Verzorgpaard <-> Bijrijdpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Verzorgpaard <-> Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 20:22

Waar trek je nu eigenlijk de lijn? Lachen

Ik lees vaak van mensen die 5 verzorgpony's ofzo hebben, maar verzorgen jullie die dan enkel maar (beetje borstelen enzo) of rijden jullie ze ook effectief?

Ikzelf zeg altijd dat Olga m'n verzorgpaard is, maar eigenlijk doe ik zowat alles wat je met je eigen paard ook zou doen. Spreken we dan van een bijrijdpaard of toch van een verzorgpaard Lachen?

Misschien een dom en nutteloos topic, maar ik ben toch eens nieuwsgierig wat de rest hiervan vind Lachen.

Jivelover

Berichten: 66
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Almere

Re: Verzorgpaard <-> Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 21:29

Lastige vraag inderdaad!
Verzorgpaard vind ik een paardje die je alleen maar mag poetsen en waar je mee mag knuffelen enzo en misschien een beetje rijden.
Bijrijdpaard een paard dat je echt goed moet rijden enzow

Sweety14

Berichten: 249
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Re: Verzorgpaard <-> Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 21:41

Ik vind verzorgpaard een paardje dat je verzorgt berijd poetst knuffelt enz..
Het ligt er een beetje aan. Ik vind dat ik een verzorgpony heb. Omdat ik ook der stal doe enzow.. Ze staat niet op een manege/stal met bak etc..
Staan ze wel op een manege en berijd je hem alleen vind ik het weer wel een bijrijdpaard Het licht er maar net aan in wat voor situatie

dwaallicht

Berichten: 3552
Geregistreerd: 27-12-04

Re: Verzorgpaard <-> Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 21:49

Pfff das een lastige kwestie Knipoog
Ik zag een "bijrijdpaard" altijd als een paardje waar je een bijdrage voor neerlegt zodat je er vaker op mag rijden...
Maar nu klopt dat niet echt meer.
Want met mijn huidige "verzorg" paard mag ik altijd rijden (er wordt 1 of 2 keer per week een uurtje les op gegeven door de eigenaresse)
en ik hoef op zich weinig aan haar verzorging te doen.
Komt het zo uit dan mest ik haar stal uit of maak de bak schoon en voor t rijden poets ik haar.
Ik rijd zo'n 3 keer per week op haar...hmmm volgens mij is ze gewoon "allebei" Haha! sorry heb je nog weinig aan..

Ben er nog niet over uit Bloos

Edit: Ik hoef voor haar ook niets te betalen ofzo.. Pling

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Re: Verzorgpaard <-> Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 21:53

LilyLuna schreef:
Pfff das een lastige kwestie Knipoog
Ik zag een "bijrijdpaard" altijd als een paardje waar je een bijdrage voor neerlegt zodat je er vaker op mag rijden...


Dat dacht ik ook altijd Knipoog
Verzorgpaardje is verzorgen (en soms rijden) zonder vergoeding.
Bijrijdpaardje tegen vergoeding...

(in mijn ogen Tong uitsteken)

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: Verzorgpaard <-> Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 21:55

Ik vind een bijrijdpaard als de eigenaar er ook nog een paar keer per week op rijdt.

Een verzorgpaard is het als jij de enige bent die zich met hem/haar bezig houdt.

Een vrij simpele lijn Lachen

Olga88

Berichten: 4948
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Verzorgpaard <-> Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 22:11

Verzorgpaard gaat het vooral om het verzorgen etc.
Bijrijdpaard gaat het vooral om het rijden.

lilykashmir

Berichten: 7545
Geregistreerd: 12-09-04
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Re: Verzorgpaard <-> Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 22:30

_Kruimeltje schreef:
Verzorgpaard gaat het vooral om het verzorgen etc.
Bijrijdpaard gaat het vooral om het rijden.


Ik verzorg een pony, maar ik rijd er ook op, dus dit hierboven klopt niet helemaal Knipoog

x_shirley_x

Berichten: 5215
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Drunen

Re: Verzorgpaard <-> Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 22:44

Ik heb toevallig ook 5 verzoergpaardjes, en 2 rijd ik er..de ander ben ik zadelmak aan het maken en ga ik inrijden, de ander is een hengstje en staat alleen voor de kar..en 1 is al 28..het hengstje en die van 28 'verzorg' ik alleen maar een beetje, gewoon wat beweging ..iig het hengstje en de oudere staat veel op de wei, die poets ik n beetje enzo..

Ik noem het gewoon verzorgpaardjes omdat ik dat leuker vind klinken Tong uitsteken..zo benm ik het gewend..

Ik mag er gewoon alles mee, al zou ik op die hengst willen gaan rijden (wat ik eigenlijk niet van plan ben Tong uitsteken ), maakt hun niet uit..

Ik mag ook wedstrijden enzo rijden, 22 mei mijn eerste met de tinker(1e keer voor de tinker) op de tinker wedstrijd in Wehll( ? )

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: Verzorgpaard <-> Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 22:47

Moeilijk, ik denk niet dat er een duidelijke lijn is, ik denk dat volwassenen liever zeggen dat ze een 'brijijdpaard' hebben dan een 'verzorgpaard' omdat het misschien sjieker en/of volwassener klinkt, alsof je er serieuzer mee bezig bent.

Ik verzorg twee pony's, 1 rijd ik ook, ben de enige die hem rijd. De ene keer zeg ik verzorgpony's, de andere keer bijrijdpony.

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Re: Verzorgpaard <-> Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:32

Ik dacht eigenlijk dat je het een verzorgpaard noemt, als je het paard alleen maar verzorgt (poetsen e.d.) en niet berijd. En een bijrijdpaard, dat je rijd en verzorgt (verzorging hoort daar ook bij vind ik, want voordat je gaat rijden poets je hem natuurlijk en mest je eventueel uit..)

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Verzorgpaard <-> Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 10:06

Ik gebruik het door elkaar. Ik was altijd gewend om het verzorgpaard te noemen, want ik verzorgde en reed altijd paarden. Alleen verzorgen kende ik niet, alleen rijden ook niet Haha!

Maar toen ik weer op zoek ging naar wat nieuws, kwam de term bijrijdpaard voorbij. Aangezien rijden voor mij wel een essentieel onderdeel is, gebruik ik nu wat vaker die term dan vroeger Lachen

none
Berichten: 5541
Geregistreerd: 25-07-04

Re: Verzorgpaard <-> Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 12:22

spoekie schreef:
Ik vind een bijrijdpaard als de eigenaar er ook nog een paar keer per week op rijdt.

Een verzorgpaard is het als jij de enige bent die zich met hem/haar bezig houdt.

Een vrij simpele lijn Lachen


Dus dan is een verzorgpaard "meer" (als je dat zo kan zeggen) (denk niet dat meer een goede uitdrukking is. maar kom niet op het woord)

Ik denk dat hetmeer aan de leeftijd ligt.
En of je er voor betaald.
En of je de enige bent.
Het hangt van veel dingen af, ik zou zo geen duidelijke lijn kunnen trekken

_Jolien_

Berichten: 1199
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Drenthe

Re: Verzorgpaard <-> Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 13:04

euh ja... even denken...

ik vind een verzorgpaard een paard die je verzorgt, poetsen etc, maar ook rijden. Dit doe je allemaal alleen.

bij een bijrijdpaard denk ik eerder aan een paard, waarop de eigenaar zelf ook nog rijd. deze mag je ook verzorgen en poetsen, maar de eigenaar doet dat ook..

ik denk dat daar het verschil ligt..

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Verzorgpaard <-> Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 13:10

Ik zie een bijrijpaard altijd meer als iets voor de "wat ouderen" en een verzorgpony/paard voor de kinderen

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Re: Verzorgpaard <-> Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:22

Ik heb 2 verzorgpony's, en zeg dat ook altijd, waarvan ik er 1 rijd! Maar zeg nooit, heb 1 verzorgpony en 1 bijrijdpony...

Olga88

Berichten: 4948
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Verzorgpaard <-> Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:30

lilykashmir schreef:
_Kruimeltje schreef:
Verzorgpaard gaat het vooral om het verzorgen etc.
Bijrijdpaard gaat het vooral om het rijden.


Ik verzorg een pony, maar ik rijd er ook op, dus dit hierboven klopt niet helemaal Knipoog

Haha, ja.. VOORAL om het verzorgen Knipoog (maar dat vind ik..)
Heb zelf ook een paar verzorgpony's waar ik op rijd.

Duhelo

Berichten: 28573
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Verzorgpaard <-> Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:31

ik heb 2 verzorgpaarden, en 1 bijrijdpaard
de "verzorgpaarden" zijn 2 twenters, die volgend jaar bijrijdpaard komen Haha!
die borstel en tut ik een beetje, en voed ze wat op Haha!

het bijrijdpaardje borstel en tut ik, voed haar op, en rij met haar
verder longeer ik haar ook ,werk aan de lange lijnen, ...

mss komt er nog een rijpaardje bij Haha!

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Verzorgpaard <-> Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 18:22

een bijrijdpaardje vind ikmeer alsje een paard rijd, wat ook door de eigena(a)r(esse) word gereden en waar jemisschien wat voor betaald.
Ikrijd namenlijk intensief op een pony,dagelijks en wedstrijd. MAar die pony's zijn er ook echt alleen voor ons, zelf rijd daar niemand meer. Dus vind ik het een verzorgpaardje.

Flippertje

Berichten: 2269
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Verzorgpaard <-> Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 18:55

Het paard wat ik verzorg en rijd noem ik bijrijdpaard, omdat ik gevraagd ben vooral om te rijden. Voor mij hoort daar verzorgen ook bij, dus dat doe ik ook, als ze kreupel is of wat dan ook. Verder ben ik het wel met Stef eens, dat ouderen vaak bijrijdpaard zeggen, en jongeren vaker verzorgpaard/pony.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: Verzorgpaard <-> Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 20:12

none schreef:
spoekie schreef:
Ik vind een bijrijdpaard als de eigenaar er ook nog een paar keer per week op rijdt.

Een verzorgpaard is het als jij de enige bent die zich met hem/haar bezig houdt.

Een vrij simpele lijn Lachen


Dus dan is een verzorgpaard "meer" (als je dat zo kan zeggen) (denk niet dat meer een goede uitdrukking is. maar kom niet op het woord)

Ik denk dat hetmeer aan de leeftijd ligt.
En of je er voor betaald.
En of je de enige bent.
Het hangt van veel dingen af, ik zou zo geen duidelijke lijn kunnen trekken



Nee, dat denk ik dus niet.
Voor mij heb je een bijrijdpaard als de eigenaar er ook nog op rijdt, ongeacht of je betaalt (als is dat vaak wel zo) en stiekem gaat dit wat meer om rijden.

Een verzorgpony/paard als jij de enige bent die er mee bezig is en het iets meer om de aandacht gaat. Maar rijden kan hier zeker ook!

Rijd je samen met een ander meisje, dus deel je hem, maar is dat meisje niet de eigenaar. Dan vind ik het nog steeds een verzorgpony die je samen met iemand anders verzorgt.

RodeoRoxy

Berichten: 1611
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: in een huis

Re: Verzorgpaard <-> Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:46

Bij een bijrijdpaard rijdt de eignaar zelf op het paard maar heeft nog iemand erbij die het paard ook rijdt (vanwege tijdgebrek bv) een bijrijder dus.. diegene noemt dat paard dan een bijrijdpaard.

Bij een verzorgpaard rijd de eigenaar er zelf niet op.

Bij beide ben je de paarden aan het verzorgen.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Verzorgpaard <-> Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:49

Bij bijrijdpaard rij je het paard (en de eigenaar eventueel ook), en ik vind het een verzorgpaard als je er niet op rijd (eventueel de eigenaar wel)

IcePrincess

Berichten: 7744
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Re: Verzorgpaard <-> Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 11:00

Voor mij is er geen lijn, bijrijdpaard is gewoon verzonnen door de wat oudere ruiters omdat ze verzorgpaard wat kinderachtig vinden klinken Nagelbijten / Gniffelen .

spike_trudt

Berichten: 285
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: almere

Re: Verzorgpaard <-> Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 11:24

ik heb 2 verzorgpaarden

maar ik rij er ook op best wel vaak zelfs dusz ik vind bijrijpaard en verzorgpaard hetzelfde bij ons zeggen ze eigenlijk altijd verzorgpaard
en nooit bijrijpaard . Tong uitsteken