Wat moet in een gemiddeld niveau manegeles behandeld worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

San

Wat moet in een gemiddeld niveau manegeles behandeld worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 19:17

Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af wat jullie vinden dat er in een gemiddeld niveau manegeles behandeld moet worden?

Hierbij kun je denken aan zijgangen, stelling en buiging, nageeflijkheid, schakelen, pasje wegrijden in de drie basisgangen, houding en zit, voorwaarts / neerwaarts etcetera.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:24

Houding en zit vind ik heel belangrijk en verder het actief voorwaarts gaan van het paard, zonder dat er enorm geschopt en geslagen moet worden, dus het aan de hulpen krijgen van het paard. Door bijvoorbeeld veel overgangen te laten rijden, zowel tussen de gangen als binnen de gangen. Stelling in de wendingen vind ik ook belangrijk, en zo ook het netjes op twee teugels een wending insturen.
Nageeflijk rijden komt in de gevorderde lessen ook aan bod als de ruiters er aan toe zijn en dan kun je ook met bijvoorbeeld wijken gaan beginnen.

rona

Re: Wat moet in een gemiddeld niveau manegeles behandeld wor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 21:11

Houding, zit en hulpen op de eerste plaats. Dan de verschillende figuren op de juiste manier. De verschillende gangen en een sprongetje. rijden zonder beugels vind ik ook erg belangrijk en naarmate de mensen vorderen wordt ook het nageeflijk rijden aan de orde gesteld maar dit vind ik het minst belangrijke. Een paard dat goed aan het been is met een ruiter die de juiste hulpen geeft met de goede houding vind ik dus het belangrijkste.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 21:30

het hangt af van het niveau
1)respect voor het paard (dus niet rukken en plukken en schoppen)
2)een onafhankelijke zit en houding
3) de basis van de dressuur, hoe rij je een paard actief en nageeflijk, zijgangen inderdaad, verzameling.
alles wat je met een gewoon paard ook zou leren, maar dan op een manegepaard.
maar ik vind de eerste 2 het belangrijkst

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 21:36

Behalve datgene dat genoemd is vind ik zelfstandig leren rijden belangrijk. Dus niet alleen achter elkaar aan. Maar dat je als ruiter oko individueel een oefening moet rijden. Begin bijvoorbeeld met 1 ruiter 1 volte 10 meter laten rijden. Hierna de volgende ruiter.
Op veel maneges moet je te veel achter elkaar aan hobbelen.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 08:37

germie schreef:
Behalve datgene dat genoemd is vind ik zelfstandig leren rijden belangrijk. Dus niet alleen achter elkaar aan. Maar dat je als ruiter oko individueel een oefening moet rijden. Begin bijvoorbeeld met 1 ruiter 1 volte 10 meter laten rijden. Hierna de volgende ruiter.
Op veel maneges moet je te veel achter elkaar aan hobbelen.

Hier ben ik het volledig mee eens, maar omdat je bij ons alleen in de beginnerslessen echt achter elkaar rijdt en daarna al vrij snel zelfstandig moet gaan rijden en de hoefslag moet verdelen, het is dat als vanzelfsprekend aangenomen en er niet bij stil gestaan dat dat op andere maneges niet zo is.

Bentuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 08:45

dutske schreef:
het hangt af van het niveau
1)respect voor het paard (dus niet rukken en plukken en schoppen)
2)een onafhankelijke zit en houding
3) de basis van de dressuur, hoe rij je een paard actief en nageeflijk, zijgangen inderdaad, verzameling.
alles wat je met een gewoon paard ook zou leren, maar dan op een manegepaard.

dit leren wij nou ook in de manege lessen..

Sizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:17

VMR --> MA