paardenopleidingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

paardenopleidingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 00:23

Hai

Ik wil graag een opleiding doen, het liefst 1 die met paarden te maken heeft.
Ik kan het niet zo goed vinden op internet allemaal, dus welke weten jullie er?
Ik heb deze al gevonden:

MBO paardenhouderij.
HBO paardenhouderij.
HBO paard en hulpverlening. (40 weken cursus)
En natuurlijk in Deurne een aantal.

Weten jullie er nog meer?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:27

NIET DOEN

Leer een vak waarmee je je brood schoon en droog kunt verdienen én waar werk in is; apothekersassistente, elektrotechniek, SPH, verpleegkunde etc

Alle diploma's die je kunt halen om iets te kunnen gaan doen in paardenhouderij kun je ook in avonduren halen; koetsiersbewijs; ORUN etc

Zeker nú, nu je nog maar éen opleiding kunt doen en geen herkansing meer krijgt als je tot betere inzichten bent gekomen.

Je wilt niet werkeloos en met een kapotte rug op je 32e thuiszitten. Of je te pletter werken, zonder CAO, voor 1200 euro per maand. ECHT NIET!

Haal die instructiediploma's in de avonduren en ga naast je gewone baan lekker bijklussen en kijk of je dát kunt uitbouwen. Zo niet, dan kun je altijd terugvallen op je vak.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:34

Niet doen; paarden als hobby houden, niet als werk. Er is echt geen droog brood in te verdienen :n
ORUN kun je er altijd nog bij doen. Plat gezegd; voor stront scheppen heb je geen opleiding nodig.

Weet je wat nog een optie is? Hbo opleiding paarden, waarbij ook veel economie aan bod komt. Daar kun je nog mee terecht bij grote bedrijven eventueel (bv voervoeder).

Of hbo hulpverlening en dat later paarden erbij betrekking in de therapie bijvoorbeeld.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:39

toen ik net aan mijn MBO begon dacht ik bij mensen als Arabesk: tjonge dat komt met mij wel goed hoor... en mijn ouders hebben mij altijd gesteund.. echter nu ik in de paarden werk zou ik niet liever willen als dat ik mijn schooltikd ergens anders in had gestoken.

je kan inderdaad alles ook buiten schooltijd leren ;)... dus de mensen die ik vroegen vond zeuren... ik bied bij deze mijn excuses aan.. jullie hadden helemaal gelijk (helaas)

Astaloca

Re: paardenopleidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:41

Topic 5897410478 .......

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:42

Astaloca schreef:
Topic 5897410478 .......

Krijg je op een paardenforum waar vooral veel jeugdige mensen rondkijken die nog dromen van hobby werk maken :D zullen nog wel 101010101 topics volgen :=

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:46

Hbo bij van hall larenstein, zijn meerdere richtingem

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 00:47

ja ik heb ook een tijdje mbo paardenhouderij gedaan.
maar dat was idd niks.
ik bedoelde misschien weet er iemand iets van paardengeneeskunde?
maar dan moet je denk ik voor dierenarts gaan en dan richting paard..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:48

Yep, WO :)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 00:50

en ik heb alleen havo :(
moet ik eerst nog vwo gaan doen en dan nog hopen dat ik wordt ingeloot ._.
zou het zo graag willen maar twijfel erggg

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:51

Moet je ook verhuizen of continu reizen; Utrecht is het dichtste bij immers.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 00:52

verhuizen wordt het dan, ga niet reizen.
ja utrecht of gent kan ook nog

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:54

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:57

Als je wel iets met paarden wilt doen kan je ook hbo paardensport in deurne gaan doen
Is veel meer als alleen strontscheppen.
Zo krijg je als je slaagt een 2e graads docentendiploma dus mag je vmbo en mbo les geven. ( in de groen vakken op een groene school of natuurkunde, scheikunde en biologie).
En wordt je ook opgeleid als kennismanager.

Is dus een veel bredere opleiding dan alleen strontscheppen en toch ben je met de paarden bezig

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 01:00

De Hippische bedrijfskunde in Dronten! Ga ik misschien volgend jaar ook doen, alleen moet ik dan ook op campus en eerst maar eens kijken dat met die studiefinanciering gaat anders kan ik dat ook wel vergeten!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 01:01

Hm ja allemaal leuke dingen :) maar niet echt iets voor mij denk ik

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 01:02

Zou ook niet voor de paardenhouderij kiezen, kom je tegenwoordig helemaal nergens mee. Ook met vee arts (assistente) kom je moeilijk aan werk hier (ring rotterdam).

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 01:02

ik doe nu zelf een MBO 4 jarige paardenhouderij/-sport opleiding.
ik heb hier zelf voor gekozen omdat ik toch op het HBO een opleiding in de economie wil gaan doen, en om daar te komen een MBO moest kiezen. Dan liever vier jaar iets doen waar ik leer wat ik leuk vind en na deze opleiding leren voor een goede baan op het HBO.
paardenwereld is leuk, maar om echt goed geld erin te verdienen moet je zo ontiegelijk goed zijn.
en de paardenwereld is kei en kei hard. het is echt geen mooie droomwereld, daar kom je heel snel achter.

ik zal dus zelf heel goed nadenken over deze beslissing. ik ga het zelf zo doen als ik heb beschreven, maar helemaal als je HBO gaat doen zal ik als ik jou was iets leren wat je leuk vind naast de paarden. voor mij is dat economie, voor jou kan dat iets heel anders zijn. goed en rustig nadenken. doe eventueel een beroepskeuzetest!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 01:04

1. sta je op het punt om door te breken als de nieuwe Anky?
2. Hebben je ouders bakken met geld?

Zo niet -> zet het uit je hoofd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 01:04

Als je echt graag diergeneeskunde wilt doen, dan zou ik vakken op vwo niveau zeker overwegen! :j als dat echt je droom is, dan zou ik die gok wel nemen.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 01:05

Op het van Hall hebben we binnen Dier Management de richting Paard en Management. Je zou daarna nog in 1 jaar de docentenopleiding in Dronten kunnen volgen. Dan heb je een management diploma en een docenten diploma als back-up (daar denk ik ook aan. Ik volg geen Paard btw).
Maar ik raad het je toch af want er is heel weinig werk in te vinden. Ik heb zelf gekozen voor een vrij uitgebreid pakket omdat ik me echt wil onderscheiden van de rest maar dat is heel moeilijk en het vraagt veel.

HBO opleidingen zijn sowieso geen stront-schep opleidingen. Even om dat duidelijk te maken.

Ik zou niet gaan voor het MBO als je nu al Havo doet. En ga inderdaad na je havo het vwo doen. Dat kun je dan in 2 jaar doen toch? Dan zou je eventueel meteen door kunnen naar de Universiteit. In België hebben ze geen loting systeem :). Dat zou kunnen, of eerst 4 jaar HBO en dan Uni (kan dan vast verkort, maar er gaat denk ik niet veel af).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 01:07

Geneeskunde kan ook verkort in 4 jaar; zou met diergeneeskunde misschien ook kunnen?

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 01:08

trouwens iemand op t werk vertelde mij vandaag dat ze misschien geen lotingen meer gaan doen bij de dierenarts opleiding in utrecht omdat er te weinig aanmeldingen zijn (dus voor jou meer kans dat je word aangenomen), misschien dat je hier iets aan hebt!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 01:12

Nouja ik ben het niet helemaal eens met de mensen hier, ik wou het ook altijd maar ik ben het niet gaan doen omdat iedereen dezelfde negatieve oordelen had als die ik hier voorbij zag komen.
Dus ging ik maar rechten studeren, in het begin nog gemotiveerd, en het werd minder en minder, ik volgde namelijk mijn verstand en niet mijn hart. Zodat ik 'mijn brood schoon en droog kon verdienen'. Inmiddels ben ik er echt wel achter dat als je niet iets doet wat je écht leuk vind het niets wordt.

Na 4 jaar rechten te hebben gestudeerd ben ik gestopt, ik kon het niet meer en ik wou het niet meer. Ook al hoefde ik nog maar eventjes.. Ik heb het roer omgegooid en ben naar mn hart gaan luisteren.

Inmiddels zit ik in het 2e jaar van HBO Bedrijfskunde & Agribusiness opleidingsvariant paardenhouderij, management en sport. En als ik dit eerder had geweten dan had ik direct naar mn hart geluisterd. Ik heb vorig jaar alles in 1x gehaald met bijna altijd het hoogste cijfer van de klas.

En ja, ik heb ook als stalhulp gewerkt, en dat was inderdaad hard werken voor weinig geld. Maar met mijn huidige opleiding kun je zooo veel meer :) Ik krijg gewoon grotendeels bedrijfskundige vakken (denk aan bedrijfseconomie, marketing, personeelsmanagement, bedrijfsadministratie, managementvaardigheden etc. ) daarnaast krijg ik elk halfjaar 1 paardenvak, voorbeelden daarvan zijn paard & gezondheid, paard & nakomeling, paard & voeding etc.

De paardenvakken zijn echt op hoog niveau met veel diepgang. Zo leer je alle onderdelen en paardenziektes kennen incl symptomen en behandelmethodes, leer je alle pezen, spieren, bloedsomloop etc. in het latijn. Leer je bijvoorbeeld de hele hormoonhuishouding van zowel merrie als hengst enz. Bij paard en omgeving leer je o.a alles over luchtvochtigheid berekeningen, stalbouw, en training. (welke spieren gebruik je waarvoor, werking van de pezen en spieren, energiewerking in het lichaam (aerobe energie, anaerobe energie etc.) bij paard en voeding leer je o.a. alles over weidemanamgent en bemesting en ga zo maar door :)

Door dat het een bedrijfskundige opleiding op niveau is kun je altijd de bedrijfswereld in. Ook in de paardensector zijn hoger opgeleide mensen nodig. En dan moet je niet alleen denken aan werken op een pensionstal of manege. Je kunt heel veel richtingen uit, ook bij bijv, PAVO hebben ze bedrijfskundigen zitten. Eigenlijk is er van alles te bedenken qua grote paardenbedrijven waar ook hoger opgeleide mensen nodig zijn waarbij serieuze kennis van paarden een pré is.

Voor stallen uitmesten heb je inderdaad geen diploma nodig. Voor een bedrijfskundige functie in de paardensector wel..

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 01:14

Arabesk schreef:
1. sta je op het punt om door te breken als de nieuwe Anky?
2. Hebben je ouders bakken met geld?

Zo niet -> zet het uit je hoofd.

Nee en nee, en waarom moet ik het dan uit mijn hoofd zetten? Ik ben een gewone B/L recreatie ruiter. En mijn ouders hebben gewoon een modaal inkomen. Toch weet ik zeker dat ik geen kansloze toekomst heb met mijn 'paarden' opleiding.
Ik vind dit echt wel een hele belabberde opmerking het slaat echt nergens op. En is hier helemaal niet op van toepassing. Er is veel meer te doen in de paardenwereld dan topruiter of stallenmester.