Loon valt lager uit dan vermeld op loonstrook, wat kan ik?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Electra63

Berichten: 17870
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Loon valt lager uit dan vermeld op loonstrook, wat kan ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:31

Er zijn vele vormen van salarisstroken. En tijdstip van verwerking is belangrijk. Is er sprake van weekloon, 4-weekloon of maandloon. Wordt de salarisverwerking inhouse gedaan of uitbesteedt?
Uiteindelijk moet iedere vergoeding of inhouding op de salarisstrook verwerkt worden, maar dat mag/kan best een paar maanden later :D

TS kan natuurlijk het beste de salarisadministratie bellen en om uitleg vragen ;)

Eleeke

Berichten: 2047
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 21:10

janderegelaa schreef:
Ik heb het ook niet over jouw loonstrookje…

Dat stelt me dan weer ontzettend gerust

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 21:25

Het gaat hier over een netto inhouding, wat zo te lezen terecht netto is gedaan.
Een werkgever mag alleen niet zoveel netto inhouden dat je onder het netto equivalent van het minimumloon komt (wet WAS).
Normaalgesproken worden er gewoon afspraken gemaakt over hoe je dit soort zaken terug betaald. Maar de uitgifte van het goed hoeft niet op je strook te staan.
De netto inhouding in theorie ook niet als zou zijn afgesproken dat jij zelf het bedrag aan het bedrijf betaald, maar uiteindelijk moet je wel krijgen wat op je strook staat. Anders sluit de boekhouding niet aan.
Netjes is het dus niet, maar aangezien het gaat over geld wat je toch moest betalen zou ik er niet te moeilijk over doen. Beide partijen zijn hierin nu niet netjes.

Voor je belastingaangifte wordt alleen gekeken naar je brutoloon dus doet dit voorval er verder helemaal niet toe.

Electra63

Berichten: 17870
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 21:41

spoekie schreef:
Het gaat hier over een netto inhouding, wat zo te lezen terecht netto is gedaan.
Een werkgever mag alleen niet zoveel netto inhouden dat je onder het netto equivalent van het minimumloon komt (wet WAS).
Normaalgesproken worden er gewoon afspraken gemaakt over hoe je dit soort zaken terug betaald. Maar de uitgifte van het goed hoeft niet op je strook te staan.
De netto inhouding in theorie ook niet als zou zijn afgesproken dat jij zelf het bedrag aan het bedrijf betaald, maar uiteindelijk moet je wel krijgen wat op je strook staat. Anders sluit de boekhouding niet aan.
Netjes is het dus niet, maar aangezien het gaat over geld wat je toch moest betalen zou ik er niet te moeilijk over doen. Beide partijen zijn hierin nu niet netjes.

Voor je belastingaangifte wordt alleen gekeken naar je brutoloon dus doet dit voorval er verder helemaal niet toe.



Als het bedrag op de salarisstrook niet overeenkomt met het bedrag dat is overgemaakt, moet deze inhouding c..q. verrekening of correctie toch echt uiteindelijk op de strook vermeld worden.

Het kan ook zijn, dat de salarisadministratie extern verwerkt wordt, maar de werkgever zelf de bedragen moet overmaken. Hij zou dan wel de juiste bedragen moeten overmaken ;)

Gewoon de salarisadministratie bellen en vragen waar het verschil vandaan komt.
Zolang wij geen details zien, kunnen wij eigenlijk niets beoordelen.

Brainless

Berichten: 29755
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 00:13

Karl66 schreef:
Ja, omdat het bij jouw man in een maand afgehandeld is.

Nope.
Telefoon hadden wij al langere tijd in huis.

Karl66

Berichten: 29758
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 08:06

Dan heeft de administratie van het bedrijf langere tijd niet geklopt :P

LWDaisy

Berichten: 4804
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 08:46

Electra63 schreef:
Er zijn vele vormen van salarisstroken. En tijdstip van verwerking is belangrijk. Is er sprake van weekloon, 4-weekloon of maandloon. Wordt de salarisverwerking inhouse gedaan of uitbesteedt?
Uiteindelijk moet iedere vergoeding of inhouding op de salarisstrook verwerkt worden, maar dat mag/kan best een paar maanden later :D

TS kan natuurlijk het beste de salarisadministratie bellen en om uitleg vragen ;)


Waarom? Ik moet toch ook NU werken en mijn rekeningen NU betalen?
Lijkt me niet zo fair.

Palmera

Berichten: 9476
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:00

Shadow0 schreef:
Palmera schreef:
Echt TS, ik sta perplex. En als ik jouw werkgever was mag je maar hopen dat ik dit topic nooit tegenkom.

Over gedoe met werkgevers gesproken.... ;)


Het zit je hoog zo te lezen :) Maar hier kan een vakbond net zo goed nuttig zijn.
Bv, scenario 1: TS vertelt het verhaal aan de vakbond en mensen bij de vakbond zijn goed in doorvragen, en ontdekken de verrekening en zeggen dat dat zo klopt (als het zo klopt, zo te lezen wel.)

Scenario 2: vakbond vraagt na bij de werkgever, werkgever geeft zijn verklaring, vakbond begrijpt die verklaring en zegt tegen TS dat het zo klopt (als het zo klopt, zo te lezen wel.)

Vakbonden zijn er niet om onrechtmatig zoveel mogelijk van werkgevers af te pakken of ze te pesten of dwars te zitten. Ze zijn er om voor de rechten van werknemers op te komen. Maar daarin kunnen ze dus ook zeggen dat een werkgever gelijk heeft met dit of dat.

Zo klink je al heel anders. ;)


LWDaisy schreef:
Electra63 schreef:
Er zijn vele vormen van salarisstroken. En tijdstip van verwerking is belangrijk. Is er sprake van weekloon, 4-weekloon of maandloon. Wordt de salarisverwerking inhouse gedaan of uitbesteedt?
Uiteindelijk moet iedere vergoeding of inhouding op de salarisstrook verwerkt worden, maar dat mag/kan best een paar maanden later :D

TS kan natuurlijk het beste de salarisadministratie bellen en om uitleg vragen ;)


Waarom? Ik moet toch ook NU werken en mijn rekeningen NU betalen?
Lijkt me niet zo fair.

Maar als er al langere tijd iets open staat, wat jij nog niet terugbetaald hebt aan de werkgever, hoe wil je dat dan oplossen?

Ik blijf dit een lastig eenzijdig verhaal vinden.

Electra63

Berichten: 17870
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:07

LWDaisy schreef:
Electra63 schreef:
Er zijn vele vormen van salarisstroken. En tijdstip van verwerking is belangrijk. Is er sprake van weekloon, 4-weekloon of maandloon. Wordt de salarisverwerking inhouse gedaan of uitbesteedt?
Uiteindelijk moet iedere vergoeding of inhouding op de salarisstrook verwerkt worden, maar dat mag/kan best een paar maanden later :D

TS kan natuurlijk het beste de salarisadministratie bellen en om uitleg vragen ;)


Waarom? Ik moet toch ook NU werken en mijn rekeningen NU betalen?
Lijkt me niet zo fair.


Omdat een correctie/verandering niet altijd op tijd of goed wordt aangeleverd, door een werknemer of leidinggevende. Er zijn vele redenen waarom iets te laat of niet goed wordt verwerkt. De oorzaak ligt bijna altijd bij diegene die iets moet aanleveren :D

Brainless

Berichten: 29755
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:27

Karl66 schreef:
Dan heeft de administratie van het bedrijf langere tijd niet geklopt :P

Hoezo niet?
Telefoon kon mijn man bestellen via een speciale link (met speciale prijzen voor de zaak).
Telefoon werd thuis bezorgt en factuur ging (ook) naar de baas.
Deze werd dan 1 a 2 maanden later afgeschreven van zijn netto loon.

Snap niet wat daar niet aan klopt.

Zonnetje81
Berichten: 18682
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Loon valt lager uit dan vermeld op loonstrook, wat kan ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:30

Als ze het op de loonstrook zetten, heb je een lager inkomen en betaal je minder belasting maar dat is in dit geval niet aan de orde lijkt me. Het zijn gewoon normale voorgeschoten kosten die eraf worden gehaald en dit was in overleg!!!! Ik snap niet wat TS moeilijk doet, of ze het linksom of rechtsom moet betalen. En je hebt niet minder loon gekregen, de kosten zijn ingehouden en die kan je niet verrekenen op de loonstrook ivm loonbelasting.

Zonnetje81
Berichten: 18682
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Loon valt lager uit dan vermeld op loonstrook, wat kan ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:31

Voorgeschoten kosten die ik terugbetaald krijg van mijn baas staan ook niet op mijn loonstrook heeft nml niks met mijn loon te maken.

Electra63

Berichten: 17870
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:57

Zonnetje81 schreef:
Voorgeschoten kosten die ik terugbetaald krijg van mijn baas staan ook niet op mijn loonstrook heeft nml niks met mijn loon te maken.


Jij moet, neem ik aan, wel een bon/factuur indienen?

Maar tegenwoordig is het gebruikelijk dat dit gewoon maandelijks via de salarisstrook wordt verwerkt.
Als jij bijv. reiskosten maakt voor het bezoeken van klanten, dan declareer je deze kosten en dan wordt dit (netto) uitbetaald bij je salaris en staat het ook op de loonstrook.
Als jij studieboeken koopt en je mag die declareren, dan zie je dit terug op de loonstrook.
Het is geen loon, maar het zijn vergoedingen van onkosten en die staan normaal gesproken wel op de loonstrook, zeker bij wat grotere bedrijven met geautomatiseerde salarissystemen.
Sommige vergoedingen zijn voor werkgevers nl. fiscaal aantrekkelijk, maar het moet wel allemaal in de financiële administratie worden vastgelegd (met bewijzen).

En er zijn ook (kleine) bedrijven, dan geef je het bonnetje en krijg je het geld contant, maar dan nog moet de werkgever dit in zijn boekhouding vastleggen.

Maar in dit geval, heeft werknemer minder ontvangen dan op de salarisstrook staat en dat klopt niet.
Daar moet een plausibele verklaring voor zijn. Zij moet daarover geïnformeerd worden door salarisadministratie of leidinggevende en dit verschil moet daarna (maand(en) later) op de salarisstrook alsnog passend gemaakt worden.
Er zijn ook mensen met een loonbeslag: netto loon is dan 1500 en medewerker ontvangt 1000 en deurwaarder bijv. 500. Maar ook dat moet op de strook zichtbaar zijn of medewerker moet een brief ontvangen waarin het verschil verklaard wordt.

Electra63

Berichten: 17870
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:01

Zonnetje81 schreef:
Als ze het op de loonstrook zetten, heb je een lager inkomen en betaal je minder belasting maar dat is in dit geval niet aan de orde lijkt me. Het zijn gewoon normale voorgeschoten kosten die eraf worden gehaald en dit was in overleg!!!! Ik snap niet wat TS moeilijk doet, of ze het linksom of rechtsom moet betalen. En je hebt niet minder loon gekregen, de kosten zijn ingehouden en die kan je niet verrekenen op de loonstrook ivm loonbelasting.


Dit klopt niet.

Netto loon dat uitbetaald wordt is iets anders als het loon waarover loonbelasting en sociale premies worden betaald.
Vergoedingen of inhoudingen kunnen gewoon op het netto-loon worden ingehouden, zonder dat dit fiscale voor- of nadelen heeft.
Of je moet gebruik maken van fiscale uitruil-regelingen, zoals vaak gebruikt wordt om een fiets te kopen of de vakbondscontributie uit te ruilen (dan heb je belastingvoordeel). Maar dat allemaal sporadische vergoedingen/inhoudingen die aan fiscale regels zijn gebonden.

cobiie

Berichten: 7314
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Loon valt lager uit dan vermeld op loonstrook, wat kan ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:26

Kan ook zijn dat bij de uitbetaling van het loon op het bank afschrift staat “loon nov - x bedrag privé kosten.”
Dan heeft ts nog steeds duidelijk een bewijs dat deze kosten nu verrekend zijn en kan de wg dit ook prima verantwoorden in zijn administratie.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 14:27

Iedereen nog bedankt voor alle goede tips en adviezen. Door drukte even wat minder aanwezig geweest. Maar heb maandag contact gehad met het JL. Zoals ik al eerder aangaf, ik zeg niet dat ik het perse aan het juiste end heb. Of dat mijn baas dat perse niet heeft of wat dan ook. Ik had gewoon mijn twijfels, en aangezien er meer niet volgens de regeltjes en op slinkse manieren gaat binnen het bedrijf de laatste tijd. Wilde ik gewoon even zeker weten hoe het zit en daarover advies hebben.

Het Juridisch Loket vond het een hele vreemde gang van zaken dat dit niet op de loonstrook stond. Dit hoort een werkgever ten alle tijden te doen. En daarnaast heb ik het advies gehad om te controleren of het loon wel aan de eisen voldoen van het minimum loon. Anders kon ik het ook nog via die weg spelen, als mijn loon lager zou zijn dan het minimum loon. Dan mocht mijn werkgever het namelijk niet eens inhouden van mijn loon maar moest hij dat verschuiven naar een maand verder waarop het wel boven het minimum loon kwam.

Dus dat is de stand van zaken, nu zelf even het en en ander afhandelen binnen de zaak. En even kijken hoe ik dit op ga lossen. Verschillende vragen staan uit op meerdere plekken en mijn ontslag is ingediend. (niet alleen vanwege dit, maar vanwege meer wat er speelt. Dus nog even afwachten hoe dit afloopt en hoe we dit voor beide partijen zo eenvoudig mogelijk op kunnen lossen allemaal.....als in alles wat speelt.

Dus tot zover hier iedereen bedankt voor de hulp en adviezen!

Electra63

Berichten: 17870
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:28

cobiie schreef:
Kan ook zijn dat bij de uitbetaling van het loon op het bank afschrift staat “loon nov - x bedrag privé kosten.”
Dan heeft ts nog steeds duidelijk een bewijs dat deze kosten nu verrekend zijn en kan de wg dit ook prima verantwoorden in zijn administratie.


Meestal is de ruimte bij opmerkingen op een bankafschrift niet zo groot, dat je daar hele zinnen kan neerzetten. Volgens mij is het iets van max. 20 leestekens of zoiets ;)

Maar alles valt en staat natuurlijk met communicatie.

Dus TS moet gewoon bellen met de salarisadministratie.

Electra63

Berichten: 17870
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:29

Ricie schreef:
Iedereen nog bedankt voor alle goede tips en adviezen. Door drukte even wat minder aanwezig geweest. Maar heb maandag contact gehad met het JL. Zoals ik al eerder aangaf, ik zeg niet dat ik het perse aan het juiste end heb. Of dat mijn baas dat perse niet heeft of wat dan ook. Ik had gewoon mijn twijfels, en aangezien er meer niet volgens de regeltjes en op slinkse manieren gaat binnen het bedrijf de laatste tijd. Wilde ik gewoon even zeker weten hoe het zit en daarover advies hebben.

Het Juridisch Loket vond het een hele vreemde gang van zaken dat dit niet op de loonstrook stond. Dit hoort een werkgever ten alle tijden te doen. En daarnaast heb ik het advies gehad om te controleren of het loon wel aan de eisen voldoen van het minimum loon. Anders kon ik het ook nog via die weg spelen, als mijn loon lager zou zijn dan het minimum loon. Dan mocht mijn werkgever het namelijk niet eens inhouden van mijn loon maar moest hij dat verschuiven naar een maand verder waarop het wel boven het minimum loon kwam.

Dus dat is de stand van zaken, nu zelf even het en en ander afhandelen binnen de zaak. En even kijken hoe ik dit op ga lossen. Verschillende vragen staan uit op meerdere plekken en mijn ontslag is ingediend. (niet alleen vanwege dit, maar vanwege meer wat er speelt. Dus nog even afwachten hoe dit afloopt en hoe we dit voor beide partijen zo eenvoudig mogelijk op kunnen lossen allemaal.....als in alles wat speelt.

Dus tot zover hier iedereen bedankt voor de hulp en adviezen!


Dan heb je een goed advies gekregen van het Juridisch Loket.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:56

Electra63 schreef:
spoekie schreef:
Het gaat hier over een netto inhouding, wat zo te lezen terecht netto is gedaan.
Een werkgever mag alleen niet zoveel netto inhouden dat je onder het netto equivalent van het minimumloon komt (wet WAS).
Normaalgesproken worden er gewoon afspraken gemaakt over hoe je dit soort zaken terug betaald. Maar de uitgifte van het goed hoeft niet op je strook te staan.
De netto inhouding in theorie ook niet als zou zijn afgesproken dat jij zelf het bedrag aan het bedrijf betaald, maar uiteindelijk moet je wel krijgen wat op je strook staat. Anders sluit de boekhouding niet aan.
Netjes is het dus niet, maar aangezien het gaat over geld wat je toch moest betalen zou ik er niet te moeilijk over doen. Beide partijen zijn hierin nu niet netjes.

Voor je belastingaangifte wordt alleen gekeken naar je brutoloon dus doet dit voorval er verder helemaal niet toe.



Als het bedrag op de salarisstrook niet overeenkomt met het bedrag dat is overgemaakt, moet deze inhouding c..q. verrekening of correctie toch echt uiteindelijk op de strook vermeld worden.

Het kan ook zijn, dat de salarisadministratie extern verwerkt wordt, maar de werkgever zelf de bedragen moet overmaken. Hij zou dan wel de juiste bedragen moeten overmaken ;)

Gewoon de salarisadministratie bellen en vragen waar het verschil vandaan komt.
Zolang wij geen details zien, kunnen wij eigenlijk niets beoordelen.


Als er andere stukken aan ten grondslag liggen hoeft dat niet per se.
Ik zeg ook dat het niet helemaal zuiver is. Normaalgesproken maak je hier gewoon afspraken over op papier....
maar als er een verrekening met vastgelegde afspraak bij is gevoegd dan is de administratie wel rond.

Externe salarsadministratie gaat je geen antwoorden geven. Die kan dat niet en mag dat ook niet; die doen zaken met de werkgever en mogen alleen na akkoord daarover verder communiceren. Dit moet via je werkgever lopen.

Electra63

Berichten: 17870
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 23:35

Spoekie,
Nee hoor.
Wij hebben al een paar keer instellingen overgenomen met externe salarisverwerking via een administratiekantoor en medewerkers konden daar gewoon naar toe bellen met vragen of uitleg. :D
Daar waren financiële afspraken over gemaakt.

Je kan inderdaad een declaratie/onkosten indienen via bijv. de boekhouding en dan zie je deze niet terug op de.salarisstrook maar dan is het een uitbetaling,
De vraag van TS gaat over een inhouding op het salaris.

Anoniem

Re: Loon valt lager uit dan vermeld op loonstrook, wat kan ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:32

Wij doen ook wel inhoudingen op het salaris, maar altijd in overleg met de betreffende werknemer. Het gros kiest ervoor om het via het salaris te laten doen, anders moeten ze het zelf overmaken. Linksom of rechtsom komt dit op hetzelfde neer..
Wél staat het bij ons netjes op de loonstrook vermeld én het is enkel een netto inhouding. Het heeft dus geen invloed op de bruto componenten en de afdrachten.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 19:16

Hoe staat het er inmiddels voor?