Hoi, ik ben 5 jaar geleden gestopt bij Manege Zwolle. Ik ben als 11 jarige daar begonnen met lessen omdat een vriendinnetje van mij daar ook reed en mijn ouders die niks van paarden wisten vonden het allemaal wel prima. Ik moet zeggen dat ik altijd de lessen erg leuk vond en daar veel plezier heb gehad.
Op gegeven moment kreeg ik door dat de veel paarden ongelukkig waren. Hierdoor vond ik het rijden niet meer leuk en ben ik op zoek gegaan naar wat anders waar het paardenwelzijn hogere prioriteit had (voldoende ruwvoer, veel naar buiten, ruime stallen etc.)
De paarden stonden bij Manege Zwolle weinig buiten. Af en toe kwamen ze in kleine paddocks waar ze haast niet konden rennen en in de zomer stonden ze een paar weekjes op de wei. Verder altijd op stal… Ook kregen ze destijds weinig hooi, als er ‘s avonds hooi werd gevoerd werden alle paarden gek, schoppen tegen de wand, hinniken etc.
Verder liepen de paarden vaak meerdere lessen per dag, ook vaak achter elkaar door waardoor ze geen energie meer hadden maar de oplossing hiervoor was: schoppen en anders slaan met de zweep. Als kind luister je dan natuurlijk want: de instructrice heeft altijd gelijk… Later begreep ik pas dat dit heel oneerlijk was tegenover het paard.
Dit is wel een zo’n 5 jaar geleden, ik hoop heel erg dat het ondertussen is verbeterd maar ik kom er geregeld langs en zie zelden paarden buiten lopen. Verder kan ik niet zeggen of het nu anders is qua voer beleid, hoeveel de paarden gereden worden etc. Het zou best kunnen dat het nu beter gaat, daar kan ik niet over oordelen.
Voor zover ik weet staan de paarden bij Manege Zwolle Zuid en manege Gerner (Dalfsen) wel veel buiten. Ik heb daar verder zelf geen ervaring mee. Succes met je zoektocht en ik hoop dat je een leuke plek vindt!