Bijles Grieks

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bijles Grieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:03

Hai allemaal!

Ik weet het eventjes niet meer hoor, wat ik moet doen. Zelf zit ik namelijk erg veel te twijfelen.
Op dit moment zit ik in twee gymnasium, ik volg dus grieks en latijn. Volgend jaar moet ik nog een jaartje beide vakken volgen om daarna er eentje te kiezen en mijn gymnasium diploma te halen. Nu wil ik dit erg graag en is het ook zeker mijn plan om dit vol te houden en voor mekaar te krijgen. :)

Nu heb ik alleen geen idee hoe ik dat moet gaan doen. In de eerste lukte Grieks me prima, aan het begin van de tweede stond ik ook nog redelijk. Daarna ging het alleen maar bergafwaarts en kon ik nog net een voldoende staan. Op dit moment gaat het dus écht niet meer, ik sta onvoldoende. Nee, geen 5, maar ondertussen alweer een 4. Ik kijk ontzettend tegen de lessen op, elke keer weer bang dat er een overhoring is waardoor ik nog verder zak. En dat wil ik gewoon niet meer.

Dit wil ik niet, mijn gymnasium diploma 'moet' behaald worden van mezelf. En daar wil ik pas vanaf wijken als het écht niet meer gaat en als ik alles heb gedaan. ;)

To the point:
Ik wil bijles grieks gaan volgen, dit heb ik nog niet met mijn ouders overlegt (ze zijn niet beide thuis). Dat ga ik straks eventjes doen. Maar ik zit er nu wel aan te denken en het laat me nog niet helemaal met rust. De basis lukt me niet eens, simpele zinnen ontleden, en we zijn nu ondertussen al stukken verder. :) Het is bijna vakantie, en ik wil graag gewoon een paar bijlessen hebben om weer een beetje mee te komen. Kijken of het wat voor me is.

Heeft iemand ervaring met bijles? Goede of slechte? Waar hebben jullie dat gedaan? Weten jullie de kosten ongeveer?

Alvast bedankt! :o

Poek

Re: Bijles Grieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:06

Bij ons wordt bijles geregeld via school. Kun je niet iets met je mentor regelen? Of wil je grieks docent je wel helpen?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:06

Kun je niet via school kijken of je bijles kan regelen? Die weten vaak wel adresjes. Als je nu al moeite hebt met Grieks, dan kun je het straks als je moet kiezen het beste laten vallen en Latijn gaan doen.
Ik heb zelf Grieks en zit nu in 6 Gymnasium, maar halleluja. Ik stond in de 2e/3e altijd een 7 of 8. Nu sta ik met pijn en moeite een 5.8 := Ik snap er letterlijk niks meer van. Maar ach, het is al te laat. Nu alleen nog even het examen knallen en dan ben ik er vanaf :P

Kosten van bijles zijn heel verschillend. Bij ons op school zijn er bovenbouw leerlingen die voor 5 euro per uur bijles geven aan onderbouw leerlingen. Misschien is dat bij jou op school ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:10

Meerdere keren heb ik in de les al om wat extra uitleg gevraagd, maar het is ook echt de basis die er niet goed in zit, dus vandaar dat ik liever voor bijles ga. :) Wel is het een goede om even bij mijn mentor langs te gaan!

Ghostattack,
Ik ga na de derde grieks inderdaad laten vallen. De reden dat ik het nog een jaartje wil volhouden is omdat als ik het nu al laat vallen en daarbij wel doorga met latijn ik geen gymasiumdiploma krijg. ;)
Vandaar dat ik het nog één jaartje wil doen en het dan laat vallen, maar dan doorga met latijn. Ik snap er dus ook echt niets meer van. :') Jij succes!

Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Ben totaal niet bij met bijlessen, of überhaupt extra hulp. :o Alles gaat me prima af en ik sta ook voor alles echt prima. Behalve bij grieks dan.

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:13

Ik doelde meer op buiten de lessen. Dus dat je na de les even vraagt of hij je een keer kan helpen met de basis. Verder heb ik geen grieks en ook geen bijles dus kan ik je niet helpen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:14

Ik wilde ook koste wat het kost mijn Gymnasium-diploma :j En nu is het voor mij bijna zover. Grieks wordt in de bovenbouw echt ingewikkeld. Maar het scheelt dat ik Latijn verschrikkelijk vond. Ik heb t/m de 5e klas nooit bijles of hulp gehad. Totdat ik ineens een 2 voor wiskunde stond. Oeps :+ Nu sta ik met bijles en veel moeite een 5, dus het heeft zeker zin.

Is er geen afdelingsleider op school waar je terecht kan? En anders misschien even googlen naar bijles Grieks? Ik kan je helaas niet helpen haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:17

Poek; Ah zo, dat kan ik natuurlijk ook altijd even vragen. :j

Ghostattack; Ik heb gelukkig niet het probleem dat ik latijn verschrikkelijk vind, ik vind het zelfs leuk. :D Alleen bij grieks, tja, daar ga ik altijd met héél veel tegenzin naartoe.
Als het zin heeft ga ik zeker nog even verder zoeken!

Afdelingsleider is inderdaad ook een goed idee, maar dan ga ik eerst even naar mijn mentor en dan zien we verder wel even. :) Googlen naar bijles grieks heb ik gedaan, ik ben wel wat dingen tegengekomen. Maar persoonlijke ervaring vind ik ook wel fijn om te horen. :j Ben er nog niet veel wijzer uit geworden namelijk.

Celine1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:18

Als het je echt aan de basis ontbreekt(werkwoordsvormen etc.) dan kan je dit ook leren uit je grammaticaboek dat helpt al heel erg! En bijles zou je dan nog extra kunnen helpen. Heb jij ook een grammaticaboek of staat alles uitgelegd in je gewone boek?

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:18

Ik heb in klas 5 en 6 bijles Grieks gehad, 2 uur lang, een keer per week. Die bijlessen waren zo'n verschrikking voor me terwijl ik toch met plezier naar de lessen ging (dankzij een fantastische docente). Ik werd continu met mijn neus op de feiten gedrukt dat ik woorden niet kende, uitgangen verkeerd overnam, geen zinnen kon vertalen (Ik deed het nogsteeds op de 'jan boeren fluitjes methode': woord voor woord, als de persoonsvorm dan toevallig goed uitkwam had ik geluk).

In klas 4 heb ik zelf Latijn én Grieks gehad, omdat ik niet wist wat ik moest kiezen.

Ik heb mezelf erdoorheen geworsteld wat betreft de vreemde talen, terwijl ik eigenlijk voor de rest van de vakken weinig tot niks gedaan heb. In de 6e ben ik gezakt, op Grieks. Ik ben naar het VAVO gegaan en heb daar Duits gevolgd (want dat had ik laten vallen; nederlands, engels en grieks/latijn is voldoende namelijk) wat mij gewoon een Atheneum diploma heeft opgeleverd.

Als ik nu 8 jaar terug ga in de tijd, had ik NOOIT maar dan ook NOOIT meer voor het Gymnasium gekozen. Het was dat ik het heel gezellig had op school, ik goede vriendinnen had, leuke uitjes en prima begeleiding, maar dat Gymnasium diploma is echt niks meer waard dan Atheneum. Zeker niet als je geen studie als Geneeskunde of Archeologie oid wilt doen.

Zo, dat was dat.
Wat betreft de kosten, wij betaalden 15-20 euro per uur. Oude vrouw, een of andere Docterandus in de klassieke talen, ze was steengoed hoor, maar ik heb er niks aan gehad.

Edit; vanaf klas 3/4 mag je een woordenboek erbij: hallelujah! *\o/* Beste uitvinding ever was dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:25

Celine1996;
Het probleem is dus dat ik de woordjes én de grammatica altijd heb gekend. Alleen het toepassen lukt dus gewoon echt niet. En dat frustreert me enorm. Ik doe er onwijs mijn best voor, en tja.. Als het dan niet lukt.. ;)

Amburtjoz;
Ik ga dus niet meer met plezier naar de lessen, mijn docente is aardig daar niet van, maar ik ben gewoon bang voor de cijfers. Om het zo maar even te zeggen. :+

Mijn keuze voor het gymnasium staat al vast. :j Ik hoor zowel positieve als negatieve ervaringen. Natuurlijk twijfel ik er nog weleens aan, vooral op dit soort momenten. Mijn vriendinnen gaan ook nog eens allemaal naar VWO. Dus dat helpt ook niet.
Het klopt wel wat je zegt, ik gok echt nog heel wat en dat pakt niet altijd even goed uit.
Maar latijn vind ik erg leuk om te doen naast dat het mij ook helpt met andere talen.

Je maakt me toch wel een beetje aan het twijfelen hoor. :P Wij hebben nu ook een woordenboek erbij. Zelfs so's gehad mét grammatica én woordenlijsten. Toch haal ik een dikke onvoldoende.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:32

Oh, ik haal met vertaaltoetsen over het algemeen een 4 of lager :D Ja, inclusief woordenboek/grammatica enz. Ik kan het gewoon niet :+ Ik kan helemaal niks toepassen! _O-

Ik wil ook gewoon nog steeds per se Gymnasium halen, ook al weet ik dat het geen meerwaarde heeft. Die keuze heb ik in de 1e klas al gemaakt en 6 jaar later nog precies hetzelfde.
Bijles kan in principe nooit kwaad vind ik :) Gewoon proberen en overleggen met je ouders :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:35

Precies dat heb ik dus ook. :D *zucht* Ik voel me dan ook echt ontzettend dom, dat ik het zelfs dan niet kan. :+

Ach, ik vind latijn ook erg interessant. De keuze om dan nog een jaartje door te gaan met Grieks is dan ook snel gemaakt. Één jaartje en je hebt je gymnasium diploma, dan maar net iets harder werken. Het zal niet zo zijn dat ik daardoor niet overga. (Voor een vak dat ik toch laat vallen)

Ik ga het sowieso overleggen, hopelijk ook proberen. :j Een 'vriendin' heeft het ook gedaan en staat nu stukken beter. Naast dat ik maar beter nu meteen kan beginnen ipv het uitstellen tot het echt niet meer kan.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:38

Deetjeeuh schreef:
Precies dat heb ik dus ook. :D *zucht* Ik voel me dan ook echt ontzettend dom, dat ik het zelfs dan niet kan. :+

*kuch* Kun je nagaan hoe ik me voel als Gymnasium 6 leerling die over 2 weken examen doet _O-

Deetjeeuh schreef:
Ik ga het sowieso overleggen, hopelijk ook proberen. :j Een 'vriendin' heeft het ook gedaan en staat nu stukken beter. Naast dat ik maar beter nu meteen kan beginnen ipv het uitstellen tot het echt niet meer kan.

Heel belangrijk! Ik heb te lang gewacht met wiskunde bijles, nog altijd spijt van :+ Maar ik ben heel eigenwijs, ik moet en zal iets halen en dan ook zonder hulp! Helaas lukte dat uiteindelijk op 1 vak niet meer, ik heb me er maar bij neer gelegd. En de bijlessen zijn nog best leuk ook :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:43

Ghostattack schreef:
*kuch* Kun je nagaan hoe ik me voel als Gymnasium 6 leerling die over 2 weken examen doet _O-

Het lukt je vast wel! In ieder geval succes. :D De andere jaren heb je ook overleefd. :P

Citaat:
Heel belangrijk! Ik heb te lang gewacht met wiskunde bijles, nog altijd spijt van :+ Maar ik ben heel eigenwijs, ik moet en zal iets halen en dan ook zonder hulp! Helaas lukte dat uiteindelijk op 1 vak niet meer, ik heb me er maar bij neer gelegd. En de bijlessen zijn nog best leuk ook :D

Ik ben ook eigenwijs, maar dan meer op het gebied dat ik alles móét en zál halen anders 'faal' ik en dat wil ik -uiteraard- niet. Al is het alleen maar voor je gevoel.
Fijn dat jij de bijlessen wel leuk vind! :D Je woont wel redelijk in de buurt, krijg je bijles van je school? Of echt van een 'bedrijf'?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:48

Dankje :D
Ik kan me precies vinden in jou, dat idee van 'falen'. Ik heb geen faalangst, maar toch heb ik soms gefaald voor mezelf. Vorig jaar ook bijna blijven zitten en dat wilde ik ook absoluut niet want dan zou ik voor mijn gevoel ook 'gefaald' hebben.

Ik krijg bijles via via, in het begin via een bedrijf geregeld (iemand hier uit de straat) en nu is de bijles los van dat bedrijf :j Geen idee trouwens wat het kost, dat regelt mijn vader haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:52

Ghostattack schreef:
Dankje :D
Ik kan me precies vinden in jou, dat idee van 'falen'. Ik heb geen faalangst, maar toch heb ik soms gefaald voor mezelf. Vorig jaar ook bijna blijven zitten en dat wilde ik ook absoluut niet want dan zou ik voor mijn gevoel ook 'gefaald' hebben.

Ik krijg bijles via via, in het begin via een bedrijf geregeld (iemand hier uit de straat) en nu is de bijles los van dat bedrijf :j Geen idee trouwens wat het kost, dat regelt mijn vader haha.

Heeft nu allemaal bijlesadvertenties bij bokt staan..... :')

Precies dat! Maar ook bij de proefwerken en so's kan ik al minder helder nadenken. Bij grieks begin ik misschien toch wel wat faalangst te krijgen, gewoon omdat ik weet dat het toch niet lukt... Gelukkig deelt iemand het gevoel. :D Veel vriendinnen maken me toch nog voor gek uit dat ik doorga. Als ik dan weer een onvoldoende haal is het van 'waarom ga je dan door?!'. Zou jij het opnieuw kiezen?

Ah, maar de bijles via dat bedrijf was dus wel goed geregeld? :P

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:56

Ik denk dat ik het wel weer gekozen had als het zou moeten, maar dan wel een andere docent en kort wat bijles :j Scheelt dat ik geen Frans en geen Duits wilde :+ Je hebt echt helemaal niks aan Grieks, ik vind het geen reet aan maar toch heb ik het liever dan de andere talen (behalve Engels dan). Ik moet en ik zal ook echt mijn Gymnasium diploma halen, weliswaar niet cum laude.. Waarschijnlijk alles een 6 en een 5 voor wiskunde (misschien een 7 voor natuurkunde of engels) en dan ben ik al super blij :D

Bijles was bij mij wel goed geregeld ja, tegenwoordig komt mijn bijlespersoon gewoon hierheen. Eerst moest ik ergens heen en nu is het wel makkelijk haha. Mooi privé bijles. Hij heeft ook dezelfde interesses als ik heb, dus dat werkt soms heel grappig. Hij 'koopt' mij om met cadeautjes :D Vorig jaar kreeg ik een Xbox spel van hem als ik over zou gaan naar de 6e klas. Dit jaar krijg ik de andere delen van dat spel als ik slaag _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:59

Frans en Duits, grote twijfel of ik daar mee door wil gaan. Maar dat zien we dan wel weer. :+ Wat ik nu voor ogen heb is dat ik gewoon een gymnasium diploma wil, en het allerbelangrijkste, weer ongeveer een 7 staan voor grieks. :)
Geluk dat ik door wil gaan met Latijn, want dat heeft voor mij wel echt nut. Begrijp daardoor andere talen beter + ik vind het een leuk vak. :P

Ach, als je maar slaagt. Je hebt dan toch wel mooi een gymnasiumdiploma op zak. :D

Whaha, dat is wel heel erg leuk ja! Wat ik nu lees is dat er erg veel bijlespersonen voortaan naar je toe komen reizen. :j Dat is wel erg handig!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:05

Dat heb ik ook met Grieks/Latijn gehad, ik merk nog steeds dat ik met sommige vakken een soort 'voorsprong' heb. Altijd handig!

Mijn bijlespersoon woont hier vlakbij, hij komt altijd op de fiets :P
Mag ik vragen welke omgeving je woont? Mag je ook per PB doen hoor :) Ik ben wel benieuwd :j

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:06

Stuur bokker Sheran eens een pb, zij is docent klassieke talen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:08

Ik heb je gepbt!

Amaryllis schreef:
Stuur bokker Sheran eens een pb, zij is docent klassieke talen :j

Bedankt! Dat ga ik eens doen. :j

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:25

het is voor mij al wel weer wat jaren geleden, maar is in de onderbouw de toepassing van grammaticale regels voor grieks en latijn niet - min of meer - hetzelfde? Hoe vertaal je je latijnse teksten, en wat doe je bij grieks anders? (want dat is dan waarschijnlijk het punt waarop het misgaat)
Heel veel succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:27

C_estmoi schreef:
het is voor mij al wel weer wat jaren geleden, maar is in de onderbouw de toepassing van grammaticale regels voor grieks en latijn niet - min of meer - hetzelfde? Hoe vertaal je je latijnse teksten, en wat doe je bij grieks anders? (want dat is dan waarschijnlijk het punt waarop het misgaat)
Heel veel succes!!

Helaas valt dat hier nogal tegen, vind ik persoonlijk. :o
Ook bij grieks, ik weet hoe ik de dingen moet vertalen. Dus als je me vraagt hoe je gen. moet vertalen dan kan ik je zo vertellen dat dat met aan/voor is.
Deels weet ik dus niet precies waar het probleem ligt. Als ik bezig ben met teksten zie ik gewoon niet wat ik nu eigenlijk moet doen, hoe ik dingen moet verbinden. Er zijn teveel woorden, grammatica etc.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:33

hmm. toch denk ik dat als het bij latijn wél lukt, dat het dan echt niet zo is dat je het niet kan. Wel is het belangrijk om een goed stappenplan te hebben. Dus bij íedere zin beginnen met zoeken naar een persoonsvorm, onderwerp, gezegde. Daarna kijken: is er een lijdend voorwerp, meewerkend voorwerp? En als laatste op zoek naar bijzinnen. Begin desnoods met het vertalen van een tekst van begin dit schooljaar en kijk of je daar wel uitkomt :) Eerst weer wat zelfvertrouwen kweken voordat je het jezelf moeilijk gaat maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:33

C_estmoi schreef:
hmm. toch denk ik dat als het bij latijn wél lukt, dat het dan echt niet zo is dat je het niet kan. Wel is het belangrijk om een goed stappenplan te hebben. Dus bij íedere zin beginnen met zoeken naar een persoonsvorm, onderwerp, gezegde. Daarna kijken: is er een lijdend voorwerp, meewerkend voorwerp? En als laatste op zoek naar bijzinnen. Begin desnoods met het vertalen van een tekst van begin dit schooljaar en kijk of je daar wel uitkomt :) Eerst weer wat zelfvertrouwen kweken voordat je het jezelf moeilijk gaat maken!

Bedankt voor de tip! Na morgen heb ik meivakantie, dus dan ga ik er nog eventjes mee aan de slag! :D

Ik heb mijn mentor voor de bijles gemaild, door hem werd ik doorgestuurd naar iemand anders die me kan helpen met het krijgen van een leerling van de bovenbouw die mij bijles zou willen geven. :j

Hopelijk kunnen de bijlessen zo snel mogelijk beginnen. :P