Bruto naar netto-uurloon?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Droomster

Bruto naar netto-uurloon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 11:00

Beste Bokkers! :Y)

Ik snap zelf weinig van belasting, loonheffing, etc. :o? Nu is het zo dat ik op zoek ben naar vakantiewerk (naast mijn huidige bijbaan). Ik heb wat gevonden, maar begrijp nu niet hoeveel ik eraan over zou houden en dat is eigenlijk de reden waarom ik opzoek ben naar iets anders naast mijn huidige bijbaantje.

Ik zou gaan werken als oproepkracht, er zouden weken tussen zitten van 6 uur en weken van ongeveer 21 uur. Het bruto-uurloon is €9,08. Ik heb geen loonheffingskorting bij deze baan, omdat dit al toegepast is op mijn huidige bijbaan.

Ik heb net proberen te googlen om een juiste berekening te maken. Maar de factoren: onregelmatige uren, bruto en geen loonheffingskorting. Die maken het voor een leek als ik, onmogelijk om een goede berekening te maken :+ (Genoeg voorbeelden en berekeningen op google waarbij het gaat om 40-uren contracten of dat er wel loonheffingskorting toepast is).
De gebruikte CAO bij deze baan is overigens de CAO VVT, mocht dit van belang zijn.

Ik wil achteraf niet voor nare verrassingen komen te staan. Dus ik hoop dat er een bokker is die mij hierbij kan helpen! :j

Alvast bedankt! _/-\o_

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:03

Wellicht heb je hier wat aan;

ik werk bij bedrijf A & heb daar mijn loonheffingskorting aanstaan (bijbaan).
ik loop stage bij bedrijf B & heb daar géén loonheffingskorting aanstaan. Ik krijg normaal bij bedrijf B €450,- per maand, maar omdat ik geen loonheffingskorting aan heb staan hou ik dus maar €290,- over per maand. Een kort rekensommetje leert mij dat je dus 1/3e belasting betaalt bij je 2e baan. :)

Daar krijg je overigens ook bij lange na niet alles voor terug (ook niet als student). Ik heb dit geintje vorig jaar ook gehad & uiteindelijk krijg je iets minder als de helft terug van de betaalde belasting. Ik vind het persoonlijk dus echt geen aanrader om op twee plekken te gaan werken. :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:07

Ier schreef:
Wellicht heb je hier wat aan;

ik werk bij bedrijf A & heb daar mijn loonheffingskorting aanstaan (bijbaan).
ik loop stage bij bedrijf B & heb daar géén loonheffingskorting aanstaan. Ik krijg normaal bij bedrijf B €450,- per maand, maar omdat ik geen loonheffingskorting aan heb staan hou ik dus maar €290,- over per maand. Een kort rekensommetje leert mij dat je dus 1/3e belasting betaald bij je 2e baan. :)

Daar krijg je overigens ook bij lange na niet alles voor terug (ook niet als student). Ik heb dit geintje vorig jaar ook gehad & uiteindelijk krijg je iets minder als de helft terug van de betaalde belasting. Ik vind het persoonlijk dus echt geen aanrader om op twee plekken te gaan werken. :)

Hier heb je vrees ik niet zo heel veel aan. Afhankelijk van hoeveel je verdient kan het best zijn dat jij aan het einde van het jaar nog recht hebt op een belastingteruggave, omdat jij je loonheffingskorting niet volledig effectueert in je eerste baantje.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:12

Ik betaalde in ieder geval vorig jaar óók 33% belasting over m'n 2e baan. Ik verdien niet veel, ik ben nog student dus zit sowieso al onder de grens die DUO stelt om je OV e.d. te behouden.

Mijn belastingteruggave is inderdaad uitgerekend, door zowel mij als een belastingman en helaas komen we beide op hetzelfde bedrag qua teruggave uit. Ik heb bedrag X betaald & krijg van dit bedrag maar 37.5% terug. :Y) (Wil zo open en bloot geen bedragen geven. ;) Dat kan eventueel via PB.)

veerledec

Re: Bruto naar netto-uurloon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:18

Dat kan zo zijn, maar dat percentage is afhankelijk van je inkomen, dus daar heeft de TS niet zoveel aan :).

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:21

Dat geloof ik zo, dat TS daar wellicht niet héél veel aan heeft.
Maar we zijn 't er denk ik wel over eens dat 2 banen fiscaal gezien niet heel voordelig is? Niet wat ik in mijn omgeving zie overigens - mijn broertje die zit aan de andere kant van de spiegel & die mag een flink bedrag bijbetalen omdat ie dat te weinig heeft betaald.

Ik denk dat 't voor de gemiddelde Nederlander een stuk voordeliger is om 't tot één baan te beperken. Maar dit is een aanname/mening van mij - want verstand heb ik er niet van - dit is gewoon op basis van hoe ik het ervaar.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:23

De belasting die je moet betalen is afhankelijk van het bedrag dat je verdient. Tot (uit mijn hoofd) 18 duizend nog wat betaal je 33% belasting. Kom je hier overheen kom je in de volgende schijf betaal je een hoger percentage belasting voor het bedrag wat boven die 18duizend .... komt.

Als je aangifte moet doen van je belasting mag je van van het bedrag wat je in het hele jaar hebt ontvangen aan loon een persoonsgebonden aftrek afhalen. Dit zijn bijv:
-De betaalde partneralimentatie;
-Verliezen op durfkapitaal;
-Ziektekosten en studiekosten;
-De giften;
-De uitgaven voor een rijksmonument in Nederland

Nadat je van al je vermogen hebt berekend en de belasting die je moet betalen gaat er aan het eind nog de heffingskortihet nog af (als een soort kassa-korting zeg maar). Het is afhankelijk van hoe je levenssituatie is op welke kortingen je recht hebt.
Je hebt in iedergeval recht op de arbeidskorting en de algemene heffingskorting (is bijna €2.000,-) wat ik nu kan opmaken uit je topic.

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:26

Ier schreef:
Maar we zijn 't er denk ik wel over eens dat 2 banen fiscaal gezien niet heel voordelig is? Niet wat ik in mijn omgeving zie overigens - mijn broertje die zit aan de andere kant van de spiegel & die mag een flink bedrag bijbetalen omdat ie dat te weinig heeft betaald.

Ik denk dat 't voor de gemiddelde Nederlander een stuk voordeliger is om 't tot één baan te beperken. Maar dit is een aanname/mening van mij - want verstand heb ik er niet van - dit is gewoon op basis van hoe ik het ervaar.

Dit zou niet uit moeten maken. In eerste instantie lijkt dit zo, echter voor de belasting dienst worden de bedragen aan het einde van het jaar opgeteld en eventuele verschillen gewoon weer verrekend.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:30

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 11:33

Ier schreef:

Dit is ook één van de redenen dat ik het nu ongeveer wil berekenen, voordat ik aan de slag ga. Want als ik er maar weinig aan over houd, dan neem ik die paar uur in de week liever voor lief en probeer ik bij mijn huidige bijbaan meer uren te krijgen (ookal weet ik dat dit moeilijk gaat worden) ;)

Maar het is wat ik over het algemeen lees, wel zo dat je ongeveer 1/3 aan loonbelasting moet betalen bij een tweede (bij)baan. Alleen verschilt het per persoon hoeveel je daarvan weer terug gaat krijgen.

Vanuit mijn stufi (DUO) weet ik dat de bijverdiengrens per jaar geloof ik €13.000 euro. Maar ik durf best te bekennen dat ik daar per jaar, zelf met deze 2e bijbaan daar echt niet aan zal komen dit jaar. :')

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:33

Ik zit met diezelfde grens, Droomster. :)

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:50

T/m € 18.628 euro per jaar bruto loon betaal je 33% belasting. De algemene heffingskorting en arbeidskorting samen ligt rond 2000 euro bruto.

Dit komt er dus op neer dat je over de eerste 2000 euro bruto die je verdient geen belasting betaalt en over alles daarboven 33%.

Er mag echter maar bij 1 werkgever rekening worden gehouden met de heffingskorting, bij je 2e werkgever ligt het netto loon dus ongeveer op 2/3. De teveel betaalde belasting kun je weer terug krijgen, dus doen van aangifte is verstandig.

Het is verstandig om de heffingskorting te laten toepassen door de werkgever waar je per jaar het meeste verdient. Hopelijk is het zo duidelijk.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:33

Droomster schreef:
Ier schreef:

Dit is ook één van de redenen dat ik het nu ongeveer wil berekenen, voordat ik aan de slag ga. Want als ik er maar weinig aan over houd, dan neem ik die paar uur in de week liever voor lief en probeer ik bij mijn huidige bijbaan meer uren te krijgen (ookal weet ik dat dit moeilijk gaat worden) ;)

Maar het is wat ik over het algemeen lees, wel zo dat je ongeveer 1/3 aan loonbelasting moet betalen bij een tweede (bij)baan. Alleen verschilt het per persoon hoeveel je daarvan weer terug gaat krijgen.

Vanuit mijn stufi (DUO) weet ik dat de bijverdiengrens per jaar geloof ik €13.000 euro. Maar ik durf best te bekennen dat ik daar per jaar, zelf met deze 2e bijbaan daar echt niet aan zal komen dit jaar. :')

Geloof me, het is echt de grootste onzin dat het voor de inkomstenbelasting uitmaakt of jij nu één of 15 baantjes hebt. Je betaalt altijd evenveel belasting hoor.

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 13:08

veerledec schreef:
Geloof me, het is echt de grootste onzin dat het voor de inkomstenbelasting uitmaakt of jij nu één of 15 baantjes hebt. Je betaalt altijd evenveel belasting hoor.

Maar als je 1 bijbaantje hebt, waar loonheffingskorting wordt toegepast. Dan betaal je bijna geen loonbelasting, dus dan maakt het wel degelijk uit :j
Ik studeer namelijk nog en met mijn huidige bijbaantje betaal ik zo goed als geen belasting (alleen een enkele keer, als ik een stuk meer uren maak dan gewoonlijk). Bij een tweede bijbaantje, moet ik dus in vergelijking met wat ik gewend ben... heel veel belasting gaan betalen, omdat ik geen loonheffingskorting kan laten toepassen ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:19

Droomster, Als jij onder de DUO grens blijft krijg je het gros weer terug van de belastingdienst. Aan het einde van het jaar, houd je er dus evenveel aan over, alleen zul je tot juni / juli volgend jaar moeten wachten op een deel van het geld :)
Qua belastingen is Veerledec een betrouwbare bron :D

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:27

Droomster schreef:
veerledec schreef:

Maar als je 1 bijbaantje hebt, waar loonheffingskorting wordt toegepast. Dan betaal je bijna geen loonbelasting, dus dan maakt het wel degelijk uit :j
Ik studeer namelijk nog en met mijn huidige bijbaantje betaal ik zo goed als geen belasting (alleen een enkele keer, als ik een stuk meer uren maak dan gewoonlijk). Bij een tweede bijbaantje, moet ik dus in vergelijking met wat ik gewend ben... heel veel belasting gaan betalen, omdat ik geen loonheffingskorting kan laten toepassen ;)

Je betaalt het inderdaad in eerste instantie, maar kan het daarna terug vragen via je belastingaangifte. Je zou zelfs een voorlopige teruggave formulier kunnen invullen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:31

Thanx Mootje :P.

En beide bovenstaande reacties hebben verder ook helemaal gelijk. Al heb je tachtig bijbaantjes.