Havo diploma in bezit nu MBO, bij spijbelen tekort op STUFI?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eclare

Berichten: 742
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Havo diploma in bezit nu MBO, bij spijbelen tekort op STUFI?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 21:21

Ik ben 19 jaar oud heb mijn Havo diploma en ga nu het 3e jaar MBO paardenhouderij niv.4 in. Nu heb ik dus bijv. op het MBO vakken als Nederlands en Engels waar ik al boven het niveau zit. Nu zegt de school al 2 jaar dat ik daar geen vrijstelling voor kan krijgen en dat als ik die uren zou spijbelen de leerplicht/instantie van de studiefinanciering achter mij aan zou kunnen gaan en mij zouden kunnen korten op mijn studiefinanciering.
Nu vond ik dat altijd al apart, want ik ben tenslotte niet meer leerplichtig en op het HBO is het ook zie maar of je komt, het is je eigen verantwoordelijkheid.

Nu zat ik wat op internet te surfen en kwam is dus het verhaal tegen van de leerplicht en de kwalificatie plicht en lees ik dus weer dat ik aan die beide voldoe. Maar ik kan totaal niks vinden over een eventuele aftrek op mijn studiefinanciering als ik zou spijbelen of iets. Dus ik begin me nu gewoon af te vragen of mijn school me in het ootje neemt of dat het wel zo is maar ik het gewoon niet kan vinden :+ .

Trouwens, het is niet mijn bedoeling om dagen te gaan spijbelen, maar het zou fijn zijn als ik gewoon voor me zelf zou kunnen werken in de uren als ik vakken krijg die ik al beheers.

Ik hoop dat jullie het snappen! Bedankt! ;)

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Havo diploma in bezit nu MBO, bij spijbelen tekort op STUFI?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:25

Wat een bullshit dat je geen vrijstelling krijgt, doodzonde van je tijd.. Heel apart, ik weet wel, op de school waar ik op zat waren ze heel makkelijk.. mja dat heeft voor jou natuurlijk geen nut. Hopelijk weet iemand hier het antwoord!

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 23:12

Nou ik moet eerlijk zeggen dat het hier op hbo niet is, kijk maar of je komt, eigen verantwoordelijkheid. Bij bepaalde vakken is er aanwezigheidsplicht en anders is het geen studiepunten.
Korten op de studiefinanciering lijkt me alleen niet, omdat je inderdaad niet leerplichtig bent maar ik zou als ik jou was even de duo bellen.

edit.

Mis jij niks op je diploma als je je school je geen vrijstellingen wil geven? bij ons zijn er ook mensen met bepaalde vrijstellingen en die krijgen dan een 6 op de cijferlijst.

Mintgroen

Berichten: 3529
Geregistreerd: 28-08-09
Woonplaats: Westland

Re: Havo diploma in bezit nu MBO, bij spijbelen tekort op STUFI?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:41

Ik ken het probleem en mag nu voor de basisvakken versneld examen gaan doen. Ik spijbelde, omdat ik anders de lessen verstoorde (A) misschien kan jij dat ook proberen? Gewoon er achteraan gaan op school!

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Havo diploma in bezit nu MBO, bij spijbelen tekort op STUFI?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 08:54

Volgens mij heeft de opleiding helemaal niets met jouw stufi te maken, dat is iets tussen jou en de DUO.

Kan je inderdaad niet versneld examen aanvragen of afspraken maken over je aanwezigheid? Dat je bijvoorbeeld alleen de toets maakt?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Havo diploma in bezit nu MBO, bij spijbelen tekort op STUFI?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:20

Je bent niet meer leerplichtig, dus de leerplichtambtenaar heeft echt niets mee te maken. Dat slaat dus alvast nergens op.
Dan heb je nog het RMC, bedoeld om schooluitval tegen te gaan van 18-23-jarigen, maar vanwege je havo-diploma val je ook bij het RMC waarschijnlijk al niet meer onder de doelgroep. Het RMC heeft bovendien geen bevoegdheid om dwingende maatregelen op te leggen.

DUO heeft er al helemaal niets mee te maken. Die kijken uitsluitend naar of je ingeschreven bent, en wat je studieduur is.

Hou je over de school. Zij kunnen een aanwezigheidsplicht instellen, helaas, en je dus laten zakken op dat vak als je daar niet aan voldoet. Omdat je een niveau-4 MBO-opleiding doet valt je stufi bovendien onder de prestatiebeurs: als je dus lang genoeg vertraging oploopt daardoor, dan moet je dat uit eigen zak betalen.

Maar da's natuurlijk niet helemaal hetzelfde als zeggen dat je stufi gekort kan worden als je niet komt. Dat lijkt me vooral gewoon geklets om jou angst aan te jagen. Zou bij mij niet zo goed vallen.

Voor je vrijstellingen: diep het OER eens op (Onderwijs- en ExamenReglement), staat in de studiegids als het goed is. Dan kun je een gemotiveerd verzoek indienen bij de examencommissie. Je kunt ook eens kijken of http://www.job-site.nl/index.php je kan helpen. Want de manier waarop de school dit lijkt aan te pakken is nogal kinderachtig.

Polaris

Berichten: 6843
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:15

Hoe het met die stufi zit weet ik niet, maar ik vind het wel belachelijk dat je geen vrijstelling krijgt!

Mijn zus heeft die discussie ook heel lang gehad, ongeveer hetzelfde verhaal: Havo gedaan en toen Mbo Paardensport. Uiteindelijk kreeg ze toch vrijstelling...ergens in het derde jaar pas :+ Had ze dus een hoop vakken voor niets gevolgd :z Ik zou daar nog maar eens goed achteraan gaan!

Eclare

Berichten: 742
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Re: Havo diploma in bezit nu MBO, bij spijbelen tekort op STUFI?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 18:35

Ik ga het er dus toch maar is op school over hebben. Ik krijg geen vrijstelling en versnellen voor die vakken kan niet echt want die leraren werken gewoon écht niet mee. Ze blijven dan alleen maar zeggen ''maar je kant toch ook extra werk doen voor dit vak? Op een hoger niveau?'' Maarja daar heb ik gewoon niks aan en ik moet ook zeggen dat ik het nou niet bepaald leraren vind waar ik nog veel van zou kunnen leren :+ . Ik heb zelfs aangeboden om engelse boeken te gaan lezen en daar uittreksels van te maken, maar dit vond ze ook niet goed. Het was of de extra opdrachten die zei aanbood of met de les mee doen.

Shadow: Dus school kan een aanwezigheidsplicht instellen? Maar ik maak alle jaarlijkse toetsen wel nog steeds (en ruim voldoende) dus ik voldoe gewoon aan het niveau wat ik moet hebben en ben gewoon van plan volgend jaar mijn diploma op te halen. En ik zal even op die site kijken, super! Bedankt!

Heel erg bedankt allemaal!

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:46

Eclare schreef:
Shadow: Dus school kan een aanwezigheidsplicht instellen?


Ja, de aanwezigheidsplicht kan deel uitmaken van de eisen van het vak, of als voorwaarde voor deelname aan het examen. Eea zou dan wel al aan het begin duidelijk gemaakt moeten zijn. Maar als je geen vrijstelling krijgt van het hele vak of bepaalde eisen, geloof ik niet dat je er aan kunt ontkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:52

vaag zeg, het eind niveau van MBO staat gelijk aan dat van eind-examen havo, dus het is echt onzin dat je het nog moet volgen.
Toen ik op het MBO zat werd er de eerste les een toets afgenomen en op basis daarvan kreeg je vrijstelling of niet. Hier heb je niet veel aan, maargoed... Dan weet je dat het ook zo kan....

Mintgroen

Berichten: 3529
Geregistreerd: 28-08-09
Woonplaats: Westland

Re: Havo diploma in bezit nu MBO, bij spijbelen tekort op STUFI?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:57

Helaas zijn niet elke scholen zo... Ik moest zelfs verplicht eerst niveau 3 gaan doen. Was een oriënterend basisjaar, maar ik wist allang welke richting ik op wilde. Ik heb me nog nooit zo verveeld op school. En nu is er i.v.m. een tekort aan studenten een mixklas van niveau 3 en niveau 4 gemaakt..

En TS... Versneld examen MOET echt kunnen! Met wie heb je op school allemaal gesproken? Alleen je SLB'er en docenten of toevallig ook met een decaan of misschien zelfs een hoger persoon? Als je je basisvakken hebt afgesloten heb je daar iig alweer rust mee.

lauwie

Berichten: 1904
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: waskemeer

Re: Havo diploma in bezit nu MBO, bij spijbelen tekort op STUFI?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:13

de ibgroep kan je korten op stufi als je je uren niet volgt. was bij ons op mbo ook het geval

Eclare

Berichten: 742
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 16:57

lauwie schreef:
de ibgroep kan je korten op stufi als je je uren niet volgt. was bij ons op mbo ook het geval


Maar is dit ook bij mensen die al aan hun kwalificatieplicht voldaan hebben? En weet je misschien waar ik daar meer informatie over zou kunnen vinden?

@Menino, die toets hebben wij ook en die mag je volgens mij 4x maken en dan kijken ze wat je niveau is. Voor Engels en Nederlands zit ik dus ver boven het niveau wat gevraagd wordt en ik heb die toets ook al 2x gemaakt in de hoop dat ze dan misschien wat zouden toegeven, maar helaas.

@Mirjamsel, Versneld examen houdt dan toch in alle vakken? Je kan toch niet alleen Nederlands en Engels afsluiten? Ja ik ga ook deze week met het hoofd van de opleidingen praten. We hebben veel veranderingen gehad in het schoolbestuur en deze blijkt wel meedenkend te zijn dus ik ben benieuwd!

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:07

lauwie schreef:
de ibgroep kan je korten op stufi als je je uren niet volgt. was bij ons op mbo ook het geval


Bron?

Eclare

Berichten: 742
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Re: Havo diploma in bezit nu MBO, bij spijbelen tekort op STUFI?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 08:40

Nog even snel een update voor de geinterresseerden;
http://duo.nl/particulieren/studiefinan ... igheid.asp

Heb t antwoord zwart op wit gevonden. Alleen niveau 1 en 2-ers kunnen gekort worden omdat hun studie een gift is. Niveau 3 & 4 is een prestatie, en dit wordt een gift als je je school haalt binnen de aangegeven tijd.
Maandag maar even langs, ben benieuwd naar hun reactie :)

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Havo diploma in bezit nu MBO, bij spijbelen tekort op STUFI?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:31

wellicht kan je (als compromis) voorstellen dat je nu alle toetsen van het hele jaar doet voor deze vakken. Haal je ze, danben je klaar ermee. Haal je ze niet dan ga je de vakken volgen.

Jij bent zeker van jezelf, van je kwaliteiten. Dus wat heb je te verliezen? als ze geen vrijstelling willen geven dan is dit wellicht een goed compromis.

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Re: Havo diploma in bezit nu MBO, bij spijbelen tekort op STUFI?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:33

Klopt MBO kan je geen vrijstelling geven, wél vrijstelling voor de toetsen, maar niet voor de lessen ivm uren norm.

iirrssjjee

Berichten: 5937
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Havo diploma in bezit nu MBO, bij spijbelen tekort op STUFI?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:38

Ik heb ook al mijn engels afgerond omdat ik daar al examen in kon doen, ik moet nu alleen een extra vak kiezen omdat ik anders te weinig uren maak, maar dat vind ik gaan probleem :). Ga liever een uurtje extra sporten dan naar een saaie engelse les :p.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:38

Informeer even of en hoeveel voordeel de extra opdrachten wel doen je oplevert als je gaat soliciteren. Positieve aantekening erbij op je CV kan wel eens voordelig zijn, zeker nu met crisis en minder banen. MBO is goedkoper dan HBO, maar iets hoger niveau kan weer net aantrekkelijk zijn omdat het weer net niet te hoog is om werkgever daar een probleem van te laten maken. Plus dat goed nederlands en engels beheersen in klantencontacten een voordeel is.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:39

Shadow0 schreef:
lauwie schreef:
de ibgroep kan je korten op stufi als je je uren niet volgt. was bij ons op mbo ook het geval


Bron?


Ik ben het hiermee eens, ik heb geen bron maar heb afgelopen jaar zelf stage gelopen op het MBO waar dat gebeurde. Ik denk dat het gewoon een kwestie van 'suck it up' is, je hebt zelf voor een MBO gekozen. Heb je geen intakegesprek gehad waar je dit kon aankaarten?

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:40

Mri schreef:
wellicht kan je (als compromis) voorstellen dat je nu alle toetsen van het hele jaar doet voor deze vakken. Haal je ze, danben je klaar ermee. Haal je ze niet dan ga je de vakken volgen.

Jij bent zeker van jezelf, van je kwaliteiten. Dus wat heb je te verliezen? als ze geen vrijstelling willen geven dan is dit wellicht een goed compromis.


Dit had ik toen ik ook afgesproken op school. Alleen ietsje anders, ik zou er niet zijn bij de meeste vakken, alleen de vakken waar ik verplicht bij moest zijn. De overige deed ik zelf thuis, toetsen altijd ruim voldoende. Dit vond de school prima. Zolang mijn cijfers goed waren was er geen probleem.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Havo diploma in bezit nu MBO, bij spijbelen tekort op STUFI?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:44

Overal kunnen ze een aanwezigheidsplicht stellen. Heb vorig jaar ook het hele jaar aanwezigheidsplicht gehad (accountancy, 2ejaars HBO). Als je niet kwam mocht je gewoon je tentamen niet halen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:45

Zo erg is het toch niet om die vakken gewoon te volgen, je kiest toch voor de gehele opleiding? Wie bepaald trouwens jij dat jij ruimschoots over het gegeven niveau beschikt?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:47

Astaloca schreef:
Klopt MBO kan je geen vrijstelling geven, wél vrijstelling voor de toetsen, maar niet voor de lessen ivm uren norm.


Dat is volgens mij niet waar. De urennorm gaat over het aanbieden van onderwijs - men kan het onderwijs aanbieden zonder het verplicht te stellen.

lieveli schreef:
Shadow0 schreef:
Bron?


Ik ben het hiermee eens, ik heb geen bron maar heb afgelopen jaar zelf stage gelopen op het MBO waar dat gebeurde.

Waar ben je het precies mee eens? Dit is namelijk iets dat niet om meningen gaat, maar om feiten.

Dat een MBO iets doet of zegt betekent overigens allerminst dat het ook mag. Ze halen wel meer rare dingen uit (vrijwillige bijdragen verplichten, mensen afwijzen terwijl ze dat niet mogen, etc.)

Inmiddels is de bron en het antwoord overigens al gegeven: het kan op niveau 1 en 2, als er structureel gespijbeld wordt en er dus het vermoeden is dat iemand een onterechte inschrijving heeft. Op niveau 3 en 4 is het niet aan de orde.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:04

Shadow0 schreef:
Dat een MBO iets doet of zegt betekent overigens allerminst dat het ook mag. Ze halen wel meer rare dingen uit (vrijwillige bijdragen verplichten, mensen afwijzen terwijl ze dat niet mogen, etc.)

Inmiddels is de bron en het antwoord overigens al gegeven: het kan op niveau 1 en 2, als er structureel gespijbeld wordt en er dus het vermoeden is dat iemand een onterechte inschrijving heeft. Op niveau 3 en 4 is het niet aan de orde.


Apart dan, want ik gaf les op een MBO versneld, niveau 3 en 4...