Redelijke bijdrage bijrijder

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Libertylove

Berichten: 2312
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Zuid-Holland

!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 16:52

Als eerste: waarom wil je er geld voor vragen?
Bij mijn Ex- verzorgpaarden was het zo dat ik 2 stallen uitmeste (omdat er 2 paardjes stonden) en dan mocht ik er op eentje rijden, want de andere was pas 1,5 jaar .... daarmee ging ik dan wel wandelen enzo ... en poetsen natuurlijk Lachen
Voor de rest mocht ik met dat andere paardje (een haflinger) alles!

Ik vind het zelf een beetje onzin om voor een verzorgpaard te gaan betalen als je niet veel mag en je ook nog eens moet uitmesten. Het uitmesten vind ik opzich geen probleem, maar als je er dan ook nog eens geld voor gaat vragen ....
Als je niet als bijrijder moet mesten zou ik rond de 30/40 euro vragen voor 2 dagen per week.

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 17:05

@Wendytje G, over dat zinnetje had ik heen gelezen... Bloos

Denk dat je het paard dan beter de dagen dat je niet kan op het land ofzo kan zetten....

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 20:53

Ik heb genoeg mensen die mijn paard alleen recreatief willen rijden.. En dat betekend niet dat je er niet aan mag rijden, maar ik wil niet dat iemand op eigen beweging er aan gaat sleutelen. Ik rij er wedstrijden mee en wil dat graag zelf in de hand hebben wat er wel of niet aan gesleuteld word..

Op het land zetten is geen optie.

kizz_rianne

Berichten: 3289
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 21:18

Sowieso vind ik het stom als je moet betalen voor een verzorgpaard...
Als je niet mag rijden - niet betalen!
Als je 2x in de week recreatief mag rijden (maar verder niet echt iets 'bijzonders' mag doen) zou ik zeggen: maximaal 20 euro per maand

Ik weet het, paarden zijn duur! Maar het moet ook een beetje leuk blijven voor mensen die het paard verzorgen/bijrijden.. Je doet het voor de lol hoor!

kizz_rianne

Berichten: 3289
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 21:20

Sowieso betaal ik niks voor m'n verzorgpony's...
Ik verzorg 5 shets waar ik alles mee mag, maar ik mag ook zo vaak als ik wil op Romy de fjord rijden. Springen/dressuur vinden ze geen probleem en buitenritjes mag misschien binnenkort in de zomer ook!
Ik mag zelfs soms lekker op Queeny oefenen, een New Forest pony die Z heeft gelopen!
Ik moet er dan wel een half uurtje voor fietsen, maar eigenlijk heb ik het best wel getroffen met m'n verzorgpaardjes. Haha! Bloos

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 22:18

CielitoLindo schreef:
Ik heb genoeg mensen die mijn paard alleen recreatief willen rijden.. En dat betekend niet dat je er niet aan mag rijden, maar ik wil niet dat iemand op eigen beweging er aan gaat sleutelen. Ik rij er wedstrijden mee en wil dat graag zelf in de hand hebben wat er wel of niet aan gesleuteld word..

Op het land zetten is geen optie.


De enige manier waarop je het helemaal in de hand hebt, is als je het zelf doet. Ook zou je kunnen overwegen dat iemand verplicht eens in de zoveel tijd les neemt bij een door jou uitgekozen instructeur, maar eigenlijk vind ik dit geen basis voor bijrijden op de manier zoals jij voorstelt...

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 22:38

Jij komt duidelijk niet uit de randstad.. Paarden zijn hier schaars en je moet ze de kost geven wat mensen betalen om uberhaupt een paard te mogen rijden van een eigenaar..

Ik ben gewoon erg voorzichtig met mijn paard en wil dat een verzorger het rustig aan opbouwt.. Iemand die het negeerd als ik zeg dat mijn paard gevaarlijk is buiten en zelf op onderzoek uit gaat is bij mij niet welkom en komt niet op mijn paard.. Alles op zijn tijd en bewijs eerst maar dat je kan rijden voordat je op een dolle volbloed de weg over gaat en het park in gaat..

Natuurlijk is het onzin om te betalen als je niet mag rijden.. Maar voor mij zijn rijden en trainen 2 compleet verschillende dingen..
Ruiter mag best rijden en mag ook best zelf weten wat met het paard te doen maar alles binnen de omheining van de bak totdat ik vind dat het oke is om naar buiten te gaan..

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 23:41

Jullie vergeten 1 ding.
Te kijken hoeveel het stalgeld is..
als de stal 200 euro is, kan je iemand geen 20 euro voor 2/3 keer laten betalen. (vind ik)

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 23:46

Akke schreef:
Ik betaal 50 euro per maand (net als een hoop andere bokkers die op dezelfde stal staan) en daarvoor rij ik ongeveer 3/4 keer per week. (hoewel rijden er al heel lang niet van is gekomen maar dat terzijde Knipoog)

Hiervoor moet ik uitmesten (en vaak vraagt ie of je ook andere stallen wilt doen a 9 kruiwagens per stal en dan mag je ook nog hooi voeren als je niet op tijd weg bent) en er is alleen een baggerbuitenbak.

Ze zijn wel bezig met de binnenbak maar dan gaat het geld waarschijnlijk ook gigantisch omhoog.
En naar buiten? Het mag wel maar als je dat dan vaker dan 1x per week doet krijg je gezeur van hier tot tokio.

Dus tsja, het is maar wat de gek ervoor geeft denk ik. Je kan beter 60 euro vragen en aan de hand van die reacties eventueel alsnog besluiten om er minder voor te vragen dan dat je dertig vraagt en allemaal van die lapzwansen op je afkrijgt!


Ik vind dat je erg overdrijft. Dat mesten en hooi geven moet niet, alleen als je zin hebt en ff wat tijd over hebt. En de bak is nu opzich weer aan de betere kant, en in de zomer is ie goed!

Ik betaal dus ook 50 euro Haha!

kizz_rianne

Berichten: 3289
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 23:53

hooi geven en mesten dat vragen ze dan waarschijnlijk op zo'n manier dat ze het je zo ongeveer verplichting (dat je dat gevoel dan in elk geval krijgt dat je verplicht bent dat te doen)
ik ken dat... als ik tijd heb moet ik queeny maar ff poetsen en als ik dat niet doe als ze vraagt of ik dat wíl doen dan voel ik me schuldig dat ik dat niet gedaan heb Tong uitsteken
maarja een pony poetsen is niet zo veel werk, maar het kost zo veel tijd om uit de wei te halen enzo.. verder zit ik er niet mee ofzo

Arnyek
Berichten: 638
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 00:33

Citaat:
Ik ben gewoon erg voorzichtig met mijn paard en wil dat een verzorger het rustig aan opbouwt.. Iemand die het negeerd als ik zeg dat mijn paard gevaarlijk is buiten en zelf op onderzoek uit gaat is bij mij niet welkom en komt niet op mijn paard.. Alles op zijn tijd en bewijs eerst maar dat je kan rijden voordat je op een dolle volbloed de weg over gaat en het park in gaat..


Als ik het zo lees wil je een verzorger met verantwoordelijkheidsgevoel. Logisch!
Maar er is een kleine grens met wat jij recreatief rijden noemt en trainen. Laat hem/haar anders verplicht 1x per 2 weken les nemen bij jouw instructeur, op eigen kosten natuurlijk. Dan is het al "moeilijker" verpestten. Ga net zolang door met zoeken totdat je iemand hebt gevonden waarvan de rijstijl jouw aanspreekt.
Ik heb ook een bijrijdpaard gehad waarmee ik niet mocht springen en waarmee ik het terrein niet af mocht ivm gek in zijn kop zijn. Deed ik ook niet, dat was toch de afspraak?
Ik denk dat mensen die betalen eerder iets hebben van, "ja hallo, ik betaal er toch voor dus ik ga het bos in".

En ik weet wat men vraagt voor een bijrijdpaard hier in de omgeving, 125 euro p/maand voor 2x per week rijden is niet vreemd. Dat begrijp ik niet, maar de eis stellen lessen op eigen kosten bij een instructeur naar keuze van de eigenaar en het vervangen van de eigenaar tijdens ziekte of vakantie heel normaal.
Zoek iemand waarmee het klikt en waarvan jij het idee hebt dat het een verantwoordelijk persoon is, ik denk niet dat je een vaste bijdrage per maand moet vragen. Maar dat is mijn mening.

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 09:24

CielitoLindo schreef:
Jij komt duidelijk niet uit de randstad.. Paarden zijn hier schaars en je moet ze de kost geven wat mensen betalen om uberhaupt een paard te mogen rijden van een eigenaar..

Ik kom idd niet uit de randstad. Maar vergis je niet, ook hier zijn er genoeg mensen die graag een paard willen bijrijden.
Citaat:
Ik ben gewoon erg voorzichtig met mijn paard en wil dat een verzorger het rustig aan opbouwt.. Iemand die het negeerd als ik zeg dat mijn paard gevaarlijk is buiten en zelf op onderzoek uit gaat is bij mij niet welkom en komt niet op mijn paard.. Alles op zijn tijd en bewijs eerst maar dat je kan rijden voordat je op een dolle volbloed de weg over gaat en het park in gaat..

Natuurlijk ben je voorzichtig met je paard. Dat is ook je goed recht, immers als er wat gebeurt is niet alleen het vertrouwen van je paard verpest, maar ben jij ook nog eens aansprakelijk. Kijk, ik doe ook geen dingen die van de eigenaar van het paard niet mogen, of waarvan ik zelf vind dat het een te groot risico is, laten we dat even buiten kijf stellen.
Citaat:
Natuurlijk is het onzin om te betalen als je niet mag rijden.. Maar voor mij zijn rijden en trainen 2 compleet verschillende dingen..
Ruiter mag best rijden en mag ook best zelf weten wat met het paard te doen maar alles binnen de omheining van de bak totdat ik vind dat het oke is om naar buiten te gaan..

Voor mij staan rijden en trainen vrijwel gelijk als het om rijden in een bak gaat. Als je veel buitenrijdt wordt het al anders Lachen

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 09:27

Arnyek schreef:
Zoek iemand waarmee het klikt en waarvan jij het idee hebt dat het een verantwoordelijk persoon is, ik denk niet dat je een vaste bijdrage per maand moet vragen. Maar dat is mijn mening.


Dat denk ik ook... als iemand betaalt, heeft die automatisch het gevoel dat hij/zij daarmee ook een soort 'recht' verwerft op het paard. Van de ene kant zal die persoon zich misschien verantwoordelijker gedragen, maar de kans zit er ook in dat hij het idee heeft dat op die dagen het paard van hem is. Ik zeg niet dat het gebeurt, maar ik heb het al wel eens gezien Lachen

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 09:29

Naomi schreef:
Jullie vergeten 1 ding.
Te kijken hoeveel het stalgeld is..
als de stal 200 euro is, kan je iemand geen 20 euro voor 2/3 keer laten betalen. (vind ik)

Ik vind eerlijk gezegd dat het stalgeld er helemaal niks mee te maken heeft. Het is de keus van de eigenaar waar hij het paard stalt, en dus ook wat de kosten zijn.

Ook is hier heel duidelijk het paard niet van de bijrijder op de dagen dat hij/zij hem rijdt, dus ik denk niet dat het verstandig is om een bijdrage in de stallingskosten te vragen Lachen

Misschien is een constructie van in ruil voor mesten en verzorgen rijden beter Lachen

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:58

Voor wat hoort wat, en voor niets gaat de zon op.

Al is dat niet altijd even makkelijk. Als je op de manege voor een uur een paard huurt (dat doe je tijdens je les) laten ze je er rustig 15 euro voor betalen.
Als je bijrijder wordt mag je meestal meer rijden; maar daar zou je dan niet voor hoeven betalen?

Ik zit nu zelf ook in dubio. Ik doe het al jaren helemaal zelf; rijden en alle kosten betalen. Nu ik minder tijd heb i.v.m. afstuderen heb ik een hele lieve meid gevonden die zo'n twee keer in de week voor Givar komt. Ze krijgt van mij de vrije hand, zolang er geen gekke dingen gebeuren. Buitenrijden hoort daar ook bij. Uitmesten wordt gedaan bij ons op stal dus het enige wat je hoeft te doen zijn de leuke dingen als rijden en verzorgen. Ik loop ook met een bedrag in mijn hoofd, waarvan ik denk dat het wel reeel is. De stalling is hier behoorlijk hoog (en dan nog aan de lage kant voor deze regio), en door zijn speciale beslag heb ik ook hoge hoefsmidkosten.
Aan de ene kant zou het fijn zijn als er door de bijrijder wordt meebetaald, aan de andere kant vind ik het zelf moeilijk om er over te beginnen.

Een gevoelige situatie.Maar als je het zwart-wit bekijkt; op een manege kan je ook betalen voor een uurtje rijden...

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 19:16

Ik vind het niet meer dan normaal dat een bijrijder deelt in de kosten. Al is het alleen maar voor het gebruik van de spullen.. Ik leen mijn paard iemand.. Maar ook mijn spullen.. En die persoon mag er recreatief mee rijden..

Voor mij zijn recreatief door de bak rijden en met mijn paard bezig zijn hele andere dingen dan mijn paard trainen.
Onder recreatief rijden versta ik een ontspannen ritje voor ruiter en paard gewoon puur omdat de bijrijder het leuk vind om met paarden bezig te zijn en het leuk vindt om te rijden..

Trainen is voor mij rijden met het doel om wedstrijden voor te bereiden en echt doelgericht (nieuwe) oefeningen rijden en dus ook mijn paard nieuwe dingen proberen te leren, en dat wil ik dus absoluut niet hebben.. Dat doe ik zelf..

Ik heb bijrijders bij ons op stal meegemaakt die zonder enig overleg gewoon met paard ongevraagd de weg op zijn gegaan en naar het bos zijn gegaan.. Misschien dat ik daarom ook zo huiverig ben om iemand daar mee te vertrouwen vooral omdat ik weet dat mijn paard binnen en buiten 2 werelden van verschil is..

Ik denk dat iemand die bereid is geld te betalen serieuzer er in stapt dan iemand die het gratis wil doen omdat hij/zij "niets" mag..

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 19:18

Want als je al begint te zeuren over dat je een stal "moet" uitmesten en je "niets" mag ben je imo niet echt van plan om te mij te helpen en gehoor te geven aan duidelijke afspraken maar wil je gewoon een verzorgpaard waar je zelf over bepaald wat je er mee doet.. En dat kan in het geval van mijn paard (zeker in het begin) niet.. Dat is gewoon onverantwoord..

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 19:26

CielitoLindo schreef:
Want als je al begint te zeuren over dat je een stal "moet" uitmesten en je "niets" mag ben je imo niet echt van plan om te mij te helpen en gehoor te geven aan duidelijke afspraken maar wil je gewoon een verzorgpaard waar je zelf over bepaald wat je er mee doet.. En dat kan in het geval van mijn paard (zeker in het begin) niet.. Dat is gewoon onverantwoord..


Ik geef je groot gelijk..Het is uiteindelijk jou verantwoording als er wat gebeurt met de bijrijder en het paard..

Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 19:36

Ik ben dus ook bijrijder zoals ik eerder al gezegt had, ik betaal 50 euro voor 3x in de week.

Ik doe verder de volledige verzorging die dagen, dus poetsen, mesten ed. Verder rijdt ik er natuurlijk ook op.

Het is een heel jong beestje en die moet nogal veel leren.

Dat doe ik dus ook! Alleen een paar uurtjes in de week doelloos rond hobbelen in de bak is niet de bedoeling!!!!!

Ik wil zelf bijleren en het beestje natuurlijk ook. Er worden op het moment geen wedstrijden mee gereden maar dat gaat wel gebeuren. Niet door mij maar het dochtertje van de eigenaresse. Maar dat is nog een jong meisje die nog niet genoeg kracht heeft om de juiste hulpen te geven. Daarom ben ik daar dus mee bezig! Zelfs op verzoek van de eigenaresse....

Snap niet wat het voor een nut heeft om te rijden op een beestje waar je eigenlijk niets mee mag doen....

Zoek dan een verzorgster die er niet op mag rijden..!!!

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 19:40

Jij bent dus duidelijk iemand die geen begrip kan en wil opbrengen voor de argumenten die ik heb waarom iemand (in het begin) niet naar buiten mag op mijn paard..
En daar ben ik dus bang voor, dat ik zo iemand tref en straks mijn paard met verwondingen op de faculteit staat en de bijrijder met een nekletsel in het ziekenhuis ligt omdat hij totaal onverwacht geheel uit zijn dak gegaan is en een drukke weg over gestoken is..

Anyway daar ging dit topic niet over, ik wil graag weten van mensen (die wel bereid zijn om een bijdrage in de kosten te doen) bereid zouden zijn om te betalen..

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 20:13

Nogmaals, iedereen loopt hier te vergelijken met rijden op een manege... dat is appels met peren vergelijken.

Op een manege wordt de ruiter een dienst verleend, en leert de ruiter wat. Als bijrijder hangt het helemaal van de afspraken af.

Natuurlijk vind ik wel dat een bijrijder zich ten allen tijde aan de afspraken met de eigenaar moet houden, maar van de andere kant moet de eigenaar de bijrijder ook wat bieden, zeker als daar voor betaald moet worden.
Anders kun je inderdaad beter naar de manege gaan.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 20:21

Even alles op een rijtje:

- Recreatief rijden
- Twee keer per week
- Niet springen/buitenrijden (voorlopig)
- Uitmesten

Ik zou hier max. 25 euro voor vragen...

kizz_rianne

Berichten: 3289
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 22:52

Ik ben nog steeds van mening dat het onzin is om geld te vragen. Sommige mensen nemen een paard terwijl ze er eigenlijk niet genoeg geld ervoor hebben, en dan hopen ze dat een bijrijder hun uit hun geldproblemen kan helpen. Natuurlijk kan een bijrijder wel eens iets extra's kopen voor het paard, of een klein deel mee betalen in de stalkosten.. Maar voor een bijrijder is het totaal vrijblijvend of je betaald of niet, een bijrijder kiest er meestal voor om gewoon lekker wat buitenritten te maken of gewoon lekker bezig te zijn met dressuur of springen. Sommige bijrijders willen graag paarden uitbrengen en wedstrijden ermee doen, in zo'n geval mag je wel geld vragen..

Hafie
Berichten: 51
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: breda

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 23:25

Hoi ik heb zelf ook een staldeelster en die mag dan 3 dagen in de week rijden zolang als ze maar zelf wilt en mee doen wat ze wil.
Ze betaald dan elke maand de helft van de stalling en de helft van de hoefsmit die veearts kosten zijn voor onz zelf maar bij ons wordt wel de stal elke dag uitgmest

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 12:07

op welk niveau is jouw paard afgericht? Als je paard bv M loopt en je vind een bijrijdster die je paard niet hindert, maar er wel nog wat van opsteken, vind ik dat je best een bijdrage kunt vragen. Ik begrijp je argumenten ook wel, maar denk eerlijk gezegd niet dat je de hoofdprijs kan vragen. En denk er ook aan dat een paard zoals jij dat aanbiedt niet noodzakelijkerwijs heel erg aantrekkelijk is voor potentiele bijrijders. Het vinden van een goede bijrijder is al moeilijk, en zoals je het aanbiedt (waar ik wel alle begrip voor heb) is het minder aantrekkelijk dan gemiddeld, laat ik het zo zeggen. Ik zou echt maximaal 20/30 euro vragen, of de kosten van 1x per week les bij een instructrice van jouw keuze. Het wel of niet mesten heeft er in mijn ogen niets mee te maken, dat hoort er gewoon bij. Het niet ontspannen buiten kunnen rijden en weinig verdere mogelijkheden buiten het rondhobbelen wel.