Manegekids van tegenwoordig meer watje dan vroeger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Manegekids van tegenwoordig meer watje dan vroeger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 12:01

Ik sta met mijn paard in pension op een manege en het lijkt wel of de kinderen van tegenwoordig meer watjes zijn dan 'in mijn tijd'. De ene na de andere papa of mama vertelt aan de instructeur of -trice dat het kind bang is en dat er wat voorzichtig mee omgesprongen moet worden.
Als er eens eentje afstuitert (op een normale 'valmanier') komt meteen de pa of ma de bak in rennen en kind hoeft er niet meer op.

In mijn tijd was dat anders; toen had je nog geen bodyprotectors en veiligheidshelmen om de klap wat op te vangen. Toen was het een kwestie van 'niet janken', en er weer op.

Tegenwoordig zie ik veel gebeuren dat het een kwestie van blèren is en niet meer erop willen c.q. durven.
De instructeur doet echt zijn best, is heel lief en doet heel verantwoordelijk. Misschien alles nog wel beter dan toen ik nog die leeftijd was en leerde paardrijden.

Hoe zien jullie dat of vallen mij nou net de uitzonderingen op?

Ik heb het hier over de leeftijdsklasse 8-12 jaar...

Jennylicious

Re: Manegekids van tegenwoordig meer watje dan vroeger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:07

Nou ja, mij valt het ook inderdaad op.
Heb hier een meisje rond lopen, die wilt helpen vasthouden van een 4jarig braaf paardje, en mij dat dier wilt helpen poetsen. Zeg ik oke, maar zodra ze dan erbij in de buurt komt vind ze het ineens heel eng en durft ze niet meer. Ook was dat zelfde meisje een keer van een pony afgestuitert, huilen als een dolle, papa in de bak komen aanrennen, instructrice heeft wel voor elkaar gekregen dat ze er toch weer opging na de val...

Als ik er vroeger afviel was het, even stil blijven liggen tot instructrice bij je is, kijken of en waar je pijn hebt, even bij komen en rustig opstaan, en er weer op. Er mochten zelfs geen ouders de bak in komen, ook al was hun kind er af gevallen. Zo heb ik nog wel meer voorbeelden van kinderen die bang zijn/doen.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:11

Ik heb ook het idee dat ze wat banger uitgevallen zijn... maar ze hebben vooral geen doorzettingsvermogen meer.
Vroeger was ik ook wel eens bang, maar nog banger van de instructeur dus ik zei niks en ging er na een val gewoon weer op Vork

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:13

Dat vraag ik me ook wel af. En mijn 'vroeger' is nog niet eens zo lang geleden (ben 23 en pas op m'n 13e begonnen).

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 12:25

superpluisje schreef:
Ik heb ook het idee dat ze wat banger uitgevallen zijn... maar ze hebben vooral geen doorzettingsvermogen meer.
Vroeger was ik ook wel eens bang, maar nog banger van de instructeur dus ik zei niks en ging er na een val gewoon weer op Vork

Ja dat doorzettingsvermogen ontbreekt het ook zo aan.
Of is het zo dat 'wij ouderen' die nog rijden dit zo niet zien? Dat er ook in onze tijd bangepoeperds waren maar dat het ons niet opgevallen is omdat wij zélf niet zo waren?

Kijk, tegenwoordig ben ik me ook veel meer bewust van bepaalde risico's en zie je dingen gebeuren of maak je dingen mee van 'oei, dat ging echt nét goed'. Maar vroeger was ik echt voor de duvel niet bang hoor, vond het práchtig als er eentje eens een bok gaf, sterker nog, dat vond dan zelfs wel wat stoer als het ware. Kreeg als koter zijnde nog eens flink op mijn falie van een begeleider met ponykamp toen ik met mijn toenmalige paard achterop reed en hem steeds expres ging inhouden zodat ik dan in galop kon aansluiten. Maar dat vond ik toen juist gááf, niet éng!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:28

Haha, mijn vroeger is ook niet zo heel lang geleden, ik ben nu 22 en ben op mijn 8e begonnen.

Toen werd er nog met die caps gereden, waar nu iedereen zoiets van heeft: ??? Dat beschermt toch niet? Nee, bijna niet nee, maar boeiuh, daar denk je toch niet aan, JE WILT PAARDRIJDEN!

De caps en BP's vind ik goed, maar ik denk dat het ook te maken heeft dat onze maatschappij steeds meer van de ''natuur af is'' en dat mensen dus dier-vreemd worden. Ouders tegenwoordig lijken (niet iedereen, maar even iha) ook wat voorzichtiger. Als ik viel was het: opstaan, niet zeuren, valt wel mee en nu: de ouders zijn al bij de kinderen, VOORDAT het kind beseft dat ze is gevallen en ''au'' heeft, als ze dat al hebben.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:34

Judje schreef:
en nu: de ouders zijn al bij de kinderen, VOORDAT het kind beseft dat ze is gevallen en ''au'' heeft, als ze dat al hebben.

Ik denk dat dit het grootste probleem is.

Gelukkig heb ik de ouders normaal niet langs de kant staan als ik les geef. Maar de ouders die zo over bezorgd zijn, daarvan zijn de kinderen ook een stuk banger. Ik heb ook een paar ouders die roepen dat ze van af en toe vallen hard worden, en dat ze daar van leren, die kinderen zijn voor de duvel niet bang.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:36

Imago01 schreef:
Kreeg als koter zijnde nog eens flink op mijn falie van een begeleider met ponykamp toen ik met mijn toenmalige paard achterop reed en hem steeds expres ging inhouden zodat ik dan in galop kon aansluiten. Maar dat vond ik toen juist gááf, niet éng!

Dit ken ik héél goed Haha! Maar toendertijd had ik een ontzettend sloom en braaf paard, ik reed midden in de groep en dan moest ik altijd dat gezeur achter mij horen dat het zo langzaam ging. Toen wachtte ik een minuutje of twee en konden we makkelijk in galop aansluiten, geen gezeur meer Clown Dit moet ik vandaag niet meer met mijn paard proberen, heel betrouwbaar en braaf maar zó pittig. Soms mis ik die oude tijden nog wel het was altijd zo gezellig.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:38

Nou inderdaad. Er is maatschappelijk denk ik een en ander veranderd, veiligheid staat hoger in het vaandel, en misschien speelt het ook mee dat mensen steeds 'stadser' zijn? Heb er even geen andere omschrijving voor...
Doorzettingsvermogen.. Ik denk dat het er heus wel zit, moet alleen wel gestimuleerd worden, een voorbeeldje:

Zo heb ik eens gehad dat er een meisje was gevallen. Ik haar overeind geholpen, gevraagd of het ging, daar kwam een wat beteuterd "ja" op.
Ik vraag of ze pijn heeft ergens, "nee". Nou, weet je wat, dan gaan wij eens even aan je pony vertellen dat ze stout is geweest, komt er een klein glimlachje tevoorschijn.
Dus wij waren alweer opweg om de pony te gaan vangen.
Komt moeders de bak in gevlogen, "Kindje toch, meisje.. wat erg"
En dat kind zet het in de armen van moeders toch op een brullen.
"Nou, lieverd, als je niet wilt dan hoef je niet meer te rijden hoor"
Kind schud nee, en het eindigt ermee dat de pony op stal ging en kind veilig mee naar huis.

In dit geval had zonder deze manier van tussenkomst van de ouder, het meisje binnen 5 minuten weer aan het rijden geweest.
Door de angst te bevestigen en het niet meer op de pony te gaan te stimuleren maak je de ruiter juist niet moediger.

Dat ik vroeger ook de bibbers in de benen had van (zowel juf als) paard maar niet moest trutten van de juf is mijn doorzettingsvermogen groter geworden dan het was.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:41

@Dennis: dat zou maar zo kunnen jah.
Mijn mams was ook bang voor paarden, maar kwam de bak niet in als er iemand viel, dat was bij onze manege gewoon niet gewoon.

En al die fratsen: dat ken ik wel jah.
Ik weet dat ik op een gegeven moment om het weekend werkte (was toen 15) en daarom reed ik de ene week 2 lessen achter elkaar (mijn eigen les en daarna reed ik dan in een jongere les gewoon voor mezelf mee) en daar reed ik dan ook de wat lastigere paarden, zoals altijd, en die moeders schrokken elke keer weer dat ik weer met 1 van hen aan kwam lopen.
Zo van: heb je nou WEER dat bok-paard uitgekozen?

@Kelly: sonde dan weer he! Heb je dat meisje zover dat ze verder gaat komt muts-mams weer even...
Ook buiten het paardrijden zie ik dat, mijn nichtje bijvoorbeeld: als ze valt waar ik bij ben zeg ik altijd "Boem!" en dan begint ze te lachen, als mijn zus (haar mams) erbij is, rent mams op d'r af, begint d'r te troosten en begint ze me toch te janken!
Laatst bijgewerkt door Judje op 20-03-08 12:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:42

Kelly_ann schreef:
Dat ik vroeger ook de bibbers in de benen had van (zowel juf als) paard maar niet moest trutten van de juf is mijn doorzettingsvermogen groter geworden dan het was.

Hehe, hier het zelfde. En dan waren de bibbers erger door juf dan door het paard Bloos . Juf was niet echt subtiel, maar wat heb ik een hoop geleerd Knipoog.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:42

ik heb ooit in een groep gereden van meisjes tussen de 7 en de 10 ,,

vallen ze eraf, durven ze niet op te staan en schreeuwen dat het het een stommer rotknol is etz.

sorry hoor, maar nu ik bij een andere les rijd, met mensen van mijn leeftijd, is het vallen,opstaan en er zo snel mogenlijk weer opklimmen.

(kwam er toen thuis pas achter dat ik mijn pols gebroken had) Nagelbijten / Gniffelen

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 12:43

Op onze manege zijn de instructeurs ook wel makkelijk hoor. Wil je niet? Nou dan niet hoor, heel makkelijk!

Zelf als instructrice zijnde zou ik dat dus niet kunnen hebben. Zou helemaal maf worden van die watje en vooral dan nog eens de ouders. Hele verhalen steken ze af terwijl je die instructeur zoiets ziet hebben van 'ja, what ever'...

Snap al niet eens waarom zo n bange ouder het kind op paardrijden doet...schop het dan meteen op ballet ofzo...ja toch?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:46

Bij ons op de manege scheelde het dan ook dat je het als ouder gewoon niet moest proberen om de baan in te komen!
De instructrice zat altijd naast de ingang en daar kwam geen mams of paps langs hoor. Zij liep zelf wel naar je toe en bijna iedereen stapte dan weer op, zo nonchelant was mijn instructrice over het vallen en dat neem je als kind zijnde dan ook over.
Eigenlijk zou iedere manege het moeten verbieden dat ouders de baan in komen, wanneer kindlief valt. Behalve wanneer door de instructie de ouders erbij worden geroepen omdat het echt erg is ofzo.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:46

Hier op de manege valt het ook echt op dat de kinderen veel banger zijn als vroeger. Als er een pony mee rijdt die wel eens een bokje durft te geven durft er meteen niemand meer op. Vroeger was dat nog een uitdaging.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:48

Mijn beste vriendin geeft les op een manege en laatst was ik mee en onderschepte ik de volgende conversatie tussen kind, vader en instructrice:
i: Hallo Anke je mag vandaag op Jolly
k: wheeheboehoe (gelijk hysterisch)
v: Uh, daar komt niets van in, Anke wil niet meer op Jolly want daar is ze 2 maanden geleden vanaf gevallen. En ze mag ook niet meer op Elvis of Pacific want een vriendin van haar is daardoor gebeten
i: Jolly doet niets, ze viel met afstappen (voet bleef te lang in beugel hangen) en Elvis is juist heel lief met rijden.
v: ze krijgt nu een ander paard want anders stappen we op!
k: en ik wil ook niet meer op Pepper want die bohohohokt, boehoehoe
v: stil maar lieverd, we kiezen gewoon een andere pony voor je uit hoor, ik zet jou niet op die gevaarlijke paarden

Mijn mond viel open en ik heb me er als buitenstaander toch maar even mee bemoeit en de vader even verteld hoe ik erover denk. Als instructeur gaat dat niet meer, want dan krijg je gelijk klachten en/of mensen zoeken een andere manege. Mijn moeder ging vroeger ook mee naar de manege, maar die zat dan in de kantine tot ik klaar was en keek bezorgt als ik weer eens bokkend langs het raam vloog, maar ze had vertrouwen in de kundigheid van de instructeur en respect voor de leidinggevenden. Dat zie je nu haast niet meer.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:51

Nou het is niet overal het zelfde hoor! Bij ons kunnen ze bikkelhard zijn (en ik als moeder ben altijd als laatste bij mijn koter als ze zandhapt -of helemaal niet) Het is op de manege een rommel van jewelste maar oergezellig. Alle meiden helpen elkaar en met een grapje stap je weer op je knollie. Alleen een keer hoefde mijn dochter er niet meer op (had een hersenschudding ) En de knollies zijn daar echt niet de makkelijkste. De kids doen alles zelf en
dat is best veel - voeren - watergeven - mais scheppen -stal uitmesten - kleine kinderen helpen !

Dus het bestaat nog wel hoor (maar je moet niet kieskeurig zijn en miemelen!!!! Haha!

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:52

Hebben wij niet gewoon een verkeerd beeld van onszelf van 'vroegah'? In je eigen beleefswereld is alles natuurlijk veel enger en erger als je het zelf meemaakt. Bij een ander kind dat valt denken we direct: "Ach, twas maar van een meter hoog, aansteller". Als je zelf valt, vind je jezelf al een hele durver als je toch terug op je paard bent gegaan en nog vijf minuten hebt uitgestapt.
En anderzijds vind ik het ook niet per se een probleem als kinderen banger zijn uitgevallen, zolang het maar geen angsthaasjes worden. Maar wat extra voorzichtigheid is m.i. zeker niet uit den boze, voora niet in de paardenwereld.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:56

het grote verschil met vroeger is imo het feit dat vroeger veel minder het gevaar werd ingezien.
Als ik bedenk wat wij vroeger allemaal uithaalden, (de shetlanders aan de hand meenemen naar de nadere kant van de wei, terwijl er bij het stalletje brok lag, dan er zonder zadel en hoofdstel op klimmen en dan crossen terug naar het stalletje, wie het langst bleef zitten had gewonnen, dat soort dingen Knipoog ), dat soortdingen mogen mijn leskindjes echt niet van mij, met het oog op veiligheid. Maar juist van DIE dingen werden we handig!

No_worriesJarig

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:58

Judje schreef:
<knip> maar ik denk dat het ook te maken heeft dat onze maatschappij steeds meer van de ''natuur af is'' en dat mensen dus dier-vreemd worden. <knip>
Hier ga ik helemaal in mee! Je ziet ook nog maar weinig jongere ruiters lekker buitenrijden, genieten van de zon, de natuur en het samenzijn met je paard.

Ook de ouders zijn inderdaad anders dan 'toen', vergelijk maar met als je op school iets deed wat niet door de beugel kon - dan kreeg je een uitbrander van de juf of meester en als je dan huilend thuis kwam kreeg je bij wijze van spreken ook nog een 'schop onder je kont' van pa of ma, had je maar na moeten denken wat je deed. Tegenwoordig heeft een leerkracht zomaar de ouders ziedend op de stoep staan (met of zonder honkbalknuppel...) met de duidelijke mededeling dat hún kind niet zó aangepakt dient te worden. Dat is hetzelfde als dat ouders 'vroeger' niet in de bak mochten komen, ook niet als er eens een kind afkneppelde, en ze zich er nu gelijk mee bemoeien met als gevolg vaak dat de angst/pijn/onzekerheid alleen maar bevestigd wordt.

Kinderen worden meer beschermd, leren niet meer om voor zichzelf op te komen en (vooral) zichzelf eens een schop onder de kont te geven... inderdaad, gebrek aan doorzettingsvermogen. Natuurlijk geldt dit niet voor álle ouders en álle kinderen maar helaas wel voor veel.

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:07

Dus het kind moet er maar weer opklimmen, ongeacht of het durft of niet? Misschien gaat het kind dan onbedoeld bepaalde handeling uitvoeren, zoals aan de teugels zitten om de pony bij zich te houden, of klemmen met de benen, uit angst. Bovendien kan de pony die angst goed aanvoelen

Natuurlijk snap ik het punt van de overdreven reagerende moeders ook wel...
Maar ik ben zelf ook heel onzeker aangelegd, en sommige paarden op mijn manege kunnen het in de winter (als ze fris zijn) onverwachts op een lopen zetten, of eens flink bokken, en daar ben ik echt bang voor. Ik wil ze allemaal best uitroberen, maar als ik er door zo'n joekel afgesmeten ben en ik ben echt bang dan moet niemand mij dwingen om er weer op te gaan.
Ik betaal een hoop geld voor die les, en dan is het de bedoeling dat ik het naar mijn zin heb en wat leer. Dat kan ik niet op een paard waar ik bang voor ben (terrecht of niet, maakt niet uit). Ik zal dan zeker aangeven dat ik niet meer op het desbetreffende paard wil.

We zijn niet allemaal helden hè?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:07

Ik heb van mezelf echt wel het juiste beeld over hoe ik vroeger was. Misschien was ik een uitzondering en zag ik de angst die misschien wel bij mede ruitertjes aanwezig was, niet zo in.

Dat er meer om veiligheid gedacht wordt vind ik super. De uitvinding van BP's en veiligheidshelmen vind ik ook echt alleen maar heel goed. Ook de veiligheidscertificaten op maneges enzo, alleen maar top! maar alle vormen van veiligheid zijn zoveel mogelijk aanwezig en dan wordt het toch echt even tijd om de kindertjes te leren rijden en wat karakter erin te gaan vormen!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:13

Maar Elke, jij bent 18 (of ouder)....Jij beseft al wat risico's en gevaren kunnen zijn.

Het grote verschil met een jong kind is, die zien gevaren niet zo in. Niet per direct. Die kunnen dingen veel makkelijker van zich af zetten en verwerken.
Toen ik vroeger (hard) viel zette ik het ook op een bleren hoor maar ik moest wel weer op mijn paard. Ik zat dan nog 2 rondjes hooguit met een kloppend hartje en dan was het weer over. Tuurlijk als een kind echt wat mankeert of vreselijk overstuur is, zet je het er niet meteen weer op. Maar vaak is het meer even de schrik en het besef dan echt dat er wat aan de hand is. In zo n geval even armpjes in de hoogte en weer op het paard hijsen. Wat mij betreft mag dat echt even een ander paard zijn waar ze vertrouwen in hebben. Maar niet dus meteen de bak uit en over 2 weken misschien wel weer komen rijden. Huppa, geen gezeur, weer óp het paard, braaf lesje mee hobbelen en dan na een bepaalde periode dat kind weer eens op het bewuste paard zetten.

En nu, nu dat ik ouder ben en het een en ander heb meegemaakt en ontelbare keren van mijn paard ben afgepleurd (en niet zo zachies ook) denk ik ook wat meer na bij de risico's. Ik maak ook niet meer elk paard zadelmak en stap ook niet meer op elke linkmiegel. Stérker nog, ik heb weleens letterlijk niet kunnen lichtrijden op mijn eigen paard zo erg waren mijn knietjes aan het knikken van angst. Maar ik dééd het wel. Doorzettingsvermogen heet dat en 'niet zeiken maar ríjden' heet dat. Het is een bepaald (psychologisch) punt waar een ieder doorheen moet.
Enne...van een bokje leer je zitten en rijden...

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:15

Ik rij zelf ook op een manege maar volgens mij worden de kleine kinderen heel erg door elkaar opgestookt.. er zijn een paar pony's die iedereen heleemaaal geweldig vinden en een paar die wel eens bokken en dus eng zijn...
Ik ben er vroeger een keer afgevallen, toen had ik een lichte hersenschudding, en moest ik er per se weer op (van de instructrice) terwijl ik dat niet wilde..
en voor de rest heb je soms van die moeders die per se willen dat hun kind Anky de tweede word..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:18

Vroeger was het zo, gevallen, zand kloppen en opstijgen Lachen
Natuurlijk was dat dan spannend...maar er een week over na gaan denken is veel spannender.
Na idd 2 rondjes is het "enge" over en rij je weer gewoon.
Na een week durf je nog maar amper in de buurt van een paard te komen...

Maar kijk nu eens... kinderen in de zandbak, worden ze vies.
Een keer vieze handen dan worden ze ziek...
In alles is het vaak zo overdreven voorzichtig
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-03-08 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt