Voor- nadelen avondstudie / voltijdstudie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Voor- nadelen avondstudie / voltijdstudie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 23:16

Tja... de wonderen zijn de wereld nog niet uit...
Na 2 jaar werken besloten om toch weer een studie te gaan volgen.
Vraag is nou alleen hoe ik het allemaal ga doen.
Een avondstudie of een voltijdstudie?
Een avondstudie is veel zelfstudie, dat weet ik, maar ik heb ook iemand achter me staan die me daar zoveel mogelijk in zal begeleiden.
Grootste issue voor mij is, mijn inkomen, bij een avondstudie kan ik gewoon blijven werken, en hou ik mijn inkomen.
Maar als ik voltijd naar school zou gaan, zal ik het moeten doen met de studiefinanciering, en met het bijverdienen met het lesgeven.
Maar ik vrees dat ik daar nooit van ga rondkomen...
Woon nog thuis, maar ben toch ook aan het rondkijken om op mezelf te gaan wonen.
Daarnaast heb ik de paarden nog, de auto, de andere vaste maandelijkste kosten en de kosten van mijn studie dan uiteraard.
Aaargh... wat een dilemma....

sandra1977

Re: Voor- nadelen avondstudie / voltijdstudie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:23

Weet niet of je misschien de mogelijkheid hebt om deeltijdstudie te doen? Of ga je heel erg uit je huidige vakgebied studeren?
Ikzelf ben na jaren ook weer gaan studeren en doe dit naast mijn huidige baan. Ik werk 32 uur, krijg 4 uur via mijn werk betaald en 4 uur is in eigen tijd. Ga dus op mijn vrije dag van werk naar school. Kon mijn studie in 3 jaar doen (normaal 4) dus dat was voor mij een mooie oplossing.

Mocht je nu heel erg uit je vakgebied gaan studeren zou ik denk ik, voor een avondstudie gaan. En dat zou dan idd ook uit een financieel oogpunt zijn omdat ik het anders echt niet ga redden met m'n eigen huis, paard, auto etc.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 08:27

is er geen duaalstudie in jouw richting?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 09:26

@ Sandra1977: Het is idd een hele andere richting op dan dat ik eerst gestudeerd heb en waar ik nou werk.

@ Urielle: Wat is een duaalstudie? :o?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 09:39

Duaal is dat je deeltijd op school zit en deeltijd al ergens in de sector werkt, een soort permanente betaalde stage.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 09:42

Oke, dat noemen ze hier een deeltijd studie. :)
Dat heb ik met mijn vorige opleiding ook gedaan, 2 jaar voltijd 1 jaar deeltijd (duaal)
Mijn vrees is dan alleen, dat ik er veel langer over ga doen. Omdat je toch ook met je studiepunten zit.
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe dat met een avondopleiding is...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:02

Nee, deeltijd studie is dat je deeltijd op school zit, wat je ernaast werkt is je eigen ding, al sta je bij de groentenboer.
Bij duaal moet je wel echt in het beroep gaan werken waar je voor opgeleid wordt.
Maar het is er niet in alle richtingen en sommige richtingen noemen het duaal maar in feite is het een stage (bijv. een half jaar van het jaar 2 dagen per week betaalde stage, ... daar schiet je financieel niks mee op en het biedt ook geen continuïteit).
Er wordt dan wel, net als bij deeltijd, meer gevraagd van je zelfdiscipline want je moet na je werk thuis nog gaan zitten studeren.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:07

Je haalt wel wat door elkaar :)

deeltijd = studeren in de avond uren. Vaak moet je wel werken in een aan de studie gerelateerd werkveld (bij hbo opleidingen, universitaire opleidingen niet)
duaal = je studie is aangepast aan je werk. Je gaat bijvoorbeeld 1 dag per week naar school, en de 4 dagen werken. Of je gaat in blokken 4 weken naar school en dan werk je 4 weken fulltime. Hierover worden afspraken door school gemaakt met je werkgever. Dit zie je eigenlijk ook alleen maar op het hbo/mbo en niet op de universiteit.

Zelf heb ik er voor gekozen om naast mijn baan in de avonduren te gaan studeren. Dit omdat het masterprogramma wat ik volg alleen in de avond wordt aangeboden, en ik wilde blijven werken (ik was 26 toen ik weer begon, had 3 jaar daarvoor al mijn hbo afgerond). Ik werk 32 uur en daarnaast ben ik 2 jaar lang 2 avonden per week naar de uni geweest. Dat zijn lange dagen. Ik ging om 7 uur naar mijn paard, dan werken, om vijf uur naar huis, eten, en om half 7 tot kwart over 10 s avonds zat ik in de schoolbanken (dan nog naar huis en de volgende ochtend om half 9 weer op mijn werk zitten). De overige avonden ben je tijd kwijt aan huiswerk (ook in de weekenden). Sociaal leven ken ik niet meer (en vrije weekenden of vakanties ook niet) ;) Wat de voltijdstudenten in een week deden, deed ik in de avonduren. Ik heb ook een jaar vertraging opgelopen, omdat ze er bij je scriptie van uit gaan dat je er 20 weken 40 uur per week mee bezig bent. Dat gaat niet als je 32 uur per week werkt :+

Verder heb je als je deeltijd of duaal studeert geen recht op stufi, omdat je jaarinkomen te hoog is. Bij duaal betaald meestal je baas je opleiding, in deeltijd kan je een deel terug vragen van de belasting.

Als ik jou was zou ik kiezen voor een voltijdopleiding. Je bent nog jong (de gemiddelde leeftijd op een avondopleiding ligt tussen de 28 en 45.. bij een voltijdopleiding hbo tussen de 16 en 24), je hebt geen grote financiële verplichtingen (hypotheek) en als ik naar mijn eigen studenten kijk: die werken er rustig 20 tot 25 uur naast (hbo opleiding) per week, plus stufi dan heb je op zich geen rot inkomen. Bovendien heb je gewoon wat meer lucht om nog je paarden te kunnen blijven doen naast je studie. Als je in de avonduren gaat studeren wordt dat echt krap (samen met je werk).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:10

Marieke_K schreef:
Je haalt wel wat door elkaar :)

deeltijd = studeren in de avond uren. Vaak moet je wel werken in een aan de studie gerelateerd werkveld (bij hbo opleidingen, universitaire opleidingen niet)
duaal = je studie is aangepast aan je werk. Je gaat bijvoorbeeld 1 dag per week naar school, en de 4 dagen werken. Of je gaat in blokken 4 weken naar school en dan werk je 4 weken fulltime. Hierover worden afspraken door school gemaakt met je werkgever. Dit zie je eigenlijk ook alleen maar op het hbo/mbo en niet op de universiteit.

Ik?
Ik heb nogal wat opleidingen gevolgd, 12 ambachten 13 ongelukken :o

Deeltijd kon zowel overdag als 's avonds zijn, lag aan je lesrooster, maar was steeds minder dan 20 uur per week daadwerkelijk op school. Werken was optioneel en waar je dat deed ook, hoewel je eigen voorkeur al snel uitgaat naar iets in de branche natuurlijk. Tevens is het gemakkelijk als er stage gelopen moet worden dat je je werk gewoon op kunt geven als stage, beetje verslagen/reflecties erbij schrijven, gesprekken erbij met een begeleider en klaarrrrr. Anders moet je vrij vragen of naast je werk ook nog ergens anders uren gaan maken.

Duaal was een soort BBL systeem maar dan op het HBO.
Hoewel mijn voltijd studie ook duaal werd genoemd en dat was het absoluut niet, dat was een half jaar 2 a 3 dagen per week op onbetaalde stage.

In mijn P-jaar kon ik trouwens absoluut niet bijwerken naast een voltijdstudie, heb toen zeker 60-urige weken gemaakt alleen aan de studie en toen de stage erbij kwam, was het helemaal van de zotte. Ik heb in dat jaar ook niet paardgereden, ben alleen bezig geweest met school. De jaren erna was het dan weer makkelijker buiten de stageperiodes, maar dat eerste jaar is echt een selectiejaar geweest.

Dan vond ik de deeltijdstudies stukken gemakkelijker om nog iets bij te gaan doen, ik werkte bij de laatste viervijfde en daarnaast dan nog volop paardrijden, lesgeven, fikse reistijd naar werk en school en thuis leren.

De grote bottleneck vind ik de zelfdiscipline, het is ergens best heel prettig om bij je handje vastgehouden te worden in een vast programma van een voltijdstudie. :P

Unief heb ik geen ervaring mee.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:45

Nee niet jij, TS :) Sorry voor de verwarring :)

En idd het is veel fijner om mee te draaien in een voltijdstudie dan zelf iedere avond je zelf een schop te geven om te gaan studeren :+

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:46

ik zou als ik jou was voor de avondstudie gaan omdat je zelf al aangeeft dat je moeilijk rond gaat komen zonder een vaste baan.
het zal wel wat zwaar worden omdat je thuis ook veel moet doen en veel zelfstudie hebt.
discipline is hierbij dan ook heel belangrijk.
maar je geeft aan iemand achter je te hebben staan die je begeleid dus dat is dan wel een voordeel.
als je het inkomen nodig hebt is een dagstudie niet echt handig. je hebt hierbij ook nog je thuisopdrachten en gaat naar school. dat zijn toch wel wat meer uren.
ik doe het nu ook maar ben nog jong en heb het geld dan ook niet nodig. kan een bijbaantje doen maar heb hierbij ook niet veel uren.
dus in jou geval zou ik savonds naar school gaan, overdag werken en de rest regelen en leerwerk tussendoor plannen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:52

laat je goed informeren, en vraag overal rond.

Ik doe nu een avondstudie zit in mn 2de jaar en ben wel aardig op nu...

eerste jaar 32 uur per week werken en 3 avonden in de week school, 2de jaar werk ik nu 25 uur per week en ga 2 avonden in de week naar school...

helaas doordat school een grote chaos is, twijfel ik of ik het afmaak of dat ik stop met de studie.
Maar zwaar is het wel en voor minimaal 2 jaar kun je je priveleven en sociale leven gedag zeggen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 09:07

Anoli schreef:
helaas doordat school een grote chaos is.

Dat merk ik ook.. Als avondstudenten hangen wij er een beetje bij. Administratie enz. is alleen overdag open :') als ik dus iets moet regelen dan moet ik een middag vrij nemen om het rond te krijgen. Ik weet allemaal wel hoe het werkt, maar je moet dan wel stevig in je schoenen staan. Voltijdopleidingen zijn ook niet altijd even denderend geregeld, maar je hebt wel a) de tijd om overdag dingen te gaan vragen/regelen, b) docenten zijn er in principe allemaal overdag.

Ik ben nu al 3 weken bezig mijn afstudeerbegeleider te pakken te krijgen. Hij werkt niet op de avonden dat ik op de uni ben. Ik bel hem constant, maar dan is hij les geven. Maar ik kan ook niet overdag even langs lopen, dan moet ik achter mijn eigen bureau zitten. Bij een voltijdopleiding gaat dat contact toch makkelijker.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:09

Dat herken ik ook wel ja. Ook in stomme dingen als: kantine was gesloten rond de tijd dat wij 's middags moesten beginnen en bij de avondpauze had je net een kwartier tijd om de laatste lauwe beetjes mee te grissen, heb het echt vaak moeten doen met een broodje kroket. Tof als je tot 22 uur college hebt en dan nog anderhalf uur naar huis moet rijden. De volgende ochtend weer vroeg op voor je werk, dan ga je echt niet 's nachts nog even iets koken. :n

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:12

Ik heb met beide ervaring. :)

Heb eerst anderhalf jaar voltijd gestudeerd. Waren lange dagen en mijn rooster veranderde om de haverklap, waardoor ik nooit iets kon plannen. Ik was dit op den duur zo beu (eigenlijk was ik toen de hele studie toen al beu maar dat terzijde :o ) dat ik het op een andere manier wilde aanpakken. Ik ben toen overgestapt van voltijd naar avondstudie (deeltijd).

Opeens ging ik van 5 dagen per week naar 3 avonden per week en dat was wel even wennen. Ik leek veel vrije tijd te hebben, maar helaas. Ik moest enorm veel aan zelfstudie doen en dat vergt écht veel doorzettingsvermogen en zelfdiscipline. Ik merkte dat ik steeds makkelijker werd en mijzelf steeds minder inzette. Dit kwam oa omdat ik de studie niet leuk vond, maar ook omdat ik niet genoeg zelfdiscipline heb.

Uiteindelijk ben ik gestopt met deze studie, heb een jaar gewerkt en ben dit jaar opnieuwe begonnen met een studie. Weer voltijd en dat bevalt me prima. Ondanks dat je meer vrijheid krijgt tijdens een avondopleiding en meer gelegenheid hebt om ernaast te werken, vind ik een voltijdstudie toch fijner. Je hebt meer lessen en als je die volgt, hoef je al minder aan zelfstudie te doen. Voltijd past toch beter bij mij.

Dit is mijn ervaring met voltijd en deeltijd, ik denk dat je zelf echt goed moet nagaan wat je zelf wil en of je genoeg zelfdiscipline hebt voor een deeltijd opleiding. Het is fijn als je ernaast kan werken (dat mis ik nu wel) maar je school moet er niet onder komen te lijden, anders heb je er nog niet veel aan...
Succes met het maken van je keuze.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:13

Marieke_K schreef:
Anoli schreef:
helaas doordat school een grote chaos is.

Dat merk ik ook.. Als avondstudenten hangen wij er een beetje bij. Administratie enz. is alleen overdag open :') als ik dus iets moet regelen dan moet ik een middag vrij nemen om het rond te krijgen. Ik weet allemaal wel hoe het werkt, maar je moet dan wel stevig in je schoenen staan. Voltijdopleidingen zijn ook niet altijd even denderend geregeld, maar je hebt wel a) de tijd om overdag dingen te gaan vragen/regelen, b) docenten zijn er in principe allemaal overdag.

Ik ben nu al 3 weken bezig mijn afstudeerbegeleider te pakken te krijgen. Hij werkt niet op de avonden dat ik op de uni ben. Ik bel hem constant, maar dan is hij les geven. Maar ik kan ook niet overdag even langs lopen, dan moet ik achter mijn eigen bureau zitten. Bij een voltijdopleiding gaat dat contact toch makkelijker.

Tel daarbij het feit op dat geen enkele cijferlijst klopt, leraren niet eens weten wat de lesstof precies inhoudt, leraren dus ook gewoon geen les geven maar alleen koffie drinken, toetsen totaal niet over de lesstof gaan en het drama " avondstudie" is compleet...

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 17:51

Marieke_K schreef:
Nee niet jij, TS :) Sorry voor de verwarring :)

En idd het is veel fijner om mee te draaien in een voltijdstudie dan zelf iedere avond je zelf een schop te geven om te gaan studeren :+

Ik heb gelukkig iemand achter me staan die me een schop onder m'n kont geeft als het nodig is, haha.

Ik heb aan diegene ook al gevraagt hoe ik het allemaal moet combineren, gezien ik dus 40 uur in de week werk, daarnaast op de dinsdag 1,5 uur clubles geef, en zaterdag nog privelessen, daarnaast heb ik ook nog 2 paarden die gereden moeten worden.
Hij had wel een idee, maar kon het nog niet zeggen, hij moest nog wat materiaal verzamelen om het te kunnen laten zien, dus ben ook wel erg nieuwsgierig nou, haha.

Op mijn vorige opleiding werd een BBL (duaal studie dus) deeltijd genoemd. Vandaar dat ik het dus als deeltijdstudie zag. Nooit geweten dat dat duaal studie heet.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 18:07

Renske_W schreef:
Ik heb gelukkig iemand achter me staan die me een schop onder m'n kont geeft als het nodig is, haha.

Dat is fijn, maar je moet het nog altijd zelf doen ;) realiseer je dat goed. En succes met je keuze! :)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 18:13

Dat klopt, ik ben degene die het papiertje zal moeten gaan halen.
Maar het is ook wel iets wat ik zelf ook wel erg graag wil :j
Maar het is wel heel fijn dat er iemand achter staat waar ik op terug kan vallen, en die me zo nu en dan een schop kan geven als het nodig is :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 18:20

Dat is idd fijn, maar wat ik ook wel gemerkt heb is dat je het echt zelf moet doen. Mijn vriend steunt mij ook 100%, en geeft aan van: goh moet je niet eens aan je scriptie gaan zitten? En dan ga ik braaf achter de computer zitten bokken :D

Die schop krijg ik wel, maar de reactie van te gaan werken blijft nog wel eens uit ;) Mede omdat geen enkele docent of wie dan ook op de uni mijn controleert of überhaupt interesseert voor wat ik doe. BIj een voltijdopleiding is die controle (stok achter de deur) er meer.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 19:10

Klopt bij een voltijd heb je veel meer steun, en kan je altijd dingen navragen als je iets niet weet/snapt.

Maar ik vrees dat ik zonder inkomen ook niet rond ga komen...
Vind het een hele lastige keuze, gelukkig nog wel een half jaar om het te overdenken.
Daarom hoop ik ook nog veel ervaringen te krijgen van bokkers in dit topic :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:14

Gebruik die tijd om je te oriënteren. Niet alle opleidingen worden in deeltijd aangeboden bijvoorbeeld. Ga naar open dagen en praat daar met studenten :) wij reageren uit onze eigen ervaringen, maar iedere opleiding en school/ uni is weer anders.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:40

Ik doe een voltijstudie en merk dat het contact met andere studenten ontzettend fijn is. Omdat je niet met alleen maar leeftijdsgenoten bent, groei je snel op en krijg je -door de jongere garde- een heel ongedwongen sfeer en -door de oudere studenten- een volwassen kijk op grote projecten.

Wat ik nu al merk met een voltijstudie is dat ik aan het eind van de dag helemaal kapot ben. (Ik moet 2 uur reizen naar school). Daarbij heb ik wel een flink aantal aan tussenuren (huiswerk maken) en krijgen we in de les veel tijd om te oefenen met de stof en cases te maken.

Ik ben erg tevreden met voltijd studeren, al is het erg zwaar!

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:44

Ik doe ook voltijd, maar heb best veel vrije tijd. Ik ben gemiddeld 2 dagen in de week vrij en hoef op die andere dagen 2-6 uurtjes naar school. Ik doe op school bijna niks, alles thuis (ben ik sneller). Meeste tijd gaat in de projecten zitten, maar ik regel altijd met mijn groepjes dat we alles via de e-mail doen. Vergaderingen etc. vind ik teveel tijd kosten, je bent namelijk vaker aan het ouwehoeren dan aan het werk...

Naast mijn studie werk ik een dikke 20 uur.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:32

Ik meld me ook even in dit topic. Ben ook aan het overwegen om een HBO deeltijd te gaan doen. Iets anders dan waar ik nu werk, dus zal ook een andere baan moeten zoeken dan. Ik kan ook geen voltijd doen ivm eigen huis etc. Liever zou ik kiezen voor een duale studie, maar de opleiding die ik wil gaan doen is er niet in duaal....