Hoe groot moeten manegelessen zijn?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

hoeveel kinderen vinden jullie dat maximaal in een manegeles mogen rijden?

maximaal 8
74 (67%)
maximaal 10
22 (20%)
maximaal 12
9 (8%)
maximaal 14
3 (2%)
maximaal 16
1 (0%)
maakt niet uit
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 110


Pommier
Berichten: 3380
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Hoe groot moeten manegelessen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 10:57

waarom rij je dan nog bij ons Clown

garfieldjuh

Berichten: 1361
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Groesbeek

Re: Hoe groot moeten manegelessen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 16:43

Bij ons maximaal 8.
Ook echt genoeg,er worden nu ook geen nieuwe Mensen meer aangenomen.
Wij zitten op dit moment met z'n 7en in een les Lachen

Jockey_my

Berichten: 2263
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: boxmeer

Re: Hoe groot moeten manegelessen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 16:49

Op mijn eerste manege reden wij met maximaal 4 en dat werd daarna uit gebreid tot maximaal 6 dat was altijd heel fijn, Op de manege waar ik nou rijd rijden we ongeveer met 8 maar soms ook met 10 dat vind ik dan weer wel veel.

Op de pension stal is er geen maximum maar daar rijd je meestal ongeveer met zijn 3je of 2je.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: Hoe groot moeten manegelessen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 17:00

ik heb al heel erg lang niet meer in een groep gelest.

ik denk eigenlijk nog niet eens 8. het ligt ook aan de hoeveelheid pony's/ paarden en de grootte van de bak.

hoe ik denk, 6 is het maximum. vaak hadden wij bijvoorbeeld de ene helft op de volte bij A en de andere helft op de volte bij C.
met 4 vond ik toch wel dat je achter elkaar aan plakte. met 3 was het altijd goed.
maar ook om meer 'persoonlijke begeleiding' te geven in een groep. 6 is al overzichtelijker dan 8, de bak wordt 'ruimer' en iedereen krijgt de kans zijn of haar ding te doen. ook hobbel je niet meer zo erg achter elkaar aan, je krijgt geen treintjes effect, bij 6 kun je verspreider op de hoefslag rijden zonder dat je met je gezicht in de staart van een ander zit. bij wijze van. Lachen

Siggislief

Berichten: 14055
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hoe groot moeten manegelessen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 18:14

bij mij in de les zitten 7 stuks..
maar in de andere lessen zijn het er meer..

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Hoe groot moeten manegelessen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:36

max. 6, wij rijden ook altijd met maximaal 6 mensen op de manege Knipoog

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Hoe groot moeten manegelessen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 12:24

Ik heb op veel manèges gereden, met drie tot zestien in een les. Het ligt, voor de eigenaar, een beetje aan het maximaal aantal beschikbare paarden en de urenverdeling. Alle paarden moeten wel werk hebben en je wilt niet dan een of twee paarden veel te veel doen. Ook zijn er paarden bij die alleen geschikt zijn voor gevorderden, enfin, het ligt niet zo makkelijk.
Zelf rijd ik het liefst in een les met maximaal zes. Dan kun je de ruimte in de rijbaan goed verdelen en heb je het idee dat je genoeg aandacht krijgt en echt aan het werk bent. In beginnerslessen is dat minder belangrijk. Die ruiters moeten vooral veilig rijden en plezier hebben. Ik zou ze wel allemaal een keer voorop laten rijden. Ofwel elke les een ander ofwel steeds wisselen in een les.

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Re: Hoe groot moeten manegelessen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 12:36

Ligt eraan hoe groot de bak is.
Als je een kleinere bak hebt, zou ik zeggen maximaal 8. Maar als je een grote bak hebt, moet 10 - 12 wel kunnen.
Zelf rijd ik op een kleine manege en wij hebben een kleine bak. Soms zijn de lessen veel te groot en rijden er 10, maar meestal iets rond de 8.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hoe groot moeten manegelessen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 20:16

ik heb acht gekozen, maar beter zou zijn maximaal 6...

daalderhofje
Berichten: 4
Geregistreerd: 03-04-05

Re: Hoe groot moeten manegelessen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 17:44

Ik vind 6-8 eigenlijk het beste maar op onze manege is het heel verschillend per les.
wij hebben wel twee bakken, 1 is 20x 40 ofzo en de andere is 25x90 en deze wordt altijd in tweeën gedeeld dus vind ik al je
met 10-12 in een les rijdt je nog steeds veel ruimte hebt, wel is de aandacht van de instructrise niet heel erg groot.

daalderhofje
Berichten: 4
Geregistreerd: 03-04-05

Re: Hoe groot moeten manegelessen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 17:46

beginners lessen zijn wel kleiner dan gevorderde.
o ja en we hebben nog een hele grote buitenbak, euhhh denk rond 30x 80 of 30x 90.

Brittos
Berichten: 229
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: hoogvliet

Re: Hoe groot moeten manegelessen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 12:38

ik vind maximaal 8 hoor..
Zelf reed ik vroeger elke zaterdag in een manege les, en dan soms meer dan de 10 kinderen, dat is echt geen d0en. Je rijd iedereen voor de voeten echt veels te druk hoor.

Eva_
Berichten: 6698
Geregistreerd: 23-05-04

Re: Hoe groot moeten manegelessen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 12:53

Bij ons in de gevorderden les 14 ofzo..
Je went er aan Lachen
en de instructeur verdeeld de aandacht goed..
Met galop, gaan de pony's ook apart van de paarden, zodat hij goed op kan letten enzo.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe groot moeten manegelessen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:16

Bij mijn vorige manege reden we soms wel eens met zn 15en, nou dat werkt gewoon niet.. Nu op de vereniging rijden we maximaal met z'n 5en en daar ben ik wel tevreden mee. Je krijgt een stuk meer aandacht waardoor je ook sneller leert. Ik vind 8 ook zeker wel het maximum.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe groot moeten manegelessen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:18

Maximum 8 vind ik het beste. Bij meer ben je toch altijd aan het kijken en het sturen, en kom je niet aan rijden toe.

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Re: Hoe groot moeten manegelessen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:33

Wij hebben een vrij kleine bak, 16x32, en bij ons geldt eigenlijk een maximum van 8. Ik vind 6 eerlijk gezegd prettiger, maar dat komt gelukkig redelijk vaak voor.

Soms wil het wel eens zo zijn dat er door omstandigheden 9 in een les zitten, of zelfs 10, maar meestal vraag ik dan of ik zelf een les op een andere dag mag inhalen, want met 10 man vindt ik gewoon niet leuk meer.
Buiten dat je elkaar constant voor de voeten rijdt, is de aandacht van de instructeur te verdeeld, en komen (inderdaad) de meer gevorderdere ruiters er slechter vanaf. En ik betaal toch goed voor een les, dus wil ik ook wel graag daadwerkelijk les krijgen!

Ik heb heel vroeger eens met 22 pony's in een les gereden. Dat was echt veel te veel! Bijna kop-staart de bak rond...

xx_Irisje

Berichten: 12347
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Hoe groot moeten manegelessen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:52

zo klein mogelijk.

op mn vorige manege reden we ong. met 8 mensen in de les.
was toen nit echt serieues dus het zou mij een bom wezen.

ton begon ik op de andere manege, met 3 mensen in de les heerlijk :d
heb zovee geleerd toen.

maartje88

Berichten: 271
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: Haaksbergen

Re: Hoe groot moeten manegelessen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 15:27

Bij de manege's die ik ken rijden er maximaal 7a8 mensen in de les en ik denk dat het gemiddelde ongeveer 6 is.

Thats_Me

Berichten: 10952
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Hoe groot moeten manegelessen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:39

Zelf vind ik 8 tot 10 eigenlijk wel maximaal. Zo kan de instructeur ook alles overzien en aan iedereen voldoende aandacht schenken. Zelf rij ik in een les als iedereen er is je met 13-14 mensen rijd. Opzich is de bak groot genoeg en heb je wel ruimte maar toch merk je dat de aandacht minder word en het vaak rommelig verloopt. Gelukkig is bijna nooit idereen er want we rijden vaak met 10 mensen dat is altijd wel goed te doen.

pastel
Berichten: 727
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Pekela's

Re: Hoe groot moeten manegelessen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 00:26

Arnyek schreef:
Als de manege een veiligheidscertificaat heeft (vereist voor FNRS manege) dan is het max. aantal lesklanten per les 8!


voor gevorderden is dit 12 (heb laatst geinformeert)

8 vind ik ook meer dan zat.

vaak genoeg gehad in een 20x40 bak dat er meer dan 20 paarden meeliepen en ik kan zeggen dat voelt niet prettig.

nella
Berichten: 262
Geregistreerd: 01-12-04
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe groot moeten manegelessen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 12:18

kizz_rianne schreef:
de manegebak voor de paarden is bij ons 2x60 (ja weet het beetje apart formaat) maar als je dan met meer dan 8 mensen rijdt begint het pas een beetje vol te worden... maar dat valt dan ook nog heel erg mee
bij de pony's waar ze meestal met zo'n 12 mensen in de les rijden is de bak maar 40x20 ofzo Clown daar heb je dus erg weinig ruimte om te rijden


Wat ik me nou afvraag, hoe kan de bak nou 2x60 zijn, bedoel je niet toevallig 20x60 ofzo?

Maar bij ons is het maximum 9, maar meestal rijden we met 5 Ja

_Anouck

Berichten: 4310
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Hoe groot moeten manegelessen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:33

Wij rijden meestal met zijn 6en vind ik al meer dan genoeg. In de binnenbak die wat kleiner is is het max 6 en in de buitenbak die echt wel heel groot is Z bak. (20x60) ofzo daar rijden we met max 8. Ik heb 1 x in een les van 10 personen gereden ik wist toen echt niet waar ik heen moest. Wou ik een volte draaien zat er weer iemand voor. En je krijgt minder aandacht. Als je een uur les hebt is 60 minuten en je hebt met zijn 6en les dan heb je ong 10 minuten de aandacht. Ben je met zijn 10en dan maar 6 minuten en zo word het steeds minder. Ik vind 8 personen toch echt het maximale. Wat bij veel maneges volgens mij ook wel zo is!

fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Re: Hoe groot moeten manegelessen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:05

Ik vind tien mensen echt te veel. Je komt dan echt alleen maar rondjes hobbelen. Ik vind het veel leuker als je met zijn zessen.

Thats_Me

Berichten: 10952
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Hoe groot moeten manegelessen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 18:15

pastel schreef:
Arnyek schreef:
Als de manege een veiligheidscertificaat heeft (vereist voor FNRS manege) dan is het max. aantal lesklanten per les 8!


voor gevorderden is dit 12 (heb laatst geinformeert)

quote]

Weet je het zeker? Want de manege waar ik rij heeft ook zo'n certificaat maar toch rijden we soms met 14 mensen.

Adrija

Berichten: 1897
Geregistreerd: 28-11-01

Re: Hoe groot moeten manegelessen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 18:40

Arnyek schreef:
Als de manege een veiligheidscertificaat heeft (vereist voor FNRS manege) dan is het max. aantal lesklanten per les 8!


Oh da's vreemd want de manege waar ik rij heeft dat certificaat als een van de eerste in Nederland gekregen en het maximum bij ons is 10. Verward
Je leert er wel van voor je uit te kijken in plaats van naar beneden...maar mij lijkt 8 wel fijner.