Bang voor galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Singeltje

Bang voor galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 13:50

Indien dit topic hier niet hoort, sorry!

Een vriendin van mij, die net zoals ik nog niet lang rijdt, is onlangs van haar pony gevallen. Haar pony schoot plots in galop en een paar seconden later viel zij met een harde knal op de grond, op haar rug. Haar rug deed heel wat zeer. Toen had ze ook nog nooit geen galop gedaan.

Het probleem nu is dat ze niet meer zo graag paardrijd en liever verzorgt ( vroeger was het gelijk, ze reed even graag als ze verzorgt ) en eigelijk een beetje schrik heeft om te paardrijden. Maar stap en draf gaan nog. Ze leunt nu wel heel fel naar voor alsof in verlichte zit, maar het gaat... Maar als de instructeur vraagt voor eens te proberen om te galopperen ( aan de longe of los mag ze ook kiezen ), word ze erg bang en begint ze soms zelfs te wenen. Maar toch wilt ze nog graag rijden en het plezier van paardrijden terugvinden, alleen weet ze het eventjes niet meer wat ze moet doen...

Weten jullie tips of kunnen jullie helpen?

Gebruikerit

Re: Bang voor galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:59

Dit probleem komt me heel bekent voor, dit heb ik ook een tijdje gehad bij mijn verzorgpaard. Ik merkte dat ik meer plezier had in het verzorgen dan in het rijden, na een paar schrik-acties van hem was ik nl bang geworden.

Je kunt -denk ik- het beste op een braaf, niet al te snel paard oefenen. Als je instructeur denk dat je klaar bent voor de galop, verzamel dan al je moed en galloppeer een keertje aan, al zit je maar 2 sprongen in galop.

Je wilt niet weten hoe vaak ik huilend over de sprong ben gegaan, omdat ik het zo verschrikkelijk eng vond. Maar nu ik het wat vaker gedaan heb vind ik het eigenlijk helemaal niet meer eng. Knipoog

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:57

RUI-->MA

xdonnaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:59

Ik ben nooit bang geweest voor de galop in begin ( toen ik begon met rijden ) ging ik soms stiekem galloperen zo graag wilde ik galloperen!

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:02

ik had ook een verzorgpony, die is een aantal keer er flink vandoor gegaan, meerdere malen er van afgevallen. Toen ben ik er ermee gestopt en op een andere manege verder gegaan, daar werd ik op het liefste paard gezet.
Ik zou gewoon vragen of ze op het liefste paard kan, een aantal weken, daar rustig vertrouwen mee kan opbouwen en dan aan de loge of iemand die ernaast loopt, lekker gaan galoperen, succes!
Ik kan er niet helemaal uit opmaken of ze ook op manegepaarden kan, maar als ze alleen op haar vz paardje kan, zou ik eens gewoon heeeel rustig aan vertrouwen opbouwen, al is het alleen maar draven en stappen, gewoon rustig aan beginnen. En dan wat ik al zei aan de loge of iemand die er naast rent en het paard vast houd, zo probeert te galoperen

SaarenDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:43

Ik snap heel goed dat ze het eng vindt. Ik was vroeger al bang voor middendraf;)
Ik zou aan je instructeur vragen of je op de braafste pony van mag galoperen.
Uitendelijk zul je zien dat galop veel fijner zit, en helemaal niet eng is.
Zolang je maar goed genoeg kan rijden om je pony in de hand te houden.
Doe het niet als je twijfelt, maar wacht tot je er zelf klaar voor bent:)
Succes ermee, en je zult zien dat het went!

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:09

Een vrouw die bij mij in de les reed, had dit ook. Iedere week weer huilend op het paard, omdat ze niet wilde galopperen. Ze heeft het toen eerst een tijd niet gedaan. Het is je hobby, dus het moet leuk blijven. Na een tijdje wilde ze het toch weer proberen. Ze heeft toen aan longe, heel voorzichtig kleine stukjes gedaan. In het begin zelfs het zadel vastgehouden. Toen ze eenmaal het vertrouwen terug had ging ze het steeds leuker vinden. Gewoon rustig aandoen dus.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:29

Daarom vind ik het zo belangrijk dat je na het vallen gelijk weer opstapt en hetzelfde gaat doen als hetgeen voor je eraf viel.

annes3004

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:33

Dorientjee schreef:
Ik zou gewoon vragen of ze op het liefste paard kan, een aantal weken, daar rustig vertrouwen mee kan opbouwen en dan aan de loge of iemand die ernaast loopt, lekker gaan galoperen, succes!

ik ga mee met reactie hierboven. Ik durfe ook niet goed in de galop en het lukte me ook niet goed... daarom ben ik aan de longe gezet en vanuit daar rustig gaan opbouwen. Je hoeft niet gelijk 10 rondjes of zo gewoon een klein stukje (een kwart volte) galopperen en dan weer terug naar draf. en dan ga je steeds een stukje verder.
Het heeft mij in ieder geval een goed gevoel gegeven en het galopperen gaat nu goed.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:58

heb ik ook lang gehad, de angst voor het galopperen..
ik heb lang gewoon beginnerslessen meegereden, waarin we vooral veel draafden, werkten aan vertrouwen opbouwen en telkens heel kleine stukjes galop.. een kwart piste ofzo.
na een tijdje krijg je het gevoel te pakken en wil je niets anders meer, een jaar later snap je niet meer waarom je er zo'n schrik voor had. Knipoog

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:10

Mij lijkt altijd het slimst om er zo snel mogelijk weer op te stappen en het juist weer te proberen. Desnoods aan de longeerlijn...

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:13

ik heb ooit wel eens kids lesgegeven.
ik ging dan samen op een paard zitten.
(moet wel zeggen dat het meisje niet zo groot was en ik denk een jaar of 7)
we zijn samen gaan galoperen daarna helemaal alleen.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:18

Ik zou eerlijk gezegd er eerst aan werken dat ze weer netjes en lekker in de stap en draf zit. Hoe meer ze verkrampt hoe groter de kans dat ze er weer afvalt. Aangezien ze ook nog nooit had gegaloppeerd vind ik het niet zo raar dat ze er nu bang voor is, ze rijdt schijnbaar nog niet zo lang. Gewoon lekker en ontspannen opnieuw beginnen en dan komt het vanzelf wel weer en anders maar niet Knipoog

SaarenDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:30

Ik snap best dat ze bang is doordat ze van haar pony is gevallen. Misschien kan ze het best alles weer heel rustig aan opbouwen. Bijvoorbeeld eerst kijkt ze heel veel naar andere ruiters waardoor ze ziet dat er niet altijd echt wat ergs gebeurd. Daarna kan ze eerst bijvoorbeeld 5 minuten alleen in stap proberen en een keer daarna tien minuten en dan langzamerhand weer opbouwen. Misschien zegt ze zelf wel een keer dat ze wel wil proberen te draven. En zo kan ze kleine stapjes maken totdat ze niet meer bang is. Dat kan lang duren of juist niet. Maar ik zou dat doen als ik in haar schoenen stond.

Veel succes.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:50

MyrtheNH schreef:
Daarom vind ik het zo belangrijk dat je na het vallen gelijk weer opstapt en hetzelfde gaat doen als hetgeen voor je eraf viel.

ik wil eerst even op deze zin reageren.
ik vind het zelf ook belangrijk dat je er gelijk weer op stapt maar het moet ook wel mogenlijk zijn.

ik ben zelf 7 feb.2007 van een paard gevallen die ineens uit niets in rengalop sprong heb zo'n 60 meter weten te blijven zitten voor ik er af viel.
maar ik kon niet meer opstappen omdat mijn rug te veel pijn deed mijn hooft en vooral mijn arm(mijn arm bleek ook gebroken te zijn)
ik heb nu weer een half jaar les op een manege en durfde niet te galoperen.
heb huilend op paarden gezeten bang voor galop.
toen ben ik op het liefste en braafste paard van de manege gezet. mocht zadel vast houden en op die manier galoperen.
nu doe ik dit ongeveer een wek of 4 en heb van de week voor het eerst me handen los gelaten toen ik in galop zat van het zadel.
heb gisteren een uur zelf mogen rijden op me lievelings paard en heb 1 1/2 rondje hele bak gegalopeerd met me handen allen aan de teugels.
allen het aanspringen in galop vind ik nog eng.
ik ben niet aan de longeer lijn geweest omdat bij elke verkeerde verschuiving of ho woordje het paard terug ging in draf en ze blijft netjes op de hoefslag lopen.

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:22

ik vond galopperen in het begin ook heel eng.. ik heb het geleerd door gewoon aan de longeerlijn te beginnen en het zadel vast te houden, laat de leraar nog maar even sturen en remmen en zo, en toen opeens een keer had ik het gevoel te pakken en durfde ik ook los... misschien ook zo proberen? Lachen

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:19

Hey!

Ik ben begonnen met paardrijden toen ik 10 jaar was, dat heb ik toen ongeveer een halfjaar gedaan.
Ik was toen ooit met een vriendinnetje meegaan rijden op haar verzorgpaard, dit was een heel groot paard. Ik wilde hem in galop zetten en ben toen ontzettend hard op mijn heup gevallen.
Hierdoor heb ik zo'n schrik gekregen van paarden/galop dat ik ook niet meer gereden heb. Na een tijdje ben ik met een andere vriendin meegegaan. Ik was nog steeds bang maar wilde dit overwinnen! Ik deed eerst weer rustig aan de stap en de draf en toen dit goed ging ben ik terug de galop gaan proberen. Dit was op een kleine hele lieve pony.
Ik denk dat je gewoon het beste op een hele rustige pony/paard aan de longe terug kan leren galopperen.
Laat eventueel iemand naast je lopen en die je been vasthouden. Dat deden ze bij mij op de manege altijd, dit hielp mij goed om de galop te leren.

Sinds kort ben ik weer begonnen met lessen te nemen. (Ik ben nu 17).
De eerste paar lessen heb ik gereden op een d- of e-pony die erg traag was. Maar de eerste keer naar buiten schrok ze overal van! Ze is er 3 keer in volle rengalop vandoor gegaan. HIerna heb ik gezegd dat ik op een ander paard wilden. Ik kreeg toen een grote ruin. Echt een schat! Met hem durf ik alles!

Binnenkort ga ik mijn eigen paard kopen!

Liefs.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:21

line18 schreef:
MyrtheNH schreef:

ik vind het zelf ook belangrijk dat je er gelijk weer op stapt maar het moet ook wel mogenlijk zijn.

ik ben zelf 7 feb.2007 van een paard gevallen die ineens uit niets in rengalop sprong heb zo'n 60 meter weten te blijven zitten voor ik er af viel.
maar ik kon niet meer opstappen omdat mijn rug te veel pijn deed mijn hooft en vooral mijn arm(mijn arm bleek ook gebroken te zijn)
toen ben ik op het liefste en braafste paard van de manege gezet. mocht zadel vast houden en op die manier galoperen.
nu doe ik dit ongeveer een wek of 4 en heb van de week voor het eerst me handen los gelaten toen ik in galop zat van het zadel.
heb gisteren een uur zelf mogen rijden op me lievelings paard en heb 1 1/2 rondje hele bak gegalopeerd met me handen allen aan de teugels.
ik ben niet aan de longeer lijn geweest omdat bij elke verkeerde verschuiving of ho woordje het paard terug ging in draf en ze blijft netjes op de hoefslag lopen.

Op welke manege rij jij?
Ik heb ook ooit op een manege gereden waar precies zo'n paard stond die maar van de kleinste woordjes terug in draf schoot. Ideaal voor een beginner voor iemand met angst!
Ik riep toen: ik wil terug! En toen stopte ze al meteen Lachen!

xx

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:24

Ik was ook erg bang in de galop wij hadden naastlopers die naast je paard hollen.
Toen hield de instructrice mij over om te galopperen als zij er naast rende en als ik het eng vond moest ik hooo of stop roepen en dan hield ze het paard in.
Ik durfde het niet op elk paard maar wel op de meeste en dat werd steeds meer even later deed ik het met iemand anders er naast en later alleen.
Nog steeds ben ik nog wel bang maar ik hoef geen naastloper Knipoog

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:40

line18 schreef:
MyrtheNH schreef:

Maar als je het kan vind ik wel altijd dat je wel weer gelijk moet opstappen en doorgaan.

@Singeltje: Ik zou misschien eerst een tijdje draf en stap doen, en als ze dan weer wat meer ontspannen zit op het paard zit wat pasjes in de galop proberen. Gewoon eerst weer wat vertrouwen krijgen. En als ze er dan klaar voor is dan aan de longe op het braafste paard op stal stukjes proberen.

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:52

Misschien is een uurtje prive les?
Faar heb ikzelf heel wat vangeleerd! en zeker omdat dan alle aandacht op jou gericht is.

Ik ben 3a4 jaar geleden ook van een manege fjord afgevallen en had mn pols gebroken, ik kon dus echt niet meer verder rijden, en toen ik weer rustig mogt gaan rijden zat ik op de fjord waar ik vanaf was gelazert.
Nou je kan zelf denk ik wel invullen hóé ban ik was Nagelbijten / Gniffelen
ik heb het stiekem niet laten merken en er tog heel voorzichtig op gekropen en het ging echt super!
heb deze fjord ook nog geleast trouwens!

r_tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:39

hoi

ik was (nog steeds een beetje) bang voor de galop omdat een bij mij ineens in galop sprong toen ik pas net een paar weken ree
nu ben ik al wel met de galop bezig k hou me nog steeds vast aan het zadel en ga ook nog niet met de groep mee maar alleen en dan op het braafste paard/pony(een tinker) van de manege en ik begin het nu pas echt leuk te vinden en het zit ook een stuk makkerlijker .
mischien dat je vriedin eens een prive lles kan nemen en dan aan een lange lijn ehh zo noem ik het dan altijd he haha

su6 ermee

groetjes

Singeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 15:49

Ik heb supernieuws. Mijn vriendin heeft gegaloppeerd en vond het eerst een beetje eng maar daarna vond ze het al een beetje leuk! En hoe? Wel, gewoon omdat ze moest van de instructrice. Ik galoppeer ook al en samen met mij mocht ze ook eens proberen.

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:54

fijn om te horen, ik weet nog toen ik pas reed en eigenlijk nog niet in galop mocht dat ze waren vergeten mij uit de groep te halen die in galop ging (de rest stond in het midden van de bak, manegeles Knipoog). Mij maakte het niet uit ik galoppeerde gewoon gezellig mee Knipoog. Ging wel goed, is wel iemand even bij komen lopen maar voor de rest geen problemen! haha

r_tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:01

hoihoi

super zeg dat het der gelukt is Haha!
ze zal wel heel blij zijn

wij kregen helemaal geen naast loper met de galop is dat dan normaal dat er iemand mee loopt ?

groetjes