geneeskunde studeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angelblood

Berichten: 165
Geregistreerd: 07-11-06

geneeskunde studeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 17:06

wie studeert er geneeskunde en kan mij hierover informatie geven?

Hoe zijn de jaren dat je nog geen co-schappen loopt, erg zwaar, veel huiswerk, lange lesdagen of valt het mee?
Je hoort altijd van die doom-verhalen over co-schappen, hoe beleef je dat zelf? Vang je tegenwoordig een vergoeding of niet?

En nouja niet onbelanglijk...is het te combineren met een eigen paard :) ?

Bedankt alvast!

Zwitsal

Berichten: 7420
Geregistreerd: 02-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: geneeskunde studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 23:46

hey,
ik kan je niet heel veel info geven want ik studeer zelf geen geneeskunde maar mijn vriend wel.
het is vooral veel leren. heel veel leren. het is echt gewoon info in je hoofd stampen en bepaalde vaardigheden moet je natuurlijk leren door veel te doen. (bijv een anamnese afnemen enz).

Zijn broers hebben beide geneeskunde gedaan en geloof dat hun coschappen wel zwaar waren. 80-urige werkweek was geloof ik geen uitzondering. heb geen idee of je daar voor betaald krijgt eigenlijk dus daar kan ik je niet mee helpen.

mijn vriend heeft het eerste jaar heel makkelijk doorlopen maar dat komt omdat ie hiervoor een opleiding gedaan heeft (en afgerond) die goed aansloot dus hij had veel herhaling. hij ging dus ook niet naar alle colleges en was toch meestal wel 2 dagen in de week 'vrij'. (tussen aanhalingstekens want meestal moet je op die dagen wel gewoon dingen voorbereiden maargoed).

hoop dat je er iets aan hebt!

angelblood

Berichten: 165
Geregistreerd: 07-11-06

Re: geneeskunde studeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 22:00

dankjewel voor je antwoord!

zijn er verder geen mensen die mij hier wat over kunnen vertellen?

WhiteRose
Berichten: 1091
Geregistreerd: 10-08-05
Woonplaats: Seattle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 07:34

Waarom ga je geen dagje mee lopen op een faculteit? Dan kun je eens zien hoe zo'n dag is, horen wat je daarnaast nog moet doen en kijken of dat een beetje past bij het beeld dat je hebt :)

Hoe je de eerste drie jaar van je studie ervaart hangt erg af van hoe je zelf bent en waar je studeert. Datzelfde geld voor je co-schappen, er zijn nogal wat verschillen in hoe de laatste drie jaar in elkaar zitten, en dus ook in hoe intensief je die beleeft. Je kunt daar wel gewoon je agenda voor vijf dagen in de week volledig invullen - das bijna overal voor het merendeel van de tijd gewoon netals een fulltime baan. :)
Reken er voorlopig maar niet op dat je een vergoeding voor je co-schappen krijgt (los van lunch- en reiskosten, wat absoluut niet veel is). Daar zit een volledige politiek achter die een stuk ingewikkelder beargumenteerd wordt dan een gemiddelde student kan weten. Wordt al heel lang aan gewerkt en ik geloof dat er pas een leuk stapje is gezet, maar reken jezelf nog maar niet rijk :)

Of het te combineren is hangt denk ik ook erg af van hoe je zelf bent. Hoe goed wil je je studie doen, ben je een handige planner, hoe is het niveau voor je, etc. Ik heb geen paard, maar zie hetzelfde gebeuren met bijbaantjes of bestuurswerk: de 1 is daar veel handiger in dan de ander. Er zijn mensen die cum laude slagen en per jaar minimaal 2 bestuurscommissies van ettelijke uren per week gedaan hebben en er zijn mensen die door hun bijbaantje hun tentamens niet halen. It's up to you :)

En tot slot: hoe ik het ervaar? Tja, ik zit in Amerika voor een wetenschappelijke stage, als onderdeel van mijn master. Over de afgelopen 3 jaar kan ik alleen maar zeggen "It's amazing...". It is. It absolutely is. :)

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 08:08

Tja ik vond de studie niet echt zwaar persoonlijk. De eerste jaren heb je wel veel contacturen en practica, maar goed op de middelbare school ben je ook veel uren onder de pannen.
In de co-schappen is het bij sommige vakken wel aanpoten, maar dat is ook wel te doen. Ik geloof wel dat het aantal uren wat je tijdens je co-schappen draait in de loop der jaren minder is geworden.
Ik had tijdens mijn studie 2 paarden, maar had wel iemand voor noodgevallen om in te springen. Ik woonde wel thuis en was geen lid van actieve vereniging, anders had ik dat niet gered.

angelblood

Berichten: 165
Geregistreerd: 07-11-06

Re: geneeskunde studeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 20:30

bedankt voor de antwoorden!