Aanvullende beurs, hoe zit het nou?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Aanvullende beurs, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 22:27

Goedenavond,

Voor ik 18 werd heb ik mijn stufi aangevraagd + aanvullende beurs.
Volgens een school coördinaat kon ik gerust een aanvullende beurs erbij doen zolang je de opleiding binnen 10 jaar haalt en een Nederlandse nationaliteit hebt.

Leeftijdsgenoten hebben ook een aanvullende beurs.

Zijn er meer bokkers die stufi met aanvullende beurs hebben?
En het is zeker dat wanneer je de opleiding binnen 10 jaar haalt je de aanvullende beurs niet terug hoeft te betalen?


Ik hoor het graag!

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Re: Aanvullende beurs, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:31

Je weet dat stufi nu gewoon een lening is hé? Die moet je sws terug betalen. Je aanvullende beurs wordt omgezet in een gift als je binnen 10 jaar je diploma haalt, wat normaal gesproken geen probleem is. Let wel; of je een aanvullende beurs krijgt en hoe hoog die beurs is, hangt af van het inkomen van je ouders.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:31

Aanvullende beurs krijg je enkel als je daar recht op hebt, met andere woorden: Wanneer je ouders volgens DUO te weinig verdienen om jou zogenaamd bij te kunnen springen voor de studiekosten. DUO kijkt over 2 jaar terug naar het salaris van je ouders en baseert daarop of je wel of geen recht hebt op aanvullende beurs (of deels). In mijn geval kreeg ik 2 jaar lang de volledige aanvullende beurs en daarna een heel stuk minder, omdat mijn ouders meer gingen verdienen. Het is inderdaad een gift als je binnen 10 jaar je studie haalt (zelfde als de basisbeurs dus).

Ik weet niet of dit nog steeds zo geldt moet ik eerlijk zeggen. Bovenstaande gold voor het oude stelsel, dus niet het nieuwe leenstelsel.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:34

Laatst bijgewerkt door Magrathea op 12-06-17 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:34

Aanvullende beurs gaat nog steeds zoals Ghostattack zegt en dit wordt inderdaad omgezet in een gift als je binnen 10 jaar een diploma haalt. Stufi voor HBO en WO is er niet meer, dit is nu een lening. MBO heeft geloof ik wel stufi. Als je nog op de middelbare school zit en je bent 18, kan je scholierentegemoetkoming aanvragen, dit is ook een gift.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:34


hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Re: Aanvullende beurs, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 22:40

Ik weet zelf dat ik recht heb op een aanvullende beurs gezien ons thuis situatie.
Maar iedereen die studie financiering krijgt die moet dat weer terug betalen ?

Iedereen roept maar wat en op internet zie ik door de bomen het bos ook niet meer, probeer DUO maar eens te bellen, ben je over 1 week nog niet met ze aan de lijn.

En ik heb de volle vertrouwen in mn coördinator dus ik heb geen spijt dat ik het heb aangevraagd.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:41

hielkebro schreef:
Ik weet zelf dat ik recht heb op een aanvullende beurs gezien ons thuis situatie.
Maar iedereen die studie financiering krijgt die moet dat weer terug betalen ?

Iedereen roept maar wat en op internet zie ik door de bomen het bos ook niet meer, probeer DUO maar eens te bellen, ben je over 1 week nog niet met ze aan de lijn.

En ik heb de volle vertrouwen in mn coördinator dus ik heb geen spijt dat ik het heb aangevraagd.


Op de links die ik gaf staat het letterlijk beschreven. Zo lastig is dit niet, gewoon goed lezen :)

Hbo
Afbeelding

Mbo
Afbeelding

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Re: Aanvullende beurs, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 22:50

Ilaan, Top, duidelijk! (na 3 keer lezen)
Maar, hoe zit dit met de basisbeurs? dat is een lening ?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:51

Citaat:
Je aanvullende beurs wordt een gift als je binnen 10 jaar je diploma haalt. Behalve in de eerste 5 maanden van je studiefinanciering. De aanvullende beurs is in die maanden direct een gift, ook als je geen diploma haalt.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:54

Als je naar het HBO of de Universiteit gaat bestaat studiefinanciering uit een lening en de aanvullende beurs (mits je recht hebt op dit laatste). Wanneer je naar het MBO gaat, is er nog wel sprake van een basisbeurs, naast een studielening en de aanvullende beurs.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:58

hielkebro schreef:
Ilaan, Top, duidelijk! (na 3 keer lezen)
Maar, hoe zit dit met de basisbeurs? dat is een lening ?

Dat is afhankelijk van je opleidingsniveau.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:59


Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Aanvullende beurs, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 23:21

Je kunt trouwens ook gebruik maken van de rekenhulp (die je via de bovenstaande linkjes kunt vinden) en zo berekenen of je recht hebt op een aanvullende beurs en zo ja hoeveel je kunt krijgen. :)

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Aanvullende beurs, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 10:53

Aanvullende beurs wordt een gift als je binnen 10 jaar afstudeerd.

Voor het MBO krijg je nog wel een basisbeurs en voor het HBO en WO is de basisbeurs een lening geworden die je dus volledig moet terugbetalen.

Anoniem

Re: Aanvullende beurs, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 10:58

Hoe zit het eigenlijk als je ouder dan 21 jaar bent? Dan kijken ze toch niet meer naar het inkomen van je ouders? Dus kijken ze dan naar je eigen inkomen, en op basis daarvan bepalen of je wel/niet een aanvullende beurs krijgt?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:03

[***] schreef:
Hoe zit het eigenlijk als je ouder dan 21 jaar bent? Dan kijken ze toch niet meer naar het inkomen van je ouders? Dus kijken ze dan naar je eigen inkomen, en op basis daarvan bepalen of je wel/niet een aanvullende beurs krijgt?

:wow: Als dat zo is krijg ik nog wat geld van ze...

Nee volgens mij gaan ze er gewoon vanuit dat je ouders je eventueel willen steunen

NiNa_14
Berichten: 2297
Geregistreerd: 11-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:07

Magrathea schreef:
[***] schreef:
Hoe zit het eigenlijk als je ouder dan 21 jaar bent? Dan kijken ze toch niet meer naar het inkomen van je ouders? Dus kijken ze dan naar je eigen inkomen, en op basis daarvan bepalen of je wel/niet een aanvullende beurs krijgt?

:wow: Als dat zo is krijg ik nog wat geld van ze...

Nee volgens mij gaan ze er gewoon vanuit dat je ouders je eventueel willen steunen


zo inderdaad! :')

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:07

Het gaat inderdaad net als in het oude systeem met de aanvullende beurs om het inkomen van je ouders, niet van je eigen inkomen bij 21+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:16

hielkebro schreef:
Ilaan, Top, duidelijk! (na 3 keer lezen)
Maar, hoe zit dit met de basisbeurs? dat is een lening ?



Jep. Alles behalve je OV en aanvullende beurs is lening, je zal het weer terug moeten betalen.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:17

Als ze over je eigen inkomen gaan rekenen dan krijgt elke student de volledige aanvullende beurs _O-

Anoniem

Re: Aanvullende beurs, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:35

Ik vind het zo'n rare regeling. Met 21 ben je volwassen, maar ze gaan er dan nog wel vanuit dat je ouders je helpen om je studie betalen.

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:43

[***] schreef:
Ik vind het zo'n rare regeling. Met 21 ben je volwassen, maar ze gaan er dan nog wel vanuit dat je ouders je helpen om je studie betalen.


hoeveel 21 jarige ken jij die al een (fulltime) baan hebben? 90% van de mensen die ik ken studeren nog en kunnen dat met de overgang van 20 naar 21 echt niet opeens betalen.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:48

Judass schreef:
[***] schreef:
Ik vind het zo'n rare regeling. Met 21 ben je volwassen, maar ze gaan er dan nog wel vanuit dat je ouders je helpen om je studie betalen.


hoeveel 21 jarige ken jij die al een (fulltime) baan hebben? 90% van de mensen die ik ken studeren nog en kunnen dat met de overgang van 20 naar 21 echt niet opeens betalen.



Dit zegt ze toch ook? Dat je dan geen aanvullend meer krijgt omdat ze er ook maar vanuit gaan dat ouders blijven betalen omdat inderdaad de meeste studenten boven de 21 het niet kunnen betalen.

Ik vind het allemaal ontzettend dom, zo stimuleer je niet om te studeren. Ikzelf bouw een flinke schuld op, maar heb tenminste een goede baan en inkomen garantie. Maar ik ken ook genoeg mensen die na een MBO2 nog een MBO4 wilde gaan doen maar dat toch maar niet gingen doen omdat ze het geld dat het kost niet zo snel zullen terugverdienen en het qua geld dus eigenlijk beter is om bij je huidige baantje te blijven, terwijl die mensen gerust meer zouden kunnen en willen. Zonde.

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Re: Aanvullende beurs, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:50

Ahh dan heb ik het verkeerd geïnterpreteerd :)