Werken als Au-Pair in het buitenland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annash
Blogger

Berichten: 26546
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Werken als Au-Pair in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:17

Vind ik ook, lieveli.

GrumpyCat

Berichten: 2082
Geregistreerd: 21-05-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 18:19

Ja daar heb je ook helemaal gelijk in. Voor hun 10 anderen zullen we maar zeggen, al vind ik dit gezin wel ontzettend goed bij mij passen (voor zover ik daar over kan oordelen natuurlijk). Het is een tweetalig gezin, vader Amerikaan en moeder Duits, ze spreken ook twee talen tegen de kinderen. Mijn Duits is om te huilen, dus Engels is wel prettig.

Och ik ben vreselijk zenuwachtig zeg, het voelt als een sollicitatiegesprek! Op hoeveel kinderen hebben jullie 'gepast' tijdens jullie au-pair periodes? En welke leeftijdscategorie?

Annash
Blogger

Berichten: 26546
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Werken als Au-Pair in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:21

Twee, vier (meisje) en 7 (jongetje). Hij werd 7 toen ik daar was.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Werken als Au-Pair in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:26

1e gezin 2 jongetjes van 1 en 2 jaar oud, 2e gezin een meisje van 8 en een jongetje van 3.

GrumpyCat

Berichten: 2082
Geregistreerd: 21-05-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 18:34

Vrij jong dus bij beide. 1 en 2 jaar, dat moet best pittig zijn geweest aangezien ze op die leeftijd nog niet naar school gaan. Paste je dan de gehele dag op ze, of gingen ze wel naar een soort childcare?

Ik stel een hoop vragen, sorry, ben ontzettend nieuwsgierig. :o

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Werken als Au-Pair in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:39

In het eerste gezin was het gewoon echt de hele dag minus de lunch. Dat waren lange dagen van eendjes voeren. En dubbele luiers verschonen, dubbele jankerds, het was heel stom.

In het tweede gezin ging het jongetje 3 dagen naar een soort kleuterschool maar daar werkte ik, dus alsnog was ik dan niet vrij. Maar het was een heel leuk joch en met hem mocht ik Londen in, dus we hingen daar de hele dag rond. Beetje musea kijken, naar het aquarium, winkelen, hipster doen bij de Starbucks. Bovendien was hij zindelijk en dat is echt fantastisch.

Loose

Berichten: 4726
Geregistreerd: 11-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:41

Ik heb een positiever verhaal geloof ik. :D

Ben alweer bijna 6 jaar geleden ( :wow: ) naar Italië geweest als au-pair, had twee meisjes van 6 en 8. Heb echt een superleuke tijd gehad daar en ik had een normaal gezin. :P Ik was via au-pair interactive, die zitten in Nederland en werken samen met bureaus in het buitenland. In Nederland heb ik een gesprek gehad met iemand, en het gezin in het land zelf krijgt ook een gesprek met het lokale bureau. Ik heb wel rare (nare) verhalen gehoord van andere au-pairs, maar niet van meiden die via hetzelfde bureau waren als ik (ook meiden uit andere landen die in Rome hetzelfde lokale bureau hadden).

Ondanks dat ik de taal niet sprak kon ik daar gewoon heen, heb me met de ouders eerst in het Engels gered en de rest van de taal pik je zó snel op als je de hele dag met de kinderen bezig bent. Dus ik zou gewoon naar een land gaan wat je leuk lijkt, en niet waarvan je nou per se de taal spreekt. Ik kreeg volgens mij €300 per maand. Dit vind ik niet weinig, au-pair zijn is namelijk niet werken, maar een culturele uitwisseling. Daarnaast hoef je niks te betalen, je hebt kost en inwoning en ik kreeg een busabonnement. Ik ben daar wel naar taalcursus geweest, wat ik zelf betaalde. De eerste drie maanden een wat intensievere cursus die denk ik rond de €200 was, en daarna een cursus van een half jaar voor €10. :D

Au-pair zijn is een heel mooi opstapje voor als je echt wilt emigreren. Je zit in een familie uit het land zelf die je dus op weg kunnen helpen en je burgert echt een soort van in daardoor. Mocht je willen blijven dan kun je tijdens je au-pair periode alvast opzoek gaan naar werk. Het was niet mijn doel om er te blijven of wat dan ook, maar ik heb toen wel mijn vriend leren kennen en als ik straks klaar ben met mijn studie hoop ik daar werk te vinden wat nu natuurlijk wel makkelijker gaat voor mij dan andersom.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:45

Hier ook geen goede ervaringen. 2x als au pair gewerkt, maar nooit meer. Met de kids kon ik altijd meer dan prima overweg en bij 1 gezin kon de moeder er niet tegen dat de kinderen liever bij mij waren dan bij haar. (Ze schreeuwde altijd de boel bij elkaar in huis en was depressief.) In het tweede gezin zat ook een steekje los bij de moeder. Ik begin er in ieder geval niet meer aan.
Laatst bijgewerkt door Babeth op 05-07-15 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Loose

Berichten: 4726
Geregistreerd: 11-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:45

Oh mijn dagen waren wel fijn, en ik zat in een grote stad dus in mijn vrije tijd kon ik altijd wat met andere au-pairs doen! :)
Ik 'werkte' door de weeks of vanaf 13.30 en dan at ik ook samen met de kinderen, of vanaf 16.15. Hing er vanaf hoe laat ze vrij waren. Dan paste ik op tot de ouders thuis kwamen, meestal rond 7 uur. Zij kookten ook. Als er sport of andere activiteiten waren bracht ik ze daar vaak heen, maar de ouders soms ook. Vrijdagmiddag was ik vaak vrij want dan kwam de moeder eerder terug van haar werk. Op zaterdagochtend gingen de ouders altijd boodschappen doen en paste ik op, maar meestal kregen ze dan Engels les dus moest ik alleen een oogje in het zeil houden. Eens per week moest ik de kamer van de kinderen stofzuigen en dweilen en ook af en toe beddengoed verschonen. Soms draaide ik ook een wasje. En 's ochtends ruimde ik altijd de ontbijttafel weer op (ik bleef altijd in bed tot de familie weg was, en dan ontbeet ik).

Ondanks dat ik aan het eind wel wat kleine probleempjes had met de moeder (ze vond dat ik teveel uitging :+ ) en ik ook twee weken eerder ben weggegaan, heb ik een fijne tijd gehad en als ik nu bij mijn vriend ben zoek ik ze nog altijd op. :) Heb er ook later nog een jaar weer gewoond maar dan bij mijn vriend, en als de ouders dan 's avonds weg waren kwam ik daar nog wel te oppassen.

Annash
Blogger

Berichten: 26546
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:47

Klinkt goed, had ik ook wel gewild. Ik was iedere ochtend door de week om half 6 wakker c.q. uit bed, op één dag na. Dan was ik wel wakker, maar hoefde ik in ieder geval niet uit bed. Niet dat het dan helpt dat je de volgende 2,5 uur wakker ligt door gillende kinderen, maar vooruit. :')

GrumpyCat

Berichten: 2082
Geregistreerd: 21-05-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 18:55

Balen Babeth, dat je geen positieve ervaringen er mee gehad hebt. In welke landen ben je Au-pair geweest? En was jij ook via een bureau gegaan?

Jouw gastgezin klinkt wel ontzettend luxe, Loose, wat een heerlijke dagen en dan ook nog in het mooie Italië, dat was vast geen straf. Ik denk dat bij dit gastgezin het er ook niet in zit, lekker uitslapen.. moet de kinderen dan als het goed is 's morgens naar school brengen, 20 auto minuten verderop. Heb jij nog specifieke vragen gesteld destijds aan het gastgezin? (Al kan ik mij voorstellen dat je je niet alles kunt herinneren na 6 jaar!)
Laatst bijgewerkt door GrumpyCat op 05-07-15 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:56

Als ik geen koophuis had en geen sociale verplichtingen was ik een jaartje gaan vliegen bij Emirates. Dan verdien je wel prima en met veel vlieguren zelfs meer dan prima. Je ziet de hele wereld incl Australie, Nieuw Zeeland etc. Je leert heel veel verschillende mensen en culturen kennen. Je hebt genoeg (dag)geld om leuke dingen te doen op je bestemming.

Emirates betaald je woning in Dubai die je deelt met 1 of 2 andere Cabin Attendants. Bovendien mag je regelmatig op Amsterdam vliegen zodat je ook even in NL bent.

Je moet niet bang zijn om te vliegen, maatje 36/38 hebben en een zeer representatief uiterlijk hebben maar als je er voor gaat heb je een top-job! Wel hard werken op de route.

Lijkt mij een stuk leuker dan 5 dagen per week met een zwik kids zeulen, huishouden doen en weinig geld hebben om te besteden. Maar goed, ik heb dan ook wel meer met luchtvaart dan met kinderen ;)

GrumpyCat

Berichten: 2082
Geregistreerd: 21-05-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 18:58

_Nelleke_ schreef:
Als ik geen koophuis had en geen sociale verplichtingen was ik een jaartje gaan vliegen bij Emirates. Dan verdien je wel prima en met veel vlieguren zelfs meer dan prima. Je ziet de hele wereld incl Australie, Nieuw Zeeland etc. Je leert heel veel verschillende mensen en culturen kennen. Je hebt genoeg (dag)geld om leuke dingen te doen op je bestemming.

Emirates betaald je woning in Dubai die je deelt met 1 of 2 andere Cabin Attendants. Bovendien mag je regelmatig op Amsterdam vliegen zodat je ook even in NL bent.

Je moet niet bang zijn om te vliegen, maatje 36/38 hebben en een zeer representatief uiterlijk hebben maar als je er voor gaat heb je een top-job! Wel hard werken op de route.

Lijkt mij een stuk leuker dan 5 dagen per week met een zwik kids zeulen, huishouden doen en weinig geld hebben om te besteden. Maar goed, ik heb dan ook wel meer met luchtvaart dan met kinderen ;)


Een jaartje als stewardess klinkt ook niet slecht nee! Maar zijn er geen speciale opleiding eisen aan verbonden? Ik heb enkel een koksdiploma in de la liggen, omdat ik echt niet wist wat ik destijds moest. (en nog steeds niet :'))

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:10

Ik zat bij hetzelfde bureau als Loose. Echt een flutbureau. Het 2e gezin heb ik zelf geregeld.

Overigens vind ik au pairen wel werken. Daar hebben we een meningsverschil over.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 05-07-15 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:10

Of ik het slecht getroffen had, tja, ik denk dat het eerder andersom is. De lucky few die het goed treffen. Ik ken meerdere au-pairs en ik ken meer horror verhalen dan dat ik goede verhalen ken. Afspraken op papier vraag ik me ook af in hoeverre dat, als het er op aan komt, je daar iets aan hebt. Ik ging via een bureau maar daar had ik dus vrij weinig aan. In ieder geval in Engeland niet.

Loose

Berichten: 4726
Geregistreerd: 11-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:11

Nelleke, daar heb ik ook aan gedacht om te doen na mijn studie! :)) Alleen het schijnt echt ontzettend zwaar te zijn daar, en je kán het ook gewoon niet langer uithouden dan 1 à 2 jaar hoorde ik. Maar is altijd nog een overweging inderdaad. :D

GrumpyCat, ik heb echt geen idee meer. Zij hadden ook wel vaker au-pairs gehad en wisten dus wel wat ze me moesten vertellen. :P Heb even de mails nagezocht, en we schijnen dus gebeld te hebben. :P En ik heb nog met hun vorige au-pair gebeld.

Mijn vriendinnen hadden allemaal soortgelijke dagen, misschien zijn ze in Zuid-Europa wat soepeler met werkdagen? :') Ik kende alleen één meisje die soms gewoon een week met de kinderen werd achtergelaten en dan werd er van haar verwacht dat zij alles betaalde voor de kinderen en dat soort dingen. En heb via via een verhaal gehoord van een meisje dat bedreigd was door haar au-pair vader met een nep-pistool (hij was ook een oorlog-fan en keek met zijn zoontje hele gewelddadige films in zijn oorlogskamertje := ). Dat meisje dat ik kende was zonder agency, die andere weet ik niet.

lieveli: Ligt er denk ik ook aan welk bureau je ter plekke hebt? Ik kende een meisje die mocht daar een week op kantoor slapen. :P (ook niet ideaal, maar beter dan niks)

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:13

lieveli schreef:
Ik zat bij hetzelfde bureau als Loose. Echt een flutbureau. Het 2e gezin heb ik zelf geregeld.

Overigens vind ik au pairen wel werken. Daar hebben we een meningsverschil over.


Ik zat ook bij dat bureau :j bureau waar ze mee samen werkten in Parijs was top! Maar dat in Engeland was flut en au-pair interactive heb ik zelf niet echt het idee dat ik er iets aan heb gehad.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:23

Maartje1990 schreef:
lieveli schreef:
Ik zat bij hetzelfde bureau als Loose. Echt een flutbureau. Het 2e gezin heb ik zelf geregeld.

Overigens vind ik au pairen wel werken. Daar hebben we een meningsverschil over.


Ik zat ook bij dat bureau :j bureau waar ze mee samen werkten in Parijs was top! Maar dat in Engeland was flut en au-pair interactive heb ik zelf niet echt het idee dat ik er iets aan heb gehad.


Ja same. En het Nederlandse bureau was gewoon 2 maanden onbereikbaar. Met vakantie en daarna een sterfgeval. Heel vervelend maar ik had geen onderdak. Uiteindelijk een week bij een vriendinnetje gelogeerd.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:30

Ik was au pair in Australië en deed het niet via een bureau.

GrumpyCat

Berichten: 2082
Geregistreerd: 21-05-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Werken als Au-Pair in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 19:56

Waren al die horror verhalen uit Engeland of ook uit diverse andere landen, Maartje? Het is niet zo dat ik je niet wil geloven hoor, maar ik hoop gewoon dat het met dit gezin wel goed loopt.. naiëf dat ik ben :')

Wat erg dat dat bureau gewoon niet bereikbaar was. Moest je daar ook geld voor betalen als Au-pair zijnde? De website waar ik lid van ben (Aupairworld) regelt verder niks als het goed is, contact gaat echt via Au-pair en Host en daar moeten ook de afspraken gemaakt worden. Ik hamer echter wel op een goed contract, maar dat wil de host-mom volgens mij ook wel graag. Nog iets meer dan een half uurtje en dan begint mijn Skype gesprek, poeh de zenuwe!

Annash
Blogger

Berichten: 26546
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Werken als Au-Pair in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:59

Ik heb het destijds ook zelf geregeld via aupair world. Succes met je gesprek!

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:29

GrumpyCat schreef:
Waren al die horror verhalen uit Engeland of ook uit diverse andere landen, Maartje? Het is niet zo dat ik je niet wil geloven hoor, maar ik hoop gewoon dat het met dit gezin wel goed loopt.. naiëf dat ik ben :')

Wat erg dat dat bureau gewoon niet bereikbaar was. Moest je daar ook geld voor betalen als Au-pair zijnde? De website waar ik lid van ben (Aupairworld) regelt verder niks als het goed is, contact gaat echt via Au-pair en Host en daar moeten ook de afspraken gemaakt worden. Ik hamer echter wel op een goed contract, maar dat wil de host-mom volgens mij ook wel graag. Nog iets meer dan een half uurtje en dan begint mijn Skype gesprek, poeh de zenuwe!


Het is echt niet verkeerd om met een paar gezinnen te skypen voor je beslist. Ik snap dat je zo snel mogelijk wilt gaan maar haastige spoed...

Annash
Blogger

Berichten: 26546
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Werken als Au-Pair in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:38

Zeker met meerdere gezinnen Skypen, die tijd gunnen ze je wel. En zo niet, dan zijn ze sowieso niet het juiste gezinnen, dan snappen ze niet dat een goede match voor jou belangrijk is.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:00

GrumpyCat schreef:
Een jaartje als stewardess klinkt ook niet slecht nee! Maar zijn er geen speciale opleiding eisen aan verbonden? Ik heb enkel een koksdiploma in de la liggen, omdat ik echt niet wist wat ik destijds moest. (en nog steeds niet :'))


Emirates hanteert geen speciale opleidingseisen behalve een afgeronde middelbare school opleiding. Je moet wel redelijk engels kunnen spreken omdat de interne (en door hen betaalde) opleiding van 6 weken in het engels is. De selectie is heel streng maar als je je goed inleest in de kledingvoorschriften en make-up en veel glimlacht is het goed te doen. ;)

Vliegen bij Emirates is zwaar omdat je lange routes vliegt en meestal maar 24u op locatie verblijft. Het is echter niet ondoenlijk en er zijn meerdere mensen die er al jaren naar tevredenheid vliegen. Emirates legt je bovendien op de route flink in de watten met de meest geweldige 5 * hotels en flink daggeld. Ze zijn geregeld in Nederland om te werven. Mocht je zoiets echt willen, lees je goed in voordat je je sollicitatie doet. (Je mag altijd PB-en.)

Wil je niet in zoiets pushen maar wil je meer uitleggen dat er meer is dan alleen au-pairen. :D

GrumpyCat

Berichten: 2082
Geregistreerd: 21-05-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Werken als Au-Pair in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 23:00

Nee ik begrijp het Nelleke, bedankt voor je uitleg, wellicht is dat ook wel iets voor de toekomst..

Maar ik heb zojuist een fantastisch Skype gesprek gehad met beide host ouders. Ze zijn ontzettend aardig en meelevend. Ik ga waarschijnlijk volgende week zondag in levende lijven kennis met ze maken. Het is immers maar 2 uur rijden dus heb ik gezegd dat ik graag kennis wilde maken met hun kinderen ook en dat vonden ze erg fijn. :j Dus voor nu is dit gezin voor mij echt perfect! Maar ik wacht de eerste echte ontmoeting nog even af.