Op kamers/ op je eige.mhoe in godsnaam betalen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lienepien95

Berichten: 817
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: omgeving Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:52

Laatst bijgewerkt door Lienepien95 op 14-07-15 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:54

DKayleigh schreef:
Hoihoi!

Hoe betalen studenten in hemelsnaam hun kamer, verzekeringen en boodschappen?!

Ik ben er zelf over na aan het denken om op mijn eigen te gaan.
Ik woon zelf in Duitsland. Omdat ik nog studeer krijg ik dus ook nog kindergeld, waarvan ik mijn ziekteverzekering, levensverzekering en auto verzekering kan betalen. Ik moet natuurlijk mijn eigen studie betalen, mijn benzine etc.

Als ik naar Nederland wil verhuizen, zal ik aanzienlijk meer moeten betalen. Nu kost mijn ziekteverz. 70 euro en mijn auto 60.
Auto zal ik dan moeten verkopen.
Hoe doen jullie studenten dat? Ik leen nu niets bij, omdat ik later niet wil zitten met te grote schulden.

Hopelijk staat het topic goed, heb ik niets vergeten en is het allemaal duidelijk!

In Duitsland studeren natuurlijk. Is veel beter en goedkoper.

DKayleigh

Berichten: 428
Geregistreerd: 03-06-11

Re: Op kamers/ op je eige.mhoe in godsnaam betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 11:03

Tsja, maar duitsland is zeker niet jé van het. Als ik zo onze duitse buren/vrienden mag geloven. Alhoewel het 'leven' wel in duitsland aanzienlijk goedkoper is.

DKayleigh

Berichten: 428
Geregistreerd: 03-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 11:04

Lienepien95 schreef:
http://www.maximusbeheer.nl/

Hier staan vaak woningen van onze gemeente op!


Dankje voor de link! Zal er zo eens naar kijken *\o/*

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:09

DKayleigh schreef:
Tsja, maar duitsland is zeker niet jé van het. Als ik zo onze duitse buren/vrienden mag geloven. Alhoewel het 'leven' wel in duitsland aanzienlijk goedkoper is.

Dan hebben ze dat niet vergeleken met onze studies. Ik zou dat eerst goed uitzoeken. Duitsland heeft niet voor niets een veel sterkere economie dan wij.

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Op kamers/ op je eige.mhoe in godsnaam betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:24

Ik had toen ik nog op kamers woonde een huur van 265,-, 108,- voor mn zorgverzekering en 180 euro aan studiegeld per maand. Ik kreeg 500 euro aan studiefinanciering, dus als ik nog wilde eten moest ik toch echt gaan werken. Voordeel is dat je dan ook nog wat kan sparen en leuke dingen kan blijven doen.

Nu ben ik in september getrouwd, krijg ik nog steeds 500 euro stufie (want ja, ik woon niet bij mijn ouders :') ) en werkt mijn man ook nog :)

Als je dus erbij gaat werken denk ik zeker dat je het wel kan gaan redden!

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Op kamers/ op je eige.mhoe in godsnaam betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 09:18

Rondkomen? Met heel veel moeite. In de eerste jaren wel bij moeten lenen. Nu al bijna een jaar geen lening meer.
Nu krijg ik basisbeurs en een deel aanvullende beurs. Verder werk ik nu elke zaterdag. Dan komen huur- en zorgtoeslag er ook nog bij. Dat zijn mijn inkomsten.
Doordeweeks werken klinkt leuk, maar met mijn studie is dat echt niet te combineren. Ik heb nu alleen nog maar scriptie, maar als ik vakken volgde was ik echt van 8 's ochtends tot zeker 22 's avonds onder de pannen. Geen idee waar ik dan de tijd vandaan moest halen om te werken. En met scriptie ben ik nu ook echt heel veel tijd kwijt per dag.
Uitgaven zijn kamerhuur (zelfstandig, dus eigen keuken + badkamer, via organisatie in Wageningen), zorgpremie, boodschappen (reken op 50,- in de maand), westernles (50 in de maand), pony's (20 pm), en collegegeld, en ik vergeet vast nog wat.
In het weekend ben ik bij mijn ouders, dat scheelt weer iets in boodschappenkosten. Verder erg zuinig leven (niet al te veel extra's, zeker geen A-merken), aanbiedingen in de gaten houden, Action wat vaker bezoeken voor shampoo etc.

De kunst is om ver vooruit te plannen. Zo heb ik een excel-bestand waarin inkomsten en uitgaven staan. Dat bereken ik ook vooruit. Ik betaal bv. mijn collegegeld in 5 termijnen. Ik moet echt de maand ervoor geld overhouden wil ik de maand erop mijn collegegeld kunnen betalen.

DKayleigh

Berichten: 428
Geregistreerd: 03-06-11

Re: Op kamers/ op je eige.mhoe in godsnaam betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 12:25

Dankjewel voor jullie berichtjes. Ik heb er veel aan!
Heb veel gegoogled, en helaas zijn de anti kraak panden in een vrij slechte buurt in Roermond.
Op het moment is mijn persoonlijke situatie niet zo 'logisch' of vanzelfsprekend.
Hopelijk kan ik snel verder kijken voor een leuk plaatsje!