HBO Diermanagement 2017/2018

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FasKaya

Berichten: 64
Geregistreerd: 10-08-16

HBO Diermanagement 2017/2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 12:59

Heey,

Ik vroeg me af of er hier ook bokkers zijn die net als ik volgend jaar met de studie diermanagement beginnen op het van hall?

Mawrr
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: Ex-Johannesburger

Re: HBO Diermanagement 2017/2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 23:01

Ik niet, want ik ben dan als het goed is al (bijna) afgestudeerd. Maar iig, mocht je vragen hebben: ik ben vierdejaars Wildlife manager bij DM!

FasKaya

Berichten: 64
Geregistreerd: 10-08-16

Re: HBO Diermanagement 2017/2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 20:49

Leuk! Hoe heb je de opleiding ervaren? Ik heb namelijk hier op bokt een beetje een negatieve vibe ontdekt rondom de studie, dat je er weinig mee kan en een diploma weinig waarde heeft etc... Wat vind jij daarvan?

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: HBO Diermanagement 2017/2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 22:00

Als oud DMer kan ik je zeggen dat die vibe er natuurlijk niet voor niets is. Uit mijn klas zijn er misschien enkele die echt een baan passend bij de opleiding hebben bemachtigd. De rest doet of heel wat anders of zit op een callcenter etc. Bedenk je dus heel goed of je niet beter iets kunt kiezen met meer baankansen.

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 22:05

Als DMer van het eerste uur (afgestudeerd in 1997) kan ik je vertellen dat er toen al geen banen te vinden waren. Veel van mijn studiegenoten en ikzelf hebben er geen passende baan mee kunnen bemachtigen en zijn dus heel wat anders (moeten) gaan doen.

AnnetteFlame

Berichten: 1442
Geregistreerd: 31-07-13

Re: HBO Diermanagement 2017/2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 22:19

Hier eentje afgestudeerd in 2015.
Functies op niveau zijn niet/nauwelijks te vinden en zeker schaars in de dierenbranche.
Ben uiteindelijk wel in een dierenasiel, dierenwinkel en nu als paraveterinair bij een dierenarts terecht gekomen, maar allemaal niet een hbo-functie

FasKaya

Berichten: 64
Geregistreerd: 10-08-16

Re: HBO Diermanagement 2017/2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 18:59

Maar hoe hebben jullie de opleiding zelf ervaren? Ik heb na 2 verkeerde studiekeuzes besloten dat ik niet meer naar de baankans ga kijken, maar iets ga doen wat ik echt leuk vind. Wat je ermee gaat doen heb je ook een deel zelf in de hand vind ik

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:58

Tot en met het 2e jaar (na de eerste lange stage) vond ik t supertof omdat ik heel duidelijk had wat ik er mee wilde, tot ik er achter kwam dat dat iets minder realistisch was dan wat ik vooraf had gedacht en door de school werd voorgespiegeld. Ben t absoluut met je eens dat je iets moet doen wat je leuk vindt, maar m'n hypotheek moet ook betaald worden. Het is voor werkend Nederland gewoon niet duidelijk genoeg wat ze nu aan je hebben na de opleiding, je leert ook van alles een beetje in plaats van een paar dingen heel goed.
Achteraf zou ik t nooit meer opnieuw kiezen, maar omdat ik al over de helft was er wel voor gekozen om t af te maken.
Edit. Ik snap dat t moeilijk is om zoveel negatieve dingen over de opleiding te lezen terwijl je misschien eindelijk iets hebt gevonden wat je echt leuk lijkt. Bedenk je alleen goed dat dit allemaal van ervaringsdeskundigen komt en dus echt een grote kern van waarheid bezit.

SincereQ
Berichten: 907
Geregistreerd: 22-02-11

Re: HBO Diermanagement 2017/2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 17:27

Hier ook een oud diermanager. Ik vond de eerste 1,5 jaar niet bijster interessant, veel vakken op het gebied van wildlife en dat is niet de richting die mijn interesse had. Ik heb dieren in de zorg gedaan en tijdens de keuze van modules goed in mijn achterhoofd gehouden wat ik wilde en voor mij toegevoegde waarde had, ipv de leukste modules te kiezen. Ik had voordat ik officieel afgestudeerd was al een fulltime baan (wel mbo-functie) op een zorgboerderij, maar heb hier echt mazzel mee gehad. De meesten van mijn jaar werken in een totaal andere branche dan waarvoor gestudeerd en degenen in het werkveld eigenlijk allemaal op mbo niveau.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: HBO Diermanagement 2017/2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:55

Ik ben (als het goed is, heb dit vaker gezegd :')) bijna afgestudeerd en ook ik raad het niemand aan. Los van of de opleiding leuk is of niet vind ik dat er ook zeer slecht gecommuniceerd wordt en dat er veel mis gaat binnen de opleiding. Dat ik nu vijfde jaars ben heb ik zeker niet geheel aan mezelf te wijten. ;)

FasKaya

Berichten: 64
Geregistreerd: 10-08-16

Re: HBO Diermanagement 2017/2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 10:41

bedankt voor jullie eerlijkheid:)
Ik ga er alsnog wel gewoon voor, want er is ook geen een andere hbo studie die ik leuk vind dus dan zou ik sws op mbo niveau gaan werken.

Mawrr
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: Ex-Johannesburger

Re: HBO Diermanagement 2017/2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:59

Ik ben het totaal (of deels) niet eens met bovenstaande. De banen liggen inderdaad niet voor het oprapen, maar ze zijn er wel. Je krijgt in principe genoeg mogelijkheden om te netwerken en goede stages uit te kiezen, en daar moet je het dan ook helemaal uithalen. Veel van mijn vrienden hebben al een baan in de DM-branche (inclusief mijn vriend in de wildlife-branche) of zijn aan het doorstuderen. Op dat gebied vind ik het ook een goede opleiding als basis voor een master. Ikzelf heb een parttime baan in de branche.
Ik wil niet zeggen dat de mensen die geen baan hebben op HBO-niveau in de branche niet hun best hebben gedaan hoor, in tegendeel. Maar je moet deze opleiding niet gaan doen met als instelling 'opleiding volgen en dan eens kijken waar ik terecht kan'. Je moet goed weten wat je wilt en hier naartoe werken. Kies je stages etc zorgvuldig. Zelf deed ik 3 maanden 'niks' omdat ik aan het zoeken was naar de perfecte stage en ik die niet direct kon krijgen. Maar daar heb ik wel een bijbaan aan overgehouden. Op HBO-niveau, mét goed salaris.
Ik zou zeggen doen!

Mawrr
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: Ex-Johannesburger

Re: HBO Diermanagement 2017/2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:59

^ ik ben nog niet afgestudeerd trouwens. ik ga hierna doorstuderen op WO.

annnneeee

Berichten: 305
Geregistreerd: 08-05-11
Woonplaats: Berkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 23:09

Mag ik vragen waarom je voor Diermanagement in Leeuwarden gekozen hebt?
Ik zit momenteel in het eerste jaar van Diergezondheid & Management in Dronten en vind het opzich wel een leuke opleiding. Ik ben niet wild enthousiast, omdat ik nog steeds niet zo goed weet wat ik mij moet voorstellen met de opleiding en vraag mij af en toe ook af of 'dit het is' voor mij. Ik weet nog niet hoe ik het ga doen als ik de opleiding afgerond heb en zie wel hoe mijn toekomst eruit gaat zien. Het liefst zou ik de richting van diergedrag op gaan, maar daar is nog geen specifieke hbo of wo opleiding voor. Dus eerst maar eens m'n propedeuse halen dit jaar :)

SincereQ
Berichten: 907
Geregistreerd: 22-02-11

Re: HBO Diermanagement 2017/2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 20:59

Dat is absoluut waar Mawrr, dat je tijdens je studie echt al wel moet weten wat je wilt, ipv "iets met dieren". Ik had duidelijk in mijn hoofd op wat voor type zorgboerderij ik aan de slag zou willen en met welke diersoort. Ik heb een stage met dagelijks 2 uur enkele reis gedaan (7.00 uur weg, 20.00 thuis) en een interne stage ook totaal aan de andere kant van het land. Soms best pittig en minder leuk dan een toffe stage in het buitenland en of lekker makkelijk bij de plaatselijke zorgboerderij.
Daarnaast zit er ook wel echt verschil in de richting waarin je afstudeerd. Ik weet niet hoe het nu zit, maar een paar jaar terug was je verzekerd van werk als je proefdierbeheer deed, in wildlife zijn volgens mij ook aardig wat banen te vinden en idd ook veel die doorstuderen op WO (waarmee je dus in een ander werkveld komt).

De communicatie binnen de opleiding, wat een verschrikking en er zijn aardig wat docenten die wel een cursus lesgeven kunnen gebruiken :\

TS, heb je zelf al een idee wat je met de studie wilt behalen of welke richting je uit wilt? Misschien dat we je tips kunnen geven wat betreft stage's/opdrachten :j

FasKaya

Berichten: 64
Geregistreerd: 10-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 19:14

Eline1510 schreef:
TS, heb je zelf al een idee wat je met de studie wilt behalen of welke richting je uit wilt? Misschien dat we je tips kunnen geven wat betreft stage's/opdrachten :j


De richting dieren in de zorg trekt me op dit moment het meest, maar ik sta ook open voor de andere richtingen dus wie weet ga ik uiteindelijk een hele andere kant op dan dat ik nu denk. Ik hoop dat ik daar het eerste jaar goed duidelijkheid in krijg. Ik begrijp de rest ook wel dat het handig is om precies te weten waar je naar toe wilt met deze opleiding. Maar ik denk ook wel dat het goed is om open te staan voor de rest wat de opleiding te bieden heeft.

Mawrr
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: Ex-Johannesburger

Re: HBO Diermanagement 2017/2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:47

Dat is zeker goed! Maar bij de meeste opleidingen is het natuurlijk zo dat je een beetje breed wordt opgeleid en vervolgens kan je na het behalen van je diploma een beetje gaan kijken waar je graag zou willen werken. Bij DM moet je wel heel erg naar je droombaan toewerken.
De eerste periode van DM is ook algemeen, dus dan krijg je van alle majors wat. Dat is een goede periode om je te oriënteren.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:02

WillemYntJee schreef:
Als oud DMer kan ik je zeggen dat die vibe er natuurlijk niet voor niets is. Uit mijn klas zijn er misschien enkele die echt een baan passend bij de opleiding hebben bemachtigd. De rest doet of heel wat anders of zit op een callcenter etc. Bedenk je dus heel goed of je niet beter iets kunt kiezen met meer baankansen.

alarm, groot lettertype, rood, vetgedrukt

Ga toch in vredesnaam NIET dit soort opleidingen doen, opleiding tot werkloosheid...... doe dan liever nog MBO doktersassistente dan heb je meer kans op een baan, beter salaris etc.

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: HBO Diermanagement 2017/2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 07:00

Dat is toch precies wat ik zeg..?
Heb m zelf wel afgemaakt dus weet er helaas alles van..

Mawrr
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: Ex-Johannesburger

Re: HBO Diermanagement 2017/2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:57

Wat een bullshit echt :\
Als het iets is wat je écht wilt, go for it.

Maargoed ik werk nu met wilde honden, heb er hard voor moeten werken maar it's worth it. Maar nee, beter ga je gewoon iets met economie studeren, dat is echt veul leuker :evaw:

FasKaya

Berichten: 64
Geregistreerd: 10-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 12:04

Mawrr schreef:
Wat een bullshit echt :\
Als het iets is wat je écht wilt, go for it.

Maargoed ik werk nu met wilde honden, heb er hard voor moeten werken maar it's worth it. Maar nee, beter ga je gewoon iets met economie studeren, dat is echt veul leuker :evaw:


DANK-JE-WEL!

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 09:58

Mawrr schreef:
Wat een bullshit echt :\
Als het iets is wat je écht wilt, go for it.

Maargoed ik werk nu met wilde honden, heb er hard voor moeten werken maar it's worth it. Maar nee, beter ga je gewoon iets met economie studeren, dat is echt veul leuker :evaw:

Heel gaaf dat jou dit is gelukt. Maar... had jij daar echt deze opleiding voor nodig? Denk je niet dat jou dit ook was gelukt met een willekeurig basis hbodiploma? Blijkbaar heb jij zo'n drive en zo'n goed idee van wat je wilt dat ik denk dat jou dat ook was gelukt zonder DM.

Ik heb het idee dat degenen die in een baan terecht komen die ze vooraf gedroomd hadden gewoon keiharde werkers zijn die er ook zonder DM waren gekomen (of de enkeling die stinkmazzel had). Daarbij heb je een flinke persoonlijkheid nodig en een dosis netwerkkennis.

Zoiets heb je niet nodig bij economie. Of bedrijfskunde. Of verpleegkunde. Daar doe je een studie. Doe je de studiestof en heb je een baan. Daar maakt het minder uit of de studie bij je past. En dat is bij DM dus wel superbelangrijk: pas ik in deze studie? En aan het aantal succesvol afgestudeerden in een DM-baan te zien is het antwoord voor de meesten: nee.
Voor de twijfelaars, de "o ik zie het wel", de "ik doe toch braaf mijn studiestof" en de timide typjes is DM absoluut geen springplank naar een baan. Nee, die halen gewoon een hbo diploma en werken daarna in een callcentre.

Dit overigens nog los van de kwaliteit van de lessen en sommige "docenten". En ook los van het aantal HBO-banen dat beschikbaar is (veel te weinig voor het aanbod aan afgestudeerden).

Ik krijg bij DM altijd een beetje het loterij gevoel. "Kijk die persoon heeft een miljoen gewonnen. Dat wil ik ook! Ik koop ook een lot." Hoe realistisch is het dat jij ook de hoofdprijs wint?

Ik heb het overigens heel leuk gehad tijdens mijn studie DM. Heel gezellig. Maar achteraf had ik toch veel liever een studie gedaan met (meer) baangarantie. Iets waar je wat aan hebt. Ipv net niks...

Ondanks de wellicht wat negatieve vibe wens ik TS toch veel plezier bij DM. Hou voor ogen wat je wilt en kijk of je ook wat nuttige minors bij andere studies kunt meepakken.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:12

assie schreef:
Zoiets heb je niet nodig bij economie. Of bedrijfskunde. Of verpleegkunde. Daar doe je een studie. Doe je de studiestof en heb je een baan.


Dat is inmiddels ook al redelijk achterhaald. De kansen als MBO-er of VMBO-er op een baan zijn inmiddels hoger dan de hoogopgeleiden. Met uitzondering van verpleegkunde.

Ik vind (als moeder) dat er te overdreven naar baankansen wordt gekeken. Dat schommelt sowieso. Tegen de tijd dat je klaar bent met je studie liggen de kansen misschien weer heel anders.
Beter goed kijken waar je talenten liggen en daar iets mee doen.

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:34

Ja doe waar je talenten liggen. Dat ben ik met je eens.
Maar DM wordt nogal vaak gedaan door mensen die "iets met dieren" willen doen en niet per se goed zijn met mensen.
En naar mijn mening moet je om een DM-baan op hboniveau te pakken te krijgen juist kneitergoed zijn met mensen. Met netwerken.

Ben je dat niet... Dan mag je vast gaan oefenen met droog brood lekker vinden, even gechargeerd ;)

Je hoeft van mij niet naar baankansen alleen te kijken (je hebt gelijk, dat schommelt), maar ga asjeblieft wel voor een studie waar je wat leert. Waar je wat aan hebt.

DM heeft daarbij ook zijn naam niet mee. Heb je verpleegkunde gedaan, dan weet iedereen je niveau en wat je hebt geleerd.
Bij DM denkt 75% dat je hebt geleerd hoe je dieren moet knuffelen. Je wordt bij sollicitaties niet serieus genomen en bij voorbaat op de "nee dankje" stapel gelegd. Er zitten een hoop serieuze, slimme mensen bij DM (ook een hoop penny's trouwens), maar ze worden vaak onder het kopje geitenwollensokken-dierenactivisten-knuffelaars geschaard.
En dat is gewoon zonde.

Mawrr
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: Ex-Johannesburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 17:36

assie schreef:
Mawrr schreef:
Wat een bullshit echt :\
Als het iets is wat je écht wilt, go for it.

Maargoed ik werk nu met wilde honden, heb er hard voor moeten werken maar it's worth it. Maar nee, beter ga je gewoon iets met economie studeren, dat is echt veul leuker :evaw:

Heel gaaf dat jou dit is gelukt. Maar... had jij daar echt deze opleiding voor nodig? Denk je niet dat jou dit ook was gelukt met een willekeurig basis hbodiploma? Blijkbaar heb jij zo'n drive en zo'n goed idee van wat je wilt dat ik denk dat jou dat ook was gelukt zonder DM.

Ik heb het idee dat degenen die in een baan terecht komen die ze vooraf gedroomd hadden gewoon keiharde werkers zijn die er ook zonder DM waren gekomen (of de enkeling die stinkmazzel had). Daarbij heb je een flinke persoonlijkheid nodig en een dosis netwerkkennis.

Zoiets heb je niet nodig bij economie. Of bedrijfskunde. Of verpleegkunde. Daar doe je een studie. Doe je de studiestof en heb je een baan. Daar maakt het minder uit of de studie bij je past. En dat is bij DM dus wel superbelangrijk: pas ik in deze studie? En aan het aantal succesvol afgestudeerden in een DM-baan te zien is het antwoord voor de meesten: nee.
Voor de twijfelaars, de "o ik zie het wel", de "ik doe toch braaf mijn studiestof" en de timide typjes is DM absoluut geen springplank naar een baan. Nee, die halen gewoon een hbo diploma en werken daarna in een callcentre.

Dit overigens nog los van de kwaliteit van de lessen en sommige "docenten". En ook los van het aantal HBO-banen dat beschikbaar is (veel te weinig voor het aanbod aan afgestudeerden).

Ik krijg bij DM altijd een beetje het loterij gevoel. "Kijk die persoon heeft een miljoen gewonnen. Dat wil ik ook! Ik koop ook een lot." Hoe realistisch is het dat jij ook de hoofdprijs wint?

Ik heb het overigens heel leuk gehad tijdens mijn studie DM. Heel gezellig. Maar achteraf had ik toch veel liever een studie gedaan met (meer) baangarantie. Iets waar je wat aan hebt. Ipv net niks...

Ondanks de wellicht wat negatieve vibe wens ik TS toch veel plezier bij DM. Hou voor ogen wat je wilt en kijk of je ook wat nuttige minors bij andere studies kunt meepakken.


Uh ja. Met een willekeurige HBO studie had ik hier niet gestaan. En mijn vriend ook niet, die werkt in de vleermuizenwereld.

En nee, braaf je studiestof afmaken en je hebt een baan geldt absoluut niet voor DM. Betekend niet dat er geen banen in te vinden zijn, in tegendeel.
Voordeel is wel dat DM relatief nieuw is en al steeds meer 'generaties' meegaat. Ik merk dat het steeds meer wordt herkend (en erkend!) dan jaren geleden.