Manègepaarden in het algemeen...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bke4
Berichten: 409
Geregistreerd: 28-02-05

Manègepaarden in het algemeen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 10:04

Wat vinden jullie van manegepaarden? Zijn ze minder waardig dan eigenaarspaarden? Moeten ze slecht of goed behandeld worden? Verdienen ze het om eens uitgelaten te worden? Om eens op de wei te mogen? Of dienen ze alleen maar om wat voor plezier erop te rijden... Snel opzadelen, niet poetsen, niet met stro droogwrijven na de les in de winter, enzo enzo....

Laat zeker jullie mening horen!!!

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Re: Manègepaarden in het algemeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:15

Manege paarden verdienen minimaal hetzelfde als pensionpaarden, eigenlijk misschien nog wel meer, geizen ze zoveel mensen helpen met leren rijden!

Mandyy

Berichten: 30502
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Manègepaarden in het algemeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:24

Hetja schreef:
Manege paarden verdienen minimaal hetzelfde als pensionpaarden, eigenlijk misschien nog wel meer, geizen ze zoveel mensen helpen met leren rijden!

Daar ben ik het mee eens!

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Manègepaarden in het algemeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:12

Bke4 schreef:
Wat vinden jullie van manegepaarden? Zijn ze minder waardig dan eigenaarspaarden?

Nee zeker niet, alle paarden/ponys zijn voor mij gelijk. Ze hebben allemaal een hart en ziel!

Bke4 schreef:
Moeten ze slecht of goed behandeld worden?

Geen enkel dier mag slecht behandelt worden!!

Bke4 schreef:
Verdienen ze het om eens uitgelaten te worden? Om eens op de wei te mogen?

Alle paarden zouden zoveel mogelijk op t land moeten, opsluiten in zown klein hok is gewoon zielig. Manege paarden dus ook.

Bke4 schreef:
Dienen ze alleen maar om wat voor plezier erop te rijden... Snel opzadelen, niet poetsen, niet met stro droogwrijven na de les in de winter, enzo enzo....

En weer: Geen enkel paard dient minderwaardig behandelt te worden.
Ik vindt het een eer als het paard mij op zijn rug accepteerd, dus ik behandel hem als koning.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Manègepaarden in het algemeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:13

Een manegepaard verdient even goede verzorging! Elke dag de wei op, in groep. Goede zadels en goed en eerlijk tuig (en dus geen pessoabitten voor beginnerspaarden). Verder een lesgever die erop toeziet dat de paarden netjes gereden worden.
Voor mij mag een paard best goed aan het werk gezet worden, maar ze mogen niet opgereden worden.
Ik zie ook liever geen arme stumpers van 25 jaar nog op een manege. Waar ik het ook van krijg zijn maneges waar het verschil tussen manege- en eigenaarspaarden zo duidelijk is! Manegepaarden staan lang in het haar, hebben slecht tuig, zijn mager, hebben drukplekken, ingezakte rug,... Schande gewoon...
Het kàn anders!

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Re: Manègepaarden in het algemeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:22

@Poes...

Zolang een 25 jarige stumper nog tot behoren gereden wordt en goed verzorgt zie ik het probleem niet, vaak zijn die paarden beter af dan als ze pension waren geweest, stilstand is nl. achteruitgang voor zo'n paard....

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Manègepaarden in het algemeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:53

Inderdaad: Rust Roest
Bij ons op de manege gaan de paarden zeker in de zomer smorgens tot een uur of 2 smiddag t land op! die hebben het erg goed...
helaas staan ze wel in stands... maar goed
Zolang een manegeeigenaar er goed op toeziet hebben manegepaarden het soms nog wel is beter... wat ik soms zo is om me heen oor en zie

nienmoon
Berichten: 318
Geregistreerd: 11-02-05

Re: Manègepaarden in het algemeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:54

Ieder paard moet eerlijk en vriedelijk behandeld worden, ongeachte of het nu een manegepaard of privépaard is. Paarden kunnen er toch niet voor kiezen? Die keuze word hen opgelegd door de mens.
Een paard laat een mens (een roofdier, in hun ogen) op hun rug. Dat toont uitermate vriedelijkheid. Die vriendelijkheid moet ook met liefde, vriedelijkheid en respect betaald worden. Paarden vinden het helemaal niet erg hard te werken, zolang er maar een vriedelijke behandeling tegenover staat. En dit geldt voor privépaarden én manegepaarden.

Nienke.

Noppes

Berichten: 2716
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Groningen

Re: Manègepaarden in het algemeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:58

Bke4 schreef:
Wat vinden jullie van manegepaarden? Zijn ze minder waardig dan eigenaarspaarden? Moeten ze slecht of goed behandeld worden? Verdienen ze het om eens uitgelaten te worden? Om eens op de wei te mogen? Of dienen ze alleen maar om wat voor plezier erop te rijden... Snel opzadelen, niet poetsen, niet met stro droogwrijven na de les in de winter, enzo enzo....

Laat zeker jullie mening horen!!!


Ik vind dat ze zeker niet minderwaardiger zijn dan eigenaarspaarden. Alle paarden moeten goed behandeld worden en manegepaarden misschien soms wel meer omdat ze een grotere last hebben. Je moet echt respect hebben voor manegepaarden die bijna alles toe laten op hun rug.
Ze moeten genoeg weidegang krijgen , goed tuig hebben. Gewoon een paardwaardig bestaan krijgen!

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Manègepaarden in het algemeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:09

Veel manegepaarden hebben het beter als menig pensionpaard.
-Ze komen vaker uit hun box.
- Ze worden veel vaker gepoetst en geknuffeld.
- Ze krijgen van veel meer mensen aandacht.
- En over het algemeen is de conditie van een manegepaard beter dan die van een pensionpaard.

Ik ken mensen die hun oude pony graag aan een manege verkochten, omdat ze er dan zeker van waren dat de pony tenminste aandacht kreeg.

EngeltjeS

Berichten: 16644
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Manègepaarden in het algemeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:54

Bke4 schreef:
1)Wat vinden jullie van manegepaarden?
manege paarden zijn super, veel mensen leren door hun, wat echt paardrijden is. Ze geven vaak de goede basis door.

2)Zijn ze minder waardig dan eigenaarspaarden?
Nee helemaal niet, ze zijn even waardig als een eigenaarspaard.
3) Moeten ze slecht of goed behandeld worden?
goed behandeld worden! (elk paard!) ze verdienen het.
4) Verdienen ze het om eens uitgelaten te worden?
jaa zeker! ze mogen ook genieten naast het rijden.
5)Om eens op de wei te mogen?
ik vind dat elk paard op de wei moet staan, als het goed weer is. Zo laat je het paard genieten, en waardeerd zn ewrk meer (volgens mij)
6) Of dienen ze alleen maar om wat voor plezier erop te rijden... Snel opzadelen, niet poetsen, niet met stro droogwrijven na de les in de winter, enzo enzo....
[b] plezier met rijden is echt nodig ja. Maar snel opzadelen, niet poetsen vind ik niet kunnen. Dat hoord er ook bij namelijk! Met stro niet droog vrijven, hoeft van mij niet, als het paard een deken ter beschikking heeft.
Laat zeker jullie mening horen!!!

xilsee
Berichten: 8
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Manègepaarden in het algemeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:24

hayhay..
Ik vind dat manege-paarden evenwaardig zouden moeten zijn als eigen-paarden maar vaak worden manege-pony's niet evengoed verzorgd als eigen-pony's en daardoor worden se vaak als minderwaardig gezien, dit komt dan vooral omdat ze er vaak veel armoediger uitzien als een paard dat een eigen baasje heeft... ik vindt dat ze wel evengoed behandelt moeten worden en dus ook gewoon de wei op moeten, een ruime stal moeten hebben, drooggewreven worden enz.. tjah.. zo denk ik er over..
X ilse

Diedjee
Berichten: 214
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: Boxtel

Re: Manègepaarden in het algemeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:31

Bke4 schreef:
Moeten ze slecht of goed behandeld worden?


Boos! Wat een vraag..ik ga hier niet eens verder op in

Bke4
Berichten: 409
Geregistreerd: 28-02-05

Re: Manègepaarden in het algemeen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 15:37

Diedjee schreef:
Bke4 schreef:
Moeten ze slecht of goed behandeld worden?


Boos! Wat een vraag..ik ga hier niet eens verder op in


Hey, dat wil niet zeggen dat ik daar zo over denk he!!
Ik heb gewoon op een ander forum gezien dat onderwerp...
En daar zeiden sommige dat manegepaarden minder zijn dan eigenaarspaarden eno, en vermits hier veel volk op komt, wil ik hier ook meningen horen!!

maartjevO
Berichten: 507
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Manègepaarden in het algemeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:34

Wat is hier het nut van???
Natuurlijk moeten ze goed behandel worden...natuurlijk zijn ze evenveel waard als ieder paard.
Het zijn gewoon paarden, maar dan staan ze op een grote
stal die manege word genoemt. En hebben ze veel ruiters.

Als hier nog getwijfelt over moet worden,
zit er iets goed mis!
@ ben er trouwens niet mee eens dat ze beter hebben,
ze moeten veel lopen en krijgen er vaak ondankbare
reacties opterug (veel in een tijd en chaqeurijnige ruiters).
--> ala: gater, moet op X, dat slome paard!

Kieffer

Berichten: 5981
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Manègepaarden in het algemeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 16:47

Een paard is een paard, of hij nou groot, klein, dik, dun, mooi, lelijk, 500 euro of 15000 euro is, ze hebben allemaal recht op genoeg liefde en verzorging.
Manegepaarden zijn ontzettend belangrijk en tengenwoordig zijn het echt niet meer die kreupele afdankertjes. Ze hebben elke dag verschillende ruiters op hun rug en de meeste lopen braaf hun rondjes. Ik vind manegepaarden geweldig! Zonder hun medewerking kan zeker meer dan de helft van paardrijdend nederland niet meer rijden!
Gelukkig worden de meeste manegepaarden goed verzorgd en mogen ze op tijd met pensioen!
Ik kan maar 1 ding zeggen, heb respect voor manegepaard, ze verdienen het!

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Re: Manègepaarden in het algemeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 16:49

Toydoll, ik ben het helemaal met je eens! Lachen
Maar verwacht je nou echt dat iemand zegt dat manegepaarden lekker in een kleine stand mogen staan weg te rotten oid?

Kruimzzz

Berichten: 862
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: Schoonebeek

Re: Manègepaarden in het algemeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:13

Ik vind manege paarden gewoon het zelfde als pensionpaarden. Als ik op een mangepaard rijd dan behandel ik hem/ haar net zoals ik een eigen paard behandel, lekker poetsen, afsponsen(met warm weer), lekker verwennen, enz
Ik vind het ook een eer als een manegepaard mij op zijn rug accepteerd!
En natuurlijk moeten ze lekker in de wei kunnen grazen en gek doen! Als ze de hele dag in zo'n box moeten staan worden ze toch helemaal gek|??|
Over hoe ze behandeld moeten worden daar ga ik niet op in, want het lijkt me dat, dat wel duidelijk is Knipoog

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Re: Manègepaarden in het algemeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 12:54

een manege paard/ pony hoort net zo goed tot beter behandeld te worden!! bij ons komen de pony's 1 of 2 keer in de week los en de paarden vaker! ze worden elke dag goed gepoets en als het mooi weer is gaan ze weer met zijn allen lekker naar buiten!!

een manege paard/pony is wel je visite kaartje en moet er altijd goed uit zien! wij trekken de manen, knippen staarten en 3de oor en scheren benen!! ze zien er perfect en verzorgt uit! wat zo hoort!!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: Manègepaarden in het algemeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 13:25

willem was een manegepaard, is nu een pensionpaard Haha!

vraag je hem om zijn mening??? dan kiestie voor mij.

werd hij gepoetst?? zelden.. had hij een goed zadel?? nee veel te klein.. moest hij veel lopen? ja 3 uur, maar wel op een sjok tempo en als ze wat vroegen bokte die Haha!

op zaterdags scheen hij dus nooit te eten en lag hij altijd.. omdatie zo uitgeput was!!!

ik heb veel werk aan hem gehad, maar hij ziet er zoveel beter uit, is nog liever en aanhankelijker(was hij al)

en het belangrijkste?? hij heeft geen pijn in zijn rug meer! hij komt nu de hele zomer overdags op de wei, krijgt goed voer, ik rij hem 4 tot 5 keer in de week 1 keer los en 1/2 keer longeren. hij heefts pieren, we rijden wedstrijden eens in de 2 maanden. we hebben les eens in de maand en we hebben nog tijd voor buitenritjes.

helaas heeft hij nog steeds een gevoelige schoft, kaal en vol witte vlekken, maar ben nog elke dagblij dat ik hem van zijn tijd als manegepaard heb gered.

hiniken doetie elke dag bij elke voerbeurt, eerder liet hij gerust 3 dagen zijn eten liggen en ging hij eerst voor zijn stro ipv zijn bix... hij had geen levenslust meer en nu des te meer Haha!

op sommige maneges worden paarden nie goed verzorgd. dan kunnen die kinders nog zo hard poetsen, maar als ze geen wormen kuren krijgen blijven ze schuren, hebben ze een niet goed passend zadel, kunnen ze blijven bokken, bijten en noem maar op.
de klanten kunnen die paarden nog zo behandelen alsof ze hun eigen zijn, maar als de manege eigenaar niet voor goede spullen e.d zorgt kom je gewoon niet ver...... en helaas zijn die er teveel...

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Re: Manègepaarden in het algemeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 13:30

ik vindt dat je daar gelijk aan hebt!! de manege eigenaar moet ook de paarden en pony's goed verzorgen anders kan het nog verkeerd gaan ja.

gelukkig gebeurd dat bij ons wel! optijd naar de hoefsmid, optijd wormkuur en goede zadels op enz. laatst is zelfs een paard naar de fyso geweest omdat ie last van zijn rug had!! het moet wel ze moeten zoveel jaren mee en zoveel uren per dag lopen dan verdienen ze helemaal om goed verzorgt te worden!! en ook lekker kunnen rennen en spelen!

Britt

Berichten: 18894
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Manègepaarden in het algemeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 14:56

een manegepaard verdient net zoveel als een pensionpaard het zijn allemaal paarden, maar ze zijn de geweldigste beesten op aarde gezien ze zoveel goed vinden en ze zoveel mensen een hele grote dienst bewijzen

Irmaatje

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Sint Anthonis

Re: Manègepaarden in het algemeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:17

Een paard is een paard en het maakt niet uit of het een pension/manegepaard is.
Ze zijn allemaal even belangrijk.

Natuurlijk zijn er manege's die niet goed omgaan met paarden,
maar ik denk dat er meer zijn die er wel goed mee omgaan.

Ik vind het vreemd dat sommige mensen hier op bokt elke manege een stempel "Winstfabriek" geven.
Want het verschilt gewoon erg.