Ervaringen met de overstap van hogeschoo naar universiteit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Poenarie

Ervaringen met de overstap van hogeschoo naar universiteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 18:57

Hi allen,

Dit jaar studeer ik af aan de Hogeschool van Amsterdam richting Sociaal Pedagogische Hulpverlening.
Nu wil het qua banen niet vlotten en dat zet mij aan het denken om een master opleiding te volgen.

Ik twijfel nog tussen enkele opties, namelijk: (forensische) orthopedagogiek en criminologie.
Nu weet ik dat ik voor (forensische) orthopedagogiek een schakelprogramma dien te volgen en betreft criminologie heb ik mij (nog) onvoldoende ingelezen. De informatiebrochures zijn onderweg.

Zijn er mensen die de overstap gemaakt hebben en die mij hun ervaringen willen vertellen?
Ervaringen m.b.t. de wiskunde eis, niveau, statistiek en de inhoud van de opleidingen.

Poenarie

Re: Ervaringen met de overstap van hogeschoo naar universiteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 19:18

En allicht tips mbt instituut keuze?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:02

Als je voor werk wilt gaan, moet je die beide opleidingen links laten liggen. Pedagogiek vallen ook harde klappen, net als bij jeugdzorg helaas. Je moet wel dusdanig handig zijn in statistiek, want met pedagogiek komt dat veel aan bod. Maar anders heb je bijles uiteraard. Normaal ben ik voor doorstuderen, maar t kost je klauwen met geld en je hebt alsnog hetzelfde probleem als dat je nu hebt.

Richting verpleegkunde niet voor je? Daar kom je zo aan de bak namelijk :) kun je ook prima richting psychiatrie doen immers.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:11

Ik heb de overstap gemaakt en vond het vooral een omschakeling kwa denken. Op de hogeschool is het vooral praktisch, je moet weten wat er in je boek staat om je examen te maken. Op de universiteit moet je veel meer kunnen toepassen.
Ik doe wel de master in verpleegkunde, dus over de rest kan ik je niet zoveel vertellen.
Ik vind het zeker doenbaar. Ik werk ook 50% naast m'n studie en krijg hier extra vrije dagen voor die ik kan opnemen tijdens de examens.

Mocht je nog iets willen weten mag je altijd een pb sturen =)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:55

ik denk dat het per universiteit verschillend is. Ik volg een technische opleiding en bij ons zijn de eisen om toegelaten te worden zeer streng. Om toegelaten te worden tot de pre-master moest je al behoorlijk gescoord hebben op het HBO. Vervolgens ga je dan het pre-master traject in waarbij je bij ons alles binnen een jaar, met een voldoende af dient te ronden en gemiddeld een 7 moet hebben. Daarbij heb je per vak 2 kansen. Mocht je een 3e poging nodig hebben dan moet je dat officieel aanvragen bij de examencommissie, waarin je hun overtuigd dat je het nu wel gaat halen. Mocht het allemaal niet lukken dan kun je de universiteit verlaten. Het is wel te doen maar je moet je er echt wel even voor in zetten.

wiskunde was bij ons ook belangrijk. het is niet zozeer moeilijker, Wiskunde is nou eenmaal wiskunde. Maar ze behandelen wel meer onderdelen in 1 semester dan op het hbo. en ze gaan er dieper op in. ik heb ook niet de ultieme wiskunde knobbel maar met behulp van een goede leraar kom je er wel.
verder ben je natuurlijk meer wetenschappelijk/onderzoekend bezig, maar dat kun je verwachten.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:01

Volgens mij moet je vanuit het HBO altijd een pre-master doen. :) Ik ben bijna klaar met het eerste jaar van mijn pre-master voor Onderwijswetenschappen. :) Heb hiervoor MWD gedaan. Ik vind het verschil tussen HBO en WO wel enorm groot hoor. Voor mijn pre-master moet ik onwijs veel literatuur lezen. De manier van denken is ook anders. Wel super leuk! :D

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:10

Ik studeer nu Engels, mijn HBO-opleiding was Journalistiek.

Het is véél theoretischer - waar je op HBO nog een praktijkcasus, stage en zelf-beoordeling hebt met dossiers, opdrachten e.d. is dat op universiteit veel meer: 'Lees dit boek. Snap de theorie waaróm je iets zo moet doen. We geven wel hoorcolleges, maar je wordt geacht alles zelf te lezen en te snappen.' De manier van denken is veel systematischer, en je gaat erg snel door de lesstof heen: een klasgenootje van mij heeft eerst Engels op HBO gedaan, en zij hadden hetzelfde boek voor Phonology, maar deden een jaar over de helft van het boek. Wij hebben het hele boek in een halfjaar doorgewerkt. Het is dus vooral méér, sneller, en zelfstandiger.

Met statistiek heb ik weinig ervaring, maar wiskundig en systematisch denken moet je veel op de universiteit. Abstracte begrippen en formules kunnen uitleggen en toepassen komen óók voor bij alfa of gamma opleidingen. Omdat het zo snel gaat is het ook handig om zo vaak te oefenen met de materie dat je het bij wijze van spreken nog dromend kunt toepassen in een toets.

Als je erg gemotiveerd bent is het goed te doen. Het verschil ligt vooral in dat je hier niet een hele avond bezig bent met een zelf-reflectie schrijven, maar vaak hele avonden met het simpelweg lezen, samenvatten en daarna begrijpen van dikke, theoretische boeken van wetenschappers. Ik vind het zelf erg leuk om zo specifiek de diepte in te gaan, maar als je moeite hebt met planning, motivatie of op HBO al lagere cijfers hebt is het wel een stuk lastiger.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 20:01

Okay, nou wat betreft de theorie moet het geen probleem zijn. Ik zoek liever dingen zelf uit :-)

Jammer dat er niemand iets in mijn sector heeft gedaan, daar ik vernomen heb dat het stukje statistiek veel minder belangrijk schijnt te zijn dan andere opleidingen.

Heel erg bedankt voor de vele reacties! Het is mij helder dat het bijspijkeren van mijn wiskunde geen verkeerde zet zou zijn hihi.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:11

Ik heb ruim 4 jaar geleden de overstap gemaakt na twee jaar HBO te hebben gedaan. Ik heb een bachelor + master afgerond op de uni, en volg nu weer een tweejarige HBO-opleiding. Ik vond de uni heerlijk, het lezen, het theoretisch denken, ik voelde mij meteen op mijn plek (nu moet ik er wel bij zeggen dat ik altijd vwo-advies heb gehad maar dat ik een erg luie tiener was en daarom de havo heb gedaan). Nu op het HBO moet ik mijzelf er echt weer toe zetten, al de reflectieverslagen, het in groepjes werken, veel minder mijn ding en ook minder uitdagend.