Discussie: Manege pony, zielig??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 11:08

Manegepony's vind ik niet zielig. Waarom wel?
Een paard is er niet voor gemaakt om de hele dag stil te staan, ze moeten lekker bewegen. Op een manege gebeurt dat, een paard gaat niet dood van drie uur per dag rijden. Op een manege worden ze dan ook nog eens niet zo intensief gereden waardoor het allemaal reuze meevalt. Het paard krijgt lekker de hele dag aandacht, wordt lekker gepoetst en komt er veel uit. Als de manege sluit heeft de pony lekker rust.
De manegepaarden moeten hun voer gewoon verdienen met rijden, ik zie daar het slechte niet van in.

Nicole_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 07-05-04
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 11:25

ik vind ze ook helemaal niet zielig
ze krijgen goed teeten dagelijkse beweging en er word heel veel geknuffeld dus ik zou niet weten waarom je een manege pony zielig zou vi nden
messchien zijn er maneges die hun pony's mishandelen dat kan best maar bij ons op stal gebeurd dat niet Lachen

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 14:18

Over het algemeen vind ik manegepony's niet zielig.

Wat ik wél zielig vind, zijn (vooral) de oudjes die het niet meer zien zitten, die zo leeg uit hun ogen kijken die er dus geen plezier meer in hebben.

Dan vind ik dat je als manege zo'n dier een ander thuis moet geven en op zoek moet gaan naar andere paarden met frisse moed om de kinderen (en volwassenen) te leren rijden.
Maar dat is mijn mening he Knipoog

Nicole_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 07-05-04
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 14:48

ja dat ben ik wel met je eens aukje
het is best wel zielig als je een oud ponytje zo ziet lopen helemaal oud en geschrompelt en dan moeten ze maar al die rondjes lopen
geef ze dan een goed tehuis Knipoog

_June
Berichten: 1958
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 16:01

Ik vind dat dat van het paard en de manege afhangt.

Er zijn genoeg maneges waar het er leuk aan toe gaat. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, waar paarden teveel uur achter elkaar moet lopen en vervolgens zeiknat op stal worden gezet.

En sommige paarden zijn er geschikt voor andere niet. Een voorbeeldje: een pony die ik ken heeft tot z'n 9e lekker op de wei gestaan, 's nachts op stal. Heerlijk dier in omgang, fijn te rijden. Een tijdje terug is ie aan een manege verkocht (omdat ie zo braaf is). Er is weinig van die pony overgebleven. Ik heb em nog wel eens gezien en die ogen, ik kan het niet uitleggen, het leven was eruit ofzo Verdrietig

Maarja ik dwaal af. Ik vind het niet zielig zolang de paarden/pony's er zelf plezier in hebben, af en toe ook rust hebben en goed verzorgt worden.

Nicole_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 07-05-04
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 16:22

bij ons op stal staan 2 pony's die zijn Z geweest nou nu zie je er helemaal niks van
ja ze lopen een beetje aan het krurlletje meer niet
dat vind ik echt zonde

maxime
Berichten: 153
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Bornem

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:32

bij ons op de manege=>neen! er zijn maar 11 paarden, ze staan veel op de wei, worden goed verzorgt, krijgen goed eten. Maar op sommige andere maneges waar ze paardjes met artroze laten rijden in loungelessen(ervaring mee Ach gut )de dieren weinig eten geven, soms weken op stal laten staan en dan een beginneling opzetten of juist constant in de les Verdrietig

Nicole_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 07-05-04
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 22:03

ja dat is zielig ja gelukkig is dat neit zo bij mij op stal want dat zou ik niet kunnen aan zien

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 18:42

Ik denk dat over het algemeen de meeste manegepaarden en manegepony's zeker niet zielig zijn. Ze krijgen over het algemeen genoeg beweging, in tegenstelling tot veel eigen paarden. Ik ken er zat die maar net een klein uurtje per dag hun stal uitmogen en dan vooral niet te hard mogen werken, want misschien worden ze dan wel te moe...
Als een manege-eigenaar zijn paarden slecht verzorgt, komt hij zichzelf tegen, want dan gaat hem uiteindelijk meer geld kosten (aan DA, aan weglopende klanten, aan nieuwe paarden, omdat de slechtverzorgden het niet meer trekken). Dus de meeste manege-eigenaren zorgen echt wel naar behoren voor hun paarden.
Tja, op een zaterdag heeft een manegepaard of -pony het vaak druk, nou ja, dan zal zo'n diertje echt niet dood aan gaan hoor. En voor iedereen die het zielig vindt, omdat ze te hard in hun bekkie getrokken worden of omdat er stuiterende beginners op hun rug zitten: hoe ben je ooit zelf begonnen? Zoals ik op een paar pagina's terug al tegen ben gekomen: het ene paard kan er tegen, het andere paard niet. Degene die er niet tegen kan, hoort inderdaad niet in het manege werk thuis.
Het afgestompt raken is gewoon zelfbescherming van die dieren. Als een ruiter zijn bene te wijd doet om aan te sporen (schoppen), voelen zij dat aan komen en spannen hun buikspieren, om er zo min mogelijk last van te hebben. Ze hebben dus leren omgaan met de ruiters. Maar daarom zijn ze nog niet zielig!

Suzanne

Berichten: 2510
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Elst

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 10:13

ik ben het met hierboven eens maar 3 uur rijden op een dag en dan echt intensief zou ik te lang vinden! als het 2 uur intensief een een uurtje buiten lekker stappen zou zijn zou ik het niet heele erg vinden dan heeft dat paard lekker veel beweging! maar bij sommoge manege's doen ze drie intensief en dan soms ook achterelkaar!! ik weet niet meer welke manege het was en ook niet waar die staat!!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 10:37

Ik weet niet precies hoe het op andere maneges gaat, maar bij de manege waar ik vroeger reed vond ik de paarden en pony's wel best zielig.

Ze staan de hele dag in stands, ze worden niet goed verzorgt, de hoefijzers zitten er veel te lang onder, hun vacht is dof.
Ze rijden meestal twee tot drie uur achter elkaar in een les en worden daar echt flink aangepakt als ze moe beginnen te worden. De meeste voelen de zweep nog niet meer. En na het rijden worden ze niet drooggestapt ofzo, nee, meteen zonder deken naar buiten de stal op, kletsnat, sneeuw of niet, das toch belachelijk!!!

In de zomer hebben ze het wel beter, veel buiten rijden, en dan mogen ze na de lessen lekker naar buiten de wei op, dan staan ze ook 's nachts buiten totdat ze de volgende dag weer moeten lessen.

Ik heb ook het idee dat de paarden helemaal niks voor de eigenaar betekenen.
Mn vader is es op n paard naar buiten gegaan met een groepje, paard was blind aan een oog, schrok voor een verkeersbord, sloot niet gezien; de sloot in en n grote wond van de prikkeldraad, moest gehecht worden, paard kon amper lopen. Nou twee weken later liep het arme dier alweer mee in de lessen!

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 18:51

Chestnut schreef:
Ja.. vind ik.
Die pony's lopen elke dag heel lang, of juist helemaal niet en dan ook nog met verschillend rijdende ruiters enzo. En meestal zie je ook dat een pony snel, leuk, fris en jong op een manege komt, na een paar maand is zo'n pony niet meer zo snel fris en jong. Nee dan zijn ze verpest. Ja sorry hoor, zo zie ik het. En ik bedenk dat nu niet, ik heb het zien gebeuren, met verschillende pony's op verschillende maneges.

[edit]Natuurlijk zijn er ook pony's die er hartstikke gelukkig mee zijn op een manege te staan, al die aandacht enzo![/edit]


Bij ons op de manege staat een paard die bij zijn vorige eigenaar altijd met sporen werd gereden. Toen kwam hij op de manege en was hij niet vooruit te rijden, omdat dus niemand met sporen reed. Maar toen hij eenmaal een beetje gewend was werd het gewoon een ander paard. Nu is hij dus super voorwaarts en fris!! Hij is van iemand die 1x in de week komt rijden en niet zo goed rijdt, daarom moet het paard het uur daarvoor ook lopen om wat energie kwijt te raken. Als je een beetje kan rijden is geen enkel paard bij ons langzaam. Alleen kun je als beginner niet altijd die goede hulpen vinden. De paarden waar beginners graag op rijden worden ook graag door gevorderden bereden, alleen op een andere manier.

123468086
Berichten: 6612
Geregistreerd: 06-07-04

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 19:36

De verzorging van de manege pony's verschilt per stal heel erg.
Bij ons worden de pony's er goed verzorgt, ze hebben een ruime box, gaan elke ochtend met ze alle naar buiten en de boxen worden goed schoon gemaakt. door de weeks rijden ze ong 1 uurtje soms 2 en zaterdag soms 3.
Ik ken wel een manege, waar ik het wel zielig vind, de ponys staan daar met ze 2en los in een kleine donkere stand ze zijn hartstike mager, Blacky een oude magere pony. was een keer ziek en moest toen gewoon 2 uur meerijden Boos! nou dat vind ik echt niet kunnen. het enige wat ik aan die manege wel goed vind is dat de pony's zomer's op de wei staan. maar s'winters is het echt niet om aan tezien... Ach gut

LuckyandMiej

Berichten: 1203
Geregistreerd: 01-12-04
Woonplaats: leerdam

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 22:57

Op sommige vind ik het wel en sommige niet! Mijn ponys zijn aan een hele goede manege verkocht! Lachen

cinny1
Berichten: 833
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Brabant

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 17:16

Ik vind manege pony's/paarden niet zielig, ook het in stands staan vind ik geen probleem. Een schone ruime stand met genoeg eten is op zich helemaal niet slecht.

Ik denk dat we af en toe allemaal vergeten dat een paard geen huisdier is, al zouden we dat allemaal wel willen Haha!
We schrijven het diertje eigenschappen en emoties toe die hij helemaal niet heeft of kent.

Natuurlijk ben ik van mening dat er goed voor de dieren gezorgd moet worden. Maar dat vind ik voor alle dieren gelden. Of het nou een manege paard of eigen paard betreft. Helaas heb ik in de praktijk hele schrijnende gevallen gezien van eigen paarden wat ik op een manege nog nooit ben tegengekomen. Maar dat wil niet zeggen dat die er niet zijn.