Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 09:24

In de hoop dat ik ooit weer naar Mexico kan, en dan een beetje Spaans kan spreken, heb ik vorig jaar een account gemaakt bij Duolingo, Memrise, LinGo en Nu beter Spaans.
De laatste 2 hebben een 5 minuten leertijd van mij gehaald en die heb ik aan de kant gelegd.

Daarna ben ik doorgegaan met Duolingo en Memrise. Memrise leek in het begin fijner, maar na een dag of 20 was dat het ook niet, te veel herhalingen. Ik heb het daar gehaald tot een 180 woorden.

Bij Duolingo zit ik nu op 200 dagen 'les' gevolgd te hebben a zeg maar 5 minuten per dag. En gisteren heb ik Checkpoint 3 afgerond. Dan te bedenken dat je 10 checkpoints heb, dus de komende jaren ben ik nog wel bezig om mijn cursus Spaans af te ronden naar het B2 niveau volgens Duolingo.
Dus voorlopig ben ik nog niet aan het verbeteren van mijn Frans toe tot B2 niveau wat mijn plan was na de cursus Spaans. (Ik weet mijn niveau voor Frans niet, want ik spreek wel wat Frans).

Ik vraag me echter af of je wel echt een taal op deze manier kunt leren. Op dit moment kom ik echt nog niet verder dan een paar woordjes. Als ik eens een film kijk waarin Spaans gesproken wordt, dan kom ik niet verder dan af en toe met inspanning een woord herkennen. Maar het lezen van een ingredientenlijst gaat bijvoorbeeld wel goed. Of een omschrijving van een kamer/huis op AirBnB. Dus van niets is het toch iets geworden.

Ik mis echter een simpele lijst met alle geleerde woorden om terug te kijken. Soms denk ik ineens wat betekent bijvoorbeeld 'hacer' en dan moet ik google translate pakken, omdat ik dat niet in duolingo als lijstje terug kan vinden.
Ook mis ik simpelweg een overzicht met de werkwoordvervoegingen. Ik gebruik daar nu vaak deze website voor en daar mis ik dan weer even de vertaling er bij ;) https://www.vertalen.nu/vervoeging?verv ... ir&taal=es

Ik vraag mij dus af of ik ooit het tot een einde ga maken, en of ik dan echt vloeiend Spaans kan spreken. Soms neig ik naar een 8 lessen ergens als klassikale cursus, dat is ook nog wel te betalen, maar dan zit ik met het ingangsniveau. A1 zal ik wel voorbij zijn en aangezien ik dus al wel iets Spaans spreek zal ik nooit meer instromen in een absolute beginnersklas, dat is me ook te min. Dan wordt het A2 of B1. Maar voorlopig gaan we nog even door met Duolingo.

Wie heeft ook een taal echt geleerd met Duonlingo? Of is juist gestopt? En waarom? Wat zijn je ervaringen?

Ik zet dit niet onder school, studie en werk, want ik zie dit puur als hobbymatig wat willen leren.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:38

Ik heb echt een taal geleerd met Duolingo!

Al ben ik nog steeds bezig hoor.

Momenteel ben ik bij checkpoint 3. Maar ik heb wel als doelstelling dat ik eerst bij elk onderdeel minimaal 2 kroontjes haal.

Inmiddels kan ik redelijk praten met mijn half Portugese vrienden! Super leuk. Ik leer wel zinnen. Bij mijn lessen zitten zinnen, alleen woordjes, woordjes matchen, spraak oefeningen, luister oefeningen en schrijf oefeningen.
Als je dat allemaal niet hebt moet je misschien even naar je instellingen gaan kijken. Je kan daar namelijk die dingen uit en aan zetten.

Het enige minpuntje dat ik heb, is dat ik niet altijd genoeg aan 5 hartjes heb. Nu het wat moeilijker wordt, maakt ik zoals normaal sneller fouten. Dat geeft niet, leer je van, maar als je er in de avond te veel maakt is het wel vervelend. Als je bijv je streak nog niet hebt "vastgelegd" kan je die zomaar verliezen.
Als je trouwens een extra les doet krijg je wel een nieuw hartje erbij, dus op zich ook niet alsof je een dag moet wachten totdat er nieuwe leer mogelijkheden zijn.

Sommige dagen werk ik flink door, mijn langste tijd was 35 min leren op Duolingo. Ik heb in 4 maanden tijd die 3de checkpoint gehaald.

Ik heb een schriftje, en telkens als ik een nieuw woord of vervoeging zie, schrijf ik die op mét de vertaling erbij. Leer je het meteen nog een keer :))

Ik heb eind vorig jaar de 522 woorden aangetikt, nog steeds in die 4 maanden. Dus het kan zeker. Ligt er denk ik wel aan hoe graag je het wilt, niet dat ik zeg dat jij dat niet wilt ;)
Maar hoe minder tijd je eraan besteed, hoe meer maanden/jaren het gaat duren.

Nayan

Berichten: 318
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:42

Appeltje_1 schreef:
Het enige minpuntje dat ik heb, is dat ik niet altijd genoeg aan 5 hartjes heb. Nu het wat moeilijker wordt, maakt ik zoals normaal sneller fouten. Dat geeft niet, leer je van, maar als je er in de avond te veel maakt is het wel vervelend. Als je bijv je streak nog niet hebt "vastgelegd" kan je die zomaar verliezen.
Als je trouwens een extra les doet krijg je wel een nieuw hartje erbij, dus op zich ook niet alsof je een dag moet wachten totdat er nieuwe leer mogelijkheden zijn.


Ik gebruik op mijn telefoon de browser in plaats van de app en dan heb je al dat gezeur met hartjes niet.

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:43

Ik gebruik Duolingo voor Swahili. Daarnaast heb ik ook een fysiek leerboek, ‘Simplified Swahili’, inderdaad voor een wat gestructureerder overzicht van woordjes, grammaticaregels en vervoegingen. Die combi gaat prima. Is dat voor jou misschien ook iets, eens kijken of je een Spaans taalboek kunt vinden voor erbij? :)

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:52

Ik verplaats dit topic naar [STW] School, Studie en Werk

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:55

Nayan schreef:
Appeltje_1 schreef:
Het enige minpuntje dat ik heb, is dat ik niet altijd genoeg aan 5 hartjes heb. Nu het wat moeilijker wordt, maakt ik zoals normaal sneller fouten. Dat geeft niet, leer je van, maar als je er in de avond te veel maakt is het wel vervelend. Als je bijv je streak nog niet hebt "vastgelegd" kan je die zomaar verliezen.
Als je trouwens een extra les doet krijg je wel een nieuw hartje erbij, dus op zich ook niet alsof je een dag moet wachten totdat er nieuwe leer mogelijkheden zijn.


Ik gebruik op mijn telefoon de browser in plaats van de app en dan heb je al dat gezeur met hartjes niet.


Dan heb ik het probleem weer dat ik geen meldingen krijg :') Ik vergeet het soms gewoon zonder die meldingen.

Overigens geldt dat hartjes gedoe alleen als ik wat meer lessen ga doen, 4-5 ongeveer. Helpt trouwens ook als je het zorgvuldig doet, bespaart je fouten *D

Nayan

Berichten: 318
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:01

Appeltje_1 schreef:
Nayan schreef:

Ik gebruik op mijn telefoon de browser in plaats van de app en dan heb je al dat gezeur met hartjes niet.


Dan heb ik het probleem weer dat ik geen meldingen krijg :') Ik vergeet het soms gewoon zonder die meldingen.

Overigens geldt dat hartjes gedoe alleen als ik wat meer lessen ga doen, 4-5 ongeveer. Helpt trouwens ook als je het zorgvuldig doet, bespaart je fouten *D


Dan gewoon verder gaan in de browser als je hartjes op zijn ;)

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 10:07

Ik kom eigenlijk altijd wel uit met die 5 hartjes en anders doe je een extra oefening om hartjes te krijgen en dat telt ook weer mee bij die 5 minuten. Je kunt ook weer 5 nieuwe hartjes bij elkaar oefenen. Dus op zich heb je oneindig de mogelijkheid om te oefenen.

Ik zit nu op 1700 woorden ofzo. Tenminste dat geeft een achievement aan, ik ben op weg naar de 2000 new words in a single course.
Herhalen van lessen doe ik alleen als ik weinig tijd heb. Maar dan pak ik ook wel eens zo'n zgn. luisterboek. Die rond je binnen 3 minuten af en telt als 5 minuten.

Ik ben benieuwd waar het schip strandt.

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:19

Ik vind zelf Babbel erg fijn voor Spaans. Is net wat betere kwaliteit dan Duolingo en bij een aanbieding kost het niet meer dan een paar tientjes per jaar. Daar is een app van, maar ook een website die nog fijner werkte voor mij. Je kunt gratis wat oefenen met de inhoud en beginnen op je huidige niveau :)

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:25

Wij hebben het geprobeerd, maar we hebben nu 13 fysieke lessen gehad. Dat raad ik je echt aan :j.

Toen ging ons Spaans spreken echt vooruit. Je leert dan ook het vervormen van werkwoorden en zinnen maken, ipv alleen woordjes. Mooiste is een combinatie.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:46

Ik heb een 680 dagen streak op Duolingo met Noors, maar niet het idee dat ik het echt spreek. Lezen daarentegen gaat me aardig af. Nu ben ik ook niet heel erg fanatiek bezig met leren, meer voor de lol.

Duolingo is leuk als basis en losse dingen leren, maar ik vraag me af of je er daadwerkelijk een taal mee kunt leren. Ik zou in jouw geval dan opzoek gaan naar een website waar je gekoppeld word aan iemand die Spaans als moedertaal heeft, zodat je daarmee kan oefenen. Ik weet dat dat bestaat, maar ik weet even niet hoe het heet :+

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:56

Ik zit nu aan 550 dagen in duolingo, ik oefen een kwartier per dag, en ik heb wel het gevoel dat ik spaans versta. Als er iets gezegd wordt in een serie of film begrijp ik toch 80% van wat ze zeggen en de overige 20% leid ik af. Ik ben wel snel met talen. Maar heel blij met duolingo dus! Een cursus oid hou ik niet vol. Ik heb wel sinds januari plus, na die aanbieding, was het gedoe met de hartjes ook beu.

Ik ben nu aan unit 4, maar heb bij alle andere wel alle niveaus op goud.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 11:12

Is 5 minuten op een dag niet veel te weinig om een taal goed te kunnen leren? Ik heb zelf geen ervaring met taalapps maar om een taal goed te leren moet je jezelf echt onderdompelen zeg maar. Met alleen woordjes leren zul je er niet komen lijkt me.

Ik heb zelf goede ervaringen met kinderprogramma’s kijken in de taal die je wilt leren. :+ Die zijn vaak makkelijk te begrijpen, gaan niet zo snel en leggen nog veel uit. Vanuit daar kan je dan steeds een niveau hoger gaan. Hetzelfde met boeken lezen.

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 11:14

Amber_ schreef:
Wij hebben het geprobeerd, maar we hebben nu 13 fysieke lessen gehad. Dat raad ik je echt aan :j.

Toen ging ons Spaans spreken echt vooruit. Je leert dan ook het vervormen van werkwoorden en zinnen maken, ipv alleen woordjes. Mooiste is een combinatie.

Ben je dan wel ingestroomd in A2 of B1? Want ik weet wel iets en vind dus A1 echt te laag.

Lau07
Moderator

Berichten: 1570
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 11:16

Ik vind Duolingo ook erg fijn. Ik gebruik het om mijn Duits en Frans op peil te houden en ik probeer er Spaans en Russisch mee te leren. Ik schrijf wel alle nieuwe woorden en vervoegingen op, net zoals Appeltje, omdat ik het fijn vind om alles terug te kunnen lezen en het geeft me iets meer structuur.
Ik denk dat je met een app als Duolingo best aardig op weg bent met het leren van een taal, maar dat je de taal nooit vloeiend zult spreken. Dat verwacht ik in ieder geval niet.

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 11:22

germie schreef:
Amber_ schreef:
Wij hebben het geprobeerd, maar we hebben nu 13 fysieke lessen gehad. Dat raad ik je echt aan :j.

Toen ging ons Spaans spreken echt vooruit. Je leert dan ook het vervormen van werkwoorden en zinnen maken, ipv alleen woordjes. Mooiste is een combinatie.

Ben je dan wel ingestroomd in A2 of B1? Want ik weet wel iets en vind dus A1 echt te laag.


Wij op A2, want anders mis je een stuk met werkwoorden vervormen en zinsopbouw :j Zeker ook omdat je in "gesprek moet" met de leraar, heel anders vinden wij haha.

JoukjeV

Berichten: 348
Geregistreerd: 12-02-09
Woonplaats: een prachtig plekje

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 11:49

Met de bluebird app kun je je uitspraak oefenen om het beter te leren spreken

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 11:53

Ghostattack schreef:
Ik heb een 680 dagen streak op Duolingo met Noors, maar niet het idee dat ik het echt spreek. Lezen daarentegen gaat me aardig af. Nu ben ik ook niet heel erg fanatiek bezig met leren, meer voor de lol.

Duolingo is leuk als basis en losse dingen leren, maar ik vraag me af of je er daadwerkelijk een taal mee kunt leren. Ik zou in jouw geval dan opzoek gaan naar een website waar je gekoppeld word aan iemand die Spaans als moedertaal heeft, zodat je daarmee kan oefenen. Ik weet dat dat bestaat, maar ik weet even niet hoe het heet :+


Ha leuk Noors. Die cursus heb ik ook gedaan op duolingo. Maar als ik dan een noors journaal hoor b.v. .....oeps. Dat kan ik dus echt niet verstaan. Ja afentoe een woordje.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:07

Maris schreef:
Ghostattack schreef:
Ik heb een 680 dagen streak op Duolingo met Noors, maar niet het idee dat ik het echt spreek. Lezen daarentegen gaat me aardig af. Nu ben ik ook niet heel erg fanatiek bezig met leren, meer voor de lol.

Duolingo is leuk als basis en losse dingen leren, maar ik vraag me af of je er daadwerkelijk een taal mee kunt leren. Ik zou in jouw geval dan opzoek gaan naar een website waar je gekoppeld word aan iemand die Spaans als moedertaal heeft, zodat je daarmee kan oefenen. Ik weet dat dat bestaat, maar ik weet even niet hoe het heet :+


Ha leuk Noors. Die cursus heb ik ook gedaan op duolingo. Maar als ik dan een noors journaal hoor b.v. .....oeps. Dat kan ik dus echt niet verstaan. Ja afentoe een woordje.


Klopt :') Die Noren spreken heel snel, veel dialecten en accenten en ze slikken letters of complete woorden in. Simple Norwegian op youtube is wel een leuk kanaal!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:11

Ghostattack schreef:
[qu

Klopt :') Die Noren spreken heel snel, veel dialecten en accenten en ze slikken letters of complete woorden in. Simple Norwegian op youtube is wel een leuk kanaal!


Ik ga kijken ! Dank je. Karense kan ik trouwens wel volgen vaak. Ken je haar ook (geeft noorse les op you tube ook )?

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 12:16

JoukjeV schreef:
Met de bluebird app kun je je uitspraak oefenen om het beter te leren spreken

Ik weet niet of dat echt wat voor mij is. Ik merk dat mijn microfoon van mijn telefoon bepaalde woorden nooit verstaat bij duolingo. En soms kan ik het 5 keer herhalen en dan snapt ie het nog niet, maar een dag later weer wel.
Ik mag dan wel geen talenknobbel hebben, maar zo fiets up is mijn uitspraak ook weer niet. Maar het woordje 'en' verstaat mijn microfoon niet en ik spreek dat echt niet anders uit dan zoals ik het hoor. :P
Soms moet ik wegens mijn telefoon dus alle spraakoefeningen overslaan. En dat ligt echt aan mijn telefoon ben ik achter gekomen.

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:35

Ik ben in de zomer begonnen met Spaans leren via duolingo, omdat ik dat altijd al wilde :P maar moet zeggen dat ik een beetje de motivatie heb verloren de afgelopen maand. Ik heb ook geen doel behalve dat ik bet een mooie taal vind.

Ik moet zeggen dat ik ook een woordenlijst mis bij duolingo. Als je dat wel zou hebben kan je die af en toe er eens bij pakken.

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 12:44

Ballard_L schreef:
Ik ben in de zomer begonnen met Spaans leren via duolingo, omdat ik dat altijd al wilde :P maar moet zeggen dat ik een beetje de motivatie heb verloren de afgelopen maand. Ik heb ook geen doel behalve dat ik bet een mooie taal vind.

Ik moet zeggen dat ik ook een woordenlijst mis bij duolingo. Als je dat wel zou hebben kan je die af en toe er eens bij pakken.

Ben dus niet de enige. Haha.

Bij memrise krijg je wel een woordenlijst. Nu heb je wel eens dat je denkt, wat was dat ook al weer? En dan wil je niet een oefening starten, maar gewoon even kijken. Tenminste dat heb ik wel.

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:00

Ik ben bij bij Zweeds op dag 237 en ben nu bij checkpoint 3 van de 4 en heb 1800 woorden geleerd.
Het gaat me redelijk af. Soms doe ik wekenlang alleen herhalingsoefeningen en soms probeer ik echt in de top 3 te komen. Heel wisselend.
Ik denk dat ik nu op niveau vakantie Zweeds zit. Iets kunnen bestellen, de weg vragen en simpele uitleg lezen. Ongeveer dat niveau.

Ik heb wel de indruk dat de verschillende talen in duolingo niet op de zelfde manier opgebouwd zijn. Maar ik heb nu voornamelijk Zweeds geoefend, dus heb daar nog niet veel ervaring mee.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:50

Mijn schoonouders wonen in Spanje, en zijn daar nu 1x per week een taalcursus aan het volgen.
Ter aanvulling heb ik hen een Spaanse cursus via Vakantieveilingen cadeau gedaan eerder deze week, 6.95 euro in totaal :D