Op kamers/ op je eige.mhoe in godsnaam betalen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DKayleigh

Berichten: 428
Geregistreerd: 03-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 23:40

Ik vind het vooral lastig in te schatten hoeveel ik zou uitgeven aan boodschappen. Op internet zie je vaak voorbeelden, maarja, iedereen eet anders.
En verzekeringen.. moet je je kamer eigelijk verzekeren of iets? :o

*edit; typfoutje

soloro

Berichten: 2303
Geregistreerd: 18-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:43

Ik red het om met minder dan 100 euro per maand te eten en andere boodschappen. Echter eet ik wel veel samen met mijn huisgenoten, scheelt een hoop qua kosten. Als je alleen zit zou je veel moeten invriezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:48

Studeren en op jezelf wonen kan makkelijk, maar een bijbaan is wel aan te raden en zuiniger leven kan ook helpen.

Verzekeren, ja ik zou sowieso een inboedelverzekering nemen. Vaak is dat ook verplicht. Als je dan water of brandschade hebt worden je spullen (deels) vergoed of als er wordt ingebroken etc. wel zo handig.

Boodschappen is inderdaad erg wisselend en per persoon verschillend. Gebruik je A merken of huismerken, eet je veel (duur) vlees of ben je ook content met gehakt, tartaar, kipfilet en speklapjes etc? Snack je graag of pak je net zo graag een appel? Heb je de mogelijkheid wekelijks naar de markt te gaan om te besparen op je boodschappen? Kijk ook even in de folders en maak op basis van de aanbiedingen weekmenu's etc.

Kijk ook even of je recht hebt op zorgtoeslag. Huurtoeslag krijg je alleen als je een zelfstandige woning/appartement hebt met eigen voordeur/huisnummer, dus dat lijkt me niet van toepassing met een studentenkamer.

Ik ben een student, mama en mijn verkering studeert ook en kan een eigen paard betalen, heb een sociale huurwoning en een poezel rondlopen. We werken beiden minimaal bij (maximaal 10 uur per week) en leven behoorlijk sober (eigen vrijwillige keuze) en houden daardoor meer dan genoeg over om leuke dingen te doen etc. Het kan dus zeker. :j
Wij geven overingens +/- €50,- per week uit aan boodschappen, voor een gezin van 2 volwassenen een 2 jarige peuter en een poezel. Veel vers fruit/groente van de markt en veel kopen in de aanbieding + restjesdagen :j

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 00:38

Ik woon sinds kort op mezelf met mijn hond :)
Heb een studentenwoning, een zelfstandig appartement voor 400 euro per maand, via de woningbouw, dus daar heb ik geluk mee! Krijg 170 euro huurtoeslag en 70 euro zorgtoeslag.
Betaal zo'n 140 euro aan gas, water en licht. Mijn hond kost zo'n 100 euro per maand (eten, verzekering, ontvlooien enz).
Ik weet nog niet hoeveel ik gemiddeld aan boodschappen kwijt ben per maand.

Maar ben elke maand zo'n 500 euro kwijt aan vaste dingen en dat loopt snel op naar de 1000 euro, met boodschappen, sport, auto enz. Op dit moment werk ik veel en in september ga ik ook minstens 10 a 15 uur werken naast mijn studie. Mijn ouders betalen ook een bijdrage en ik probeer nu alvast het collegegeld te sparen. Ik krijg straks de basisbeurs, van het oude stelsel en ga proberen om niet te lenen.

Het moeilijkste was om een zelfstandig appartement vinden dat ik kon betalen, zodat ik mijn hond mee kon nemen. Zonder hond kon ik wss al 2 a 3 jaar eerder uit huis, op kamers oid. Maar ik had haar niet willen missen :)

DKayleigh

Berichten: 428
Geregistreerd: 03-06-11

Re: Op kamers/ op je eige.mhoe in godsnaam betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 08:27

Leuk om te horen dat het toch wel écht mogelijk is. Tsja... voor de zorgverzekering (en mijn ouders :') ) ben ik het meest bang. Nu betaal ik 70 en als ik naar de huisarts/frauenartz moet, betaal ik 5euro eigen bijdrage wanneer ik een recept moet halen bij de apotheek. Zit het geneesmiddel niet in het pakket, betaal ik het zelf. Mijn ouders maken mij altijd 'bang'. "Nl'se zorg is onbetaalbaar, hoog eigen risico, je moet je overal bij voor verzekeren (duitsland is bv tandarts standaard erbij) enz enz".

En ik heb nog geen inboedel :') behalve theedoeken,badhanddoeken en washandjes hahahahaha. Maar veel is gelukkig 2e hands te verkrijgen.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:54

DKayleigh schreef:
Ik vind het vooral lastig in te schatten hoeveel ik zou uitgeven aan boodschappen. Op internet zie je vaak voorbeelden, maarja, iedereen eet anders.
En verzekeringen.. moet je je kamer eigelijk verzekeren of iets? :o

*edit; typfoutje


Een inboedelverzekering is meestal wel verstandig. Ik huur bij de SSH in Utrecht, een studentenhuisvestingsorganisatie, en daar zit het echter al bij de huur in. Het is slechts enkele euro's per maand :)

Boodschappen kunnen inderdaad echt zo duur zijn als je zelf wilt :P Als je echt budget budget doet, dan lukt het je wel voor 25/30 euro per week, maar als je soms ook wat luxer beleg wilt en groenten/fruit die niet in de aanbieding zijn, dan ben je iets meer kwijt. Ik probeer elke week onder de 45 euro te blijven :)

DKayleigh

Berichten: 428
Geregistreerd: 03-06-11

Re: Op kamers/ op je eige.mhoe in godsnaam betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 19:32

Pfff tíg-zorgverzekeraars. Wat hebben jullie? Basis+tandarts lijkt mij eigenlijk wel 'standaard'. Bewuzt lijkt goedkoop? En als student krijg je ook nog iets korting las ik. Even verder zoeken.. (oja, eigen risico staat wel op t laagst)

Anoniem

Re: Op kamers/ op je eige.mhoe in godsnaam betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:14

Vergelijken kan makkelijk op independer ;)

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Op kamers/ op je eige.mhoe in godsnaam betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:20

Euhm amper eerlijk gezegd. Tot nu toe deed ik het met gewoon de uitwonende basisbeurs van 286,- en zorgtoeslag. Daar gaat bij mij dan 250,- kale huur af dan betaal ik nog de Ziggo bij ons in huis (wat wel door 4 gaat), gas/elektra staat op m'n ouders naam (dat gaat door 2 en wat m'n huisgenoot overmaakt mag ik houden van m'n ouders). Dus ik heb als ik verder niks van m'n ouders zou krijgen zo'n 30 euro per maand om uit te geven, meestal krijg ik halverwege de maand nog eens 30-50 van m'n ouders. Vanaf juli ga ik maximaal bijlenen à 301,-

Ik zit bij het Zilveren kruis bij een studentencollectief en betaal 80,- per maand aan zorg. Maar dat kost me werkelijk maar 2 euro dus met de zorgtoeslag eraf.

Sabini

Berichten: 3209
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:28

Even kort op een rijtje (situatie vanuit mezelf):

- Basisbeurs + aanvullende beurs + uitwonende beurs
- Niet de grootste en duurste kamer uitzoeken
- Bijbaan (ik had twee bijbanen..)
- Zuinig leven (geen A-merken, samen eten met huisgenoten, koopjes jagen)

Mocht het dan alsnog niet lukken:
- Bijlenen van de DUO.

Ik ben van mening dat hetgeen wat ik tot nu toe heb bijgeleend een investering is in mijn leven. En deze lening kan ik gemakkelijk binnen 15 jaar na afstuderen terug betalen.
Maar ik heb dan ook niet de 'hoofdprijs' geleend, en ik leende vanwege een heel andere situatie.. (info mag altijd via PB).


Qua verzekeringen had ik:
- Standaard zorgverzekering en aansprakelijkheidsverzekering
- Inboedelverzekering (daar betaalde ik uit mijn hoofd maar ong. 6 euro per maand voor).

Qua inkomsten verder had ik:
- Zorgtoeslag


Vanaf m'n 16e betaal ik alles zelf, niet altijd even bewust.. ik kon niet anders. En vanaf mijn 18e woon ik op mezelf. Mocht je meer vragen hebben, dan mag je me altijd Pb-en.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Op kamers/ op je eige.mhoe in godsnaam betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:38

Misschien is het al genoemd, maar anti-kraak wonen is echt goedkoop! Misschien dat je daar wat kunt vinden wat binnen je budget past? Desnoods met iemand samen.

DKayleigh

Berichten: 428
Geregistreerd: 03-06-11

Re: Op kamers/ op je eige.mhoe in godsnaam betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 14:18

Zijn er ook studenten die samenwonen? Vriend(in)lief die werkt?
Waar hangt dan de hoogte vj stufi vanaf? Je ouders of je vriend waarmee je samenwoont?
Heb duo een mail gestuurd, maar dat duurt altijd zo lang :')

LauraV93

Berichten: 703
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Nijmegen

Re: Op kamers/ op je eige.mhoe in godsnaam betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:20

Ik woon samen, mijn vriend studeert ook. Stufi hangt af van het inkomen van je ouders. Dus je zou in principe met een miljonair kunnen samenwonen en alsnog aanvullende beurs krijgen als je ouders weinig verdienen

DKayleigh

Berichten: 428
Geregistreerd: 03-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 14:24

LauraV93 schreef:
Ik woon samen, mijn vriend studeert ook. Stufi hangt af van het inkomen van je ouders. Dus je zou in principe met een miljonair kunnen samenwonen en alsnog aanvullende beurs krijgen als je ouders weinig verdienen


Oké, dat scheelt. Mijn vader verdient nl niet zóveel. Ik krijg nu ook gewoon de volle whop.

Eh, en wbt antikraak. Ik heb gegoogled. Voor hoelang is zo'n antikraak? Want ik kan nl niet elk half jaar verhuizen ;d

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:26

Antikraak verschilt heel erg. En je weet helaas meestal niet vantevoren hoe lang je er kunt blijven. Mocht je antikraak gaan huren, zorg dan voor een organisatie die goed bekend staat en je ook ruim vantevoren laat weten als je je huis uit moet (meestal moet dit zo'n drie maanden vantevoren, maar ik vind dat nog vrij krap om iets anders te vinden).

Ik ken mensen die 5 jaar op dezelfde plek konden blijven, anderen moeten elk halfjaar weer verhuizen.

Lienepien95

Berichten: 817
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: omgeving Tiel

Re: Op kamers/ op je eige.mhoe in godsnaam betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:30

Ik woon ook antikraak, alleen niet in Sittard. De voorspelling is dat mijn vriend en ik hier toch wel minstens 2 jaar kunnen wonen :D. Camelot en Alvast heb ik goede ervaringen mee :)

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:30

Ik verbaas me echt wat sommigen per week uitgeven aan boodschappen. Ik kon elke week (5 dagen per week op kamers, weekend niet meegerekend) van 15 euro eten. Wel in m'n eentje, dus ik kookte vaak grote gerechten, zodat ik meerdere maaltijden kon invriezen voor de weken erna. Dat scheelt zoveel geld! En natuurlijk gewoon kijken naar de aanbiedingen (en je restjes) en daar wat van maken. :)

Verder kun je anti-kraak gaan zoeken. Heel goedkoop. Alleen moet je dan wel goed kijken naar de termijn dat je er nog in mag blijven wonen als het pand verkocht word. Niet dat je maar 2 weken hebt om een andere kamer te zoeken.
Of een hele kleine, goedkope kamer zoeken. Dat red je al makkelijk met alleen een basisbeurs.

DKayleigh

Berichten: 428
Geregistreerd: 03-06-11

Re: Op kamers/ op je eige.mhoe in godsnaam betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 14:32

Lijkt mij inderdaad wel praktisch als je er 2 jaar kunt blijven wonen.
Ik ga eens kijken op de websites die genoemd worden.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Op kamers/ op je eige.mhoe in godsnaam betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:38

Sowieso is geen auto hebben ook wel echt een makkelijke bezuiniging. Kost klauwen met geld en door de regen fietsen vind niemand leuk maar daar ga je niet dood van :')

Hier scheelt het heel erg om met huisgenoten te kunnen eten. Koken voor 4 is over het algemeen veel goedkoper dan voor 1 en dan hoef je niet 4 dagen hetzelfde uit de diepvries te eten :=

DKayleigh

Berichten: 428
Geregistreerd: 03-06-11

Re: Op kamers/ op je eige.mhoe in godsnaam betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 17:06

Eten met huisgenoten is inderdaad goedkoop. Maar dan moet je ook wat hechter zijn met je huisgenoten. Van dichtbij heb ik gezien dat dit ook vaker niet het geval is. In studentenhuizen waar ouderen wonen, jongere mannen die ronduit asociaal zijn, je nog niet "goede morgen" of "hoi" zeggen. Oja, en dan nog die ene die élke dag gebakjes, koekjes en taarten bakt, uitgebreide 3 gangenmenu met alle poespas, maar nooit zijn afwas doet. Gevolg; hele keuken bezaait met vieze spullen, vliegjes,ongedierte enz enz.
*zucht* de frustraties komen te boven hahha :')
en dan blijf je vriendelijk vragen, en vriendelijk doen...
nee, met leuke huisgenoten ben je echt meer dan gezegend :') :')

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Op kamers/ op je eige.mhoe in godsnaam betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:14

Herkenbaar, ik heb verschrikkelijke huisgenoten ook :+ Eet ook altijd alleen inderdaad, of gewoon met vrienden. We hebben op donderdag ook een eetclub, scheelt ook veel qua kosten! Ben dan meestal zo'n 2/3 euro kwijt :j

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:14

Nadeel is dat ik dan weer in een veel te gezellig huis woon met alle bijkomende huisactiviteiten en weekendjes weg en uitstapjes dat ik nog altijd duurder uit ben dan alleen eten vrees ik _O-

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:17

Ik heb de eerste twee weken met huisgenoten gegeten, ze wilden persé groente uit een potje, aardappels met mayo en aangebrand vlees eten. Toen een vriendin vroeg of ik niet bij haar wilde eten, ben ik daar gaan eten. Maar toen was het ook gelijk verkeerd tussen huisgenoten en mij, dus toen was ik ineens 'dat kind dat er nooit is'. Dus ja, je moet geluk hebben.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Op kamers/ op je eige.mhoe in godsnaam betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:36

Ik ga ff meelezen :) nu ik met een vriendin een kamer ga huren, (zo'n 150euro pp per maand) wordt dit topic interessant!

DKayleigh

Berichten: 428
Geregistreerd: 03-06-11

Re: Op kamers/ op je eige.mhoe in godsnaam betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 10:07

Haha, ja huisgenoten kunnen vreemde mensen zijn :')
Ik ga vandaag eens verder kijken naar anti kraak. Maar die zijn er geloof ik best weinig (vraag-aanbod probleempje) maaaar ik heb hoop.
en nog steeds aan het wachten op een mailtje van duo.
Mijn vrienden zijn niet het 'typische' soort studenten. Allemaal wonen ze thuis, dus ik kan niet daar 'zomaar' aanschuiven bij die ouders aan tafel :') . En de vrienden van mijn vriend die eten zóveel dat het eerder duurder word dan goedkoper hahah