Uitwisseling programma naar USA

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nafnaf

Berichten: 2744
Geregistreerd: 20-10-10

Uitwisseling programma naar USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 20:09

Hoi bokkers,

Ik had t met een vriendin erover dat we misschien een uitwisseling programma willen doen naar de USA,
Mijn vriendin zit in 3 HAVO en ik in 3 MAVO, we wouden dan volgend jaar gaan maar dan zit ik dus in me examenjaar, is dat eigenlijk wel mogelijk om dan te gaan? En zijn er mensen die misschien een uitwisseling hebben gedaan?

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:14

Ik zou dan in mei gaan als ik jou was, dus na je examen. Je bent tot tot achtiende leerplichtig en zonder mbo opleiding heb je geen startkwalificatie. Je bent verplicht onderwijs te volgen. Us highschool is oo HAVO niveau dus ik raad je aan om na je vmbo/mavo te gaan dan sluit het niveau beter op jouw eigen niveau aan.
Laatst bijgewerkt door har166 op 08-12-13 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Uitwisseling programma naar USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:15

Ik zou niet in je examenjaar gaan, je hebt het dan al druk zat! Voor de rest geen ervaring.

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Re: Uitwisseling programma naar USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:17

Je kan volgens mij niet eens gaan.
Te jong qua dat je nog leerplichtig bent, eerst je diploma halen dus :)
daarbij is het enorm enorm duur om naar Amerika te gaan.
lees je maar eens in, dan gok ik dat je denkt, oke... dit geld heb ik nu niet liggen...

Behalve die feiten is het niet verstandig om in je examenjaar zoiets te gaan doen.
als je weggaat kun je je jaar dus niet afmaken hier en moet je als je terugkomt je jaar nog gaan halen..(en nee, en 3 mavo bestaat niet in amerika)

nafnaf

Berichten: 2744
Geregistreerd: 20-10-10

Re: Uitwisseling programma naar USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 20:21

Had even op google gezocht, 14-18 jaar stond er, dus zou moeten kunnen.
dus het komt er eigelijk op neer dat je 1 jaar langer over je middelbare doet?

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Uitwisseling programma naar USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:24

Is dit een uitwisseling voor een heel jaar dan?

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:26

Ik denk dat je er inderdaad vanuit kunt gaan dat je dan dus gewoon een jaar 'mist' en een jaar later eindexamen doet. Als dat al mag, want volgens mij zitten veel middelbare scholen in Nederland daar niet op te wachten.

Het zou veel makkelijker zijn om eerst je MAVO af te maken en dan het jaar daarop naar Amerika te gaan. :j

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:26

Je wil daarheen gaan om daar school te volgen?
of gewoon uitwisselen?
want als je echt school gaat volgen dan kan het misschien inderdaad wel. dan voldoe je aan je leerplicht doordat je daar naar school gaat, MAAR dan wens ik je succes met school die overeenkomt met wat jij hier in nederland doet...(de havo bestaat daar wel qua niveau van leren)
is je engels ook goed genoeg? ( is ook wel handig om even te testen)

ik zou eens heel serieus gaan praten en denken, want het klinkt prachtig maar is in de werkelijkheid vaak enkel voor rijke lui kids weggelegd of kinderen die echt al flink sparen...
+ is het idee om samen te gaan?
want als je in een huis komt te zitten bij anderen is het niet realistisch om te verwachten dat je op dezelfde plek komt, laat staan op dezelfde school ivm verschillend opleidingen niveau.
En al op jezelf gaan wonen is ook zeker niet realistisch lijkt mij..

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:27

Hanmar schreef:
Ik denk dat je er inderdaad vanuit kunt gaan dat je dan dus gewoon een jaar 'mist' en een jaar later eindexamen doet. Als dat al mag, want volgens mij zitten veel middelbare scholen in Nederland daar niet op te wachten.

Het zou veel makkelijker zijn om eerst je MAVO af te maken en dan het jaar daarop naar Amerika te gaan. :j



Je mag niet om een reden als dit inderdaad een jaar uitstappen om er vervolgens weer in te stappen...
daarbij mag dat qua je leerplichtigheid ook niet..

Dus, dan moet je in Amerika je examenjaar gaan doen.
1. het juiste niveau zien te vinden
2. alles in een keer in het engels
niet realistisch volgens mij....

als je echt wilt, wacht dan even ;)

nafnaf

Berichten: 2744
Geregistreerd: 20-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 20:29

ik wil der echt school gaan volgen, (uitwisseling student) opzich zou ik havo moeten kunnen in nederland dan.
mijn engels is opzich wel redelijk dus daarmee red ik me dan hopelijk wel.
ik snap dat het ook enorm duur is, maar dat moet denk ik wel goed komen.
we hebben wel een idee om samen te gaan, we zijn er samen ookal wel van bewust dat we misschien niet samen dan kunnen komen maar dat gaan we wel veder in dit jaar nog allemaal veder uitzoeken.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:34

KingYasFenn schreef:
Je mag niet om een reden als dit inderdaad een jaar uitstappen om er vervolgens weer in te stappen...
daarbij mag dat qua je leerplichtigheid ook niet..

Dus, dan moet je in Amerika je examenjaar gaan doen.
1. het juiste niveau zien te vinden
2. alles in een keer in het engels
niet realistisch volgens mij....

als je echt wilt, wacht dan even ;)


Wat jij hier zegt klopt volgens mij niet helemaal..
Er was namelijk een meisje bij mij op school die zou voor een jaar naar Engeland gaan met een uitwisseling. Dit wou ze gaan doen in het jaar dat ze eigenlijk vwo 6 zou moeten doen en zij mocht ook gewoon gaan. Volgens mij moet je namelijk wel naar school toe, maar het maakt niet zo heel veel uit welk jaar je in het buitenland gaat doen. Dus stel je zou in je examenjaar gaan, dan kun je in Amerika in het jaar voor het examenjaar instromen en dat jaar doen en als je weer in Nederland bent kun je over naar je examenjaar.
Dus dan doe je wel een jaar langer over je middelbare school, maar ik denk dat het het absoluut waard is als je dat geld kan missen! Ik ben namelijk ook op uitwisseling geweest, alleen dan maar voor 3 weken en naar Zuid Afrika, maar dit was echt super gaaf en ik zou dit nooit hebben willen missen!!!

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:42

een vwo6 leerling is wel ouder normaal gesproken en is waarschijnlijk van haar leerplicht af..
de dame waar we hier over spreken is 14 hè (volgens haar profiel)
en inderdaad het is misschien realistisch als je een jaar terug stapt en dan thuis je laatste jaar gaat afmaken.
moet je wel een prima overlopend opleidingsniveau daar vinden...

maar ga gewoon naar voorlichtingsavonden (die lopen nu juist in december/januari) bij zowat alle organisaties hiervoor.
heb je genoeg info en kan je dan ja/nee zeggen :)
(en je ouders natuurlijk ook!)

nafnaf

Berichten: 2744
Geregistreerd: 20-10-10

Re: Uitwisseling programma naar USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 20:44

dus als ik het begrijp moet ik dan dit jaar nog een keer doen maar dan in je USA, en als ik dan terug kom mijn examen hier in NL doen.


Ik ga zeker naar voorlichtingsavonden!

lauraP

Berichten: 710
Geregistreerd: 22-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:45

KingYasFenn schreef:
Je mag niet om een reden als dit inderdaad een jaar uitstappen om er vervolgens weer in te stappen...
daarbij mag dat qua je leerplichtigheid ook niet..

Dus, dan moet je in Amerika je examenjaar gaan doen.
1. het juiste niveau zien te vinden
2. alles in een keer in het engels
niet realistisch volgens mij....

als je echt wilt, wacht dan even ;)


Dit mag wel. Ik heb vorig jaar VAVO gedaan en er was een meisje die dit ook had gedaan. Die was na 4VWO een jaar naar Amerika gegaan en deed nu haar vakken voor het VWO op de VAVO.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:45

Ik zou even bij AFS je gaan informeren als ik jou was. Dat is een organisatie die uitwisselingen over heel de wereld regelen, ik ken al verschillende mensen die eraan hebben deelgenomen en steeds heel goede ervaringen hadden :)

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:47

ik weet dat het vanaf vwo mogelijk is.
maar dan is het ook makkelijker om een passende opleiding daar te vinden. (je kan doen wat je zelf doet, eventueel wat makkelijker als je bang bent met engels)
als je mavo doet is dat al een stuk ingewikkelder.

maar ik denk dat ze zelf gewoon beter kan gaan naar avonden. en alle vragen daar moet stellen.
want echt verdiept is ze nog niet ;)

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:47

ik ben op uitwisseling gegaan naar Indonesië, dit jaar in oktober!
Dit was wel vanuit school geregeld, en er gingen ook 2 begeleiders mee.
Ik weet niet of dit hetzelfde is als wat jij gaat doen;
maar ik kan je verzekeren dat een uitwisseling geweldig leuk is, en dat je er (meestal)
nog veel van opsteekt!
succes met je zoektocht! :)

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Uitwisseling programma naar USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:27

Waarom denk je dat je havo kunt doen? Ik werk in het onderwijs en 70% van de vmbo leerlingen hebben vanuit de basisschool en onderbouw een havo/vwo advies gekregen maar zij stromen af naar vmbo door werkhouding/ inzet en soms ook gewoon doordat t niveau te hoog is. Als je havo had kunnen doen had je erbtoch gezeten? Je kunt opstromen als je een 6,7/ 6,9 gemiddeld staat. Dus misschien ben jij prima op je plek waar je nu zit en daar is HELEMAAL NIETS mis mee. Ik kom ook van de mavo en ben na het mbo naar het hbo gegaan. Je moet het in je eigen tempo doen. Maar vergis je niet in het niveau in Amerika. Ik ben tijdens de lerarenopleiding een half jaar naar Schotland geweest en ging daar naar de universiteit ( daar haal je op de uni eerst je bachelor en daarna je master maar dit kan op dezelfde uni, je gaat dus niet eerst naar het hbo en daarna naar de uni zoals hier in Nederland) en ik moest ook alle zeilen bijzetten om mee te komen. Ondanks dat mijn Engels als docent Engels in opleiding 'best aardig ' was moest ik twee keer zo goed opletten en harder studeren. Ik vond het heel leuk om te doen. Maar ik zou wachten tot je ietsje ouder bent en dan ook wat zelfstandiger en niet afhankelijk van de leerplicht.

nafnaf

Berichten: 2744
Geregistreerd: 20-10-10

Re: Uitwisseling programma naar USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 21:32

ik sta bijna voor alles afgerond 7's, ik snap dat engels vloeiend moet kunnen maar wil ook best voordat ik ga extra lessen nemen. de rede waarom ik nu wil is omdst ik echt puur de highschool wil meemaken.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:34

Heb je ooit al naar de kosten voor de uitwisseling gekeken? Reken maar op zo'n 10.000 minimaal (excl verzekeringen, VISA, boeken, event uniform en zakgeld voor daar, en nee je mag geen bijbaantje hebben). Daarnaast moet je een bepaald gemiddelde hebben, moet je goed engels kunnen spreken, schrijven en verstaan en moet je eerdt een x aantal gesprekken door tot er uberhaupt wordt gekeken naaar een geschikt gastgezinnen. EN reken er sws maar niet op dat je met je vriendin samen komt.

Mijn nichtje zit er nu. Heeft het wel naar haar zin, maar heeft ook een aantal consequenties gehad. Denk aan heimwee bijvoorbeeld. Stel er overlijd iets of iemand, je kan/mag vanuit t programma niet in ene naar huis. Ouders mogen ook niet overkomen naar de usa.. Etc etc

nafnaf

Berichten: 2744
Geregistreerd: 20-10-10

Re: Uitwisseling programma naar USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 21:50

had al op asf.nl gekeken voor kosten en info binnekort gaan we even naar een voorlichting!

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:55

En je ouders kunnen het ook betalen :) ? of tenminste, die weten wat de kosten zijn ?

nafnaf

Berichten: 2744
Geregistreerd: 20-10-10

Re: Uitwisseling programma naar USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 21:57

die weten wat de kosten zijn ja :)

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Uitwisseling programma naar USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:03

AFS vraagt geloof ik €5000 voor 3 maanden. De andere kosten weet ik niet, maar ik weet wel dat als je je als gastgezin inschrijft en een uitwisselingsstudent ontvangt je eigen kind gratis op uitwisseling mag :)

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:06

Voor een jaar ( 9 maanden) vragen ze 9500. er wordt idd een toets e.d. afgenomen, en je moet minimaal 15, maar max 18 en 5 maanden zijn.

Ik heb altijd het idee dat 9 vd 10 mensen er heengaan met het idee om in een of andere grote stad te komen, maar dat pakt even iets anders uit. Mijn nichtje bijvoorbeeld zit echt letterlijk in the middle of nowhere _O-