misschien niet helemaal specifiek gefocust op een dierentuin, maar houdt ook eventuele andere opties open en maakt je breder in zetbaar (:
Laatst bijgewerkt door Pharootz op 15-07-17 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 00:33


TheJokerr
Berichten: 2774
Geregistreerd: 25-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 00:35

Allereerst komt het verhaal mij bekend voor, maar als je wilt komen waar je van droomt moet je er oed zweet en tranen ingooien.

Het gaat je niets helpen als je in de retail zit van een dierenpark. Eenmaal uit de "wereld" van dierverzorger verdwijn je gewoon van de picture.

Vind je iets met gedragskunde niet wat? Dat biedt de mogelijkheid om nog meer parken binnen te komen en je te onderscheiden van derest.

Zorg dat je blijft hangen bij je afdelingen met watervaste stift om maar zo te zeggen.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 00:37

lieveli schreef:
Ik denk niet dat je snapt wat de studies inhouden. https://www.hvhl.nl/studeren/opleidinge ... aties.html

Waarom zou ik het niet snappen? :') Ik wil geen vet pot, ik wil iets doen wat nut heeft. En als inderdaad die studies er niet bij helpen, doe ik ze niet :o

Thejoker: ik hoor dan wel snel als er vacatures zijn en vanuit binnenuit solliciteren is makkelijker. Ik heb al een paar keer een dierverzorger baantje aan mijn neus naar iemand van binnenuit zien gaan -O- En ook dierverzorgers die ik spreek zijn begonnen in de Retail of de horeca. Maar iedereen heeft daar natuurlijk verschillende ervaringen in. Ik ga kijken naar de opties die jullie hebben geboden!

SincereQ
Berichten: 907
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Hoe kom ik daar waar ik wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:50

Waarom denk je dat de studie aan van Hall niet passend is? Juist daar heb je de wildlife kant. Zowel in situ als ex situ.
Oud studiegenoot van mij werkte aan een conservationproject in Namibie en werkt nu bij een organisatie voor wildlife dierenartsen daar. Via stage/afstudeeronderzoek is ze in Namibie terecht gekomen.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:59

Misschien is de universitaire opleiding dierenwetenschappen iets voor je? Je zou dan alleen moeten kijken of je een HBO-opleiding kunt vinden die je aanspreekt en waar je je propedeuse kunt halen om door te kunnen stromen. Al weet ik niet of dat mogelijk is bij dierwetenschappen, dit zou je even moeten uitzoeken. :)

SincereQ
Berichten: 907
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:06

Eunomia schreef:
Misschien is de universitaire opleiding dierenwetenschappen iets voor je? Je zou dan alleen moeten kijken of je een HBO-opleiding kunt vinden die je aanspreekt en waar je je propedeuse kunt halen om door te kunnen stromen. Al weet ik niet of dat mogelijk is bij dierwetenschappen, dit zou je even moeten uitzoeken. :)

Met je bachelor Diermanagement kan je iig doorstromen naar een master bij dierwetenschappen.

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Re: Hoe kom ik daar waar ik wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:17

Misschien totaal niet wat wil, maar ik gooi 'm er toch in.

Verbeteren van dierenwelzijn (in wild en in dierentuinen) kan inderdaad door met dieren bezig te zijn, maar je kunt ook via de beleids- en bestuurskant proberen voor organisaties te werken die lobby voeren voor deze thema's. Dan ben je alleen niet direct met de dieren bezig, maar met dierenwelzijn op een heel andere (veel grotere) schaal. Maar dat moet je maar net willen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:24

eclair98 schreef:
Het komt niet echt in de buurt van mijn droom: het op grote schaal verbeteren van dierenwelzijn in dierentuinen of het verbeteren van de natuurlijke situatie van dieren in het wild. Ik weet het, misschien ben ik erg naïef, maar ik ga er voor de volle 100% voor, maar wil toch een beetje hulp. Wat zouden opleidingen zijn waarmee ik een stapje dichter bij dit doel kom?
Voor het verbeteren van dierenwelzijn in bv het wild (dierentuinen liggen al aardig onder een vergrootglas), zal je de mening van mensen moeten veranderen. Die dieren kunnen wel voor zichzelf zorgen, ze moeten enkel de ruimte/rust krijgen om dat te kunnen blijven doen. Dat is dus veel meer markteting en goede foto's samen met een organisatie die het grote publiek serieus neemt. Komt stuk biologie en gedragsleer bij om goed onderbouwd en toch toegankelijk uit te leggen waarom je hier als consument en daar als toerist beter iets wel of niet kan kopen/doen. Er zijn nl organisaties zat die op lokatie dieren helpen, maar hun boodschap bereikt veel te weinig publiek. Emo TV is ondertussen ook te gewoon om nog veel impact te hebben, en de geef geld spotjes al helemaal. Of je er een inkomen uit kan halen en dat moet willen ivm afhankelijk van de eisen/imago van je geldschieter/werkgever is de vraag. Onafhankelijk zijn kan juist een versterkende werking hebben op je boodschap, juist omdat je er niks voor terug vraagt.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:26

Ik werk momenteel in een dierentuin (wel horeca/retail ook) maar als ik jou was zou ik gewoon, heel simpel misschien, gewoon een dierentuin die je aanspreekt opbellen. Vragen wat voor opleidingen nou aansluiten bij het werk wat je wil doen. Ga een keer op gesprek als ze dat zouden willen. Ga een keer langs en spreek een dierverzorgers aan (ik weet wel dat ze bij ons nog veel mensen zoeken voor in de horeca en retail, gen idee waar je woont maar stuur me anders maar een pb :))

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Hoe kom ik daar waar ik wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:32

De HBO agro- en biotechnologie optie dierenartsassistent in Geel (België) wat voor je? Ben daarmee heel erg makkelijk in NL aan een baan gekomen en werk nu uiterst happydepappy met vogels en bijzondere dieren <3

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 18:39

En iets van bos en natuurbeheer? Daar leer je juist het beschermen van het leefgebied van wilde dieren in Nederland en de rest van de wereld :)

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 18:42

Ik heb al gereageerd, maar nu viel me dit op in je OP:

eclair98 schreef:
Wat wil ik met mijn leven? Eigenlijk weet ik het antwoord wel, maar hoe kom ik er? Mijn droom is vanaf kleins af aan om in een dierentuin te werken, of eigenlijk met exotische dieren.

(...knip...)

Het komt niet echt in de buurt van mijn droom: het op grote schaal verbeteren van dierenwelzijn in dierentuinen of het verbeteren van de natuurlijke situatie van dieren in het wild.


Weet je eigenlijk wel precies wat je wil? In dierentuinen werken heeft niet per definitie te maken met het verbeteren van dierenwelzijn op een hoger niveau en in het wild. Dat zijn in de praktijk toch andere werelden, die een ander looppad met zich meebrengen. Volgens mij moet je hier ook goed bij stil staan en een keuze maken. Het één sluit het ander niet uit, nogmaals, maar vraagt wel echt een andere aanvliegroute.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Hoe kom ik daar waar ik wil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 20:58

Ik vind het beide, ondanks de verschillen, erg interessant!!!! Maar door eerst in een dierentuin te werken wil ik praktijkervaring op doen en doorgroeien!!

Mawrr
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: Ex-Johannesburger

Re: Hoe kom ik daar waar ik wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 11:41

Ik vind je niet naief. Mijn (inmiddels ex) vriend doet het werk wat jij graag wilt gaan doen. Werkt aan een groot broedprogramma met zeldzame kikkers in een dierentuin (al dan niet in Nederland haha).
Hij heeft wel Wildlife Management gedaan.

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Re: Hoe kom ik daar waar ik wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:08

Kijk toch eens naar toegepaste biologie. Ik heb tijdens mijn stages in Kenia en Zuid Afrika verscheidene mensen ontmoet die dit studeerden en nu projecten met wild life doen.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Hoe kom ik daar waar ik wil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 18:41

Ik zet het op mijn lijstje :)