Promoveren tot doktertitel in een alfa vak, ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Promoveren tot doktertitel in een alfa vak, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 19:50

Hey bokkers,

Ik zit nu in m'n laatste jaar van m'n master en twijfel of ik nog door ga met dezelfde studie, met andere woorden promoveren tot een doktertitel.

Dit zou nog eens ongeveer vijf jaar er bovenop tikken, ik heb nu bijna 5,5 jaar erop zitten aan bachelor en master samen.

Van de ene kant denk ik, joh, gewoon doen, kijk waar het schip strandt...

Van de andere kant hoor je veel mensen erover dat je met een doktertitel vandaag de dag (nog) slechter aan de bak komt, omdat je ouder bent, met minder ervaring, en met een hogere titel waardoor je snel "overqualified" en dus als te duur gezien wordt.

Wie heeft dit gedaan of zat met hetzelfde dilemma en kan mij tips geven?

Dido2316

Berichten: 1998
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: Promoveren tot doktertitel in een alfa vak, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 19:53

Ik heb het overwogen, maar uiteindelijk niet gedaan.
Dat academische wereldje is niet mijn wereld, dus ik ben lekker aan het werk gegaan :j

Suzanne F.

Berichten: 49244
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 19:55

Ik denk dat dat ook ligt aan de richting. Naar mijn mening is een dr. titel zeker wel waardevol en wordt het gewaardeerd.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Promoveren tot doktertitel in een alfa vak, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 19:59

Zeker in de zorg waar bepaalde functies opgenomen zijn in de DBC beroepentabel wordt er grof voor betaald. Deze functies zijn namelijk declareerbaar en schrijfbaar bij dr zorgverzekeraar.

singa

Berichten: 740
Geregistreerd: 12-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 20:00

Streef je een academische carrière na, en zie je jezelf wel meedraaien in dat (aparte) wereldje? Zoja, doen. Indien je jezelf eerder in de privé-sector ziet belanden, zou ik er toch nog eens over nadenken omwille van de redenen die je zelf benoemt. Bovendien ligt je focus (meestal) erg nauw, wat in de praktijk niet veel rechtstreeks toevoegt. Ook dat wordt vaak als een zwakte gezien.

Succes met je beslissing!

MyWishMax

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 20:01

Mijn broer is net een paar weken klaar met promoveren. Die is nu dus dokter, nadat hij 2 bachelors en sowieso 1 master heeft, ik weet eigenlijk niet of hij 1 of 2 masters heeft. := Geen probleem met werk, want hij heeft het naast zijn baan gedaan en zijn werkgever was er maar wat blij mee. Het heeft wel een aantal jaar geduurd. Hij is nu 35.

Dus te oud met te weinig ervaring was geen sprake van. Duur uiteindelijk wel, maar de kennis is voor zijn werkgever echt een enorme plus.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Promoveren tot doktertitel in een alfa vak, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 20:05

Ik zou het alleen doen als je het echt ziet zitten, en niet uitsluit dat je de wetenschap in wil. Heb er zelf voor gekozen om het niet te doen, puur uit desinteresse :'). Heb van mijn vrienden die wel zijn gepromoveerd in alfawetenschappen niet het idee dat het helpt of niet helpt bij banen buiten de wetenschap.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 20:06

singa schreef:
Streef je een academische carrière na, en zie je jezelf wel meedraaien in dat (aparte) wereldje? Zoja, doen. Indien je jezelf eerder in de privé-sector ziet belanden, zou ik er toch nog eens over nadenken omwille van de redenen die je zelf benoemt. Bovendien ligt je focus (meestal) erg nauw, wat in de praktijk niet veel rechtstreeks toevoegt. Ook dat wordt vaak als een zwakte gezien.

Succes met je beslissing!


Precies hier zit ik nu mee, zie ik het zitten? Ik vind wetenschappelijke stukken schrijven niet erg, maar weet niet of ik het mijn hele leven wil blijven doen, zeg maar.

In principe vind ik het wel heel erg interessant en zou ik best graag deel van een onderzoeksteam zijn, maar niet per se voor de klas staan, en dat moet je als professor vaak wel.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 20:06

Ligt er denk ik heel erg aan waarin je verder wilt en of je momenteel al enige werkervaring aan het opdoen bent. Als je niet perse de academische wereld in wilt zou ik nu gaan voor de werkervaring en eventueel later nog voor je PhD gaan.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 20:10

Qerty schreef:
Ligt er denk ik heel erg aan waarin je verder wilt en of je momenteel al enige werkervaring aan het opdoen bent. Als je niet perse de academische wereld in wilt zou ik nu gaan voor de werkervaring en eventueel later nog voor je PhD gaan.


Ik zou bijvoorbeeld forensische linguistiek echt super gaaf vinden, of meer richting neurolinguistiek... Dat zijn meer "wetenschap" dan "praktisch werk" dingen.

Maar ik weet nog steeds niet of ik wel of niet mijn dagen in de academische wereld wil slijten. Iets zegt mij ook weer van "je hebt het in je, 'gooi het dan niet weg' aan een kantoorbaan. Maarja, dat kan ook vooral erin gepraat zijn door mijn omgeving, hahaha.

Tiggs

Berichten: 7527
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Promoveren tot doktertitel in een alfa vak, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 20:15

Waarom 5,5 jaar en niet 4?

Als je wilt promoveren zou ik het of nu doen, of als buitenpromovendus. Want na een paar jaar is het slikken qua salaris ;)
Een goede vriendin van mij werkt in de academische wereld en wat ik van haar meekrijg is het maar zo zo. Veel losse contracten, een doorsnee salaris voor veel uren en veel onderwijs moeten geven. Maar als promoveren je leuk lijkt en je vindt een plek, waarom niet? Zo veel duurder word je daar niet per se door. Misschien is het geen pre in een alfa vak, maar het lijkt me ook geen nadeel.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Promoveren tot doktertitel in een alfa vak, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 20:19

De 5,5 jaar zijn hoe lang ik nu bezig ben met mijn bachelor en master, en de 5 jaar zijn een "gemiddelde" van de universiteit.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 20:50

Nala schreef:
Maar ik weet nog steeds niet of ik wel of niet mijn dagen in de academische wereld wil slijten. Iets zegt mij ook weer van "je hebt het in je, 'gooi het dan niet weg' aan een kantoorbaan. Maarja, dat kan ook vooral erin gepraat zijn door mijn omgeving, hahaha.


Als je na je VWO kiest voor een loopbaan als putjesschepper kan ik me daar nog enigszins iets bij voorstellen. Maar de keuze tussen een phd of het bedrijfsleven(?) vind ik niet een kwestie van het wel of niet benutten van je intellectuele potentie. Eerder het kiezen van een richting. En ja, das een ingewikkelde :D

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Re: Promoveren tot doktertitel in een alfa vak, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 21:00

Ik ben ook aan het promoveren (master in taalwetenschappen maar uiteindelijk wel meer richting de zorg). Ik hoef ook geen onderwijs te geven, afgezien van begeleiding van studenten. Mijn vraag is eigenlijk eerder waarom je het niet zou doen? Een doctorstitel kan nooit kwaad denk ik, tenzij je wellicht straks een richting op wil waarin je overgekwalificeerd zou zijn. Ik zie het trouwens ook niet echt als doorstuderen, maar als een toffe baan waarbij ik aan meer kennis kan bijdragen. Als het je leuk lijkt en interessant vindt zou ik het zeker doen! Je mag me altijd pb'en als je vragen hebt.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Promoveren tot doktertitel in een alfa vak, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 21:03

Ik ben bang dat ik aan mijn huidige uni juist wel MOET onderwijzen, helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 21:13

Qerty schreef:
Nala schreef:
Maar ik weet nog steeds niet of ik wel of niet mijn dagen in de academische wereld wil slijten. Iets zegt mij ook weer van "je hebt het in je, 'gooi het dan niet weg' aan een kantoorbaan. Maarja, dat kan ook vooral erin gepraat zijn door mijn omgeving, hahaha.


Als je na je VWO kiest voor een loopbaan als putjesschepper kan ik me daar nog enigszins iets bij voorstellen. Maar de keuze tussen een phd of het bedrijfsleven(?) vind ik niet een kwestie van het wel of niet benutten van je intellectuele potentie. Eerder het kiezen van een richting. En ja, das een ingewikkelde :D
Ik vind het ook enigszins neerbuigend klinken, zeker omdat je nog niet eens een promotieplek hébt. :') "Het in je hebben" is namelijk nog bij lange na niet genoeg om überhaupt aangenomen te worden voor een promotietraject - daarvan heb ik er genoeg gezien, die het in sommige gevallen moesten afleggen tegen heel gemiddelde studenten, maar met een beter netwerk.

Wat anderen zeggen: is het je passie, wil je door in de academische wereld? Doen. Zo niet, lekker laten gaan. Je vergooit er niks mee, behalve een hoop stress, hoge werkdruk, veel sociale verplichtingen en, laten we wel wezen, een prut salaris. := (Overigens ben je pas bij een hoogleraarschap professor, tot die tijd ben je "gewoon" aio of UD/UHD.)

MyWishMax schreef:
Mijn broer is net een paar weken klaar met promoveren. Die is nu dus dokter, nadat hij 2 bachelors en sowieso 1 master heeft, ik weet eigenlijk niet of hij 1 of 2 masters heeft. := Geen probleem met werk, want hij heeft het naast zijn baan gedaan en zijn werkgever was er maar wat blij mee. Het heeft wel een aantal jaar geduurd. Hij is nu 35.

Dus te oud met te weinig ervaring was geen sprake van. Duur uiteindelijk wel, maar de kennis is voor zijn werkgever echt een enorme plus.
Maar dan is hij waarschijnlijk buitenpromovendus geweest, dat is heel wat anders dan wanneer je fulltime aan het promoveren bent. :P

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Promoveren tot doktertitel in een alfa vak, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 21:36

Een passie zou ik het niet meteen noemen, maar wel gewoon zeker een optie.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 21:42

In dat geval zou ik het zeker niet doen. Heb het genoeg gezien bij studiegenootjes die wel gepromoveerd zijn, wie niet ervan overtuigd is redt het niet. De overstap naar het bedrijfsleven is daarna ook best lastig. Bij geen van mijn vorige werkgevers zouden ze staan te springen om een PhD in dienst te nemen.

Liselot

Berichten: 32193
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Promoveren tot doktertitel in een alfa vak, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 21:48

Mijn broer is gepromoveerd in biomedische wetenschappen, heeft dit in Groningen gedaan binnen het ziekenhuis en heeft nu een hele goeie baan bij Janssen

Suzanne F.

Berichten: 49244
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 21:49

Narya schreef:
In dat geval zou ik het zeker niet doen. Heb het genoeg gezien bij studiegenootjes die wel gepromoveerd zijn, wie niet ervan overtuigd is redt het niet. De overstap naar het bedrijfsleven is daarna ook best lastig. Bij geen van mijn vorige werkgevers zouden ze staan te springen om een PhD in dienst te nemen.


Bij ons wel. De directeur en meerdere regiomanagers zijn PhD.

Tiggs

Berichten: 7527
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 21:52

Nala schreef:
De 5,5 jaar zijn hoe lang ik nu bezig ben met mijn bachelor en master, en de 5 jaar zijn een "gemiddelde" van de universiteit.


Oh te snel gelezen sorry!

Ik dacht dat promotiecontracten altijd vier jaar zijn en dat mensen vaak wel iets uitlopen, maar geen jaar.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 22:02

Ligt ook heel erg aan het vak dat je na je studie of promotie zou willen uitoefenen. Misschien wil je wel altijd in het onderzoek blijven, dat is ook een pad.

Maar wil je echt voor een bepaald vak kiezen, zoals bijvoorbeeld leraar worden, dan is een postdoctorale lerarenopleiding nuttiger dan promoveren uiteraard. En dat zal wel voor meer vakgebieden gelden.

Als je kunt promoveren op een onderwerp dat je later in je beroep heel goed kunt gebruiken, dan kan het meerwaarde hebben, maar dat gebeurt niet heel vaak. Meestal moet je met een doctoraal in je beroep al een behoorlijke stap terug doen qua kennis. Meestal ben je te hoog theoretisch opgeleid. Nog meer theorie is meestal niet echt nuttig, en kan je zelfs in de weg zitten in de praktijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 22:03

Je huidige uni is in Duitsland, toch? Ik weet niet hoe het met jouw vakgebied zit, maar in mijn richting zijn de salarissen van PhD'ers in Duitsland wel lager. En inderdaad, velen doen er zeker 5 jaar over, maar je contract (en dus salaris) is maar voor 4 jaar. Je ziet veel mensen uitlopen, maar die moeten vaak erbij gaan werken en die combi is echt killing. Ik zou het alleen doen als je onderzoek doen écht leuk vindt. :)

Ik wilde eerst ook promoveren, maar ik denk dat het niet bij me past. Teveel onzekerheid, druk, onrust en ellebogenwerk in mijn sector. Sowieso kom je er in mijn sector moeilijk tussen zonder cum laude, goed CV, goede referenties en liefst al wat publicaties.

Nu werk ik in het bedrijfsleven, wel aansluitend op mijn studie. Soms mis ik wel tijd om ergens in te duiken, maar ik vind het wel erg fijn dat weekend weekend is, en vrij is vrij! {:} Dat verschil vond ik bij de uni soms lastig, werk vs privé.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 22:04

Suzanne F. schreef:
Narya schreef:
In dat geval zou ik het zeker niet doen. Heb het genoeg gezien bij studiegenootjes die wel gepromoveerd zijn, wie niet ervan overtuigd is redt het niet. De overstap naar het bedrijfsleven is daarna ook best lastig. Bij geen van mijn vorige werkgevers zouden ze staan te springen om een PhD in dienst te nemen.


Bij ons wel. De directeur en meerdere regiomanagers zijn PhD.
Het hangt heel erg af van je PhD en het veld waarin je werk zoekt. Denk maar niet dat als ik een PhD heb in Afrikanistiek of Geschiedenis, ik daarmee aantrekkelijker word voor werkgevers. :+

Tiggs schreef:
Nala schreef:
De 5,5 jaar zijn hoe lang ik nu bezig ben met mijn bachelor en master, en de 5 jaar zijn een "gemiddelde" van de universiteit.


Oh te snel gelezen sorry!

Ik dacht dat promotiecontracten altijd vier jaar zijn en dat mensen vaak wel iets uitlopen, maar geen jaar.
Haha, nee, twee of drie of vier jaar uitloop of 'wordt nooit afgemaakt' zijn ook geen uitzondering. :+ Je moet het dan alleen in je vrije tijd, onbetaald afmaken.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 22:08

culaccino schreef:
Je huidige uni is in Duitsland, toch? Ik weet niet hoe het met jouw vakgebied zit, maar in mijn richting zijn de salarissen van PhD'ers in Duitsland wel lager. En inderdaad, velen doen er zeker 5 jaar over, maar je contract (en dus salaris) is maar voor 4 jaar. Je ziet veel mensen uitlopen, maar die moeten vaak erbij gaan werken en die combi is echt killing. Ik zou het alleen doen als je onderzoek doen écht leuk vindt. :)

Ik wilde eerst ook promoveren, maar ik denk dat het niet bij me past. Teveel onzekerheid, druk, onrust en ellebogenwerk in mijn sector. Sowieso kom je er in mijn sector moeilijk tussen zonder cum laude, goed CV, goede referenties en liefst al wat publicaties.

Nu werk ik in het bedrijfsleven, wel aansluitend op mijn studie. Soms mis ik wel tijd om ergens in te duiken, maar ik vind het wel erg fijn dat weekend weekend is, en vrij is vrij! {:} Dat verschil vond ik bij de uni soms lastig, werk vs privé.


Klopt, in Duitsland inderdaad! Het lagere salaris is inderdaad een dingetje vergeleken met mensen die "gewoon" 40 uur per week gaan werken.

Ik ben het nog volop tegen elkaar aan het afwegen, en weet nog niet zeker wat ik ermee wil.