Natuurkunde SE Havo 4 Pulsar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Likemaaike

Natuurkunde SE Havo 4 Pulsar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 17:34

Hallo,

Ik heb donderdag een herkansing van mijn SE natuurkunde, en nu wil ik weten hoe jullie dat leren? En of jullie nog handige sites weten, waar je vragen kunt oefenen? Mensen die in HAVO 4 hebben gezeten of zitten en dit SE wel goed hebben gemaakt kunnen jullie mij helpen..

De hoofstukken zijn 1,2,8 & 9.
Uit het boek Pulsar, Natuurkunde

Groetjes.

Mootje

Re: Natuurkunde SE Havo 4 Pulsar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:18

Exacte vakken kun je moeilijk leren, het is met name oefenen, oefenen, oefenen!
Ik ben niet bekend met dit boek, maar staan er geen oefeningen en opgaven on het boek?
Zorg ook dat je goed weet waar je wat kunt vinden in de binas. Tijd verliezen met zoeken in de binas is zonde en niet nodig.

Hier vind je de uitwerkingen van het boek, als je die nog niet had: http://pulsarnatuurkundeuitwerkingen.bl ... ingen.html

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 19:34

Hee, dankje ben ook alleen maar aan het oefenen, maar meestal heb ik het probleem dat je kleinere opdrachten met minder tekst krijgt, en op je SE dan hele grote maar dan zeggen ze gewoon gegevens er uit halen en dan moet het lukken maar is dat waar?

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 20:45

Ik kom niet uit deze vraag $, kunnen jullie misschien helpen.
Hoofstuk 8, Kracht en beweging.

52. Een stalen knikker heeft een diameter van 2,5 cm.
a. Bereken het volume van deze knikker.
b. Bereken de massa van de knikker, zoek hiervoor eerst de dichtheid van staal op in binas (staal=7.8)
c. Bereken de diameter van een aluminium (dichtheid aluminium=2,70) die even zwaar is...

Help!!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:26

4 havo en je weet niet hoe je de inhoud en gewicht van een bol moet berekenen :oo
Deze formule staat in de binas bij volumes ed: 4/3 pi r^3
Massa is inhoud x soortelijk gewicht
Wat betreft de diameter van de aluminium knikker: stel een vergelijking op met r als variabele en los hem op.

Wat betreft de vraagstelling: SE wordt gemaakt door je eigen docent. CE door de (semi) overheid. Bij je CE wordt inderdaad alles in een vraag verteld.

Nog twee tips: zorg dat je voordat je aan een som begint dat alle eenheden kloppen. Controleer deze ook in de formules!
Als je de som in een vraag krijgt: schrijf alle relevante info puntsgewijs onder elkaar die je nodig hebt om je som te maken. Schrijf eerst de standaard formule uit, zodat de docent weet wat je intenties zijn!