Worden manege ruiters expres dom gehouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fresco

Worden manege ruiters expres dom gehouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 21:06

Ik hoop dat niemand zich aangesproken voelt, maar ik geef al een aantal jaren les en heb vaak kinderen die van de manege komen en dan een eigen pony krijgen.
Ze komen dan bij mij in de les en reden al in de "gevorderde" les, maar weten absoluut niet hoe je correct een wending moet rijden, laat staan een paard aan te teugel rijden....
Dus mijn vraag: worden ze expres zo dom gehouden of is het niveau van de instructeurs zo laag?

Ik wil overigens met deze vraag niemand kwetsen!
begrijp dat goed!

Inèske

Re: Worden manege ruiters expres dom gehouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 21:12

Het is te zien...
Ik ben gestart in Groenhove, dat was een super manège.
Je leerde daar heel veel. Maar ik ben het dan afgetrapt (om persoonlijke redenen) en ben dan overgestapt naar een andere manège.
In groenhove reed ik in de gevorderd les, en ginder ook.
Maar het niveau, dat was een catastrophe...
de gevorderd les in het vrijgeweid noemen ze in groenhove de beginnersles.
Je leert daar echt wel niets...
of je moet privélessen aanvragen, maar daar is mijn portemonee niet dik genoeg voor...

Dit is mijn mening.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 21:14

Ik denk het laatste. Van alle maneges waar ik ooit naar lessen ben gaan kijken, heb ik er maar een paar gezien waarbij de lessen een behoorlijk niveau hadden. Meestal zijn dat toch de FNRS-maneges met meerdere sterren. Ik ben voor betere instructeurs. op veel maneges kun je zonder enige opleiding lessen geven. Ik moet zeggen dat ik ook mensen ken die echt alleen maar een beetje rondjes willen rijden voor hun plezier. Die zitten niet te wachten op intensieve dressuurtraining.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 21:27

Mijn persoonlijke ervaring is
a) er is niet voldoende geld om goede instructeurs aan te trekken
b) de meeste goede instructeurs vinden lesgeven op de manege maar saai en geven liever les aan gemotiveerde priveruiters
c) ben zelf op proef geweest bij een manege - is niks geworden omdat ze te weinig betaalden - en sommige kinderen vonden het super en anderen schrokken zich dood van wat ik allemaal wilde want paardrijden was zo wel zwaar ineens. had het dus ook nooit zo vol kunnen houden.
d) een flink aantal mensen die lesgeven op een manege komen zelf van die manege, kopen een eigen paardje, nemen les op die manege van een andere instructeur, halen een diploma ponyclubinstructeur en gaan op de eigen vertrouwde manege aan het werk.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 21:30

ben bang dat jullie echt gelijk hebben.
Maar jammer is het wel, want de basis is verpest!
Iets afleren is moeilijker dan iets aanleren!

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 21:35

Ik denk dat het bij mijn manege nog meevalt, maar het is daar zo druk in de les dat sommige dingen gewoon verteld worden en verder moet je het maar uitzoeken... Nou werd er bij mijn manege wel nog veel kind voor kind geholpen, maar ik ken ergere... Bedoelde je tourwens ook mij??

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 21:40

Ik ken juist maneges met behoorlijk goed opgeleide instructeurs. Maar er spelen wel dingen mee:
de lessen zijn vaak te groot,
er is aardig wat verloop in de lessen (er komen nieuwe ruiters bij, er vallen andere af, waardoor bepaalde dingen steeds opnieuw moeten worden uitgelegd, omgekeerd schieten sommige dingen er juist bij in),
na een week ben je een aantal dingen al weer vergeten,
men luistert gewoon niet en dat wordt in een groepsles heel wat eerder geaccepteerd dan in een priveles.

Wat overigens ook wel meespeelt is dat elke instructeur aan andere dingen prioriteit geeft, en daar net wat meer op let. Je kunt het als beginner / half gevorderde nog niet allemaal goed doen. Je moet je tenen, je benen, je heupen, je rug, je schouders, je handen etc allemaal in de gaten houden, en daarnaast nog het paard, en dat lukt gewoon niet in het begin. Maar de ene persoon let er dan scherp op dat je rechtop zit, en de andere hamert erop dat je je tenen naarbinnen draait, en ga je dan bij iemand anders rijden, dan vallen de fouten heel erg op.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 21:57

Ik denk idd ook dat de kwaliteit van de instructrices of instrcuteurs achteruit gaat of gewoon altijd zo geweest is.

Ik wist ook nooit beter dan schoppen als je vooruit wilt, trkken als je wilt stoppen en omtrekken als je de bocht om wilt.

Als je dan een eigen paard met prive les krijgt sta je echt raar te kijken.

Moet eerlijk zeggen dat ik een tijd geleden emt mijn instructrice mee geweest ben naar de ORUN, nou geef ik meteen toe dat mijn paard en ik geen makkelijke combi zijn om les te geven, moeten beide nog heel veel leren.
Maar we waren dus ongezend niet echt welkom om die reden, terwijl ik dan denk hallo...denk je alleen maar Anky's les te gaan geven straks?
Heb verschillende keren echt raar staan kijken om de dingen die ik moest doen waarbij mijn paard compleet uit elkaar viel, weg rende oid, en daar werd dan op gereageerd met goed zo zo wil ik het zien....
Dus moet eerlijk zeggen dat dat me niet zo beviel en dat als alle lessen zo zijn ik me heel erg goed kan voorstellen dat manege ruiters niet echt de beste lessen krijgen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:04

er spelen inderdaad een paar dingen mee. Ik ben lesser geweest op een paar manèges, reed in lessen op manège paarden en op eigen paarden, en heb ook les gegeven aan groepen en geef nu privé les. Ik kan er dus over meepraten van meerdere kanten.

Je hebt te maken met de paarden. Ten eerste moet het allemaal bij elkaar kunnen en willen lopen, dus soms ben je al blij als dat lukt, ongeacht wie er op zit.
Sommige paarden hebben een aanpak nodig die iets afwijkt en dan focus je daar misschien wat meer op in een les dan op de ruiters bij wie het allemaal wel lukt.
Simmige ruiters rijden zuiver voor d eontsapanning, hobbelen het liefst wat achter elkaar aan en bijna elke instructie gaat ene oor in andere oor uit (concentratie lijkt trouwens een probleem bij "de jeugd van tegenwoordig) in het algemeen).
Er is inderdaad wel verloop waardoor het niveau niet altijd constant blijft.
Sommige instructeurs zijn gewoon niet gemotiveerd. Heb zelf ooit eens les gehad van iemand die in een hoekje zat, kauwgom kauwend en een peuk in haar hand. Ik vindt dat dus echt niet kunnen. Een instructeur moet staan, lopen en erbij zijn.
er sluipt routine in. sommige instructeurs draaien gewoon steeds hetzelfde riedeltje af, welke groep ze ook voor zich hebebn. dan gaat het bij de ruiters ook het ene oor het ander uit, want dat weten ze nu allemaal wel.
Groepen zijn vaak te groot, waardoor je niet echt de rijbaan kunt verdelen en men dus niet op zichzelf kan rijden maar altijd in colonne moet rijden.
Als er in colonne gereden wordt, wordt het niet met discipline gedaan, men hobbelt eigenlijk maar wat achter de voorste ruiter aan.
Ik zie ook maar weinig manèges waar arbeidsstap-draf-galop getoond wordt.
soms zijn ze zo bezig om de kop in de kruk te trekken (sorry dat ik het zo plat uitdruk) dat de motor vergeten wordt en de paarden bijna stilvallen.
Er wordt toch al weinig geleerd over beenhulpen en hoe een paard voorwaarts te maken.
De paarden denken om zichzelf en willen ook nog wel eens een beetje oostindisch doof worden voor de hulpen, laten we dat ook niet uitvlakken.

Voor de rest zijn er ook ander punten aangedragen waar ik het mee eens ben.

hoe de opleidingen tegenwoordig zijn, weet ik niet, ben al een tijd uit Nederland. Maar ik weet wel dat mensen van de oude stempel (VOORWAARTS!!!) zeldzaam beginnen te worden en dat de nieuwe stempel (kop in de krul) te veel voorkomt.

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:23

fresco schreef:
Ik hoop dat niemand zich aangesproken voelt, maar ik geef al een aantal jaren les en heb vaak kinderen die van de manege komen en dan een eigen pony krijgen.
Ze komen dan bij mij in de les en reden al in de "gevorderde" les, maar weten absoluut niet hoe je correct een wending moet rijden, laat staan een paard aan te teugel rijden....
Dus mijn vraag: worden ze expres zo dom gehouden of is het niveau van de instructeurs zo laag?

Ik wil overigens met deze vraag niemand kwetsen!
begrijp dat goed!

Hier kan ik geen antwoord op geven, maar misschien vind je dit wel interessant: viewtopic.php?f=89&t=442180&st=0&sk=t&sd=a

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 07:24

Thanks Dyyy, ik ga beginnen op pag. 1!

Saartje kip: Nee, wees gerust het geld niet voor jou!
Je rijdt goed hoor!

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 07:48

ok dan maar voor wie dan wel??

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 07:50

ik ken t gevoel!dat had ik soms ook als ik op me stage les gaf!soms het ik het idee dat de instructeurs zoiets hebben van laat maar, word veelste ingewikkeld en die pony's kunnen dat ook niet zo goed...en ik vind dat juist een motivatie omdat dat dan wel te doen!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 08:12

Het niveau van de instructeurs is laag en daarbij wordt de tijd en moeite er niet ingestoken om ze goed op te leiden. Een manege les kost vaak 'niks' en dan ga je er ook geen instructeur neerzetten die bij wijze van spreke 40 euro per uur vraagt. Een manege eigenaar neemt dan een instructrice/teur in dienst die net begint of een met weinig ervaring dus weinig kost. Ten koste van de manege ruiters. Vandaar ben ik ook van mening dat je op een manege de basis en de omgang met paarden moet leren en daarna beter voor een eigen paard kunt kijken. Is daar de mogelijkheid niet voor zoek dan een lease of verzorgpaard met betere begeleiding.

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 08:19

Ik ben bang dat het antwoord is: de commercie. Het schijnt moeilijk te zijn om paarden in een manege te houden en een paar cent te verdienen, terwijl je de dieren EN verantwoord houdt (en dat betekent dus: overdag buiten en niet 23 u/dag op stal) EN goede instructie hoog in je vaandel zet. Ik heb nooit een manege gehad, maar dat is het verhaal dat ik altijd te horen krijg als ik mijn visie spui:

Een manege met niet meer dan twintig paarden. Lessen: op een goed lespaard eerst een paar proeflessen aan de longe om het talent van de ruiter in te schatten. Als je goedgekeurd wordt, mag je meedoen, maar helemaal in de basis. Niks galop, niks draf, niks doorzitten: eeeeeeeerst de goeie houding en zit en dan zijn de snellere gangen zo successievelijk een terechte beloning. Niet naar buiten voor je goed kunt rijden, en goed betekent voor mij niet dat je een Olympisch kampioen bent, maar dat je in staat bent om het paard te rijden zonder dat die eronder lijdt, en dat je hem zodanig leiding kunt geven dat hij sneller gaat als JIJ dat wilt en langzamer als JIJ dat wilt. Niet in grotere groepen dan met zes naar buiten, onder wie dan twee begeleiders: eentje voor, eentje achter.

Ik stel me voor dat als je een dergelijk kwaliteitsproduct aanbiedt en het slaat aan, dat je dan dus twee dingen krijgt: een wachtlijst van mensen die echt willen en geen klandizie van mensen die alleen maar geinteresseerd zijn in 'de sociale kant' van het rijden: eens per week een uurtje hobbelen in een groep en daarna naar de bar.

Ik wil ook niemand kwetsen, het kan best zijn dat dit de ruitersport ontoegankelijker zou maken, maar ik zou dus echt mensen weigeren die het nooit zullen leren. Ik ging een paar keer mee naar een manegeles van een collega van mij. Zij had het benul te onderkennen dat ze niet meer was dan een beginner met goeie wil. Maar er zaten twee mensen in haar groep als zoutzakken op het paard, kregen voortdurend van de instructeur correcties, maar er veranderde helemaal niks. Die zaten dus, zo hoorde ik tot mijn verbijstering, al vijf jaar in de beginnersgroep.... Tja, je weet zeker als manegehouder, dat je daaraan verdient, want ze doen de bar nadien ook eer aan. Maar toch: IK zou dat niet kunnen accepteren. En daarom heb ik ook geen manege.

Ik heb zelf leren rijden op een manege, heb pas sinds kort een eigen paard en heb ook pas sinds vier jaar instructie volgens de beginselen van de klassieke dressuur. Dat is hard werken, voor mij nog meer dan voor mijn paard. Ik krijg af en toe (wel, regelmatig eigenlijk) op mijn falie als ik iets verkeerd doe. En ik begin (eindelijk) te voelen wat wordt bedoeld. En ik denk wel eens: ik heb helemaal niks geleerd in de maneges waar ik les heb gehad!

Heb ooit voor exorbitant dure instructie gekozen in een manege in Rotterdam. Moest alleen al 2400 gulden dokken per jaar om er te komen. De lessen (prive) waren 50 gulden. En daarnaast deed ik dan nog caroussel rijden en eens per week een groepsles voor gevorderden. Men vertelde me dat ik op M niveau dressuur reed. In concoursen heb ik nooit lol gehad, maar ik deed dus wel die oefeningen.

Nu, terugkijkend naar wat ik nu leer, zeg ik: ik kon helemaal niks. Ik was een marionet van mijn instructeur. Die riep de commando's en hulpen, het paard (zijn eigen paard, dat alles kon) deed dan wat de bedoeling was en ik dacht dat ik het deed.

Ik ben altijd een ambitieuze ruiter geweest, wilde leren leren leren en heb het nooit erg gevonden als ik een keer uitgefoeterd word omdat ik het niet goed doe. Dus volgens mijzelf (??) val ik niet in de categorie van mensen die niet tegen kritiek kan en die niet wil leren. En toch heb ik er weinig meer van geleerd dan op het paard zitten.

Kortom, na dit lange verhaal, denk ik dat de recreatieve ruitersport veel te veel een knieval doet voor de commercie, voor het geld. Ik vind dat zonde. Ik vind het jammer dat het kaf niet van het koren wordt gescheiden, met name voor de paarden, want die leiden eronder. Die worden stukgereden, als niet lichamelijk, dan wel tussen de oren.

Iedereen kijkt naar de resultaten van mensen als Anky en denkt: dat ziet er mooi uit, dat wil ik ook. Ze realiseren niet dat daar jaren en jaren van training aan voorafgaan.

Is er ruimte voor verbetering? Ik denk dus van wel, met het concept dat ik eerder al noemde. Ik bedoel, stel dat je door een selectie van zo'n manege heenkomt en je mag er gaan rijden? Dan heb je echt iets om trots op te zijn!

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 09:23

Ik denk dat je dit gewoon per manege en per instructeur moet bekijken.
Ik geef zowel les op een manege als op de paardenclub maar als ik zou moeten kiezen dan doe mij de manegeruiters maar hoor die zijn veel gemotiveerder en rijden echt veel beter dan de ruiters op de club.

Persoonlijk schieten mij vaak de tranen in de ogen als ik op wedstrijd in de losrijbaan kijk, want ik schat dat daar zo'n 80% van de ruiters ook geen flauw idee hebben hoe je een paard correct aan de teugel rijdt. Ze zitten gewoon zo lang te trekken dat het paard in het gewenste krulletje gaat lopen maar dat ze daardoor de rug blokkeren, de achterhand niet meer doorkomt en de bewegingsvrijheid in het voorbeen weg is hebben ze helemaal niet in de gaten. Dus ik zou zeggen wedstrijdruiters kijk eerst eens kritisch naar jezelf voor je commentaar hebt op een ander.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 09:33

Op de meeste maneges waar ik vroeger heb gelest liet de instructie idd te wensen over, of als ze al een goede hadden was die snel weer weg, dus ik kan het niet meer dan met je eens zijn.

Rechtrichten leren de lesklanten niet, en het niveau van de lessers is te verschillend om echt met de groep ergens naartoe te kunnen groeien. Spreek je de manegeeigenaar daarop aan, krijg je als antwoord: je kunt maar tot op een bepaald niveau op een manegepaard meedraaien, wil je hoger, moet je toch echt aan een eigen paard.

Goed paardenmateriaal (vreselijk woord, sorry) is ook moeilijk te krijgen, en vooral aan te houden. Vaak genoeg gezien dat lesklanten bezig zijn met het inrijden van jonge dieren, die dus op die manier nooit goed de basis leren. En op een dergelijk paard moet dat een manegeruiter weer leren rijden. En dat is dus iets wat niet werkt. Een goed leerpaard is goud waard, maar vind ze maar.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 09:46

Hier een voorbeeld op mijn paard. Mijn bijrijder heeft 9 haar op de manege rondgehobbeld (ze reed daar dus op een vergevorderde les, zoals ze dat daar noemen) en mag sindskort op mijn 3jarige rondrijden, maar dan wel zoals ik dat wil. Maar dat was voor haar eventjes heel erg moeilijk, want ze had geleerd hoe ze recht op een paard moest zitten, hoe ze haar teugels moest houden. Ze kan heel aardig rijden en is totaal niet bang, maar goed daar kom je niet zo ver mee met die dwarrel van mij! Sturen= trekken aan de teugels.....en dat geschop in de buik van mijn paard! Mijn paard gaat onmiddelijk op de rem of kapt er helemaal mee als je die teugels zo vastpakt. Doe je been niet netjes aanleggen en schop je zoals je het in de manege leert aansporen, dan gaat ze meteen in rengalop ervandoor. Ze heeft helemaal opnieuw moeten leren zitten en op zit leren rijden. Ze heeft in 2 maanden tijd meer geleerd dan in die 9 jaar op de manege en dat zijn haar woorden! Ik heb naast het rijden van mijn eigen paarden en de twee paarden van een vriendin (beiden Z gereden), 7 jaar lang wekelijks op de manege rondgerijden...maar de laatste 6 jaar heb ik eigenlijk hetzelfde gedaan als in het eerste jaar. Ik deed het meer voor de gezelligheid, omdat vriendinnen van mij daar ook reden. Het was dat ik zelf al reed, want veel opschieten doe je daar niet echt. Ik denk dat je op de meeste maneges ook niet meer leert, wil je echt verder dan moet je idd gewoon een goed paard hebben of eentje van jezelf. Meeste manegepaarden snappen het echt niet als je meer op je zit gaat rijden en niet zo gaat zitten bonken met je benen> hulpen komen niet zo best door vind ik altijd! Heb een leuke tijd gehad op de manege, maar dat is niet omdat ik er dus veel heb geleerd!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 09:59

De instructeurs die ik heb gehad waren (op 1 na) gemotiveerd, allen gediplomeerd en de meesten ook goed genoeg om op hoger niveau mee te draaien en les te geven.

Dat gevoel dat je niks geleerd hebt... ik denk dat je dat houdt. Stel dat je Z rijdt en dat gewoon goed doet, en je gaat een lesje of wat bij Sjef nemen. Dan neem ik aan dat ook die zoveel aanwijzingen en opmerkingen heeft dat je er afkomt met het idee: "hiervoor heb ik niets geleerd"

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:11

Saartje_kip schreef:
Ik denk dat het bij mijn manege nog meevalt, maar het is daar zo druk in de les dat sommige dingen gewoon verteld worden en verder moet je het maar uitzoeken... Nou werd er bij mijn manege wel nog veel kind voor kind geholpen, maar ik ken ergere... Bedoelde je tourwens ook mij??

En mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:11

Ik zet er een vraag tegenover
Willen manegeruiters wel wat leren?

Heb het idee dat de meeste alleen voor het rijden komen en er echt niet blij mee zijn als er eens een les besteed wordt aan de theorie van het paardrijden, het paard zelf of tuigage.
Vroeger op onze ponyclub (NPC- eigen pony's) hoorde dat er gewoon bij.
Bij het diploma rijden hoorde toen ook een stukje theorie voor je je proef kon gaan rijden.
Als ik het daar wel eens over heb met mensen die op een mange kijken staan ze me raar aan te kijken en zeggen ze dat ze alleen komen om te rijden, het is tenslotte een hobby die ze ter ontspanning doen en ze betalen tenslotte om te rijden.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:13

ik snap het ja,
ik heb daar ook wel eens zo over na gedacht!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:16

Is helemaal waar Ilindra. (Jeetje, die zat wel in mijn hoofd maar heb ik niet genoemd.)

Ik vind zelf de theorie wel interessant maar zou dit toch liever naast het rijden leren, en niet in plaats van dat ene uurtje per week. (Maar inmiddels is dat voor mij niet meer van toepassing)

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:28

Bijleren doe je altijd, ik leer elke dag bij van mijn paarden en mijn instructrice!
Maar het is toch niet normaal dat je na 9 jaar rijles van iemand die wel haar diploma heeft> van iemand anders moet horen hoe je een paard moet rijden om het fijn te kunnen laten lopen!!!! Ik bedoel ik ben geen ster met rijden, maar weet wel hoe het wel moet! Aan de teugel rijden is iets anders dan je teugels zo strak mogelijk houden zodat je paard zn kin op de borst kan houden en het ondertussen vooruit schoppen!!! En zo denken heel veel manegeruiters hoor *andere trouwens ook om niet te vergeten*!
Mijn kwpn- merrie laat ik leasen door mijn nichtje, die merrie heeft in het Z gelopen en is een uitstekend leerpaard. Is netjes aangereden en weet ook hoe ze moet lopen, maar de eerste maanden was echt een ramp! Mijn nichtje kwam van de manege af en het was haar eerste 'eigen' paard. Bij het rijden: hoppa meteen die teugels strak, bij sturen zowat het bit door haar bakkes. Sporen constant in haar buik! Dus paardje dacht 'ho daar ben ik niet voor gemaakt' en kwam dus constant omhoog zodra ze iets van haar ging vragen met die teugels of met haar benen!! Toen ik dat hoorde, vond ik het al raar, want dat paard wil en kan graag voor je werken en tegenwerken kwam niet voor in het woordenboek. Ik ben toen gaan kijken tijdens haar rijden, want het ging niet meer en het paard moest maar weer terug naar mijn stal.....nu ben ik dus geen expert, maar ik zag meteen wat er mis was dus! Kind had gewoon nooit geleerd hoe je een paard kan rijden zonder die teugels zo te gebruiken, handen stil te houden en gewoon te zitten op je paard en met simpele beenhulpen alles voor elkaar te krijgen wat je maar wilt. Nu heeft ze les van een goede instructrice en ze gaan super en ze gaat nu starten in de L! Terwijl ze aan het begin dus zei :'dit paard is op zit gereden en dat kan ik niet, dus het paard moet maar aan mij gaan wennen!' en ze kreeg daar een heel snugger antwoord op: 'hoe wil je anders je paard rijden dan??' En ik geloof dat dit wel geholpen heeft *wink*
Vind het heel goed als mensen naast het rijden, wat meer zouden besteden aan de theorie van het paard> zou veel ellende besparen

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:32

Zou dit absoluut niet willen wijden aan de instructrice.

Je moet je echter verplaatsen: ga jij die klanten die een uurtje per week op één van je paarden komt zitten leren om hem aan de teugel te rijden etc etc... Die paarden hebben ieder uur een ander erop zitten en dat ongeveer 4 a 6 uur per dag. Arme beesten, nee hoor dan maar gewoon leren lichtrijden, sprongetje aan een halflang teugeltje...

Ik heb zelf lesgegeven aan een groep vergevorderden die met een aantal paarden ook wedstrijden reden met startkaart buiten de manege om zeg maar. Tja die worden ook wel M of Z met een fatsoenlijk gezond meewerkend manegepaard... maar de gemiddelde ruiter moet je dat (helaas) niet willen laten doen.

Om het paard met rust te laten.