Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
nicole_hetty schreef:ik heb precies het zelfde ! en door een verkeerde studie keuze is mijn alles-wat-niet-met-school-te-maken-heeft -is-belangrijker gedrag alleen versterkt. ik heb een half jaar werkelijk helemaal niks gedaan. ( tot zelfs maanden niet naar school geweest) uiteindelijk mocht ik door mijn zielige ogen en mooie smoesjes toch op school blijven, ik moet mijn diploma halen. maar god wat is het moeilijk! ondanks dat het qua leer niveau eigenlijk te makkelijk is. kan ik mij er niet toe zetten om het gewoon even te doen. zowel op school als thuis kan ik me altijd wel wat beters bedenken om te gaan doen. soms is dat gewoon niks doen om maar onder mijn opdrachten uit te komen. zelfs mijn vriend heeft me al meerdere keren een beste schop onder mijn kont gegeven! maar het helpt gewoon niet!
Tieneke schreef:Via google kan je een hoop tips vinden tegen uitstelgedrag. Ik herken je verhaal wel, lichtjes anders bij mij wel, maar ook ik stelde alles uit en toch was ik erg faalangstig. Klinkt raar, maar dat is niet zelfdzaam.
Heb je iemand op school die je kan begeleiden?
Quarterh0rse schreef:Misschien stomme vraag maar ben je wel eens getest op ADHD/ADD ?
boooo schreef:Ga je naar de 4e dit jaar? (gezien je leeftijd)
Ik ben ook redelijk snel afgeleid maar werk goed onder druk. Voor mij helpt het erg goed om een doel voor ogen te hebben. Waarom doe ik dit eigenlijk? Wat wil ik na m'n diploma? Waarom zit ik hier m'n best te doen voor Engels?
Doe het in stappen, op het eerste rapport niet meer dan 2 onvoldoendes? Koop iets leuks voor je zelf, ga een dagje weg oid.
Edit: Vraag andere mensen je te helpen, als je een belangrijke toets heb, laat je overhoren. En ga door tot je het van voor naar achter kent. Begin ruime tijd van te voren en niet te veel in 1 keer. Herhalen, herhalen, herhalen.
Tieneke schreef:dat naampje kan veel goed doen... bij mij is de diagnose adhd pas op mijn 25ste gekomen, was die diagnose eerder gekomen dan had ik met de juiste begeleiding en eventueel de juiste medicatie wel een opleiding op het juiste niveau afgemaakt ipv door te ploeteren , nergens aansluiting te vinden en uiteindelijk geen enkele opleiding na het vmbo afgemaakt te hebben te stranden in een baantje ver onder niveau waardoor ik nu op mijn 32ste alsnog terug naar school wil gaan om eindelijk iets op mijn eigen niveau te kunnen gaan doen en afmaken.Je kan je laten testen, maar dan wat? Dan heb je er een naampje op plakken en dan ga je misschien dat zelfs als uitvlucht gebruiken om onder je studie uit te komen. Hard gezegd, maar ik denk dat je jezelf een schop onder de kont moet geven. Met een diagnose ADHD of ADD kan je eventueel medicatie krijgen, maar dat is geen pilletje dat je achterwerk op een stoel vastlijmt, er zijn geen wondermiddelen die jouw hele instelling veranderen. Je zal jezelf moeten verplichten om gewoon te doen wat je moet doen. Het is dat of uiteindelijk misschien blijven zitten.
Sonja_vR schreef:Tieneke schreef:dat naampje kan veel goed doen... bij mij is de diagnose adhd pas op mijn 25ste gekomen, was die diagnose eerder gekomen dan had ik met de juiste begeleiding en eventueel de juiste medicatie wel een opleiding op het juiste niveau afgemaakt ipv door te ploeteren , nergens aansluiting te vinden en uiteindelijk geen enkele opleiding na het vmbo afgemaakt te hebben te stranden in een baantje ver onder niveau waardoor ik nu op mijn 32ste alsnog terug naar school wil gaan om eindelijk iets op mijn eigen niveau te kunnen gaan doen en afmaken.Je kan je laten testen, maar dan wat? Dan heb je er een naampje op plakken en dan ga je misschien dat zelfs als uitvlucht gebruiken om onder je studie uit te komen. Hard gezegd, maar ik denk dat je jezelf een schop onder de kont moet geven. Met een diagnose ADHD of ADD kan je eventueel medicatie krijgen, maar dat is geen pilletje dat je achterwerk op een stoel vastlijmt, er zijn geen wondermiddelen die jouw hele instelling veranderen. Je zal jezelf moeten verplichten om gewoon te doen wat je moet doen. Het is dat of uiteindelijk misschien blijven zitten.
je kunt de juiste instelling hebben wat je wil, maar als je hoofd niet meewerkt (dus afgeleid worden etc etc etc ) en je de rust in je bolletje niet kunt opwekken om iets op te nemen...dan word het lastig.
nu zeg ik niet dat TS add of adhd heeft, maar ik lees wel dat ze heel flink moeite heeft met concentratie , dingen starten en afmaken etc . terwijl ze heel graag wil en haar best doet.
beetje makkelijk gezegd dat het je instelling is en een plakkertje niets doet, dat plakkertje kan namelijk echt wel veel goed doen als je er correct mee omgaat
(dus erkennen en accepteren dat er wat aan schort en de hulpmiddelen die er zijn gebruiken om te doen wat je kunt en wilt en er voor knokken.)
ts, als het je aan de wil niet ontbreekt maar je jezelf gewoon heel erg in de weg zit kwa concentratie , afgeleid worden tijdens zelf werken en op school werken en druk in je hoofd etc, is het misschien een idee om hier eens met je huisarts te gaan praten(in overleg met ouders en eventueel mentor)
edit : dan heb ik het dus over, als het allemaal heel extreem is etc, dat er tijdens je pubertijd van alles gebeurt in je lijf waardoor het lastig is om je te focussen , true, maar als er wel iets als adhd of add aan de hand is, dan kan structuur alleen misschien onvoldoende zijn en is een andere aanpak dan de "skup onder de kont" misschien meer nut hebben
nicole_hetty schreef:ik heb op mijn 9e de stempel ADHD gekregen. en er word echt niks mee gedaan op school. nu niet en in het verleden ook niet. de medicatie die ik het ooit voor gekregen heb wil ik nooit meer hebben. je word een heel ander persoon en kan de hele dag wel slapen. niet echt goed om motivatie van te krijgen. ik heb me nog nooit zo kl*te gevoelt als met die pillen. mijn vriend heeft ook ADHD die zegt precies het zelfde over die pillen. en ik hoor het verder ook van iedereen. mocht je gaan testen en er komt ADHD uit dan raad ik je de medicatie echt af. ( Ritalin of zo heten die pillen toch?)
hoe het wel op te lossen is ben ik nog niet achter. ik ben inmiddels 21 en het uitstel gedrag gaat bij mij van kwaad tot erger. alles wat hier genoemd word heb ik voor mijzelf al geprobeerd. het werkt allemaal niet.