Starten bij loi, geen vmbo.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Re: Starten bij loi, geen vmbo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:18

Je kunt naar de VAVO gaan en alsnog je vmbo gaan halen, maar begrijp dat , dat het niet helemaal voor je is.

Zonder diploma word je toegelaten op de vmbo niveau 1, volgens mij heb je daarna wel doorstroommogelijkheid... Maargoed dan ben je ook weer een tijd bezig!

LOI zou kunnen, maar ik zou je echt afraden met HBO te beginnen. Ik heb een diploma voor vmbo en mbo. Door omstandigheden 2 jaar uit het schoolsysteem geraakt, maar wil wel verder studeren. Ik ben nu begonnen met een cursus bij de LOI voor engela en opfrissen van de nederlandse grammatica. Zodat ik alvast goed voorbereid ben op een opleiding voor volgend jaar. Dit zou je eventueelnook nog kunnen doen! Vraagt wel veel discipline! LOI geeft een richtlijn qua aantal uren studeren per week, maar je moet het wel ècht zelf doen.

HBO is gewoon heel pittig. Ik zou er over na denken met MBO te starten. Loopt dit goed. Kun je na je MBO diploma naar het HBO gaan. Bedrijf zijn er blij met mensen die eerst MBO en daarna HBO gedaan hebben! Maar je moet het kunnen en er zin in hebben, want je bent wel weer een tijdje bezig!

Ook zo ik je MBO aanraden omdat dat vaak wat praktischer is, gezien dat je, je snel verveeld en HBO veel informatie is.

Succes!!

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 14:05

Iedereen bedankt voor de eerlijke reacties!
Ik heb inderdaad heel erg dat ik overal het uiterste van wil.
Wil dit, zo moet het, en niks anders.

Ben al eens 2 keer gestart met een thuisopleiding, van nti en nha, op mbo nivo.
Wat ik toen merkte is dat ik het heel snel "saai" vond.
En er best makkelijk doorheen wandelde. Heb ze dan ook bijde niet afgemaakt. :+
Maar goed, toen was ik ook nog een stuk jonger, wat jaren volwassenheid helpt denk ook wel.

Voor mij is het belangrijk dat ik ergens echt een uitdaging in heb.
Liever wat moeilijker, waar ik me best voor moét doen, want als ik wat te makkelijk vind, verlies ik mijn enthousiasme, en kap ik er weer mee.
Vandaar dat ik ook door ben gaan kijken naar het hbo.

Gister avond heb ik van de opleiding die ik wil doen, een proefles gedaan.
Dan krijg je 1 hoofdstuk opgestuurd, en krijg je ook vragen over.
Ja het was pittig, met veel tekst, en veel diep nadenken. Maar dat maakt het voor mij wel uitdagend.

Ik zit zoiezo al in het uwv traject, en heb ook mijn eigen begleider voor adhd.
Daar ga ik het ook zeker mee over hebben, wat voor mij het prettigste is. En wat ook haalbaar is natuurlijk.

Wel wil ik wel 1 avond in de week naar school toe, dat kan ook bij het loi.
En daarnaast stages lopen, wat ook bij mij past, en de gezinssituatie.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:06

Ik denk dat je het HBO nu leuk vindt omdat het nieuw is. Hoe ga je er straks mee om als het te moeilijk blijkt te zijn? Of als het vele lezen je niet bevalt? Dan raak je toch evengoed de motivatie kwijt? Stop je dan weer? Ik vind het echt zonde van je geld en zeker als ik nu hoor dat je al twee keer eerder gestopt bent. De opleidingen bij de LOI (zeker de klassikale versies) zijn echt niet goedkoop en dan is het in mijn ogen echt zonde van je geld. Ik denk dat het voor jou nu van belang is dat je een papiertje gaat halen en daarin moet je wel realistisch blijven. Als jij straks een HBO thuisstudie voltooid hebt en gaat solliciteren dan zal een werkgever ongetwijfeld raar staan te kijken als dat jou enige ooit behaalde diploma is. Als ik jou was zou ik dus óf mijn VMBO-diploma alsnog gaan halen óf een leuke MBO-opleiding gaan zoeken en deze in ieder geval af gaan maken.

Ik ben op dit moment zelf bezig met een beroepscursus via NTI. Even een situatieschets: ik kom van het VWO af en volg deze opleiding op MBO4-niveau. Ja, ik merk een niveauverschil. Ja, de teksten zijn eenvoudiger dan ik gewend ben. Ja, het is misschien wat meer voorgekauwd en daardoor niet altijd even uitdagend. Toch zorgen al deze dingen er niet voor dat ik ermee stop, ik mijn motivatieverlies of dat ik ga mopperen dat het allemaal te makkelijk is. In mijn ogen is dat gewoon een excuus om een gebrek aan discipline/motivatie weg te moffelen. Als het daadwerkelijk 'te makkelijk' was, waarom heb je dan niet 'gewoon' je diploma gehaald? Je hebt mogelijkheden om zo'n opleiding op je eigen tempo te doen dus als het makkelijk was en je voldoende discipline/motivatie hebt dan moet het geen probleem zijn om dat diploma te behalen.

Het is niet vervelend bedoelt, maar ik denk dat HBO je nu alleen uitdaagt omdat het nieuw is. Als je naar jou patroon van opleidingen kijkt, stop je steeds op het moment dat iets 'normaal' begint te worden. Na 2 jaar VMBO zit dat onderwijs wel in je normale systeem en is het niet meer nieuw. Als je een opleiding onder de knie blijkt te hebben stop je omdat het te makkelijk is. Denk je dan echt dat je een HBO wel af gaat maken?

Autumnn

Berichten: 8068
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:13

Vergeet niet dat een HBO vooral theoretisch gericht is. Ik denk dat je echt veel beter met een MBO kan gaan starten.
Ik zelf zit nu op het HBO, na MBO niv. 4, niv. 2 en basisberoepsgerichte leerweg. Echt geen makkelijk traject. Ik heb tussen niv. 2 en niv. 4 nog een jaar gewerkt en het viel me zwaar tegen.
Verkijk je er alsjeblieft niet op.
HBO klinkt misschien "stoerder" dan het MBO, maar een MBO diploma ís een stuk stoerder dan het HBO waar je na het eerste halfjaar vanaf moet omdat je niet genoeg punten hebt. (zelf ervaren)

Let wel: HBO heeft ook echt totaal geen begrip voor je thuissituatie, het MBO is een stuk soepeler.
Als je zolang geen opleiding gedaan of afgerond heb, zou ik echt niet te hard van stapel lopen.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:36

MBO-4 opleidingen zijn echt niet allemaal "vinger in je neus en niks doen" hoor. Misschien ervaar je dat zo als je een thuisstudie doet, omdat je dan echt alleen zelf boeken leest en geen opdrachten die meer praktijkgericht of groepswerk zijn hoeft te doen, en vaak ook niet of nauwelijks stages. :o Dat is dan dus eigenlijk maar een "half" mbo.

Ik (universitair geschoold) heb een tijdje met iemand gedate die MBO-4 Media deed, en die moest echt veel opdrachten snel en goed in kunnen leveren (bedrijfsfilmpjes maken, bedrijfs-analyses maken): daar zag ik niks saais, eentonigs, of "te makkelijks" aan. Een kennis van mij heeft bovendien vorig jaar na jaren thuiszitten en ook zonder afgemaakte middelbare school een intake-toets voor MBO-4 zorgopleiding gedaan en gehaald, en die vindt het nu al erg pittig en afwisselend. Vergeet niet dat je dan ook in stages opdrachten moet doen, met mensen samen moet werken, en analyses moet doen: dat gaat veel verder dan enkel boekjes lezen en huiswerk maken, zeker als je het als vol- of deeltijd studie doet op een echt mbo en niet op een thuisstudie.

edit: en die persoon die MBO-4 media deed kon meteen na zijn opleiding bij zijn stage-bedrijf aan het werk, en hetzelfde gold voor een studente van MBO Accountancy die ik kende. Kortom: MBO-ers zijn in sommige sectoren ook nog eens erg gewild door hun grote praktijk-ervaring. :j

future_vet
Berichten: 2622
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Starten bij loi, geen vmbo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:44

Waarom heb je de vorige thuis opleidingen niet afgemaakt dan? Heb je wel tentamens gemaakt toen?

Ik mis in je verhaal heel erg doorzettingsvermogen. Dat heb je echt nodig om hbo te kunnen gaan doen

Macs

Berichten: 7646
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Starten bij loi, geen vmbo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:52

Ik zou in ieder geval geen thuisopleiding doen! Als er iets slecht is voor je motivatie is dat het wel. Ik heb een mbo4 (apothekersassistente) gedaan vrij onder mijn niveau maar doordat ik naar school ging heb ik het wel volgehouden. Thuis deed ik geen ruk :) Door in de les te zitten leerde ik.
Nu zit ik op een HBO en het niveau is nog steeds niet erg moeilijk maar wel uitdagender, maar als ik een dagje ziek ben doe ik ook niks aan school. Als je echt problemen hebt met motivatie + adhd, zoek dan vooral iets met veel contacturen. Bij mij in de klas zitten ook genoeg mensen met kinderen en daar is gewoon een oplossing voor gezocht.

Als je bezig wilt zijn zoek dan een praktijkgerichte opleiding. Ik doe een docentenopleiding (in de groene sector) en ik loop het hele jaar rond stage. Ook bij de opleiding apothekersassistente begin je na een half jaar met stage tot je klaar bent (3jaar). Dat houdt je wel bezig.

Gowlan
Berichten: 4977
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Starten bij loi, geen vmbo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 01:18

Ik raad aan gewoon naar de VAVO te gaan.
Ik ben wegens 'te snel motivatie kwijt' direct in leerjaar 4 gestopt, had maximaal 16 lesuren (van 50 minuten) per week. Per vak 3 toetsen totaal en daarna eindexamens.
Geen aanwezigheidsplicht, ik ben dan ook maar 30% van het hele jaar aanwezig geweest. Heb gewoon mijn huiswerk voor de vakken gemaakt waardoor het voor de toetsen nog 1x doorlezen was en daarna gewoon geslaagd met een nette eindlijst.
Op die manier heb je toch je TL diploma en ben daarna wel havo 4 gaan doen, maar mistte daarbij toch wel een stukje kennis en was pittig.
Helaas door privé omstandigheden redde ik dit ook maar moeizaam in combinatie (havo was echt aanpoten ineens) en ben ik gestopt.
Maar doordat ik in 1 jaar toch mijn TL diploma heb gehaald, kan ik nu wel veel meer kanten op (mbo 4 opleidingen).
Enne de 21+ toets heb ik niet gehaald op het hbo, dat lukte niet met 1 avondje leren voor 4 toetsen :+
Maar waar een wil is, is een weg.
Alleen zul je van onderaan de ladder moeten beginnen wil je de meeste slagingskans hebben.
Succes, ben benieuwd wat je gaat doen :)

troi
Berichten: 17026
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Starten bij loi, geen vmbo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 04:19

En sowieso alle school is saai! Je moet het ook niet doen voor de lol maar voor dat papiertje zodat je daarna een baan kan zoeken die leuk is. Als je afhaakt bij saaiheid ga je, met alles respect!, het bij alle opleidingen mbo en hbo ontzettend lastig krijgen. Waarom ben je gestopt? Je had ook de opleiding kunnen versnellen of juist alles makkelijk om je gezin heen kunnen plannen als het zo makkelijk is, dat was een veel logischere reactie geweest. Ga daar eerst eens mee aan de slag.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Starten bij loi, geen vmbo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 07:04

Met jou (gebrek aan) motivatie zou ik eerst maar eens een MBO opleiding afmaken voor je aan een HBO studie gaat begint.
Een te moeilijke opleiding zorgt er vaker voor dat mensen stoppen als " te makkelijk". Als het zo makkelijk was is het extra zonde dat je ze niet hebt afgemaakt.

Tiggs

Berichten: 7533
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 20:47

future_vet schreef:
Waarom heb je de vorige thuis opleidingen niet afgemaakt dan? Heb je wel tentamens gemaakt toen?

Ik mis in je verhaal heel erg doorzettingsvermogen. Dat heb je echt nodig om hbo te kunnen gaan doen


Dit.

Ik denk dat het belang van doorzettingsvermogen voor het succesvol afronden van een opleiding of studie nogal onderschat wordt. Hoe vaak hoor je niet 'ik had wel vwo kunnen doen, maar ik wilde niet'. Dan kán je het dus niet, ook niet erg - maar beweer dan niet dat het anders is.

Kortom, je hebt (in ieder geval) 2 dingen nodig: een bepaald denkniveau en een bepaalde mate van doorzettingsvermogen. Het een kan het ander wel iets compenseren, maar niet volledig.