School... ik word er helemaal gek van.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

School... ik word er helemaal gek van.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:47

Woensdag begint mijn eerste lesdag op school weer,ik zie er wederom enorm tegenop. Ik ben bang dat ik dit jaar weer ga verpesten en blijf zitten. Al jaren ga ik met hakken over de sloot over. Met wat lieve woorden,een glimlach en hele zielige oogjes weet ik telkens de docenten weer te overtuigen om over te gaan. Want telkens is mijn cijferlijst niet goed genoeg.
Het is niet zo dat ik niet wil leren,maar ik kan het niet. Als ik in mijn agenda kijk zie ik een heel veel staan,dan weet ik niet waar ik moet beginnen. Uiteindelijk doe ik dan helemaal niets,omdat ik niet weet waar ik moet beginnen en daardoor helemaal gefrustreerd raak.

Zodra ik dan aan mijn huiswerk zit word ik door van alles en nog wat afgeleid. Ik hoor iemand thuis komen en vlieg meteen naar beneden (ik moet op mijn kamer leren van mijn ouders,omdat ik beneden heel erg afgeleid word) om te kijken wie het is. Vervolgens blijf ik dan weer een uur beneden om te kletsen,drinken te pakken,de hond te knuffelen enzovoorts.

Ik stel ook altijd alles uit,vaak weet ik al een paar weken van te voren dat ik een werkstuk moet maken,maar ik begin net op de dag voor de uiterste inleverdatum,en dan ga ik nog urenlang zitten bokken terwijl ik eigenlijk aan het werk moet. Zorgt vaak voor veel stress waardoor ik gek word,dan raffel ik het eigenlijk altijd af.....

Ook onder proefwerken en so’s ben ik heel snel afgeleid ,ik zit gewoon aan de opdrachten en dan komen er ineens allemaal liedjes in mijn hoofd op,en ga ik die (in mijn hoofd) verder zingen. Dan lukt het me echt niet meer om me te focussen op het proefwerk. Soms zit ik ook echt heel lang naar buiten te staren zonder aan mijn proefwerk te denken.
Als ik dingen via de laptop moet leren ga ik direct zitten bokken/twitteren/facebooken en komt er ook niks van het leren. Op papier schrijven werkt bij mij wel beter,maar dan ben ik wéér zo snel afgeleid.

Op school heb ik hetzelfde probleem. Ik kan geen seconde mijn mond houden,soms denk ik ineens aan iets wat ik tegen een vriendin/klasgenoot moet zeggen en wil dat dan meteen doen,anders vergeet ik het weer. Zodra we zelfstandig moeten werken en achter mij/ergens anders in de klas begint iemand te praten ben ik meteen uit mijn concentratie en wil ik meeluisteren of meepraten. Het duurt ook ontzettend lang voor ik me kan concentreren, dan zit ik net half in mijn concentratie en dan zie ik weer wat (meestal “heee het regent!” “oyeah de zon schijnt!” en dat soort uitspraken) wat ik dan meteen door de klas moet roepen en dan is er niemand meer geconcentreerd en krijg ik weer op mijn kop van de docent.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden,ik word er echt helemaal GEK van en wil volgend jaar afsluiten met een goede cijferlijst,zónder die eindsprintjes telkens. En ik heb geen idee hoe. Ik ben bang dat het weer een ramp wordt zoals alle voorgaande jaren. Vandaar dat ik om tips vraag van bokkers. Ik hoop dat jullie me op een of andere manier tips kunnen geven en me kunnen helpen.

respect trouwens als je alles hebt gelezen...

Aleta

Re: School... ik word er helemaal gek van.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:51

Ik herken dit, dit is precies wat ik heb en ik ben er op blijven zitten, dus ik lees even mee :j

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:03

ik heb precies het zelfde ! en door een verkeerde studie keuze is mijn alles-wat-niet-met-school-te-maken-heeft -is-belangrijker gedrag alleen versterkt. ik heb een half jaar werkelijk helemaal niks gedaan. ( tot zelfs maanden niet naar school geweest) uiteindelijk mocht ik door mijn zielige ogen en mooie smoesjes toch op school blijven, ik moet mijn diploma halen. maar god wat is het moeilijk! ondanks dat het qua leer niveau eigenlijk te makkelijk is. kan ik mij er niet toe zetten om het gewoon even te doen. zowel op school als thuis kan ik me altijd wel wat beters bedenken om te gaan doen. soms is dat gewoon niks doen om maar onder mijn opdrachten uit te komen. zelfs mijn vriend heeft me al meerdere keren een beste schop onder mijn kont gegeven! maar het helpt gewoon niet!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:04

Via google kan je een hoop tips vinden tegen uitstelgedrag. Ik herken je verhaal wel, lichtjes anders bij mij wel, maar ook ik stelde alles uit en toch was ik erg faalangstig. Klinkt raar, maar dat is niet zelfdzaam.

Heb je iemand op school die je kan begeleiden?

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:05

Misschien stomme vraag maar ben je wel eens getest op ADHD/ADD ?

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:08

Ga je naar de 4e dit jaar? (gezien je leeftijd)

Ik ben ook redelijk snel afgeleid maar werk goed onder druk. Voor mij helpt het erg goed om een doel voor ogen te hebben. Waarom doe ik dit eigenlijk? Wat wil ik na m'n diploma? Waarom zit ik hier m'n best te doen voor Engels?

Doe het in stappen, op het eerste rapport niet meer dan 2 onvoldoendes? Koop iets leuks voor je zelf, ga een dagje weg oid. :j

Edit: Vraag andere mensen je te helpen, als je een belangrijke toets heb, laat je overhoren. En ga door tot je het van voor naar achter kent. Begin ruime tijd van te voren en niet te veel in 1 keer. Herhalen, herhalen, herhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:17

nicole_hetty schreef:
ik heb precies het zelfde ! en door een verkeerde studie keuze is mijn alles-wat-niet-met-school-te-maken-heeft -is-belangrijker gedrag alleen versterkt. ik heb een half jaar werkelijk helemaal niks gedaan. ( tot zelfs maanden niet naar school geweest) uiteindelijk mocht ik door mijn zielige ogen en mooie smoesjes toch op school blijven, ik moet mijn diploma halen. maar god wat is het moeilijk! ondanks dat het qua leer niveau eigenlijk te makkelijk is. kan ik mij er niet toe zetten om het gewoon even te doen. zowel op school als thuis kan ik me altijd wel wat beters bedenken om te gaan doen. soms is dat gewoon niks doen om maar onder mijn opdrachten uit te komen. zelfs mijn vriend heeft me al meerdere keren een beste schop onder mijn kont gegeven! maar het helpt gewoon niet!

Bij mij ook,meedere gesprekken met mentor en ouders gehad,telkens beloven dat je beter je best gaat doen,maar het lukt me echt niet. al zouden ze me (bij wijze van spreken) uren in mijn kamer opsluiten,ik vind altijd wel iets om er onderuit te komen,desnoods zit ik een uur met mijn pen te spelen,en doe ik nog niks.

Tieneke schreef:
Via google kan je een hoop tips vinden tegen uitstelgedrag. Ik herken je verhaal wel, lichtjes anders bij mij wel, maar ook ik stelde alles uit en toch was ik erg faalangstig. Klinkt raar, maar dat is niet zelfdzaam.

Heb je iemand op school die je kan begeleiden?

Faalangst heb ik niet (ben ik al eens op getest) en ik heb bij de leerlingenbegeleider gelopen (werd vroeger erg gepest,en toen ging het een tijdje niet zo goed) maar verder geen hulp gehad. Wel tips voor het plannen en 'dreigementen' dat als mijn cijfers niet beter werden,dat ik elke dag na school een uur in de mediatheek verplicht huiswerk moest maken. maar dat hielp niks.

Quarterh0rse schreef:
Misschien stomme vraag maar ben je wel eens getest op ADHD/ADD ?

Nee,nooit op getest. Kan idd wel eens met mijn ouders overleggen en laten testen...
boooo schreef:
Ga je naar de 4e dit jaar? (gezien je leeftijd)

Ik ben ook redelijk snel afgeleid maar werk goed onder druk. Voor mij helpt het erg goed om een doel voor ogen te hebben. Waarom doe ik dit eigenlijk? Wat wil ik na m'n diploma? Waarom zit ik hier m'n best te doen voor Engels?

Doe het in stappen, op het eerste rapport niet meer dan 2 onvoldoendes? Koop iets leuks voor je zelf, ga een dagje weg oid. :j

Edit: Vraag andere mensen je te helpen, als je een belangrijke toets heb, laat je overhoren. En ga door tot je het van voor naar achter kent. Begin ruime tijd van te voren en niet te veel in 1 keer. Herhalen, herhalen, herhalen.

Ja,ik ga dit jaar naar 4havo (moest van vwo naar havo afstromen). Met doelen heb ik het ook geprobeerd,maar dat werkt niet. ik kom er onderuit,doe niks. Als ik over mn toekomst nadenk is het altijd "ach,het loopt wel los,komt vanzelf wel goed." Met de cadeautjes heb ik ook geprobeerd,voor elke voldoende voor wiskunde (1 van mn moeilijkste vakken) iets kopen voor mijn paard ofzo. Maar die discipline had ik niet. Ik deed daar wel heel hard mijn best en dan was het uiteindelijk tegen mezelf 'ach,je hebt zo goed je best gedaan,koop dat cadeautje maar'. Het op tijd beginnen is idd ook een groot struikelpunt. Dan begin ik een week van te voren,dus de eerste dag onder heel veel druk leren. maar vervolgens vergeet/wil/doe ik het de volgende dag niet meer.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:22

Je kan je laten testen, maar dan wat? Dan heb je er een naampje op plakken en dan ga je misschien dat zelfs als uitvlucht gebruiken om onder je studie uit te komen. Hard gezegd, maar ik denk dat je jezelf een schop onder de kont moet geven. Met een diagnose ADHD of ADD kan je eventueel medicatie krijgen, maar dat is geen pilletje dat je achterwerk op een stoel vastlijmt, er zijn geen wondermiddelen die jouw hele instelling veranderen. Je zal jezelf moeten verplichten om gewoon te doen wat je moet doen. Het is dat of uiteindelijk misschien blijven zitten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:31

Ik heb hier ook een beetje last van, maar lang niet zo erg als jij.
Als ik jou was zou ik dit ook even bij je mentor neerleggen. Misschien is een huiswerk instituut een optie, maar misschien ziet het probleem dieper (bv ADHD) en is therapie of medicatie de oplossing.

Ik vind het heel goed van je dat je probeert een oplossing te vinden. Je hebt er nu al last van, maar dat zal erger worden als je straks gaat studeren of werken en veel zelfstandig moet doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:39

Ik zie het ook wel bij leerlingen. Dan zijn ze wel heel slim, maar geen zelfdiscipline. De leerlingen met zelfdiscipline en wat minder 'brains' zeg maar, komen vaak toch verder door gewoon hard werken.

Dat het wat moeilijker is als puber is normaal hoor. Je centrum in je hersenen dat over de planning gaat staat nu gewoon UIT. Dus laat je ouders dat overnemen, laat je laptop in beslag nemen en internet erafslopen :D. Of ga 's middags huiswerk op school maken. Er is vast wel een docent die ook wat langer blijft en waar je bij mag gaan zitten. Ik heb ook weleens leerlingen die vragen of ze in mijn lokaal na schooltijd mogen komen werken omdat ze thuis teveel afgeleid zijn.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:42

Huiswerkbegeleiding na school een optie?

Overigens denk ik dat je jezelf maar een flinke schop onder je achterste dient te geven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:45

Tieneke schreef:
Je kan je laten testen, maar dan wat? Dan heb je er een naampje op plakken en dan ga je misschien dat zelfs als uitvlucht gebruiken om onder je studie uit te komen. Hard gezegd, maar ik denk dat je jezelf een schop onder de kont moet geven. Met een diagnose ADHD of ADD kan je eventueel medicatie krijgen, maar dat is geen pilletje dat je achterwerk op een stoel vastlijmt, er zijn geen wondermiddelen die jouw hele instelling veranderen. Je zal jezelf moeten verplichten om gewoon te doen wat je moet doen. Het is dat of uiteindelijk misschien blijven zitten.
dat naampje kan veel goed doen... bij mij is de diagnose adhd pas op mijn 25ste gekomen, was die diagnose eerder gekomen dan had ik met de juiste begeleiding en eventueel de juiste medicatie wel een opleiding op het juiste niveau afgemaakt ipv door te ploeteren , nergens aansluiting te vinden en uiteindelijk geen enkele opleiding na het vmbo afgemaakt te hebben te stranden in een baantje ver onder niveau waardoor ik nu op mijn 32ste alsnog terug naar school wil gaan om eindelijk iets op mijn eigen niveau te kunnen gaan doen en afmaken.

je kunt de juiste instelling hebben wat je wil, maar als je hoofd niet meewerkt (dus afgeleid worden etc etc etc ) en je de rust in je bolletje niet kunt opwekken om iets op te nemen...dan word het lastig.

nu zeg ik niet dat TS add of adhd heeft, maar ik lees wel dat ze heel flink moeite heeft met concentratie , dingen starten en afmaken etc . terwijl ze heel graag wil en haar best doet.
beetje makkelijk gezegd dat het je instelling is en een plakkertje niets doet, dat plakkertje kan namelijk echt wel veel goed doen als je er correct mee omgaat
(dus erkennen en accepteren dat er wat aan schort en de hulpmiddelen die er zijn gebruiken om te doen wat je kunt en wilt en er voor knokken.)

ts, als het je aan de wil niet ontbreekt maar je jezelf gewoon heel erg in de weg zit kwa concentratie , afgeleid worden tijdens zelf werken en op school werken en druk in je hoofd etc, is het misschien een idee om hier eens met je huisarts te gaan praten(in overleg met ouders en eventueel mentor)

edit : dan heb ik het dus over, als het allemaal heel extreem is etc, dat er tijdens je pubertijd van alles gebeurt in je lijf waardoor het lastig is om je te focussen , true, maar als er wel iets als adhd of add aan de hand is, dan kan structuur alleen misschien onvoldoende zijn en is een andere aanpak dan de "skup onder de kont" misschien meer nut hebben

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:52

Tsja, dan denk ik toch echt dat je wat strenger voor je zelf moet zijn hoor. Jij moet je diploma halen, dat kan niemand anders voor je doen..

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:54

Voor het "door de bomen het bos niet meer zien" heel simpel.... Je plant een bepaalde tijd (geen idee hoeveel je ongeveer nodig hebt... zeg 1,5 uur) 1,5 uur per dag in. Je begint dan gewoon bij de volgende dag. Het eerste uur moet je dit en dat af hebben, 2e uur dat, etc.

Let ook op dat dit niet per se achter elkaar hoeft te zijn :) Ga bijvoorbeeld voor 1 vak de opdrachten maken en ga dan even iets doen, rondje wandelen met de hond of wat dan ook... En daarna het andere vak etc.

Zo is het heel overzichtelijk en elke dag begin je weer met kijken naar de volgende dag. Wat je gedaan hebt markeer je met bijvoorbeeld geel (waarom niet doorkrassen: dan kun je altijd nog zien wat je hebt opgeschreven).

Voor proefwerken: vanaf een week van te voren elke dag jezelf "huiswerk" geven in de vorm van "leren" (hoofdstuk 1, of de eerste paragraaf, gewoon een beetje verdelen), en dan gewoon je lijstje afmaken. Wat ook handig is om het "proefwerk" erin te houden, dat je die met een (bijvoorbeeld) roze marker geeft. En alles wat roze gemarkeerd is, heeft die dag prioriteit dus doe je eerst (ben je ook nog wat frisser.)

Zo werk je in ieder geval gestructureerd en zie je ook snel of je misschien even een dagje wat langer moet werken, of juist eerder klaar bent.

Voor het afgeleide heb ik dan weer geen tips :(

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 00:01

Sonja_vR schreef:
Tieneke schreef:
dat naampje kan veel goed doen... bij mij is de diagnose adhd pas op mijn 25ste gekomen, was die diagnose eerder gekomen dan had ik met de juiste begeleiding en eventueel de juiste medicatie wel een opleiding op het juiste niveau afgemaakt ipv door te ploeteren , nergens aansluiting te vinden en uiteindelijk geen enkele opleiding na het vmbo afgemaakt te hebben te stranden in een baantje ver onder niveau waardoor ik nu op mijn 32ste alsnog terug naar school wil gaan om eindelijk iets op mijn eigen niveau te kunnen gaan doen en afmaken.

je kunt de juiste instelling hebben wat je wil, maar als je hoofd niet meewerkt (dus afgeleid worden etc etc etc ) en je de rust in je bolletje niet kunt opwekken om iets op te nemen...dan word het lastig.

nu zeg ik niet dat TS add of adhd heeft, maar ik lees wel dat ze heel flink moeite heeft met concentratie , dingen starten en afmaken etc . terwijl ze heel graag wil en haar best doet.
beetje makkelijk gezegd dat het je instelling is en een plakkertje niets doet, dat plakkertje kan namelijk echt wel veel goed doen als je er correct mee omgaat
(dus erkennen en accepteren dat er wat aan schort en de hulpmiddelen die er zijn gebruiken om te doen wat je kunt en wilt en er voor knokken.)

ts, als het je aan de wil niet ontbreekt maar je jezelf gewoon heel erg in de weg zit kwa concentratie , afgeleid worden tijdens zelf werken en op school werken en druk in je hoofd etc, is het misschien een idee om hier eens met je huisarts te gaan praten(in overleg met ouders en eventueel mentor)

edit : dan heb ik het dus over, als het allemaal heel extreem is etc, dat er tijdens je pubertijd van alles gebeurt in je lijf waardoor het lastig is om je te focussen , true, maar als er wel iets als adhd of add aan de hand is, dan kan structuur alleen misschien onvoldoende zijn en is een andere aanpak dan de "skup onder de kont" misschien meer nut hebben

Wel en niet mee eens. ADHD is inderdaad een stickertje, waar je medicatie voor kan krijgen, maar bij iedereen heeft die medicatie weer een ander effect. Kan je ook zwaarmoedig maken, of andere vreemde reacties opwekken.

Ik had ook altijd moeite met plannen, maar werkte dan juist wel weer héél goed onder druk (nog steeds overigens). Ik zou zeggen, zorg dat je of hulp krijgt bij het leren te plannen en hoe je je beter kunt concentreren (professioneel dus), of stel samen met je ouders deadlines op van bepaalde zaken.
BV (heel simpel gezet natuurlijk): toets voor over 2 weken. Je leert elke dag een hoofdstuk waarna je ouders je overhoren over dat hoofdstuk. Niet geleerd? Jammer voor jou, geen internet voor de komende paar dagen, of geen andere leuke dingen. Als positieve stimulatie niet helpt, dan maar wegnemen van de pleziertjes, misschien stimuleert dat dan wel. Zo kun je het natuurlijk ook doen met opdrachten maken. Let wel, hier moet je zelf wel volkomen achter staan, het moet niet zo zijn dat je knallende ruzie krijgt met je ouders omdat zij je die pleziertjes ontnemen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 00:08

Ik heb hetzelfde probleem gehad maar niet alleen niet door motivatie maar heb de studenten begeleiding ook ingeschakeld, zij kunnen je helpen. Ik doe een best zware opleiding met enorm veel praktijk, deadlines en zware examenstof dus dan ga je op een gegeven moment echt problemen krijgen. Ik zat vaak tot 6 uur 's morgens mijn deadlines te halen omdat ik te laat begon maar nu gaat het redelijk.
Je moet gewoon consequent worden en de pc minder vaak aanzetten. Als ik eenmaal bezig ben blijf ik bezig.
Ik kan je in ieder geval aanraden vroegtijdig te gaan samenvatten. In de bus of trein naar school desnoods. Want anders stapelt het zich zo erg op dat er stress komt en paniek. Je gaat je er wel vanaf leren hoor, het heeft alleen even tijd nodig in het juiste ritme te komen.
Maar echt de laptop is meestal het vergif voor mij om niets te doen. Nog eventjes deze site bekijken, ach die 5 minuutjes facebook kan geen kwaad. Oh, ik heb morgen nog een hele dag, etc. Ik heb er spijt van dat ik afgelopen jaar zo slecht gewerkt heb terwijl ik goede cijfers had kunnen halen. Denk maar dat als je een dagje in de week echt goed werkt je er later profijt van gaat hebben :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 00:12

ja maar ik zeg ook niet dta je een diagnose moet zien te scoren en maar aan de meds moet gaan...liever niet zelfs, die meds.
Maar laten we wel realistisch blijven, mocht er iets als adhd aan de orde zijn is het fijn als je weet dat dat het is en kun je daar beter je weg in vinden , mensen weten dan ook beter waar bepaalde zaken vandaan komen en kunnen hier misschien ook beter mee om gaan.
bij mij is indertijd ook op de manier te werk gegaan zoals jij nu omschrijft, maar dit had bij mij gruwelijk het averechtse effect. als je weet wat er scheelt, kun je er op inspelen, als je niets weet, kun je ook niet inspelen op...

nogmaals, zolang het niet in extremen is (dus normaal puberend afgeleid zijn etc) dan is de structuur en controle misschien voldoende, maar als het wel in extremen in , dan kan er gewoon meer nodig zijn (dus idd meer hulp bij het plannen, leren plannen etc , andere controle en motivatie vanuit ouders/docenten etc .)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 00:20

ik heb op mijn 9e de stempel ADHD gekregen. en er word echt niks mee gedaan op school. nu niet en in het verleden ook niet. de medicatie die ik het ooit voor gekregen heb wil ik nooit meer hebben. je word een heel ander persoon en kan de hele dag wel slapen. niet echt goed om motivatie van te krijgen. ik heb me nog nooit zo kl*te gevoelt als met die pillen. mijn vriend heeft ook ADHD die zegt precies het zelfde over die pillen. en ik hoor het verder ook van iedereen. mocht je gaan testen en er komt ADHD uit dan raad ik je de medicatie echt af. ( Ritalin of zo heten die pillen toch?)
hoe het wel op te lossen is ben ik nog niet achter. ik ben inmiddels 21 en het uitstel gedrag gaat bij mij van kwaad tot erger. alles wat hier genoemd word heb ik voor mijzelf al geprobeerd. het werkt allemaal niet.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 09:58

Wat al kan helpen is een cursus plannen zodat je in elk geval leert hoe je je huiswerk moet inplannen zodat je het op tijd af krijgt. Als je dat meer op orde hebt ben je al meer voorbereid op je toetsen en haal je daar misschien betere resultaten.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:25

nicole_hetty schreef:
ik heb op mijn 9e de stempel ADHD gekregen. en er word echt niks mee gedaan op school. nu niet en in het verleden ook niet. de medicatie die ik het ooit voor gekregen heb wil ik nooit meer hebben. je word een heel ander persoon en kan de hele dag wel slapen. niet echt goed om motivatie van te krijgen. ik heb me nog nooit zo kl*te gevoelt als met die pillen. mijn vriend heeft ook ADHD die zegt precies het zelfde over die pillen. en ik hoor het verder ook van iedereen. mocht je gaan testen en er komt ADHD uit dan raad ik je de medicatie echt af. ( Ritalin of zo heten die pillen toch?)
hoe het wel op te lossen is ben ik nog niet achter. ik ben inmiddels 21 en het uitstel gedrag gaat bij mij van kwaad tot erger. alles wat hier genoemd word heb ik voor mijzelf al geprobeerd. het werkt allemaal niet.

Je bent echt niet de eerste met zo'n reactie op Ritalin, ik heb dat ook al vaker gehoord van mensen uit mijn omgeving. Gelukkig heb ik zelf geen ADHD, alleen gewoon een probleem met werken zonder druk :D

@Sonja, zoals nicole_hetty hierboven al zegt, maar heel weinig mensen spelen in op ADHD hoor, wat ook wel begrijpelijk is aangezien bijna elk kind dat zich tegenwoordig druk en soms onhandelbaar gedraagt het stempel ADHD krijgt. Waarbij ik me soms afvraag hoeveel opvoeding hier deel aan is (niet om iemand hier te beledigen overigens). Het is vaak een gemakkelijke constatering, en zo hoeft niemand het kind een keer een spreekwoordelijke schop onder zijn kont te geven dat hij zich moet gedragen, want ja.. 'hij kan er niks aan doen'. Dat neemt niet weg dat sommige hier echt weinig tot niks aan kunnen doen, wil alleen maar zeggen dat de medische verklaring van ADHD tegenwoordig wel héél vaak getrokken wordt.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:28

Ik zou met je ouders overleggen of huiswerkbegeleiding een optie is. Dan is thuis weer een plek waar je lekker je gang kan gaan, weet je zeker dat je alles op tijd af hebt (dus geen stress meer wat dat betreft!) en kun je niet kletsen, de hond knuffelen of bokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:10

wow,wat een reacties al! :wow:
Vanaf volgend jaar hebben we verplichte uren in het leercentrum op school,dus ik kan dan kijken hoe ver ik kom in de verplichte uren (dat zijn er geloof ik 5) en dan vragen of ik eventueel bij kan tekenen. Daar zijn ook mensen die je tips kunnen geven wbt plannen en er zijn ook docenten mocht je het niet snappen,dus dat lijkt mij zo een goede optie....

Siskiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:35

Op zich heb ik hier ook wel een beetje last van, maar niet in zo'n erge mate.
Je moet denk ik wat consequenter zijn, dus echt de pc pas aanzetten als je klaar bent met je huiswerk voor de volgende dag. Begin meteen uit school, en stel het niet tot later in de avond uit. Uiteindelijk hou je er een veel relaxter gevoel aan over als je weet dat je 's avonds de hele avond vrije tijd hebt, omdat je 's middags al je huiswerk al hebt gedaan.
Als je thuis je huiswerk maakt, maak dan ook een planning op welke dag je je huiswerk voor een bepaald vak maakt, hier kunnen je ouders je misschien bij helpen.
En je zegt wel dat je wel ziet wat er na je school komt, maar heb je überhaupt geen idee nog wat je wilt gaan doen? Want als je dat beter weet kan dat een enorme drive zijn.
Huiswerkbegeleiding zou je kunnen helpen met het leren inplannen van huiswerk en dergelijken. (Dat leercentrum waar je het over hebt klinkt als zoiets, dus idd een goed idee)

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:27

heb het even doorgelezen, vat mijn mening niet gemeen op.
maar het klinkt een beetje als een concentratie probleem, of je hebt misschien totaal geen interesse in wat je nu doet? het lijkt mij erg lastig, ik herken mijzelf hier een klein beetje in, ik had het laatst nog met een introductie dag op me nieuwe school, die man bleef maar praatte en ik raakte me concentratie kwijt en hoorde al lang niet meer wat hij zij en ging vervolgens op me telefoon zitten, me rooster bekijken, beetje in me agenda kijken, wat bij mij hielp was gewoon in een zo leeg mogelijke kamer met zo min mogelijke afleidingen huiswerk te gaan zitten maken en er gewoon niet uitkomen voordat je klaar bent met wat er gedaan moest worden.

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:36

Planning maken, en je daar vooral aan houden.
Stel hem met je ouders op, zei kunnen dat controleren of je het allemaal gedaan hebt.
Heb je het niet af, dan mag je die dag niet naar je paard.
Dan ga je vanzelf wel wat doen, want anders kom je nooit meer bij je paard..