verzorgster hoe zit het met regels ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kregeltje
Berichten: 33
Geregistreerd: 01-03-05

verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 20:30

ik wil binnenkort een verzorgster voor mijn paardje hebben
maar hoe zit het bv met buiten rijden als er een ongeluk gebeurt
wie is er dan verantwoordelijk ?
en moet ik van te voren wat op papier zetten
en hoe zit het met een bijdrage
wie heeft er een verzorgster en hoe is alles geregeld ?

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:48

ik ben zelf een verzorgster:
in de bak hoef ik iig niet met cap te rijden, maar als ik naar buiten ga moet ik wel cap op, als ik dan val of er gebeurt wat met het paard/spullen ben je verzekerd, maar het ligt net aan de verzekering.

Tis handig als je een ruiterbewijs hebt, dan ben je sowieso via het ruiterbewijs verzekerd, maar weet neit helemaal hoe het met de verzekering zit.

Wat betreft de bijdrage:
het is maar net wat je zelf wilt dat die persoon betaald, of wat die persoon zelf wil betalen ervoor,
daar kom je over het algemeen wel uit denk ik (ik zelf betaal niets voor het paardje iig)

bij mij is het iig zo geregeld:
ik ga er sowieso 3 keer in de week heen samen met de eigenaresse (dat is meer een vriendin geworden zegmaar) dat is meestal op maandag- en donderdagavond en zaterdagochtend,
meestal ga ik zondag ook nog rijden.
Ik mag naar buiten, zoalng ik niet alleen ga, of dat nou met een paard erbij is of met iemand op de fiets, en moet ook me cap op,
Ik hoef er niet voor te betalen, ik koop zelf spullen, maar mag ook de spullen van de eigenaresse gebruiken (zadel heb ik zelf niet)

hoop dat je zo iig iets weet Lachen

Jivelover

Berichten: 66
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Almere

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:56

Ik heb een verzorgster voor mijn paard.
Ze rijdt met cap op vind ik wel zo veilig.
Ze komt 1 keer per week soms 2 hangt er van af hoe wij zitten met tijd.
Ze mag alles doen springen mag ook wel met begeleiding en buitenrijden nu nog niet wel buiten uitstappen een heel eind.
Ze betaalt 37,50 voor 1 dag en als wij lastig uitkomen en ze komt nog een keer hoeft ze daar niet voor te betalen.
Als wij op vakantie gaan dan doet ze Jive ook zo vaak mogelijk.
We hebben niks op papier staan over regels enzo.
Ze belt me wel elke keer als ze is geweest wat ze heeft gedaan en hoe het ging!
Ik hoop dat je er wat aan hebt Haha!

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 21:26

€37,50? En dan rijdt ze gewoon een uurtje (misschien anderhalf?) dat vind ik toch wel erg veel!

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 21:28

Kieffertje schreef:
€37,50? En dan rijdt ze gewoon een uurtje (misschien anderhalf?) dat vind ik toch wel erg veel!

Ik zou wel duidelijk maken dat zíj verantwoordelijk is en evt. op schrift stellen. Cap op is ook wel zo veilig. Met de koster... ja dat ligt er maar net aan. Als zij vooral mag rijden kan ze best iets betalen. Maar als ze ook nog veel uitmest, voert enz. wat jij dan allemaal niet hoeft te doen, heb je er al veel voordeel bij en zou ik, als ik al een vergoeding vroeg, niet veel vragen. Afspraken maken over hoe vaak zij komt en op welke dagen, hoe lang ze mag rijden en wat ze mag doen. Makkelijkst is het om dat van te voren geregeld te hebben.

perdjes

Berichten: 948
Geregistreerd: 29-10-04
Woonplaats: Venray

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 21:30

ik ben zelf een verzorger.
ik mag alle spullen gebruiken van de eigenaar.
en over een paar maanden mag ik alleen gaan rijden in de bak (ik rijd er namelijk nog niet lang) Bloos
ik ga er 2x in de week heen en ik doe alles zelf veulens voeren paarden uit de wei halen uitmesten poetsen enz...
ik hoef er niks voor te betalen.
we gaan soms ook wel is naar de manege (daar mag ik wel alleen rijden)
als ik een keer niet kan dan bel ik altijd even of als zij weg is belt zij even dat ze weg is maar dat de poort wel open is.

Shadow0

Berichten: 43532
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 21:53

De eigenaar van het paard is aansprakelijk voor wat het paard 'uit eigen energie' doet. Slaat het op hol, schopt het iets kapot etc, is allemaal verantwoordelijkheid van de eigenaar. (Eigenlijk bijna altijd als er iets is). Dit valt dan onder de WA-verzekering van de eigenaar (mits het een particulier is, over bedrijven of stallen met meer dan 5 paarden weet ik niet veel).
De berijder is verantwoordelijk voor het sturen bv. Stuurt die het paard bewust door het veld van de buren heen, dan is dat duidelijk niet iets wat het paard gedaan heeft, en is de berijder wel aansprakelijk. (Maar bij 'normale' ongevallen is dit niet iets wat je makkelijk aangetoond krijgt.)

In hoeverre het ruiterbewijs er ook maar iets mee te maken heeft weet ik niet, maar eerlijk gezegd betwijfel ik of het zin heeft. Want de WA-verzekering van de berijder maakt niet uit, omdat de berijder niet verantwoordelijk is. En de WA-verkering van de eigenaar zou, als die via het ruiterbewijs loopt,wel eens niet kunnen gelden, omdat je op dat moment de ruiter niet bent.
Voor je dingen verplicht gaat stellen zou ik dit heel goed uitzoeken.


37,50 vind ik trouwens ook veel, dat ligt ver boven de huurprijs op maneges.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:08

Ik heb een verzorgster voor mijn pony. Zij komt ongeveer twee keer per week en mag dan rijden, wandelen of longeren. Met rijden mag ze ook springen, maar ze mag niet naar buiten, dat mag alleen als ik erbij ben. Ze rijdt altijd met cap, vind ik heel belangrijk.

Ze hoeft verder niets te doen, behalve beweging geven en voeren. Ze betaalt mij ook niks. Vind ik ook niet nodig. Ze moet gewoon netjes met mijn spullen omgaan en goed voor mijn pony zorgen.

chiquee
Berichten: 367
Geregistreerd: 02-02-05

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:49

Morgen ga ik beginnen met een nieuwe pony te verzorgen, wel van de zelfde eigenaar waar ik eerst ook zijn pony van heb verzorgt maar vanwege ziekte van pony was die verkocht. Ze vertrouwen mij dus ik mag alles zelf weten en doen hoef niks te vragen... Ik rijd trouwens zonder cap als ik het paardje ken maar morgen ga ik er voor de eerste keer op en omdat we niet weten hoe ze is draag ik morgen wel een cap.

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:50

ik mag doen en laten wat ik wil met xandor en gino.
gino rijdt ik al ruim 3 jaar en mag sinds paar weken xandor ook af en toe pakken.
met of zonder cap maakt niets uit. enige eis is 1 keer per week lessen.
vanaf october tot begin april staan ze op stal en ik mest dan alles uit en voer elke dag savonds.
ik betaal er helemaal niets voor en gebruik gewoon het zadel enzo dat bij het paardje hoort.
als deze naar de zadelmaker moeten splitsen we de kosten.
omdat ik iedere dag veel tijd kwijt ben met mesten enzo vind ik het dan ook logisch dan ik geen bijdrage lever, maar dat is net wat iedereen er zelf voor wil hebben of geven.
als ik nu 50 euro per maand ofzo zou moeten betalen doe ik dat.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 23:31

Bij mij was het heel simpel,ik deed wat ik wou,maar het was op eigen risico.
Ik heb een briefje moeten ondertekenen zodat het zwart op wit vaststond, maar dat hebben we gelukkig nooit hoeven gebruiken Lachen
Verder werd van mij verwacht dat ik ervoor zorgde dat de weide en de stal er netjes uitzagen.

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:31

Ik heb ook een bijrijder voor mijn haf. Momenteel betaald hij niks. Mijn haf heeft een gecompliceerde blessure, waardoor hij heel weinig mag, dus hiervoor ga ik niks vragen.

Wat betreft de kosten, wat ik vroeg voordat mijn haf geblesseerd raakte. Ik vroeg voor 2x in de week € 70,-. Stalling is € 240,- per maand, daar 2/7 van is € 70,-. Hoefsmid, wormenkuren, supplementen, verzekering, dierenarts etc. betaal ik allemaal zelf.

Binnen mag mijn bijrijder zonder cap rijden, hij mag alleen buiten uitstappen met iemand erbij en met tiedemann (pony doet al bijna een jaar weinig dus is erg fris). In het heden mag hij naar buiten, met cap met iemand anders. Wij hebben alleen mondelinge afspraken gemaakt.

Wij hebben ook geen zogenaamde "opzegtermijn" afgesproken. Als hij er mee wilt stoppen moet hij dat zeggen. Mijn haf, hijzelf en ik hebben er alledrie niks aan als hij niet meer wilt. Dus hij kan er mee stoppen wanneer hij zelf wilt.

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:26

Ik heb zelf 3 verzorgpony's, er staat niks op papier, allemaal mondelingen afspraken. Ik mag er eigelijk alles mee doen, alleen geen buitenrit maken(heb ik overigens ook nog nooit gevraagd) wel mag ik rijden in het steegje naast hun huis. Ik betaal er niks voor, ik koop wel iedere maand iets van snoepjes/appels of wortels. Verder maak ik gebruik van hun spullen, maar ook van m'n eige, gewoon omdat ik dat zelf wilde kopen Haha!

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:33


Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:04

Ik heb als bijrijder nooit wat hoeven betalen. De afspraken waren allemaal mondeling gemaakt.

Eigenlijk rijd ik standaard met cap, buiten al helemaal, omdat ik altijd wel de lastige paarden had. Lessen e.d. betaalde ik altijd zelf.

none
Berichten: 5541
Geregistreerd: 25-07-04

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 18:02

Ik ben ook een verzorgster
Ik ga er minimaal 5 keer per week heen. Ik ben ook de enige die iets met dat paard doet. Ik rijd hem een paar keer per week en geef hem verder beweging. Ik mest zijn stal uit en onderhoud zijn spullen. De meeste spullen zijn van die mensen zelf, maar dingen die ik nu nog nodig heb en er daar neit zijn die koop ik zelf. Ik voer de paarden ook een paar keer per week en zaterdags zet ik ze buiten. Ik rijd altijd met cap (ik weet neit of het verplicht is bij hun, maar ik doe het meer voor mezelf) Verder hebben we niet echt regels. Behalve dan dat ik alles heel netjes moet houden. Ik hoef er verder ook niets voor te betalen.

issaschar

Berichten: 1359
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: was Maasmechelen, nu Sittard

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 21:40

ik ga 5 keer per week naar mijn verzorgpaardje. Ik mag doen en laten wat ik met joy wil, behalve rijden.Maar daar maken wij nog afspraken over.Ik hoef niks te betalen. Soms krijg ik zelfs nog wat van de eigenaar.Bv een kalender og een zak chips ofzo.

liefs issaschar

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:01

GRRRR had ik net een heel stuk geschreven, is het weg!! Boos!

shadow0 schreef:
37,50 vind ik trouwens ook veel, dat ligt ver boven de huurprijs op maneges.


Ik denk dat deze prijs per maand is hoor en niet per keer!

Ik heb zelf een verzorgster en die mag rijden in de bak, longeren, en losgooien. Springen alleen als ik weet wie er bij is en buiten rijden in de omgeving van de stal als er een stalgenootje te paard mee gaat.
Wat ze van mij niet mag is het duin in, omdat ik vind dat ze daar nog niet voldoende ervaring voor heeft. Verder rijdt ze uit zichzelf altijd al met cap op en dat vind ik ook erg belangrijk. Ze komt in ieder geval drie keer per week en soms vaker, ze betaalt niet omdat ik allang blij ben dat ze mijn paardje doet nu ik daar zelf geen tijd voor heb.

We hebben geen afspraken op papier staan, dat was misschien wel beter geweest maar binnenkort is het toch afgelopen omdat ik ga verhuizen.
Dus als iemand uit Castricum nog een superverzorgster zoekt dan moet je maar even pb'en.
Laatst bijgewerkt door Alwiene op 03-03-05 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

x_shirley_x

Berichten: 5215
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Drunen

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:06

Ik ben ook een verzorgster..
Ik mag er eigenlijk alles mee..
DE eigenaresse en eigenaar wouden er geen geld voor hebben, want ze hadden zoiets..ze staan hier toch en nu word er weinig meegedaan.
Ze vroegen mij ook, en vinden het gewoon fijn dat ze wat meer beweging krijgen..

Met cap rijden hoef ik niet, maar buiten iig wel!!..
Ik ga ook iedere dag, mag neit aan de manen zitten*en dat is logisch!!*, wel staart knippen enzoo..

Anoniem

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:40

eeh ik heb een verzorgster...

Cap dragen onder de 18 is bij ons sowieso verplicht Lachen... Ze betaalt 50€ per maand en dan rijdt ze ongeveer 15x per maand... Tja als ik verzorgster was geweest had ik geen problemen gehad met een bijrijdster, ik bedoel anders had ik gereden op een manege waarvoor ik Geld, geld! had betaald, en aangezien ik dan een verzorgpony leuker zou vinden als op de manege rijden Lachen

Verder mag ze doen wat ze wilt met mijn pony, alleen aangezien ze een jaar in het land heeft gestaan kan ze niet zo wonderbaarlijk veel, en is der conditie niet zo al te best... (ze heeft nooit hoger gesprongen als 30 cm sinds ik der heb Clown )

Ze mag mijn spullen gebruiken, maar ik heb der natuurlijk geen problemen mij als ze der eigen spullen gebruikt (is ook niet logisch)...

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 18:26

Ik ben sinds enkele maanden ook een 'bijrijdster'.
Ik mag in principe alles met Farno doen. Ik maak vooral veel buitenritten, Haha! waaronder lange ritten naar het strand. Maar ik mag uiteraard ook dressuurmatig rijden en een sprongetje maken, als ik maar geen wedstrijden wil rijden: hij loopt wel in het Z, maar trapt van de stress z'n benen kapot na een wedstrijddag, dus er worden geen wedstrijden meer gereden. Ik maak toch liever buitenritten Haha!

We hebben geen afspraken zwart op wit gezet. Ik weet wel dat de eigenaresse mij als bijrijdster gevraagd heeft omdat ze iemand zocht die ervaring had met een eigen paard (ik had voorheen mijn Javayo Verdrietig en heb vanwege mijn studie niet tijd/geld om direct weer een eigen paard te kopen). Het is wel een heftig maar fijn te rijden paard, maar het is vooral omdat ze hem niet zomaar uit handen durft te geven (onze paarden stonden op dezelfde stal, dus daar kende ze mij al van).

Ik heb zelf voorgesteld om 75 euro in de maand te betalen, waarbij ik 2x in de week rij (stalling is 290 euro en ik weet uit eigen ervaring hoe duur een paard is), al doe ik af en toe een extra dag als het voor de eigenaresse beter uit komt of wanneer het gewoon zulk mooi weer is dat het om een buitenrit smeekt Haha!.
Wel heeft de eigenaresse zelf aangegeven dat als het paard voor wat voor reden danook langere tijd niet te rijden is, ik geen geld meer mee hoef te betalen. We hebben dus wel goede mondelinge afspraken gemaakt: ik weet precies hoe zij haar paard verzorgt wil hebben en verders kan ik qua rijden mijn gang gaan.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:01

Ik heb zowel voor Pinky, Marjon als Fellow bijrijdsters.
En ook per pony is het verschillend geregeld.

Vast staat dat er bij iedere pony een overeenkomst zit. waarin staat wat wel en niet mag en wie waarvoor verantwoordelijk is.
Cap dragen is verplicht bij mij, omdat ze allemaal minderjarig zijn. Ongelukken zijn voor eigen risico. En ook schade door nalatigheid moet vergoed worden (zowel bij spullen als bij pony).
Hier hebben zowel hun als hun ouders voor getekend.

De prijs is afhankelijk van het aantal dagen per week.

Wieke rijdt Pinky gratis. Puur omdat ik alle zeggeschap over Pinky wil houden en als ik beslis dat ik die dag wil mennen of VD wil doen dat ik dat recht dan gewoon heb. Dat heb je niet als je je pony voor enkele dagen per week verleased.
Wieke leased Fellow half (heel is 4 dagen, half is 2 dagen bij mij) voor 25 euro per maand. Ze mag alles met hem maar wel onder toezicht.

Laura en Tessa (2 zusjes) leasen samen Marjon. Gewoon 'vol' 4 dagen per week (ieder 2). Voor 50 euro per maand.
Geregeld komen ze samen en omdta ik toch 3 rij pony's heb is dat ook geen probleem.

Vroeger was ik erg tegen een vergoeding vragen voor het rijden 9toen ik enkel Pinky had). Ik vond het niet nodig, puur omdat het makkelijk op te brengen was en ik wilde dat pink ook onder het zadel gereden werd.
Nu heb ik er 5 en is het kostenplaatje dus heel anders. Toen de meiden kwamen zou Fellow verkocht moeten worden. Uiteraard had ik dat liever niet en dit was de oplossing.
Het zijn geen extreem hoge bedragen maar ze vergoeden net het voer en hoefsmid kosten, voor mij genoeg!
Pony's blij, meiden blij, ik blij Haha!

Sweety14

Berichten: 249
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:10

Ik ben zelf ook verzorger, ik doe Tiffany elke dag behalve dinsdag en zondag.
Ik betaal 50 euro in de maand(nu 75 ivm probleempJES)
Ik mag ook alles met haar doen. Mits ik wel voor zichtig ben(dat is natuurlijk begrijpelijk) Ik rij zonder cap Bloos

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 00:13

Ik ben zelf verzorgster.
Ik mag zo vaak ik wil, en wanneer ik wil. Ik mag springen, dressuren, naar buiten, eigenlijk alles wel. Er is niks op papier vastgelegd en ik betaal niks.
Ik draag altijd mijn cap, voor mijn eigen veiligheid, en moet hem van de eigenaren van de paarden ook op, voor mijn veiligheid Lachen

Suzanne

Berichten: 2510
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Elst

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 12:17

ik ben zelf een verzorgster en rijdt niet, maar ik denk dat als er iets met jouw paard gebeurt en zei was erbij of hij natuurlijk dan is het zijn/haar verantwoordelijkheid!! maar ik denk als het bijvoorbeeld een operatie moet ondewrgaan dat je daar je verzekering voor hebt want als je een goede hebt dan dekt die je wel voor de kosten en dan hoeft die waarschoijnlijk heel weinig of niks te betalen maar ik denk en vind wel dat het van de persoon die erbij is de verantwoordelijk is om er op te passen en dat die ook de kosten betaald en als ze dat niet wil doen dan weet ik het niet maar zo denk ik erover en ik kan ook best bergrijpen als mensen er anders over denken maar dit is mijn mening!! Tong uitsteken