Zijn er ook doktersassistentes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Zijn er ook doktersassistentes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 20:54

Na aanleiding van mijn topic over welk beroep past bij mij past kwam hier doktersassistente uit (toevallig heb ik er een paar jaar terug ook voor gekeken, talloze brieven /mails verstuurd maar geen werkplek gevonden). Nu staan er ook veel vacatures en wil ik me er toch nog even in verdiepen. Zijn hier dokter assistentes? Hoe is het werk /hoe ziet je dat eruit? Wat zijn de leuke en minder leuke dingen?

En hebben jullie nog tips, is het oké een praktijk te benaderen om een dagje mee te lopen of kan dat niet zomaar? En hebben jullie tips voor bbl opleiding/bbl werkplekken?

Yaffie

Re: Zijn er ook doktersassistentes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 21:22

Hier meld zich een doktersassistente. Ik werk op de poli MDL in het ziekenhuis. Dat is voornamelijk administratief werk. Natuurlijk is er ook mogelijkheid bij een huisarts waar een combi is tussen administratie en handelingen en er zijn ook poli's waar veel handelingen gedaan worden. Het is maar net waar je terecht komt. Ik doe vooral: telefoon, klusjes voor artsen, assisteren bij spreekuur door afspraken te maken, brieven de deur uit doen, wegen&meten, hartfilmpjes en bloeddrukmeten. 80% is administratie maar de werkdruk is wel heel hoog, onderschat het niet. Verschilt ook weer per werkplek natuurlijk.

Ik heb zelf de opleiding voltijd gevolgd, dus geen ervaring met deeltijd.

Ik vind administratie wel leuk, maar vind het werk eentonig. Dit geld vooral voor mijn poli moet ik zeggen. Ik zou het niet altijd blijven doen, heb een hbo opleiding afgerond, dus zonde als ik op dit niveau met dit loon blijf werken eigenlijk. Alleen een VAST contract gooi je niet zomaar weg.

Vanwege de aangepaste wetgeving rondom privacy (avg wet) is het moeilijk om zomaar een dagje te komen kijken. Het gaat om patiënten gegevens waar wij beroepsgeheim voor hebben en iemand van buitenaf niet.

Wel wil ik meegeven dat de wereld steeds digitaler wordt, dus dat is wel echt een belangrijke eigenschap. We hebben al 2 (volwassen) stagiaires moeten laten stoppen, vanwege achterstand met computervaardigheden.

Als je nog vragen hebt, mag je me altijd benaderen :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 22:54

Yaffie schreef:
Hier meld zich een doktersassistente. Ik werk op de poli MDL in het ziekenhuis. Dat is voornamelijk administratief werk. Natuurlijk is er ook mogelijkheid bij een huisarts waar een combi is tussen administratie en handelingen en er zijn ook poli's waar veel handelingen gedaan worden. Het is maar net waar je terecht komt. Ik doe vooral: telefoon, klusjes voor artsen, assisteren bij spreekuur door afspraken te maken, brieven de deur uit doen, wegen&meten, hartfilmpjes en bloeddrukmeten. 80% is administratie maar de werkdruk is wel heel hoog, onderschat het niet. Verschilt ook weer per werkplek natuurlijk.

Ik heb zelf de opleiding voltijd gevolgd, dus geen ervaring met deeltijd.

Ik vind administratie wel leuk, maar vind het werk eentonig. Dit geld vooral voor mijn poli moet ik zeggen. Ik zou het niet altijd blijven doen, heb een hbo opleiding afgerond, dus zonde als ik op dit niveau met dit loon blijf werken eigenlijk. Alleen een VAST contract gooi je niet zomaar weg.

Vanwege de aangepaste wetgeving rondom privacy (avg wet) is het moeilijk om zomaar een dagje te komen kijken. Het gaat om patiënten gegevens waar wij beroepsgeheim voor hebben en iemand van buitenaf niet.

Wel wil ik meegeven dat de wereld steeds digitaler wordt, dus dat is wel echt een belangrijke eigenschap. We hebben al 2 (volwassen) stagiaires moeten laten stoppen, vanwege achterstand met computervaardigheden.

Als je nog vragen hebt, mag je me altijd benaderen :)

Ik dacht inderdaad al dat een dag meelopen niet zomaar zou kunnen in verband met de privacy wet. Ik heb nu ook werk met een hoge werkdruk en dat is ook lang niet altijd afgelopen als de werktijd er op zit.

Er zijn nu wel veel vacatures, lijkt het je juist niet een leuke nieuwe uitdaging om bij een andere praktijk aan de slag te gaan?

Yaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 12:38

Voordeel met dit werk is dat het wel gewoon kantoortijden zijn. Al mis ik het wel om wat frisse lucht te krijgen, blij dat ik nog een paard heb, waar ik naar toe kan gaan! Toch haken wel veel collega's af door te hoge werkdruk en het vrij lage salaris.

Ik heb ook bij een huisartsenpratijk gewerkt, maar ook daar vind ik niet genoeg uitdaging. Ik ben dus echt op zoek naar heel ander werk, maar moet het eerst tegenkomen, voordat ik met zekerheid kan zeggen wat het moet worden

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 12:45

Maar als ik zo rond kijk zijn er wel best wat mogelijkheden om dan nog door te studeren? Of misschien als teamleider? Ik heb nu ook werk waarbij ik de hele dag binnen zit dus dat ben ik wel gewend. Ik ben wel iemand die ook altijd graag door ontwikkeld, maar ik heb juist het idee dat als ik de vacatures zie dat dat ook wel kan? Qua salaris tja ik heb wel gezien dat het ongeveer zeven jaar gaat duren voor ik een beetje hetzelfde zou krijgen als nu :o

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 13:04

ik ben ook doktersassistente maar ik zit niet de hele dag binnen hoor, wij rijden ook visites en tussen de middag een uurtje naar buiten.

Yaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 13:41

moonsparkle schreef:
Maar als ik zo rond kijk zijn er wel best wat mogelijkheden om dan nog door te studeren? Of misschien als teamleider? Ik heb nu ook werk waarbij ik de hele dag binnen zit dus dat ben ik wel gewend. Ik ben wel iemand die ook altijd graag door ontwikkeld, maar ik heb juist het idee dat als ik de vacatures zie dat dat ook wel kan? Qua salaris tja ik heb wel gezien dat het ongeveer zeven jaar gaat duren voor ik een beetje hetzelfde zou krijgen als nu :o

Wil niet meer fulltime studeren en eigenlijk ook niet in deze richting. Er moet geld binnenkomen haha. Wie weet zou deeltijd nog wat zijn.
Salaris hangt ook van ziekenhuis of huisartsenpraktijk af: bij de HA verdien je meer.

Polly schreef:
ik ben ook doktersassistente maar ik zit niet de hele dag binnen hoor, wij rijden ook visites en tussen de middag een uurtje naar buiten.

Hier in de buurt hebben ze allemaal een poh'er. Dus de DA's doen geen visite. En in het ziekenhuis heb je geen echte pauze, aangezien de telefoon door blijft gaan (HA heeft vaak zo'n bandje erop: assistente is in overleg, assistente heeft pauze, assistente is met eigen spreekuur bezig.. Pff) en we mogen met de witte pakken niet naar buiten. Omkleden voor 30 min pauze heeft ook geen zin, als je in die tijd nog moet eten.

Genoeg gezeur haha. Niet mijn baan voor het leven, maar ik snap dat andere mensen dat wel vinden :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 14:00

Wij hebben in de dagpraktijk ook een POH maar die gaat echt geen oren uitspuiten hoor bij hoogbejaarde patiënten.

Ik werk naast de dagpraktijk ook als ambuchauf op de HAP maar wij gaan wel gewoon even een frisse neus halen hoor als het even kan.

Klinkt trouwens niet helemaal lekker hoor, je opsomming over het bandje. Wij hebben iig zo kort mogelijk een bandje erop omdat we bereikbaar willen zijn, we zijn voor spoed de hele dag bereikbaar (ja tot 17u en ook tussen de middag) maar de telefoon opnemen tijdens spreekuur is ook wat lastig he.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 14:34

Hoe doen ze dat dan bij jou polly? Of zijn er genoeg collega's dat je kunt afwisselen en je wel bereikbaar blijft in de pauze?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 15:06

Tijdens onze pauze word de spoedlijn aangenomen door de huisarts.
Voor spoed en collegiaal overleg zijn we bereikbaar van 8 tot 17, voor niet spoedeisende vragen zijn we bijna de hele dag bereikbaar, zeker als we met 2 assistentes zitten

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 09:24

Ik ben nog wel eben benieuwd wat jullie verdienen. Maar ook pb.

Ik overweeg ook om de switch te maken verzorgende naar DA.

Wat houdt de opleiding in?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 09:45

Ufurio4e schreef:
Ik ben nog wel eben benieuwd wat jullie verdienen. Maar ook pb.

Ik overweeg ook om de switch te maken verzorgende naar DA.

Wat houdt de opleiding in?

Je kunt de cao online vinden daar staan ook de salarissen in.