In het verleden heb ik van mijn 7e t/m mijn 12e fanatiek paardrijlessen gevolgd op een manege, wekelijks, soms meerdere keren in de week, of een uurtje vrijrijden in het weekend.
Na een hele lange stop begon het toch weer te kriebelen om te gaan paardrijden, en zodoende ben ik begin september bij een andere manege begonnen met lessen.
Allereerst heel fijn om weer bij de paardjes te zijn, het is lang geleden, maar voelt nog erg vertrouwd.
Omdat het zo lang geleden was, duurde het eventjes voordat ik bepaalde zekerheid terugkreeg, en sommige dingen weer even moest leren, of terughalen.
Wat mij opviel was na de eerste les dat er eigenlijk compleet werd losgelaten, geen goed aanspreekpunt te vinden, meiden/dames die op de manege werken die niet enthousiast waren over gestelde vragen, of eventueel wouden helpen als het even niet lukte (opzadelen, paard meekrijgen, andere stallen van de manege waar geen uitleg over gegeven was). Het voelde al snel een beetje als een last om iets te vragen, vanwege de korte reacties, of het soms zelfs helemaal negeren van mijn vraag.
Ik koos voor een zogenoemd herintrederspakket, anders dan een starterspakket waarbij de ruiter nog helemaal geen ervaring heeft. Dit bestond uit 3 privé lessen. Hierna heb ik nog een extra pakket genomen van 5 lessen, om nog wat extra te oefenen, en zelfvertrouwen op te bouwen, voordat er tot groepslessen overgegaan zou worden. Na het tweede pakket zou gekeken worden welke groepsles bij mijn niveau zou passen.
Iedere les kreeg ik bijna van een andere instructrice, opzich geen probleem, vooruitgang en punten om op te letten werden netjes allemaal besproken met de betreffende instructrice.
Afgelopen weekend was mijn laatste les van het pakket, en besproken met de instructrice om over te gaan naar de groepslessen, hiervoor heb ik vandaag contact gehad met de persoon die over de indelingen hiervoor gaat.
Deze persoon heeft mij niet zien rijden, weet mijn niveau niet, en wilt mij nog in extra privélessen zien voordat besloten wordt welke groepsles bij mijn niveau past.
Dit verbaasde mij wel, want er zijn ervaren instructrices bij geweest, die toch wel zouden moeten kunnen vertellen welke groep hier het beste voor is lijkt mij?
Ik krijg hier toch wel een vervelend gevoel van, het is voor mij erg lang geleden dat ik heb gelest, dus ik weet niet of dit de normale gang van zaken is. Het paardrijden gaat goed, ik krijg er steeds meer mijn draai in terug, omgang met de paarden gaat goed, en toch twijfel ik of deze manege bij mij past.
Het voelt niet zo welkom als ik mij kan herinneren van vroeger, juist alsof ze niet helemaal zitten te wachten op nieuwe ruiters
Wat zouden jullie doen? Kijken op een andere manege om daar in een groep te gaan rijden? Of toch verder gaan op de huidige manege? Tips zijn zeker welkom

(ps. dit is de eerste keer dat ik hier een topic open, als het hier niet goed staat, sorry!)