Ontslag tijdens proefperiode

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eveliienxx

Berichten: 270
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Rotterdam

Ontslag tijdens proefperiode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 16:38

Hi!
Ik heb vandaag tijdens mijn proefperiode ontslag genomen, simpelweg omdat er iets (onverwachts) op mijn pad kwam, wat beter paste bij mijn studie.

Volgens mijn baas heb ik een proefperiode van 1 maand, die dus deze week ten einde zou lopen (dus zelfs daar zou ik nog in vallen), maar ik weet heel zeker dat in mijn contract zelfs 2 maanden staat, ik heb het alleen niet hier liggen, dat contract ligt thuis bij mijn ouders.

Op internet staat ook dat de proefperiode bij dat bedrijf 2 maanden is.

Van mijn baas moet ik nog een maand doorwerken, omdat ik dus zogenaamd buiten die proefperiode zou vallen, maar ik ben het hier niet mee eens. Ik ben er net niet heel erg tegenin gegaan, omdat ik het netjes wil afsluiten en ook gewoon bewijs bij me wil hebben mocht ik hier wel tegenin gaan (eventueel ontslagbrief sturen naar het hoofdkantoor).

Mijn vraag, wie heeft er in deze situatie gelijk?

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Ontslag tijdens proefperiode

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 16:41

2 maanden mag niet meer bij tijdelijke contracten (alleen bij een 2jarig contract).
Dus je hebt wettelijk 1 maand proeftijd en mag je daarbinnen elk moment alla minute stoppen.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 16:41

Ik zou toch heel even je contract op gaan zoeken, want als daar twee maanden staat, dan weet je zeker dat jij gelijk hebt. Waarschijnlijk staat er ook in je contract hoe het zit met ontslag nemen?

Eef_Bam

Berichten: 4097
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 16:43

Welke datum ben je begonnen, welke datum heb je ontslag genomen, en is je contract tijdelijk of vast?

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 16:44

Ook al is het maar 1 maand dan ben je nu toch ook nog binnen die periode?

Dan mag je alla minute opzeggen en de deur uitlopen. Zonder opgaaf van reden ben je gewoon weg. Jammer maar helaas en dat mag trouwens andersom ook.

Maar jouw werkgever heeft toch een origineel contract op kantoor liggen? Waarom vraag je hem het niet even in te kijken?

Daarbij 2 maanden proefperiode mag alleen bij contracten van onbepaalde tijd.

Maar goed, leuk dat je werkgever het toch probeert. :D

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Ontslag tijdens proefperiode

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 17:06

Ik snap trouwens de reactie van je werkgever sowieso niet zo goed. Iemand dwingen om nog een maand door te werken terwijl deze persoon pas net bij je in dienst was en duidelijk weg wil lijkt me alleen maar vragen om problemen.

eveliienxx

Berichten: 270
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ontslag tijdens proefperiode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 20:28

Ik heb nog even in mijn agenda gekeken. Ik heb 22 september gesolliciteerd en heb vandaag (21 oktober) ontslag genomen. Ik werk er dus officieel nog geen maand, dus al zou ik het verkeerd hebben gelezen van die 2 maanden, dan nog val ik binnen de maand.

Ik had vandaag geen zin om moeilijk te doen omdat ik nog moest werken en ik geen zin had in gedoe tijdens het werk, maar ga er volgende week zeker nog even met hem over praten.

Ik ga straks richting huis, dus ga dan gelijk even het contract opzoeken. Ik denk dat hij daar ook moeilijk over gaat doen als ik het vraag, hij heeft echt een behoorlijk personeelstekort, maar dat is (heel banketstaaf gezegd) gewoon niet mijn probleem.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 09:05

Maar heb je meteen tijdens je eerste gesprek te horen gekregen dat je een baan hebt?
Normaal gesproken gaan daar wel een paar dagen overheen voordat alles is geregeld?

Ben benieuwd wat voor een contract je hebt en wanneer deze is in gegaan. Laat je dat nog even weten?

Trouwens, wat voor een soort functie en bedrijf gaat het om?

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Ontslag tijdens proefperiode

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 09:16

1 maand proeftijd is niet helemaal waar. In sommige gevallen bij een contract van 6 maanden of minder is er geen proeftijd.
In andere gevallen, zoals bij ons in de levensmiddelen CAO, geldt boven de 6 maanden een proeftijd van 2 maanden. Ik begin dus zelf altijd met een contract te geven van 7 maanden :D

Dus inderdaad goed even het contract nalezen.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 09:20

Alwiene schreef:
Ik snap trouwens de reactie van je werkgever sowieso niet zo goed. Iemand dwingen om nog een maand door te werken terwijl deze persoon pas net bij je in dienst was en duidelijk weg wil lijkt me alleen maar vragen om problemen.


Inderdaad :+
Ongemotiveerde werknemers zijn dodelijk voor je bedrijf.

Daarbij TS, in je proefperiode sta je gewoon in je recht.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 09:20

Huh ik snap niet wat er verwarrend aan kan zijn, dat staat toch gewoon zwart op wit in je contract? Contract goed doorlezen, en als je gelijk hebt, hem laten zien. Dan heeft ie geen poot om op te staan. In de proefperiode mag je ieder moment weg.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 09:42

Kijk even naar artikel 7:652 BW.
Dat gaat over de wettelijke regels omtrent de (duur van de) proeftijd.

Edit: zorg wel dat je het artikel met de doorgevoerde wijzigingen er bij pakt. Die op maxius.nl bijvoorbeeld.

Overigens mag je tijdens de proefperiode gewoon weglopen en nooit meer terugkomen (andersom mag de baas je er ook zonder pardon uitzetten).

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:09

eveliienxx schreef:
maar ga er volgende week zeker nog even met hem over praten.


Ik zou niet wachten tot volgende week. Je hebt het nu aangegeven, maar je bent niet gegaan dan. En daarmee zou je dan buiten je proefperiode kunnen vallen. Direct je contract opzoeken en direct naar hem toe ermee en je ontslag indienen als je nog binnen die proeftijd zit.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:20

Precies! Geen dag langer wachten!

Detroit
Berichten: 2675
Geregistreerd: 16-08-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:28

Brainless schreef:
2 maanden mag niet meer bij tijdelijke contracten (alleen bij een 2jarig contract).
Dus je hebt wettelijk 1 maand proeftijd en mag je daarbinnen elk moment alla minute stoppen.

Onjuist :) Ligt ook aan je CAO. Bij mijn bedrijf krijg je met een tijdelijk contract ook 2 maanden proeftijd. Daarmee overgehad met een klant die advocaat is op het gebied van arbeidsrechten en die bevestigde dat. Het hebben van een wettelijke maand proeftijd is geen dwingend recht, maar een driekwart dwingend recht.

In je proefperiode mag je er volgens mij wel inderdaad gewoon mee stoppen.

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:30

Hoe lang duurde je contract? Bij contracten van minder dan 6 maanden geldt volgens mij geen proefperiode. Dat is om de werknemer te beschermen, maar ik weet niet wat dat nu voor jou zou betekenen. Gefeliciteerd met je nieuwe baan in elk geval!

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:35

@ kieffertje: dat zou betekenen dat je gewoon een contract hebt en dus niet "zomaar" weg mag lopen. Andersom mag de werkgever je niet zonder pardon weg bonjouren.

Stel TS heeft een contract van 5 maanden, dan zitten ze in beginsel dus 5 maanden aan elkaar vast.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Ontslag tijdens proefperiode

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:59

Eerlijk gezegd zou ik vandaag nog een mail sturen dat je per direct en binnen je proeftijd opzegd.
Als je nog een week wacht sta je veel minder sterk.

eveliienxx

Berichten: 270
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ontslag tijdens proefperiode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 16:50

Ik ga hem zo gelijk even een bericht sturen. Ik heb trouwens al een ontslagbrief ingeleverd waar de datum van 20 oktober op staat, hierin staat ook vermeld dat ik uit ga van geen opzegtermijn omdat ik nog in mijn proefperiode zit.

In de cao van dit bedrijf staat inderdaad een proefperiode van 2 maanden.

Jullie in ieder geval bedankt voor jullie reacties :)

eveliienxx

Berichten: 270
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 16:52

Dimple schreef:
Maar heb je meteen tijdens je eerste gesprek te horen gekregen dat je een baan hebt?
Normaal gesproken gaan daar wel een paar dagen overheen voordat alles is geregeld?

Ben benieuwd wat voor een contract je hebt en wanneer deze is in gegaan. Laat je dat nog even weten?

Trouwens, wat voor een soort functie en bedrijf gaat het om?


Het gaat gewoon over een heel simpel bijbaantje, maar ik heb naast mijn studie geen tijd voor 2 baantjes, zeker omdat ik voor mijn nieuwe baantje een korte opleiding moet volgen, omdat het om een bijbaan in de zorg gaat. Ik weet wel al zeker dat ik dat nieuwe baantje heb gekregen, ik heb alles al getekend etc.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Ontslag tijdens proefperiode

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:59

Goedzo, gewoon opkomen voor je rechten hoor! Is ie helemaal gek ;)

eveliienxx

Berichten: 270
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ontslag tijdens proefperiode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 22:42

Ik heb hem net nog een appje gestuurd, gewoon even netjes gezegd dat ik alles nog even goed heb nagekeken en dat ik niet meer kom werken, dat ik een fijne samenwerking met hem heb gehad en dat ik volgende week mijn bedrijfskleding kom inleveren. Ik heb het rond 17:00 gestuurd maar geen reactie meer gehad (wel gelezen), dus ik ga er vanuit dat het zo goed is :)

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Ontslag tijdens proefperiode

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 08:47

Oei. Een app. Wat onprofessioneel. Had m even gebeld

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:35

Waarom? Ze heeft netjes opgezegd, hij denkt haar nog een oor aan te naaien.
Brief ingeleverd en alles netjes afgehandeld.

Tegenwoordig is de app een heel normaal gebruikt middel. Ook in recruitment en tussen werkgever en werknemer.

Jolijnn

Berichten: 3859
Geregistreerd: 30-01-11
Woonplaats: Enschede

Re: Ontslag tijdens proefperiode

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:40

Ik zoue igelijk gebeld hebben, was nog iets netter geweest.
Maar mooi dat het zo is opgelost :)