manegepaard kopen-welke nadelen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 10:19

Hoi,
tijdens mijn zoektocht naar een paard kwam ik op internet een leuk paard tegen, eigenlijk net wat ik zoek.
Ik belde net met de eigenaar, en hoorde dat dat paard meeloopt in manegelessen.

Wie heeft er nog meer een paard van een manege gekocht, zitten hier nadelen aan?

cadmaddie
Berichten: 215
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Wijchen

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:55

Ik heb een paard wat ik eerst samen met een vriendin heb ingereden en een half jaar heb doorgereden en daarna is hij een half jaar in de manegelessen ingezet. Op het moment dat ze hem gingen gebruiken merkte ik meteen dat hij wat afgestompter werd. Reageerde wat minder, omdat er zoveel mensen op rijden en iedereen heeft zn been net anders liggen enz. Om het verhaal compleet te maken, in de manegelessen is hij kreupel geworden, daarna heeft hij een half jaar rust gehad in een weitje en nu heb ik hem een maand of twee in mijn bezit. Ik kan zijn reactie nog niet vergelijken met hoe het was, maar ben er van overtuigd dat als je er langere tijd alleen op rijd je de plekjes wel weer weet te vinden.

Voordeel is dat je waarschijnlijk een sterk paard hebt, met goede benen en een goede conditie. Als ik jou was zou ik gewoon gaan proefrijden, dan merk je vanzelf wat de rijtechnische nadelen zijn..

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:02

Op zich hoeft het niet slecht te zijn. Het paard zal inderdaad wat meer afgestompt zijn, maar dat kun je er weer uitrijden (tenzij het heel erg is).

Wat in mijn ervaring wel eens een probleem kan zijn, is dat een goed manegepaard meestal een paard is dat veel energie heeft. Als je hem dus minder vaak gaat rijden (en dat is in prive altijd zo, want wie rijdt er nou elke dag een paar uur), kan ie erg snel of vervelend worden.
Sommige gaan ook opstandig worden of bokken. Het helpt als je een ervaren persoon meeneemt om te proberen het paard in te schatten. Ook zijn ervaringen van lesklanten interessant (wat doet het paard als hij een dag heeft stilgestaan??). In ieder geval goed uitproberen, waarbij hij dan niet in de lessen moet lopen (anders kom je er zeker niet achter).

Slijtage kan ook een probleem zijn als het paard al langere tijd veel loopt. Op zich zijn manegepaarden meestal sterk.

Succes ermee!

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:53

Als het mogelijk is, zou ik proberen na te gaan waarom het paard in het manege werk terecht is gekomen...

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:05

Mijn eerste pony kwam van een manege.
Toen ik haar daar reed was ze supermak, heel rustig
Toen ik haar thuis kreeg en maar 1 uurtje per dag reed werd ze steeds drukker, het was een pittige tante.
Ze werd op de manege elke dag meerdere uren gebruikt dus was daar wel braaf, bij mij werd ze gewoon 'normaal' bereden dus had ze energie over Haha!

45u
Berichten: 2778
Geregistreerd: 24-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:09

:)
Laatst bijgewerkt door 45u op 09-03-22 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:43

Dat 'afgestompte' kan kloppen. Maar kom je een half jaartje minder in de mond en buik en goede les dan komt dat vast weer goed.

Ik heb een manegepaard gehad van 27 zo koel als een kikker kan je alles mee doen. In de les was hij al vrij rustig en sjokte veel. Bij mij hoefde hij niet veel en zijn ware aard kwam weer naar boven Haha! hij werd weer energieker en ondeugender. 5 jaar plezier met hem gehad en nu staat hij sinds de zomer op de paardenkamp. Het voordeel van een manegepaard is dat ze veel gewend zijn, niet eenkennig zijn en gehard. Maar dit gaat natuurlijk niet voor ieder paard op. Ga gewoon lekker kijken en laat hem keuren.

cadmaddie
Berichten: 215
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Wijchen

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:58

Hetja schreef:
Als het mogelijk is, zou ik proberen na te gaan waarom het paard in het manege werk terecht is gekomen...

snap niet helemaal wat je bedoelt? als ik zie wat voor een paarden op de manege staan waar ik mijn paard heb, dat zijn gewoon normale hele leuke dieren. De manegeeigenaar heeft goede contacten met een handelaar in de buurt en iedere keer als die handelaar iets binnekrijgt wat braaf genoeg is en in het budget past komt dat paard op proef..
Er zijn ook verschillende paarden die eerst in de manegelessen hebben gelopen, daarna door een manegeklant zijn gekocht en nou goed presteren in wedstrijden..

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:23

Imo belanden paarden niet zomaar in het manege werk, tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen!

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:34

ik zou niet vragen waarom hij in de manegelessen is ingezet maar waarom hij eruit moet. Meestal als bij ons paarden worden verkocht is het omdat we teveel hebben, of omdat het paard de manegelessen neit meer leuk vind en dingen gaat uitproberen.

Ik heb Wouter nadat ik hem een jaar heb geleasd van de manege gekocht. Ik wist wat zijn probleem was, hij had een heel dominant karakter. En kon niet naar buiten. Hier zijn we nog steeds mee bezig. Maar na een jaa rmoet ik zeggen dat de rest allemaal heel veel vooruit is gegaan en het verder een supergoed paardje is.

suc- 6 ermee!

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:44

Je moet wel het werk afbouwen. Als hij gewend is elke dag 4 uur te lopen kan je niet van de een op de andere dag 1 uur gaan rijden en hem de rest van de dag binnen laten.

Lous

Berichten: 24253
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:44

Ik heb een tijdje geleden van een andere bokker gelezen dat zij ook een manegepony had gekocht die normaal heel rustig was op de manege, maar als eigen pony de vrijheid niet aankon. Ze werd helemaal wild, daar moet je dus ook rekening mee houden dat dat eventueel ook zou kunnen gebeuren.

En net als de rest hier ook al heeft gezegd. Een manegepony is wel gewend meerdere ueren achter elkaar te lopen, dus langzaam afbouwen. Pling

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:02

Ik heb mijn poyn tendertijd ook op een manege gekocht.. deze had echter nog niet heel vaak in de lessen gelopen, maar wel een aantal keren, int begin wat achter andere paarden aanlopen, maar dat gaat er wel uit..
Ze is uiteindelijk Z2 geworden.. echt een spuer beestje.. noooit problemen mee gehad!

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:54

Ik heb sinds 3 weken een Haflinger. Zij is bijna 11 en heeft vanaf haar 3e dienst gedaan als manegepony. Tot nu toe bevalt het me heel goed!

Wat rijden betreft is het wel een uitdaging. In manegelessen werd namelijk niet zo veel gevraagd, daar kon ze rustig meesjokken, beetje automatische-piloot werk Knipoog. Op zaterdag liep ze ongeveer 3 uur per dag (andere dagen 1 à 2 uur). Bij mij maar ongeveer 1 uur per dag, maar wel intensiever. Dus ik ben het niet helemaal eens met wat hier eerder werd gezegd. Bij Indy is het helemaal niet zo dat ze energie over heeft. Maargoed, dat kan heel persoonlijk zijn, en bovendien staat ze bij mij dag en nacht in de wei, terwijl ze eerst op stal stond. Tevens is ze pas 2 weken nadat ik haar kocht bij mij gekomen en is e manege-eigenaar in die tijd al begonnen met werk afbouwen.

Een heel belangrijk voordeel vind ik dat ze mak is. Indy liep op de manege voor de kar, en is dus volledig verkeersmak. Aangezien ik het heerlijk vind om buiten te rijden was dit heel belangrijk voor mij.

Verder tja, mij bevalt het heel goed, maar dat kan voor een ander heel anders zijn. Het ligt natuurlijk ook aan de pony en aan de manege waar hij of zij vandaan komt.
Als je vragen hebt pb me maar! Lachen

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:15

Haha! had willem maar eens energie teveel Haha!

hij is al 2 jaar uit de manegelessen, maar hij is nog net zo lui als daarvoor hoor Haha! als hij onder het werk uit kan zou hij die kan niet laten varen.

maar aan de andere kant wilt hij wel voor me werken en weet hij waar hij aan toe is, niet meer al die kinders die om hem beuken.

een nadeel aan een manegepaard.. ik zou er zo 1 2 3 ff niet 1 kunnen verzinnen. je hebt zoveel verschillende.

willem veranderde qua karakter positief, maar dat kan ook negatief uitpakken, mede door het minder moeten lopen e.d

ik hoor willem niet klagen datie bij mij terecht is gekomen Haha! hij is altijd even vrolijk alstie me ziet(en dat is zo ongeveer de hele dag aangezien ik op stal werk Haha!:D) hij hinnikt meer als ooit en met onze merrie in de wei spelen had hij nooit durfen dromen..


ik kan echt alleen maar positieve dingen bedenken en ik ben heel erg blij dat ik hem zon goed tehuis heb gegeven, geniet nog elke dag van de kussies die die me geeft Haha! want hij is vast blij met me Haha!

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:58

ik ga waarschijnlijk een manege pony kopen.Die loopt nu ongeveer een jaartje mee.Maar ik weet zeker hij krijg veel energie.Maar ik ga ook veel met hem werken.En ik zal het zeker zwaar krijgen.Maar zo pony kom ik nooit meer tegen.

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 17:15

VMR -> MV

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 17:44

Lielle schreef:
VMR -> MV


hihi dus ik val ineens onder de categorie "manegeruiter of verzorgster"?
ik kom al 12 jaar niet meer bij de manege en ik ben 6 jaar geleden voor het laatst bij mijn verzorgpony geweest:p

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 18:01

cadmaddie schreef:
Hetja schreef:
Als het mogelijk is, zou ik proberen na te gaan waarom het paard in het manege werk terecht is gekomen...

snap niet helemaal wat je bedoelt? als ik zie wat voor een paarden op de manege staan waar ik mijn paard heb, dat zijn gewoon normale hele leuke dieren. De manegeeigenaar heeft goede contacten met een handelaar in de buurt en iedere keer als die handelaar iets binnekrijgt wat braaf genoeg is en in het budget past komt dat paard op proef..
Er zijn ook verschillende paarden die eerst in de manegelessen hebben gelopen, daarna door een manegeklant zijn gekocht en nou goed presteren in wedstrijden..

bij ons op de manege idemdito Ja

er komen zat paardjes waarna er meestal een lesser op verliefd wordt en dus uiteindelijk een pensionner wordt

het zijn allemaal erg leuke paardjes al moet ik wel toegeven dat ze veel energieker zijn bij de pensionners dan in de lessen
maarja...wat wil je als je veel minder loopt...en dezelfde volle verzorging Haha!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:16

Ik ben ook van plan om een manegepony te kopen, het
gaat om een 19-jarige merrie die vanaf haar 13e ongeveer
in de manegelessen meeloopt. Vanaf dat moment ken ik haar
ook Lachen

chiquee
Berichten: 367
Geregistreerd: 02-02-05

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 23:16

Ik vind de prijzen te duur als je vergelijkt wat ze kunnen ( dat is bij ons op de manege ) een voorbeeld: een pony kost 4000, en die kan alleen stap draf galop en wijken maar verder niks vind ik toch enorm prijzig!

Bentuh

Berichten: 3441
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:37

nou oom vader had vroeger een manege en mij oom zegt..
je moet egtelijk nooit een manege paard kopen..
meestal is er wel wat mis met het paard..
of komen ze egt maar net door de kuring heen..

en soms kan je de gebrekken niet zien maar ze zijn er wel tussen hun oren..
en je kan zulken paarden ook niet egt weeel meer leren en vaak hebben ze niet zo goed verleden ook.
of ze hebben last van hun rug..

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:13

Je hebt goeie en slechte maneges, en goeie en slechte manegepaarden. Ik zou bij het kopen van een manegepaard niet veel anders doen dan bij het kopen van elk ander paard. Gewoon een aantal keer goed uitproberen of het paard bij je past, en goed laten keuren.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:19

mijn paard was eerst ook een manegepaard.... ze liep twee tot drie keer per week in de les... niet zo veel dus... verder was ze koetspaard....
ze was van een stalhouderij waar dus manegelessen werden gegeven maar heel erg kleinschalig.

omdat mijn paard niet zo'n lief en mak manegepaardje was liep ze niet veel. en van de hooguit drie lessen die ze liep reed ik er twee van op haar....

toen ik haar kocht sja nadelen... sommige "manegemeiden"wilde haar verzorgen... naja ik verzorgde har toen al vijf jaar alleen en ik wilde er niemand bij... ik redde het wel alleen... en qua rijden.. sja ze had een vrij harde mond. maar dat kwam ook door het stalhouderijwerk...

Oekie

Berichten: 1832
Geregistreerd: 18-12-04
Woonplaats: Groningen

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:24

M'n vriendin had ook een pony van de manege gekocht ( Misty )
die was al 24, en altijd heel erg rustig met rijden enz.
Toen kwam ze bij hun ( en bij mijn verzorgpony Clown )
en werd ze weer helemaal fit. Ze kon het heel goed vinden met Tessa ( m'n verzorgpony ) en toen liepen ze soms samen door de wei te dartelen Haha! Maar met rijden was ze gewoon net zoals op de manege, heel rustig. dat kwam wel goed uit want toen konden we allebij nog niet zo goed rijden Bloos
Ik weet er niet meer zo veel van want het is al een hele tijd geleden.
Misty is overleden aan koliek, ook omdat ze al zo oud was Huilen

Nou ja... heel verhaal Knipoog maar je moet anders vragen of je hem/haar op proef mag hebben, kan je gelijk kijken of het heel erg is of niet Knipoog
suc6