Ze doen net of ze me niet voelen zitten.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Blue9

Ze doen net of ze me niet voelen zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 15:17

Haalloo..Paardengekken..!!
Ik ben een meisje van 13 jaar...ik ben ongeveer 1.55 groot en weeg zo'n 40 kilo. Ik rij op een manege en daar doe ik springen. Ik spring meestal op paarden. Maar sommige paarden doen net of ze mij niet opmerken en doen wat ze willen. En doen doe ik echt m'n best, en mijn instructrice zegt dat ik niet meer kan doen, maar toch lukt het niet Ik rij al met sporen. Hebben jullie tips..??
Gr0oetjes..

Liene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 15:39

Dit vind ik wat vreemd...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 16:13

diablo_zot schreef:
Dit vind ik wat vreemd...

Ja...ik ook....

Dat je al met sporen rijdt wil niet zeggen dat ze daar dan maar op reageren...dat die paarden je niet 'voelen' kan best als het grote paarden zijn en jij niet zo groot bent...kan je ze niet houden dan? Dan moet je je instructrice vragen of je op een paard of pony mag rijden die je wel kan houden en/of je wel voelt...het komt namelijk op mij over alsof je gewoon te licht en/of te klein bent voor die paarden...hoe goed je rijdt weet ik natuurlijk niet maar het lijkt me niet fijn om zo elke week te moeten rijden...gewoon vragen of je op een pony mag ofzo...als je dat zelf ook wilt tenminste....

Oh, en ik zou die sporen af doen als ik jou was...die helpen je paard niet jou 'te voelen'....en je moet ze voor je been leren rijden...niet voor de spoor....

Succes!!

Liene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 16:40

Ik ken trouwens een meisje van 1m40, ze weegt 30 of iets meer en rijdt op een hengst van 1m70.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 16:44

diablo_zot schreef:
Ik ken trouwens een meisje van 1m40, ze weegt 30 of iets meer en rijdt op een hengst van 1m70.

En haar naam is toevallig Penny?

Voor de TS, misschien eens een andere instructrice zoeken?
Ik kan je niet helpen, sorry.

Lolleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 16:46

diablo_zot schreef:

Dat zegt dus niks.......... ze rijd zeker de sterren van de hemel dan??

Dat is wat anders dan een mange-paard, die zijn over het algemeen al wat moeilijker en harder te rijden omdat er veel verschillende rijstijlen opzitten.
Als jij niet groot bent en neit veel weegt heb je weinig er tegenin te zetten. Zeker als zon paard een hindernis zien en wil gaan. ik ben 1.79 en weeg behoorlijk wat en ik heb een paard van 1.80 gereden dat ook ik niet kon houden tijdens springen. Dus dat het maar raar is vind ik maar een rare opmerking.

Gewoon een kwestie van trainen.
als zij op een hengst rijd die gewoon goed getraind is, (ik neem aan prive paard) zal dat heel wat makkelijker te rijden zijn.
En wie weet rijd ze net een jaartje.

Ik zou idd gewoon vragen of je op een kleiner paard mag of zelfs pony, probeer eerst die eens goed te gaan rijden en ga dan over op grotere paarden.
Zeg dat je er veel moeite mee hebt en het niet echt leuk vind zo te rijden. Want met sporen verhelp je het probleem niet.

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:13

oefenen oefenen en nog eens oefenen... van de ene op de andere dag zal het niet lukken natuurlijk

en anders een andere lesgever zoeken!

wendaliza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:01

Heey,
Ik heb het zelfde probleem (gehad) ik ben 18 (bijna 19) en ben 1.57 m groot en weeg ook maar 45 kilo, ik ging van de pony lessen naar de paarden lesse, en ook met school reed ik op paarden, ook ik had er superveel moeite mee en vooral met doorzitten erbij, dan werd het paard stuurloos (mijn probleem) en liep al heel snel onder me vandaan, maar dit kwam ook wel omdat ik volgens mij instructeur té lief ben, ben toen gaan rijden met kleine knopspoortjes, en ook dit had wel een iets beter effect, maar helaas kunnen niet alle (manege) paarden tegen het geprik van spoortjes, maar kreeg ook steeds meer voor elkaar door een stuk strenger te zijn (nog steeds moeilijk ) ik word en kan niet boos worden op een paard of pony
Maar ook zonder de spoortjes gaat het nu al een heeeel stuk beter! En dat krijg eigenlijk ook alleen maar met oefenen, oefenen en oefenen iid, en vraag anders hulp aan iemand die jou er misschien bij kan helpen ja, privé lesjes nemen misschien!

Maar bij mij is het al een heel stuk minder, dus dan moet het jou ook cker lukken..!

Succes... Groetjes SheyJoen

Francien_

Re: Ze doen net of ze me niet voelen zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:08

Ik denk dat alles hierboven al genoemd is.

c_alsemgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 00:37

Ik ken hele iele meisjes die zelfs het stugste manege paard nog bijeen kunnen rijden, het heeft imo niets te maken met het totaal gewicht... maar ook hoe je het gebruikt
Natuurlijk kan je wat minder inbrengen met 45 kilo dan met 80... maar met techniek kan je een hoop rechtbreien.
Ik vind het een foute keuze van je instructie om je met sporen te laten rijden, hier heb je geen flikker aan als het niet lukt met gewoon rijden... want dan gebruik je ze zowiezo op de verkeerde manier.

Malibu_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 00:40

ej als ik mag vragen: wat is een penny??

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 10:38

Verplaatst van VMR naar MV.

Antwoord voor de ts: ga eens kijken bij een andere manege ik denk dat je daar meer aan hebt dan aan advies op Bokt.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:56

Een paard voelt een vlieg op zijn huid, dus hij voelt jou ook heus wel zitten.

Misschien kom je rijtechnisch nog iets te kort waardoor het paard niet helemaal doet wat jij wilt.
Zoals al is gezegd, blijven oefenen en ook vooral dressuurles nemen! Niet alleen maar springen. De dressuur blijft bovenalles de basis.

idylle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:31

hoi hoi ik ben zelf tussen de 1.55 en 1.60 en ik rijd vanaf mijn 14e al op paarden van 1.60 tot 1.80 dus ik kan je verzekeren dat ze je echt wel voelen manegepaard of eigenpaard dat maakt niet uit.
ik denk zelf dat de fout bij je instructrice ligt want zij moet jou immers leren rijden en als jij een paard dan niet aan kan lijkt t mij logisch dat de fout bij haar ligt dus ik zou zeggen zoek een andere manege/ instructrice veel succes verder P S mn laatste paard was 1.72m was voor veel mensen die groter en zwaarder als mij waren niet te rijden en ik reed er zo mee weg (wil hierbij zeggen dat het niet om lengte of gewicht gaat maar om je eigen rijtechniek)

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 20:04

Heej..Dankjulie..!!
Leuk al deze reacties..!! Maar..ik rij 7 jaar dus ik rij behoorlijk goed, en het is niet dat het niet lukt..,maar soms is het gwoon egt een wedstrijd tussen het paard en mij en ik rij ook dressuur hoor
Maar wat inderddaad al woerd gezegd, ook met doorzitten vlieg ik een meter in de lucht!!
Maar bedankt voor alles..Groetjess..(K)

amber2588

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:18

ik weet wat je bedoelt, ik heb er ook jaren last van gehad. Nu valt het wel mee, maar ik kreeg jaren standaard te horen "zoek een kont en gooi 'm in het zadel! " .
Ik rij nu veel manegepaarden die best wel wat kunnen, maar heel stomp geworden zijn. Als het niet echt hoeft doen ze ook niks. In mijn ogen kun je wel wat aan je probleem doen. Hij voelt je wel, maar neemt je gewoon niet serieus. Heel streng aan pakken. Daar heb je niet per sé sporen voor nodig.
Ik gebruik een zweep, tien minuten aanpakken en ze weten weer wat werken is. En voor dat iedereen nu dierenbeul gaat roepen, daar heeft het niets mee te maken, ze krijgen alleen een tik (flinke, maar geen mep) als het verdiend is. Pak ze in het begin ff stevig aan, en zodra ze je niet serieus nemen, zweep erbij. Voltes rijden, stelling, schouderbinnen- en buitenwaarts, wijken... Zodra 'ie voor je been wegloopt of er doorheen valt, zweep. Geloof me, binnen tien minuten heb je een paard dat je wel serieus neemt.
Nee, dat is niet op basis van angst, ze weten gewoon weer wie de baas is. Volgens m'n instructrice ben ik de vriendelijkste ruiter (naar de paarden toe) die ze kent, dus niemand hoeft bang te zijn dat ik m'n paard in tweeen mep omdat ik denk dat 'ie ff geen zin heeft.

succes ermee.

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:52

Ik ga met amber2588 mee.
Gewoon even laten zien wie de baas is.