Autisme en regulier onderwijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Autisme en regulier onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 23:02

Helaas is dit topic op slot gegaan [STW] Autisme als excuus
Ik vind dat we een zinvolle en boeiende discussie hadden met soms zeer persoonlijke verhalen. Na overleg met de mod open ik dit nieuwe topic, zodat er misschien verder gediscussieerd kan worden.
Vanwege de inhoud van de laatste posts en het onderwerp van dit forum, heb ik voor bovenstaande titel gekozen. Dus brand maar los, horen kinderen / pubers met een autisme spectrum stoornis op regulier onderwijs? Worden klasgenoten de dupe van gedragsstoornissen?

Anoniem

Re: Autisme en regulier onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:13

Ik lees graag even mee omdat ik hier momenteel onderzoek naar doe :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 23:34

He, dat is interessant! Misschien kan je het vorige topic doorlezen?
Ik hoop dat posters uit het vorige topic (en andere bokkers) ook hier hun ervaringen en meningen delen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:39

Ik heb al even kort gelezen. Ik ben vooral geïnteresseerd in ouders wiens autistische kinderen zijn ingestroomd in regulier basisonderwijs vanuit speciaal onderwijs of gewoon van begin af aan. Vooral waar ouders en kinderen tegenaan lopen met betrekking tot zorgindicatie, vinden van passende scholen etc.

Dus ik blijf meelezen en als er ouders hier meelezen of posten die mij kunnen helpen dan hoor ik het heel graag. Momenteel is het een klein onderzoek maar ik heb al de optie om hier uiteindelijk mijn scriptie aan te wijden en uitgebreider onderzoek te doen. Er is vanuit mijn werkveld nog niet veel in te vinden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:46

Mijn klasgenootje op hbo had pdd-nos. Ik kan nu niet zeggen dat ik persoonlijk last van haar had. En ook m'n andere klasgenoten niet.

M'n moeder werkt op een school en op een speciale afdeling waarbij leerlingen met autisme, maar ook adhd en zware dyslexie gewoon in de regulier klassen worden gezet.

En ik denk zelf, en heb dit met m'n eigen ogen ook kunnen zien, dat het deze leerlingen zéker gewoon in het onderwijs mee kunnen, je moet alleen wel goed weten hoe je met dergelijke leerlingen moet communiceren etc.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:52

Tja ik denk dat het aan de autist(god wat is het een naar woord eigenlijk..) zelf ligt
Allereerst vind ik dat andere kinderen hun opleiding niet mag worden beperkt en/of negatief beinvloed erdoor. Want de autistische kunderen hebben op dit moment een school die wel bij hun leeromgeving past en waar de docenten sowieos ervaring ermee hebben.
Dan heb je natuurlijk de kinderen met een beperking(ik ga het zo noemen), zelf. Kunnen zij 'normaal' meedraaien? Als in af en toe een bui, niet te vaak, maar wel te handhaven? Of flipt hij/zij hem helemaal door waardoor er een zware negatieve sfeer komt? Dit is allemaal verschillend. Toevallig hebben mij ouders hun collega's, 2 kinderen van mijn leeftijd. Beide autistisch.
De een is heel rustig. Vriendelijk soms wat teruggetrokken. Reteslim. Af en toe een buii, maar dan mag hij ook even gaan van zijn ouders, als het maar normaal blijft zegmaar. Al het klaar is dan verdwijnd hij weer ven in zn eigen wereldje, en is daarna weer 'terug'
De ander is het tegen over gestelde. Druk, eigen wereld. Valt niet tegen te praten of je heb het gedaan. Onwijs sterk is die, maar ook heel slim.

De eerste zou ik dus nog wel op een normale school zetten. De tweede absoluut niet :n

Dan heb je nog positie en negatieve kanten

Positief:
- andere kinderen leren met een kind met een beperking omgaan
- de beperkte kinderen draaien meteen mee met een 'normale' samenleving
- geld dat vrij komt

Negatief:
- meer kans op pesten
- omscholing leraren normale scholen
- minder banen voor degene die er speiaal voor opgeleid zijn
- negatieve sfeer klas bij iitbarstingen

Ik vind dus echt dat het per beperkte is. De een zou het wel kunnen de ander niet..

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:52

Zelf denk ik dat het persoon gebonden is, je hebt zo veel verschillende gradaties en vormen van autisme, de ene vertoont meer agressief gedrag dan de andere, de andere eist meer aanpassingen in de les methode, snelheid waarmee lesstof wordt aangevoerd. In welke mate heeft een school de mogelijkheden om passend onderwijs te bieden, zonder dat de anderen in de klas er door belemmerd worden in hun leerproces of gevaar lopen met betrekking tot fysiek en/of verbaal geweld. Bestaat de mogelijkheid om de leerling met ASS aan te spreken op hun gedrag of niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:54

Omscholing hoeft denk ik niet persé, ik denk dat leraren zich er wel gewoon een stuk meer in mogen verdiepen :j of dat het wat meer aandacht verdient op de opleiding :j

Waarom minder banen die er speciaal voor opgeleid zijn? Ik denk dat bijv. een docent die hier 'speciaal' voor opgeleid is juist eerder 'aan de bak' komt op zo'n reguliere school met 'veel' leerlingen met een beperken, dan een andere docent die dat niet heeft.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 00:05

door verschillende stages in zowel regulier en speciaal onderwijs vind ik dat dit per leerling anders is. De ene autist is de ander niet. De ene kan het met wat extra begeleiding wel redden en situaties handelen dan een ander. Wat ik ook vaak zie en merk is dat er vaak ook onkunde is vanuit leerkrachten en vaak drukken die al té snel stempel 'stoornis' op een kind omdat het toevallig een signaal hiervan vertoont. Dit merk ik vooral op mijn huidige stage ( VMBO school ).
terugkomend op het punt in openingspost, ik denk zeker dat autisme en regulier onderwijs samen gaat échter tot een bepaalde mate het is zeker niet voor iedere autist weggelegd

Volgend jaar stage op een jongerenkliniek waar ASS centraal staat ben erg benieuwd waar de jongeren daar allemaal naar school toe gaan en hoe het is om met verschillende autisten te werken in een groep
Laatst bijgewerkt door desi92 op 24-05-13 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 00:06

Ik zal eens aan m'n moeder vragen of ze (onder mijn account) even wil reageren :j

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 00:07

Tja bij mij is gezegd dat ik het Syndroom van Asperger heb, al zolang ik naar school ga draai ik gewoon op regulier onderwijs. Niks geen speciale scholen e.d.

Naar mijn mening is dat ook helemaal niet goed, kinderen die "iets" hebben maar direct apart te nemen en alle kinderen die "iets" mankeren dan bij elkaar te zetten. Als ik mezelf als voorbeeld neem heb ik juist veel gehad aan mijn "normale" klasgenoten op de basisschool, toen had ik overigens ook nog geen stickertje opgeplakt gekregen en was ik ook gewoon een "normaal" kind (kortom; zo werd ik ook behandeld). Ik nam het gedrag over van mijn andere klasgenoten, sociale interacties net zo. Ik leerde bijvoorbeeld dat het beleefd is als je mensen gewoon aankijkt als je met ze in gesprek bent (iets waar ik zelf erg veel moeite mee heb). Doordat zo iets kleins als zo normaal werd beschouwd en gewoon zo hoorde (geen excuses dus), heb ik het mezelf ook geleerd. Wel is waar met 'trucjes' maar toch. Zo zijn er ook wel meer voorbeelden te noemen. Als je bijvoorbeeld een ruzie hebt dan los je dat op door met elkaar op een rustige toon in gesprek te gaan, boos stampend weg lopen heeft geen zin. En zeker niet om daarna nog urenlang, dagenlang of maandenlang boos te zijn op diegene. Want wat krijg je dan, dat je dan helemaal buiten de boot valt en niemand meer over houd in de klas die nog met jou wat samen wil doen. Dus dat leer je dan ook wel snel af... Wel is waar ook weer met 'trukjes' en voor jezelf 100x zeggend; het is echt veel beter als ik het maar gewoon laat voor wat het is. Hoe moeilijk ook.

Wel ben ik vroeger veel gepest, ik bijt slecht van me af (binnen vetter) en kinderen zijn hard, waarschijnlijk hebben mijn klasgenoten onbewust geweten dat ik 'anders' was. Maar hé ben ik er slechter van geworden? Nee! Sterker nog, toen ik het stickertje uiteindelijk pas op het MBO opgeplakt kreeg werd mij gezegd; "Maar jij weet je volgens ons heel goed staande te houden in de huidige maatschappij, heb je geen extra hulp bij nodig".

Dat heb ik dus geleerd door altijd gewoon wel mee te draaien in de maatschappij, gewoon normaal behandeld te worden als een normaal kind. Boos worden heeft bij geen enkel kind effect.

Ik ken ook iemand waarbij het op jongere leeftijd (basisschool) al ontdekt werd, diegene werd ineens apart genomen, moest ineens dingen doen, werd ineens meer in de gaten gehouden etc. etc. Als dat bij mij was gebeurd dan was ik alleen maar meer gaan denken; "Ohjee, er is iets mis met mij! Ik doe alles verkeerd!" en was ik (zo eigenwijs als ik ben) er alleen maar harder tegen aan gaan schoppen, wat bij deze persoon uiteindelijk ook is gebeurd (vol tegen in gegaan) dan ben je naar mijn mening alleen maar verder van huis. Gedrag werd afgeschoven dat komt door de autisme, adhd, what ever. Oftewel, indirect werd het ook weer goed gekeurd. Ik vraag me wel eens, hoe ging dat 50 jaar geleden dan??

Nee, ik vind dat kinderen met autisme (of een andere "iets") gewoon mee moeten kunnen draaien op het regulier onderwijs*, dat er naar de kinderen individueel gekeken moet worden wat het nodig heeft. Wellicht moet een kind die "iets" heeft soms net even wat meer uitleg krijgen, maar even heel plat gezegd een kind die op de BBL komt heeft ook meer uitleg nodig dan een kind wat op VWO terecht komt, terwijl ze op de basisschool toch echt gewoon in dezelfde klas zitten.

*Of hetgeen wat ze hebben, moet dusdanig erg zijn dat het echt maar dan ook echt niet te 'handhaven' is, maar dan komt dat al op jonge leeftijd naar boven naar mijn mening. Dan ontstaan er al zoveel problemen op die jonge leeftijd.......

En laten we de talenten van die kinderen niet vergeten... :)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 00:16

Meisje in het topic in de beginpost kreeg totaal geen begeleiding waardoor zij en haarzelf niet onder controle kon krijgen, en een bedreiging was voor haar klasgenoten als ik dat grofweg zo even mag zeggen. In dit topic was er sprake van dat de school het meisje in kwestie (en ook haar klasgenoten) totaal niet de benodigde begeleiding gaf.
Ik ben van mening dat op een school waar wel de juiste begeleiding wordt geboden kinderen met lichtere autisme echt wel terecht kunnen. Ben ook van mening dat het voor hen beter is, omdat ze leren omgaan met 'normale' mensen en ook veel minder gelabeld worden. Daarbij gaat speciaal onderwijs vaak maar tot een bepaald niveau, wat ver onder het niveau van autisten ligt, omdat deze vaak heel erg slim zijn doordat ze beter zijn in verbanden leggen dan 'normale' mensen.
Echter wanneer een kind zodanig zwaar autisme heeft dat hij/zij een bedreiging vormt voor klasgenoten, of gewoon echt hinderlijk is, dan vind ik niet dat deze thuishoort in regulier onderwijs.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 00:26

Ik vind het heel verschillend. Eigenlijk wat _Marinke_ ook al zegt, niet elke autist is hetzelfde.

Echter, je moet er als leerkracht wel mee om kunnen gaan en soms lukt dat niet altijd.
Zo had ik een leerling in de klas, die heel-heel veel structuur nodig had en echt van slag raakte als er iets anders ging gebeuren. Ook sociaal onhandig en motorisch slecht bovendien ook nog een flink automatiseringsprobleem.
Dat is zo gemakkelijk nog niet om je dan aan te passen. Bijscholing of geen bijscholing, de praktijk is toch weer anders. Soms heb je de mogelijkheid niet om een kind ver van te voren te waarschuwen of heb je het druk met de andere 23 leerlingen in de klas waardoor het er nog wel eens tussendoor schiet. En dat is voor zo'n kind heel vervelend. Voor jou achteraf trouwens ook, dat is je opzet niet. (Zeker niet als moeder de dag erna 'boos' op school komt.)

Dat je alle kinderen weg moet sturen, nee zeker niet. Moet je de jongen uit mijn voorbeeld wegsturen? Nee, dat ook niet. Wel moet de school of de ouders zorgen voor het rugzakje zodat het kind extra hulp krijgt. Dit kan dan na schooltijd, of tijdens schooltijd met bijv. een IB-er of RT-er. Om dan met de 'grootste' problemen even extra aan de slag te gaan. Je kan als leerkracht niet alles opvangen (tenminste, ik als beginnend leerkracht nog niet).

PRATEN met het kind is trouwens wel een key word hier. Zowel als ouder als met het kind en als het even kan met de klas! Duidelijk maken dat het kind misschien af en toe ergens problemen mee heeft en waar het aan ligt en waar je als leerkracht/ouder rekening mee gaat houden en sympathie vraagt aan de klasgenoten.

Ik merk dat de kinderen in mijn klas er vaak geen begrip voor konden opbrengen, omdat ze niet wisten wat met hem aan de hand was.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 00:45

Mijn zoon heeft de kleuterklas op regulier onderwijs gevolgd en was daar diep ongelukkig. Hij verzoop in die veels te grote klassen en zelfs met extra begeleiding speciaal voor hem, was het daar niet meer te doen. Speciaal onderwijs is echt niet zaligmakend, maar het was voor hem de beste keus. Na het basisonderwijs hebben we geprobeerd hem terug te krijgen op regulier onderwijs. Dit is niet gelukt en wanneer ik nu naar zijn prestaties kijk, is dit maar goed ook. Hij leert heel makkelijk, heeft het naar zijn in op school en hij kan zichzelf nu positief ontwikkelen. Is dit de beste manier voor een autistje?! Voor mijn zoon wel, voor andere weer niet. De beste keus heb je imo gemaakt wanneer je kind gelukkig is en zichzelf zo goed mogelijk kan ontwikkelen op alle vlakken.
Mocht je meer willen weten, kun je altijd een pb sturen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 00:54

Goed idee TS, vond het al best jammer dat het gesloten werd want het was interessant inderdaad.
Ik heb maar even mijn bericht waar niet meer echt op gereageerd kon worden door een slotje even gekopieerd:

I agree.
Zelf heb ik twee jaar op speciaal basisonderwijs gezeten ook omdat ze er gewoon niet mee overweg konden.
En zo erg was ik helemaal niet, maar er werd gewoon keihard gezegd:
''Mevrouw ik heb 30 leerlingen, en dan ga ik geen speciale aandacht besteden aan een apart geval.''
Sterker nog, deze man zat mij alleen maar tegen, wat een banketstaaf was dat.
Gevolg was dat ik zwaar overspannen op het speciaal basisonderwijs ben beland en daarna weer op het normale onderwijs ben beland.
Opzich ging het redelijk, maar ook daar gaat het onderstaande zo zo zo vaak mis!

Overigens ben ik geen voorstander voor scholen voor mensen met autisme over het algemeen.
Dan zitten ze jaren in een beschermde omgeving, terwijl de maatschappij dat daarna dus totaal niet is dus daar schieten ze niets mee op imo.
Zorg gewoon voor fatsoenlijke docenten en desnoods leerweg ondersteuning en ondersteun ze op het normale onderwijs.
Desnoods een niveau lager als ze zitten qua denken, belangrijk is dat ze goed in hun vel zitten.
Er is 100%, als ze voor de leerstof/huiswerk/etc al 70% kwijt zijn is er maar 30% over voor sociaal terwijl dat júist zo belangrijk is voor deze kinderen.
Dus beter op het VMBO en happy en sociaal leren zijn, als op hun tenen HAVO. :j

Overigens vind ik het topic hier en daar een nare ondertoon hebben.
En zo werkt het dus ook in de maatschappij, 75% van de mensen snapt er geen hol van en wil er ook niets mee doen.
The keyword is het niet op de spits drijven, en zo mogelijk weer even op de huppel helpen.
Is er even kortsluiting? Laat ze even bekomen, óf kijk of je het probleem op kan lossen.
Stel: ''autist'' moet tent op zetten, tot overmaat van ramp regent het, en de persoon heeft dit ook nog eens nooit gedaan. Kortsluiting, boos.
Persoon loopt woest weg.. Wat doe je dan?? Spreek een grens af, tot hier en niet verder wbt het terrein en laat persoon afkoelen.
Tik er 6 haringen in, zorg voor een basis zodat de persoon weer terug komt overzicht heeft en verder kan en problem solved.
Onmacht uit zich in boosheid en frustratie, en juist op die frustratie duikt de maatschappij al te graag bovenop!
Orde creeeren werkt veel beter. :)

Idem met het invoeren van nieuwe dingen.
Het eerste antwoord van het fenomeen autisme is ''Nee'' bij onbekende dingen die soms o zo simpel lijken voor ''normale'' mensen.
Meest gemaakte fout is dik er bovenop duiken, waardoor er paniek in de tent is.
Conclusie: begin op tijd! Alles wat je de mens verteld wordt in verwerking genomen namelijk, of ze het willen of niet.
Dus, opper het idee, wordt de persoon boos laat het niet op de spits drijven, en kom er op een later moment op terug zo nodig. :)

En benader het positief, voorbeeldje van een bekende.
Zeer moeilijk meisje, meisje doet het goed, maar blijkt kauwgum in haar mond te hebben wat daar niet mocht.
''Wat doe je dat goed! Als je nu even je kauwgum weg doet is het helemaal top!''
Dat is een andere benadering als meestal toegepast wordt, maar bereik je meer mee.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 01:54

Volgens de psycholoog heb ik ADD én Asperger.

Ik ben toevallig hier sinds kort enigzins over uit na heeeeeeeeel veel 'persoonlijk' onderzoek, en ik zal hier altijd mee door gaan ook al weet ik dat er maar één antwoord op is; (liefde!)

"ADD-ers, ADHD-ers en autisten" reageren als de eerste gevoeligste mensen in reactie op onze onmenselijke samenleving. Als je je ogen opent en bewust om je heen kijkt -zeker hier in Nederland- dan zie je dat het ook niet zo vreemd is aangezien we met zo veel mensen opgepropt lángs elkaar heen leven. Eigenlijk leven we zo een beetje in een "nepwereld". We staan verbaast als een 'vreemde' vanuit het niets aardig doet terwijl dat eigenlijk iets heel normaals zou moeten zijn. Alles is zo ontworpen dat er zo veel mogelijk arbeider mensjes kunnen leven in een zo klein mogelijke omgeving om het die paar mensen die het er van nemen naar hun zin te maken. De balans op aarde is niet gelijk. Vanmorgen trok ik m'n schoenen aan en keek eens bewust naar het maat nummertje dat er onder stond. Massaal ontworpen voor een heleboel mensenvoeten. Niets persoonlijks meer aan. En dat allemaal omdat zo nodig een paar procent vd wereldbevolking alles onder controle wil krijgen en voor "God' wil kunnen spelen. Niet nadenkende dat ze zichzelf hier mee in de vingers snijden. Ik zie niemand als verkeerd dus hun ook niet! Ze zijn hun ware ik alleen maar kwijt door hun angsten, dat kan heel veel redenen hebben.

Ik zie de hele aarde als één groot levend wezen, als 'ik' bewust om me heen kijk zie ik in jou mij en in mij jou. Ik kan inmiddels door mijn denkwijze empathie hebben voor een moordenaar omdat ik me -voor zover ik kan met alle dingen die ik tot nu toe in mijn leven te weten ben gekomen- kan inleven in zo iemand alsof het je kind is, ik zie hoe zo iemand langzaam is omgevormd tot een 'onmenselijk' wezen. Er gebeuren zoveel gruweldaden omdat mensen het contact met hun ware ik verliezen en daardoor de meest afschuwelijke dingen kunnen doen. En dat allemaal omdat we langs elkaar heen leven en elkaar zo het leven zuur maken.

Wat je nu ziet is dat er steeds meer mensen met "borderliner" achtige trekjes komen, en doe eens gek, ga zelf die test eens maken. Waarschijnlijk scoor je heel hoog. Iedereen loopt een beetje rond als een kip zonder kop eigenlijk, en daardoor ga je extremer gedrag vertonen als een soort hulpkreet, ook de rijksten die van alles 'proviteren'. Want echt proviteren doen ze niet omdat ze de ware liefde van de Eenheid niet ervaren.

Het is heel vreemd ergens maar vandaag wist ik het zeker; tijd bestaat echt niet en is dus een illusie. Het bestaat gewoon NIET. Het universum kent geen tijd want het is er altijd al. Dat betekend dat WIJ iets in ons denkpatroon moeten veranderen. En het grappige is.. het is zo simpel dat je het zelf kunt ervaren, ik doe het nu al een paar dagen en het is echt niet best! Haha! Ik kan alleen maar lachen en ik merk amper nog verschil in dromen en wakker zijn want alles is goed en gaat 'vanzelf' zolang je maar positief denkt. Net als in zo'n droom waarin je kunt 'sturen' (een lucide droom).

Ik klink echt onwijs zweverig zo, maar ik kan vertellen dat ik een enorm nuchter persoon altijd al geweest ben, en ik ben zelfs opgegroeid in een Jehovah's Getuigen familie waarin zweverigheid/spirituele dingen echt absoluut NOT DONE waren.
Als klein kind was ik altijd heel gevoelig voor sferen en heeeel snel uit m'n hum. Ik zat altijd te tekenen in een grote luie rode stoel. Mensen zeggen zelden meteen wat ze denken. En daar gaat het dus mis. Je krijgt dan dat we dingen voor elkaar gaan bedenken. En het klopt NOOIT zowat haha! Want iedereen heeft zijn eigen doel/functie voor de aarde. We zouden elkaar moeten zien als organen van de aarde. Zodra er 1 twijfelt dan lijdt alles er onder. Maar er bestaat ook zoiets als natuurwetten en een balans, de aarde, wij, vormen onszelf automatisch weer tot de juiste balans. En dat proces gaat sneller door alles puur te doen met goede bedoelingen, recht voor z'n raap haha! Positieve energie! En die energie krijg je als je kalm en rustig bent, als je even in de zon zit dan vergeet je even alles om je heen, dat kán gewoon, ook al kan het ergens helemaal niet omdat je nog dit moet doen en dat en dit blahblahblah. Ik ben zelf door enorme downs heen gegaan. Als kind leefde ik redelijk om mezelf gericht maar ik had wel al vanaf m'n geboorte een vriendin waarmee ik nog altijd op eenzelfde intens goed level om ga.
Ook koste het ze op school enorm veel moeite om mij te leren klokkijken en geld wisselen etc. Ik vond mezelf tot voor kort een grote mislukkeling maar ik ben er nu echt TROTS op om de werking van geld niet goed te kennen! Geld en tijd hebben voor mij geen waarde en betekenis. Ze maken van ons mensen emotieloze wezens die langs elkaar heen leven alsof we robotjes zijn. Alsof we oogkleppen op hebben.

Eigenlijk komt het puur door egoïsme en angst van ons dat we nog niet in balans zijn als mensheid. Iedere keer als jij twijfelt in iets wat je zegt, dan ben je dus niet positief genoeg. Het moet echt 100% puur zijn. Om weer even terug te komen op ADHD-ers enzo, zij uiten vaak heftige emoties, zijn chaotisch, gevoelig, meteen zwaar beledigd als je iets zegt wat je alleen maar bedoelde als grapje (is geen 100% pure liefde!) Als IEDEREEN nou heel bewust na zou denken en gezond zou eten en om anderen te geven alsof zij jou armen en benen zijn, alsof de aarde je buik is! Want wij zijn de aarde! Ik kwam daar vandaag pas echt achter na heel veel afzondering, thee, paardrijden, een feestje met leuke mensen, de hond uitlaten en door me steeds blijer en puurder zonder spoortje angst te gaan gedragen. Je KUNT niet verkeerd doen. Dat zou iedereen moeten weten/denken. En dan ga je dus de mist in als je zegt; "ja maar... er zitten altijd een paar tussen die dat niet kunnen bladibla" dat zou je niet moeten doen want op dat moment denk je het dus is het er. Je bent wat je denkt! Wij zijn wat we denken.

Ik moet mezelf de hele tijd voor m'n kop slaan als het ware om te denken "hier + nu = goed" haha! Verleden bestaat dan niet alleen heden. Je hoeft dan ook niet aan andere dingen te denken maar dat doe je toch wel weer. Je wordt even gebelt en BAM daar ga je alweer uit je concentratie.

Gister oefende ik met bellen blazen, als je met pure goede kalme energie die in balans is uit blaast dan worden ze heel groot! En een vriendin van me probeerde de bel hoog en heel te houden. En dat lukte alleen als ze heel kalm bleef, maar elke keer als je maar heel even uit je balans was dan klapte ie kapot, en ook door anderen. :P Of als er 1 iets 'grappigs' zei over de gekke moves die de ander deed om de bol hoog te houden. Op een gegeven moment staken we meer mensen aan en ging het best goed, maar steeds weer ging het mis als iemand tijdens het blazen of omhooghouden vd bel een gedachte had die niet 100% puur in balans was. We mochten ook niet aan seksistische dingen denken want dan ging het sowieso mis hahaha!

Conclusie van mijn gigalange verhaal; ADD-ers/autisten etc kunnen niet tegen autoritair gedrag, iets dat ze MOETEN doen, omdat het leven nu eenmaal zichzelf in de vingers snijdt op die manier! De aarde evolueert nonstop, alles groeit en is in beweging, niet alleen jaar in jaar uit, maar ook dag en nacht! De bloemetjes sluiten 's nachts en gaan overdag weer zon opvangen. Onze lelijke betonnen gebouwen waar we massaal in zitten te werken houden overdag alleen maar zonlicht buiten! "Wij" krijgen last van depressies en hebben het gevoel dat we niet deugen, alles voelt onmenselijk, je hebt het idee dat alles wat je doet niet vanzelf gaat. Dat komt door de onmenselijke huidige maatschappij ben ik nu achter. Het fijne hiervan is dat ik er dus geen slechtheid in zie, want we genezen op deze manier als het ware onszelf, we gaan naar elkaar luisteren en zien weer wie er tegenover ons woont. Samenwerking etc. We hebben allemaal genoeg kennis, laten we het goede er van maken en dit aan elkaar delen! Dat gebeurd ergens nu al, we zetten ons individueel steeds meer in voor duurzamere dingen. Het leeft dus steeds meer. Alles gaat vanzelf goed, je hoeft je geen zorgen te maken, je kunt niet verkeerd doen. Alleen overal het goede van inzien en positief bewust denken.

We hebben allemaal een persoonlijk levensdoel, al weten veel van ons dat niet omdat ze niet in contact staan met zichzelf dankzij alle regeltjes in onze samenleving. Je krijgt amper de tijd om zelf na te denken, voor je het weet vliegt er weer een bus rakelings voor je neus, of krijg je weer die zoveelste klotereclame naar je hoofd geslingerd. En om even een momentje van bijkomen te creëren ga je dan maar als een malle werken om 2 weekjes vakantie te kunnen houden die 9 vd 10 keer zo'n grote flop is dat je bij thuiskomst minstens dezelfde 2 weken wilt bijkomen, maar helaas, morgen weer ad bak! ~~}>

Ik wil gewoon bewust leven en de oma op de hoek vd straat persoonlijk helpen, ik wil geen geld. De een doet m'n was als ik geen tijd heb, ik doe dat weer voor die als diegene iets minder goed -of helemaal niet- kan. We vullen elkaar aan tot we een grote eenheid vormen! :)

Het klinkt als een heel raar verhaal als je gehaast bent, ik zou zeggen pleur een rustig muziekje aan, zet een lekker wierookje op, een grote pot thee.. alles om je in een lange concentratie te kunnen houden en probeer het eens te lezen, alles op een POSITIEVE manier, namens de aarde. :P

En ik zie dat het ook raar geschreven is, ik merk hoe taal en zeker een toetsenbord een belemmering vormen voor datgene wat ik wil duidelijk maken.

Maar probeer eens een dagje alleen het goede van alles in te zien! Alles en iedereen en EVENVEEL! Ieder woord dat op je pad komt, ga er niet tegenin, accepteer het zoals het is en voeg er als je denkt dat het nog beter kan nog iets aan toe! :D Ik ga in ieder geval proberen dit voort te zetten, een hele uitdaging door datgene wat angst en twijfel genoemd wordt. :P Voornamelijk veroorzaakt door geld...

Ik zie dat IK weer veel te veel IK heb getypt. :P Ik haat het woordje IK!! Haha. Omdat IK eigenlijk met IK jou bedoel. Ons. Wij. Allessss! *\o/*

*Het koste me HEEL veel moeite om dit bericht leesbaar te typen omdat ik al 1000 Boktstemmetjes hoorde roepen ONLEESBAAR DUS ONWERKELIJK! :P We leven zo gehaast en met oogkleppen op dat we niet eens willen kijken naar onze medemens/de aarde! Dit bericht zou ik ook oneindig keren kunnen bijwerken maar ik stop er maar mee en ga lekker slapen!

In ieder geval ALLES wat ik zeg is met alleen maar goede bedoelingen, maar het feit dat ik dit nu typ betekend dat ik er aan twijfel of mensen er in geloven, en dat is dus al niet goed. :P Ik ga in elk geval lekker dromen en weer van begin af aan positief denken, niet aan het verleden of de toekomst, nee in het hier en nu!

Tot hoi! <3

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 07:05

Goede vraag....
Zelf ben ik leerkracht van een groep 3, heb zelf vaak genoeg kinderen in de klas gehad met de een of de andere stoornis uit het autistisch spectrum. En ja, het ligt aan zoveel factoren of zo'n kind in het reguliere onderwijs kan gedijen.
Het ligt aan de groepsgrootte, de groepssamenstelling, de leerkacht, het klaslokaal, de ouders enz enz. Zo heb ik bijv. nu een relatief kleine klas, maar helaas ook een relatief klein klaslokaal. Ik heb er bewust voor gekozen om mijn lokaal zo rustig mogelijk in te richten. D.w.z. werkjes e.d. hang ik per definitie niet op in de klas, maar in de gang. Ik hang weinig posters op en probeer alles zo opgeruimd mogelijk te houden voor een "rustig effect". Bij zo'n kleine aanpassing hebben veel kinderen (bijv. ook met ADHD) veel baat. Daarnaast is veel structuur en duidelijkheid gewenst. De kinderen moeten van minuut tot minuut weten waar ze aan toe zijn, hoe het gedaan moet worden en welke stappen er moeten worden ondernomen. Dit vertaalt zich ook naar bijv. het buitenspelen/vrije situaties/de gymles.
Structuur, structuur, structuur....dat is waar m.i. veel kinderen baat bij hebben. Rust, regelmaat en reinheid zeg maar....

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 08:17

Ik werk in het (technisch) hbo en wij hebben een handje vol studenten met een stoornis in het autistisch spectrum. Dat gaat eigenlijk prima. Er wordt wel gezorgd voor wat extra begeleiding, maar uitgangspunt is dat ze zelfstandig in het beroepenveld moeten kunnen functioneren. En dat lukt eigenlijk altijd wel.

Overigens is geen enkele vorm van begeleiding gelijk. De 1 heeft meer structuur nodig, de ander juist hulp met sociale omgangsvormen, de volgende een combinatie van beide enzovoort.

Zoals al eerder aangegeven zijn er heel veel gradaties binnen het spectrum. Niet iedere autist is een Rainman (extreem voorbeeld) of agressief, of niet sociaal.

Daarom denk ik niet dat je een uitspraak kan doen over het wel of niet functioneren van leerlingen/studenten met een stoornis binnen het regulier onderwijs. Dat verschilt echt per persoon en per onderwijsinstelling.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:15

dems75 schreef:
Goede vraag....
Zelf ben ik leerkracht van een groep 3, heb zelf vaak genoeg kinderen in de klas gehad met de een of de andere stoornis uit het autistisch spectrum. En ja, het ligt aan zoveel factoren of zo'n kind in het reguliere onderwijs kan gedijen.
Het ligt aan de groepsgrootte, de groepssamenstelling, de leerkacht, het klaslokaal, de ouders enz enz. Zo heb ik bijv. nu een relatief kleine klas, maar helaas ook een relatief klein klaslokaal. Ik heb er bewust voor gekozen om mijn lokaal zo rustig mogelijk in te richten. D.w.z. werkjes e.d. hang ik per definitie niet op in de klas, maar in de gang. Ik hang weinig posters op en probeer alles zo opgeruimd mogelijk te houden voor een "rustig effect". Bij zo'n kleine aanpassing hebben veel kinderen (bijv. ook met ADHD) veel baat. Daarnaast is veel structuur en duidelijkheid gewenst. De kinderen moeten van minuut tot minuut weten waar ze aan toe zijn, hoe het gedaan moet worden en welke stappen er moeten worden ondernomen. Dit vertaalt zich ook naar bijv. het buitenspelen/vrije situaties/de gymles.
Structuur, structuur, structuur....dat is waar m.i. veel kinderen baat bij hebben. Rust, regelmaat en reinheid zeg maar....

denk dat dat idd het belangrijkste is :j
ieder kind ongeacht het wel of geen beperking heeft , heeft hier baat bij, alleen zul je bij kinderen met ene bepaalde beperking veel sneller negatief gedrag etc zien als het die zaken mist , dan dat je dat zult zien bij een kind zonder beperking.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:52

ben het met dems75 eens, werk al heel lang in het voortgezet speciaal onderwijs...structuur, rust en regelmaat is zoooooo belangrijk. ik vind het ontzettend mooi om te zien, dat er jongeren in de eerste klas bij ons binnenkomen, die om veel dingen totaal door het lint kunnen gaan, na vier jaar de handvatten hebben om met bepaalde gebeurtenissen om te gaan... dat maakt mijn werk zooooooooooo mooi....
:j :j :j

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:02

:wave: Asperger en regulier onderwijs gedaan.

Ik moet zeggen dat ik ongelooflijk veel moeite had met de overschakeling naar middelbaar. Ik ben ook heul lang ziek geweest daardoor. In tegenstelling tot het meisje in het topic waar TS naar verwijst, ben ik meer een binnenvetter en reageer het dus op mezelf af i.p.v. op anderen. Van mij had niemand last. Ik heb gewoon een HAVO diploma kunnen halen, in 5 jaar. Ook nog 4 jaar HBO gedaan daarna (2 studies). Theoretisch gezien ben ik heel sterk, had ik ook prima universiteit kunnen doen, maar als ik iets in praktijk moet brengen gaat het zoooo slecht! Vandaar dat ik nu nog steeds zonder diploma zit. :( Inmiddels een wajong uitkering maar ben wel op zoek naar passend werk.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:29

Ik heb pdd NOS en heb altijd op regulier onderwijs gezeten.
Mijn klasgenoten hebben me altijd gepest omdat ik 'anders' was..
Maar kon wel altijd goed mee komen en heb de diploma's gehaald

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:05

Dat ligt aan de leerling en aan de school. De school moet de ervaring, mogelijkheden en middelen hebben. De leerling moet zich goed en veilig kunnen voelen op de school.
Dus ik denk niet dat je op deze vraag één antwoord kan geven, maar per situatie moet bekijken.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 19:41

Het zou fijn zijn als ons onderwijs in staat zou zijn om ook niet doorsnee kinderen onderwijs te geven. Ik kwam deze site tegen (ook in het vorige topic geplaatst) http://www.inclusiefonderwijs.nl/visie.php. Mij sprak deze visie erg aan, ik denk dat kinderen gelukkiger zijn als ze een 'normale' jeugd hebben, dat is lastig als ze naar 'bijzonder' onderwijs gaan.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:52

De meeste gevallen horen niet in regulier.
Ik heb zelf bij 2 autistische kinderen en 1 met sph(?) in de klas gezeten. De autisten waren soms echt lastig of echt het buitenbeentje. Het andere meisje (jeugd trauma enz) viel mee. Was "apart" maar kon goed mee in de klas.

Mijn vader is zelf leraar (vmbo basis) en heeft nu al randgevallen in de klas die erg veel aandacht eisen. Hij zegt ook als dadelijk gros regulier moet dan worden we(leraren) meer oppas dan leraar omdat je aan de kinderen die meekunnen niet meer toe komt (in klassen van 20+ leerlingen).

1 van die autistische kinderen uit mijn oude klas heeft erna speciaal onderwijs gedaan heeft daar z'n havo kunnen halen en een hele goede tijd gehad wat ik van hem hoor.