wat moet ik doen??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kazan

wat moet ik doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 20:09

ik rijd op een Pony die is dit jaar 10 gworden en wordt 1x per week bereden(door mijzelf maar het is een manege-pony) maar nu is hij eigenlijk best gevaarlijk bezig.
*rennen(is niet erg)
*bokken hoofd tssen benen en ineen aan teugels trekken en met benen slaan en blijven bokken tot ik eraf ben.
nu ben ik al 1 1/2 maand gestopt met rijden op hem super heet hij maar had vandaag wedstrijd en na 9weken ben ik er weer opgestapt(heb me 9weken geleden ingeschreven met hem) dus ik MOEST op super.
in de losrij bak was hij HEEL braaf lekker nagefelijk en voorwaarts goed oplettend op m'n been&stem.
maar eenmaal in de Ring ging die rennen
ik moest
A afwenden tussen X-G halthouden groeten
voorwaarts in arbeidsdraf
C Linkerhand
H-X-K gebroken lijn dat ging goed
TOT X toen ging die rennen heel hard en bokken en slaan met z'n voorbenen en toen viel ik eraf en nu is mn heup helemaal blauw
wat moet ik doen?(dit was in de L1 proef 17).
stoppen met het rijden op super??
xxxxAnnemiek

reginasangel

Re: wat moet ik doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:14

Vraag je eens af waarom hij dit doet?
Mss heeft hij ergens pijn of iets?
Je zegt dat het een manegepony is, doet hij dit bij iedereen? Of zijn er ook mensen waarbij hij het niet doet? Mss kan je vragen wat zij doen als hij begint te bokken?
Kan je instructeur niet zeggen wat je moet doen?

En als je het echt eng vind, zou ik kijken of je op een andere pony kan.

Succes

kazan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 20:16

niemand durft op die ponyhij doet het bij iedereen
hij heet geen pijn iemand heeft z'n rug al nagekeken en het zadel ligt ook goed wat de instuctuer zegt hij probeert het gewoon.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:08

les nemen op die pony, aan de longe zodat hij vanaf de grond ook gecorrigeerd kan worden.
lijkt mij.
maar je zegt het is een manege pony word er dan alleen dat éne uurtje dor jou op gereden?
dat is wel weinig dan is het ook niet gek dat hij fris is of hij moet buiten staan?

kazan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 15:36

`hij wrodt elke dag gelongeerd door me
en heb les en longeren helpt niet.

Abiola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 15:43

Als hij lichamelijk niets mankeert, waarom loopt hij dan maar 1 uur per week? Dat is voor een manege niet erg rendabel. En eerlijk gezegd is het ook niet vreemd dat hij zo fris is, met dat ene uurtje per week.
Volgens mij kun je twee dingen doen:
1. stoppen met die pony.
2. Praat met de eigenaar, vraag wat zijn plannen met de pony zijn. Probeer samen een schema vast te stellen met duidelijke doelen om naar toe te werken. Dit alles natuurlijk onder deskundige begeleiding en met het nodige geduld.

Succes in ieder geval.

M_hOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:40

Het is jammer dat het een manege paard is ...want anders kon je er elke dag oprijden..maar ja..dat wordt denk een beetje duur!!
Maar lekker veel loszetten, longeren, wandelen...zodat Super er genoeg uitgaat en zo minder energie als hij er dat ene uurtje uit mag..!! Verder kan IK je alleen maar succes wensen
Laatst bijgewerkt door Sim op 01-02-06 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Kleur en vette tekst verwijderd.

kazan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 17:40

oke bedankt voor de reacties/tips.
ik mag hem ELKE dag longeren en dat doe ik dan ook 'n half uurtje a 3kwartier en op maandag,woensdag en zaterdag ochtend komt hij de stal uit en gaat hij met alle manee paarden/pony's los 1 a 2uur lang in de binnenbak.
maar ik heb er 3jaar opgereden maar dit jar is het echt extreem en ik wil niet stoppen met hem want hijs verder heel lief
maarik ga toch voor mn gezonheid dus ik ga vanaf dinsdag mischien op een ander maar tips/reacties zijn altijd welkom
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:10

Ik snap niet dat een manege een pony aanhoud waar maar 1 iemand op kan rijden dit kost hun alleen maar geld maar goed dit is voor jouw wel fijn heb je een beetje een "eigen"pony.

Hoe vaak longeer je hem dan ook maar 1 keer per week of elke dag?En wat doe je dan? Laat je hem wel genoeg werken en dan bedoel ik niet heel veel laten draven en galoperen maar oefeningen doen aan de longe.Veel overgangen laten maken, de cirkel af en toe iets verkleinen en dan niet gewoon maar naar binnen toe trekken, balkjes laten lopen in stap,draf en galop.enz.En dan is het nog beter als je dit niet gewoon aan het halster doet maar dat je hem bijzet.

Hij krijgt voor mijn gevoel te weinig beweging en is daarom zo vol energie.Meer bewegen dus.

kazan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 16:19

het kost de manege eigenaar inderdaad geld en het paard kent mij nu door en door.
met longeren doe ik ene hoofdstel om
en veel overgangen maken en de volte open en dicht maken en 2xper week komen er draf balken in de bak en dan laat ik hem loslopen met hoofdstel om.

niemand wilt erop rijd3en omdat hij z0 gek is telkens
en ik heb al vaak zat gezegd als hij vaker gaat lopen
woirdt ie liever met rijden(ik spreek uit ervaring)
toen hij vaker werd bereden deed hij niks.

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 16:26

Tja, ik dacht eerst ook gelijk aan het zadel of singel toen ik je berichtje las. Maar één keer per week rijden en een paar keer een half uurtje longeren en losgooien in de bak, lijkt me niet genoeg. Eigenlijk zou hij dagelijks minstens één tot twee uur met anderen loggegooit moeten worden.

Bovendien zou ik, als je zo graag op hem wil blijven rijden, doorzetten en zijn gedrag niet toleren. Probeer hem goed aan het werk te zetten zodra je voelt dat hij wil gaan rennen of bokken. Zet hem dan op een kleine volte, rijd veel kleine wendingen en laat hem goed werken, zodat hij zijn aandacht daar bij moet houden.

kazan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 16:32

bedankt voor je reactie duke
maar hij trekt door ik kan er niks mee beginnen
en ik longeer hem elke dag hoor
en hij gaat 3x per week met de andere 2uur los in de bak.
(p.s niet aanvallend bedoelt hoor)

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 16:39

Ik denk niet dat jij er wat aan kunt doen, het dier moet meer gereden worden. De manegeeigenaar moet dan maar aan zijn stalpersoneel vragen om het paard 's ochtends en 's avonds af te rijden zodat hij zijn energie kwijt kan.

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:06

VMR -> MA

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:25

kazan schreef:
bedankt voor je reactie duke
maar hij trekt door ik kan er niks mee beginnen
en ik longeer hem elke dag hoor
en hij gaat 3x per week met de andere 2uur los in de bak.
(p.s niet aanvallend bedoelt hoor)

Zo vat ik het ook niet op hoor . Ik ben het wel met Urielle eens dat jij er weinig aan kunt doen. Het paardje heeft gewoon meer beweging nodig.

caspertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:27

proberen er baas van te worden!
Toen ik 10 jaar oud was kreeg ik mijn D pony en zat ik nog op les bij een manege! Telkens bij het afwenden in de hoek rende hij in volle galop naar de andere kant van de bak Ik durfde eigenlijk nog niet zo hard toen! maar als hij het nou nog eens zal doen, zou ik hem helemaal omtrekken, toen kon ik hem dus eigenlijk nog niet houden! maar dat moet hij nu niet meer wagen!
Zie er baas van te worden! en zeker niet stoppen met rijden!
Keer op keer opnieuw doen en een flinke klap kan geen kwaat! hou hem goed kort en als je valt meteen er weer terug op klimmen! laat je niet kennen! jij ben de baas!