Werk, houd jij genoeg tijd over voor je paard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellie2

Werk, houd jij genoeg tijd over voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 18:19

Ik ben benieuwd naar mensen met een vaste baan die een eigen paard hebben.
Hebben jullie 'genoeg' tijd voor je paard?
(aangezien er thuis misschien ook nog huishoudelijke klussen als eten koken, wassen, schoonmaken ect moet gebeuren)
Zoja werk je parttime/fulltime?

Want als ik kijk naar mijn toekomst houd ik amper tijd over voor een paard,
terwijl ik al mijn hele leven zeg dat ik een eigen paard wil en nog steeds erg graag wil (!)

Daarom vraag ik me af hoe jullie dat ervaren :)

Ik ben benieuwd!!

Marieke_K

Re: Werk, houd jij genoeg tijd over voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:31

Plannen :D en accepteren dat je lange dagen maakt. Ik werk 34 uur per week, doe het huishouden en heb een paard (en voor de zomer studeerde ik er nog naast aan de uni :+ ).

Ik begin meestal rond half 8 s ochtends met werken (of ik zorg dat ik dan op stal ben en ga daarna naar mijn werk tot een uurtje of zes/zeven), werk tot een uur of vier, dan naar stal, en ben dan rond half 7 thuis. Dan koken en eten. Huishouden doe ik eigenlijk vooral in het weekend.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:34

Ik ben nu op zoek naar iets nieuws, maar ik ga gewoon lekker parttime aan de slag. :)
Heb niet zo gek veel geld nodig, dus zie niet in waarom ik 40 euro zou werken om dure spullen te kunnen kopen voor paarden waar ik geen tijd voor heb...

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:35

Ik volg dit even. Ik vraag me namelijk ook af hoe ik in hemelsnaam werk, huishouden, vriend, vriendinnen, later kinderen en een paard moet combineren. Zou wel graag een eigen paard willen houden maar ik zie het nog niet voor me. Succesverhalen zijn erg welkom!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:38

Ik werk 32 uur,daarbij mijn webshop (sinds kort) en 7 paarden.
Er blijft niet veel tijd over voor andere dingen maar het is te doen.
wel moet ik eerlijk bekennen dat ik een aantal hele lieve meiden om me heen heb die regelmatig eens een handje mee helpen op stal in ruil voor een 'verzorgpaard '.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:38

Ik werk niet om dure spullen te kopen voor mijn paard maar om mijn huis te betalen :') Da's nog best prijzig.. := Paard is een hobby.

Ik heb er nooit zoveel moeite mee gehad om te combineren. Mijn vriend is ook altijd pas laat thuis van zijn werk, wie het eerst thuis komt begint met koken en verder doen we in het huishouden het eea samen. Afspreken met vrienden/vriendinnen gebeurt toch meestal in het weekend (daar heb ik geen puf/zin in doordeweeks). Ik zit geen uren bij mijn paard en sta in volpension. Ik kom aan op stal, zadel mijn paard ga rijden en verzorg mijn paard na. Kost per dag een uurtje of twee. Op een hele dag valt dat best mee ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:40

@Marieke: Nee zo bedoel ik het niet, ik woon voorlopig nog bij mijn ouders, eigen huis is nog lang niet in zicht, dus ik heb simpelweg niet veel kosten. Vandaar dat ik zeg, dan ga ik ook niet 40 uur werken, dat slaat nergens op natuurlijk. :)

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:41

Ik red het niet echt om alles te combineren...

Ik werk normaal 40 uur, maar het is nu zo druk dat dit rustig 50 uur per week word, dan moet ik nog het huishouden doen, vriendlief tevreden houden, sporten, dus paard schiet er regelmatig bij in... Gelukkig is het nog een jong dier wat lekker op de wei loopt om nog wat extra uit te groeien... Volgend jaar maar even verder zien, dan is het hopelijk ook rustiger op het werk...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:42

Ik werk zo'n 24 -32 uur per week (wisselt soms)
Ik ga elke dag naar m'n paard, rijden ongeveer 4 of 5 x in de week.
Sommige weken blijft er inderdaad weinig tijd over voor iets anders.

Als ik 40 uur in de week zou werken, zou ik het wel moeilijker hebben.
Nu heb ik af en toe een dagje vrij in de week. Dan doe ik eens goed het huis, of andere dingen.
Maar een paard kost sowieso veel tijd en geld.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:43

ik heb altijd 40 uur of meer gewerkt en had tijd genoeg voor mijn paarden.
in de avond was ik altijd op stal en in het weekend en op mijn vrije dagen.

kinderen willen wij niet vinden dieren veel leuker en willen niet dat ze eronder gaan lijden,
dus daar hoef ik me al geen zorgen om te maken. huishouding gebeurt waneer we tijd en zin hebben.
paard gaat altijd voor.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:44

Heb ik even mazzel... Ik werk 32 uur per week, afwisselende dagen. Dus ben meestal na 2/3 dagen alweer een dagje vrij!
Zo kan ik prima het huishouden bijhouden.
Wel werk ik ook om het weekend, maar dat is niet zo erg.
Ik werk óf van 6 tot 2, of van 2 tot 10... dus kan mooi voor of na een werkdag tijd aan mijn paardjes besteden.
Verder is mijn man chauffeur (dus vaak van huis), die klaagt ook niet. Scheelt wel dat wij geen kinderen hebben.
Respect voor mensen die full-time werken, ouder zijn én een huishouden moeten doen naast de paarden-hobby! _/-\o_

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:45

Een andere sport naast paardrijden doe ik niet, dat lukt niet qua tijd (maar moet zeggen dat ik ook niet echt sportief ben :+ ) Vriendlief is niet moeilijk, maar ik denk dat het ook wel ergens makkelijker is als je samenwoont: wij zien elkaar toch wel (samen aan tafel eten, in het weekend leuke paardloze dingen doen).

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:47

Ik werk 3 a 4 dagen per week (1 dag thuis), heb 2 kinderen en een echtgenoot met een meer dan fulltime baan en het is idd druk!! Ik heb 1 ochtend per week een hulp in huis, ik ben naar mijn paard en zij maakt schoon, luxe en het geld meer dan waard! Ik heb sindskort een bijrijdster voor 2 dagen en eerlijk is eerlijk (ik wilde er nooit aan) dat scheelt wel. Verder is het veel plannen en je maakt lange dagen maar ik krijg ook veel energie van mijn paard!!

Bellie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 19:53

Bedankt voor jullie reacties!
@ saar: gelukkig ik ben niet de enige! Er zijn nog zoveel andere dingen die moeten gebeuren/tijd innemen en ik zie het zelf niet zo zitten om verzorger te nemen.
Succes verhalen zijn welkom maar ik zou onsuccces volle verhalen toch ook wel willen horen..

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:01

Ik werk 40 uur en heb een eigen paard. Ik ben tegen half 5 thuis, dan is het omkleden en door naar mijn paard. Meestal ben ik dan rond half 8 weer thuis. Dan is het snel eten en douchen en een paar kleine klusjes in huis. Tegen half 11 ga ik naar bed.
Het is aanpoten, maar best goed te combineren. Als ik doordeweeks afspreek, dan heeft mijn paard die dag vrij. Hij staat volpension gestald en komt elke dag lang genoeg buiten, in de zomer 24/7 op de wei, dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken.
Ik maak vaak grote pannen met eten klaar die goed op te warmen zijn. Die verdeel ik in porties en gooi ik in de vriezer, dat scheelt doordeweeks weer tijd.
Het is plannen en soms is het erg druk, maar ik heb het er graag voor over! Elke dag weer een stukje ontspanning na mijn werk is onbetaalbaar.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:04

Ik werk 36 uur per week en ben daarbij 1 dag per week vrij (ik werk 4x9). En daarnaast woon ik samen met iemand die niets met paarden heeft. Dus ook een huishouden en wat sociale contacten, etc, want een relatie in stand houden kan ook alleen maar als je daar samen in investeert, niet als er een altijd van huis is.

En ja, dan maak ik op de dagen dat ik wel werk, lange dagen, als ik en werk en naar het paard ga.
Gelukkig kan ik het wel een beetje zo plannen, dat ik niet elke dag even fanatiek met hem aan de gang hoef.
En mijn vrije dag is natuurlijk ook vaak in het teken van mijn paard (mijn vriend heeft die vrije dag niet).
Mijn weekend gaat vaak overigens op aan (sociale) dingen met mijn vriend. Die heeft niets met paarden en wil mij ook wel graag af en toe zien. En om het weekend zijn zijn kinderen bij ons en dan hebben we daar ook genoeg mee te doen zonder paard.
En dan nog ergens in de avonduren even naar stal.

Nu heb ik wel het geluk dat ik vaak om 6 of 7 uur met werken begin en ergens rond 4 uur weer thuis ben (buitendienstfunctie, reistijd=werktijd voor mij). Ik kan dus als ik thuis kom, voor het eten nog naar mijn paard. Of als ik thuiskom even huishouden doen en na het eten naar mijn paard.

Wel ben ik blij dat ik geen fanatieke wedstrijd ambities (meer) heb, anders kwam ik wel tijd te kort denk ik.

En mijn paard staat altijd buiten, die heeft dus ook de mogelijkheid om zelf een beetje rond te lummelen, een paard op stal zou voor mij om die reden al niet werken.

En een paard dat iets meer 'man'uren zou moeten maken als mijn seniorhaffie, weet ik niet of ik het zonder bijrijdster zou redden. Ik zou nu eigenlijk al wel graag een verzorgster willen, om op dagen dat het mij allemaal tegen heeft gezeten, toch verzekerd te zijn dat paardlief genoeg geknuffeld enzo is.

Het is allemaal best te doen, maar je moet het wel goed plannen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:14

Ik werk 24 uur per week, wisselende diensten. Mijn man werkt meer dan 40 uur per week. We hebben ook een dochtertje van anderhalf. Het is te doen omdat we het paard in volpension hebben staan, en allebei rijden. Anders zouden wij geen paard kunnen hebben. Voordeel van volpension is dat hij altijd buiten komt en wij daar geen werk aan hebben dus het is geen ramp als hij een dagje "stil staat".

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:31

bellie:

wil je in de toekomst kinderen ?
ik vind dat als je aan een dier begint er tijd voor moet maken.
ik heb 3 ponys waar ik voor moet zorgen, terwijl ze nog niet bij elkaar staan.
ik werk 36 uur, en eerlijk gezegd vind ik dit nog te weinig!

ik heb wel tijd genoeg voor mijn ponys, terwijl ik toch bijna fulltime werk.

Bellie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 10:56

@ bello2005: In de toekomst wel ja maar ik ben nog maar 19 hoor! haha
Ik heb tot nu toe ervaringen met verzorgponys en ik ben er van bewust dat het tijd en aandacht kost wat ik ook erg leuk vind, maar als ik me voorstel als ik op mezelf woon, en baan heb en ook nog sociale contacten wil onderhouden vraag ik me toch af hoe ik dat allemaal moet doen.
Als ik nu thuiskom van me werk ben ik maar al te blij dan ik gelijk aan tafel kan schijven en niet nog eens hoef te koken laat staan het huis onderhouden.
En ik wil geen verkeerde beslissing maken door een paard te kopen en na een paar jaar verkopen omdat ik het 'te druk' heb.
Vandaar dit topic, hoe jullie er tegen aankijken en hoe jullie het ervaren :)

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:14

Ik werk 32 uur, heb man en twee kinderen die ondertussen al lekker zelfstandig worden. We doen alle vier wat aan het huishouden (jaja). Ik begin 's-ochtends om 6 uur met de hond uitlaten, daarna douchen en naar mijn werk. Dan ben ik rond een uur of 17 weer thuis. Man is meestal eerder thuis en begint al aan het eten, zodat we ook meestal voor half 6 al aan tafel zitten. Twee keer per week ga ik dan rond half zeven naar de paarden. Kinderen laten de hond overdag en 's-avonds uit. Meestal ben ik zo'n twee-drie uur bezig bij de paardjes. ééntje longeren, andere rijden, mesten, knuffels en borstels, red ik allemaal net. Dan om een uur of 9 weer thuis, nog even op de bank film kijken of zo (schuif ik meestal bij aan) en val dan tijdens de film al in slaap :o. Rond een uur of half 11 gaan we naar bed.

Vrijdags, zaterdags en zondags doe ik ze overdag. Man werkt wel op vrijdag en zaterdag, kinderen gaan hun eigen gang, zitten op school/uni, dus dan heb ik wat meer tijd. Man werkt niet op donderdag, dus doet dan ook veel in het huishouden. Ben ik hem ook zeer dankbaar voor!

En ik heb een geweldig lieve bijrijdster voor twee keer per week. Die twee dagen ga ik dan niet, als het niet nodig is.

Eigenlijk blijft er in het weekeinde best tijd over om andere dingen te doen, sociale contacten bij te houden en zo, maar vaak hebben we dan geen van allen zin om wat te ondernemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:20

Ik heb ook te weinig tijd voor mijn paard, daarom heb ik een bijrijder genomen :) Ik werk 36 uur en doe nog een poging tot een studie er naast te doen.

Wat IK mij afvraag; is hoe de meesten met een modale baan of bijbaan van mijn leeftijd (om en nabij 25) zich meerdere paarden kunnen veroorloven en/of duur tuigage en voor elke dag van de MAAND een ander dekje/setje kunnen veroorloven. Ik snap dat echt niet!!!
Ik verdien echt normaal, waar ik makkelijk van rond zou kunnen komen. Ik heb best hoge vaste lasten maar niet absurd en mij lukt het nét om mijn paard te kunnen onderhouden!

Of is dat weer een ander topic waardig? :)

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:23

Ik werk 32 uur en deed tot de zomer daarnaast een studie.
Paard staat de hele dag in de wei, dus ik heb geaccepteerd dat ik gewoonweg niet elke dag kan gaan. Ik rijd voornamelijk recreatief dressuur, dus het is geen probleem als hij niet elke dag hoeft te lopen.

Edit: huishouden gebeurt hier ook voornamelijk in het weekend.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:31

Ik heb een ruime tijd 32 uur per week gewerkt, vóórdat ik mezelf opnieuw het studentenleven in stortte. Ik had gelukkig genoeg tijd over voor de paarden. Nu ik weer voltijd student ben vraag ik me af hoeveel vrije tijd ik zal overhouden straks....

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:33

hey,

Ik werk 40 uur ( best drukke baan, wordt meestal meer uur) daarbij reis ik sindskort ook 2,5 uur(=heen+terug) naar mijn werk per dag. Heb een vriendje, veel te veel vrienden ( die bijna allemaal 100 km verderop wonen) wil mijn familie regelmatig zien, en heb ook een eigen huis.
Het is wel heeeelll druk, maar je wordt een plan wonder. Daarbij rijdt ik mijn paard maar 4x in de week (vind hij zelf echt meer dan genoeg, haha, lui beestje).
Ik heb mijn paard gelukkig wel op een pensionstal staan, waar we ombeurten de paarden binnen en buiten zetten, dus ik hoef er niet elke dag heen (mesten moet ik wel zef, echt zooo zonde van mijn tijd!).
Sinds ik zoveel reistijd heb zit ik wel te denken aan een bijrijder en schoonmaakster, om zo nog een beetje tijd voor me zelf over te houden.

oh, en ben inderdaad benieuwd hoe dat ooit zal gaan met kinderen... daar hoef ik nu gelukkig nog niet aan te denken!

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:37

Ik heb dan wel geen eigen paard, maar een verzorgpaard.
Maar ik vind het ontzettend druk.
Sinds een jaar woon ik op mijn eigen en soms vind ik het wel erg zwaar om te combineren.
Ik heb nu ook 2 dagen in de week ingelast dat ik niet naar mijn verzorgpaard ga, omdat ik ook gewoon tijd moet hebben om boodschappen en dergelijke te doen. Met een eigen paard zal dat al een stuk lastiger zijn.
Ik moet zeggen dat fatsoenlijk eten er ook regelmatig bij inschiet.
Ik werk trouwens 40 uur, ma t/m do van half 9 tot half 6 en op vrijdag van half 9 tot 3.